Skip to main content

Hoe komt het dat een PEAQ Windows laptop geen verbinding maakt met een Super Wifi punt en wel met een Experia wifi. Ook andere apparaten in huis hebben moeite met de SW punten.

Als ik alleen het SW punt gebruik kan mijn telefoon gewoon inloggen, maar de Windows laptop niet, want het draadloze netwerk wordt niet gezien. Als ik nu een Experia punt er bij plaats dan zie ik in eens dat de Windows laptop het netwerk ziet en er kan ingelogd worden.

Wat is hier aan de hand?  Moet ik de Experia en de Super Wifi wegdoen en er bijv een Ubiquiti UniFi wifisysteem voor in de plaats nemen? Ik heb een KPN box 12 in de meterkast staan.

Ik ben heel benieuwd.

Hallo @Jan Eerbeek  en welkom op het forum. 

Wat lastig je het niet goed werkend krijgt! Ik raad je aan om de SuperWifi eens opnieuw te installeren en te kijken of deze dan wel wordt gevonden door de laptop en andere apparaten. Ze horen gewoon samen te werken. 


Dat had ik al een paar keer geprobeerd, maar dat helpt gewoonweg niet. Ik heb toen de laptop meegenomen naar iemand anders om daar eens te proberen. Tot mijn grote verbazing lukte dat toen wel. daar bleek een modem V10 van KPN te staan. Thuis nog eens geprobeerd en weer de vraag: waarom met het Experia wifipunt en een modem V10 wel en met modem 12 niet. nog weer wat uitgeprobeerd en zitten lezen. Toen bleek dat het Experia wifipunt uitzendt met wifi 5. Ook het modem V10 zendt uit op wifi 5. Toen was het snel opgelost: modem 12 ingesteld met wifi 5 en het probleem bleek opgelost.

Alleen toch wel wat vreemd dat de moderator, dichtbij het “KPN-vuur”, dit niet vermeldde.


Dat is niet zo vreemd hoor. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een laptop niet met bandsteering om kan gaan. Normaal gesproken hoef je zelf die keuze tussen de 2.4ghz band en de 5ghz band nooit te maken.