Skip to main content
Beantwoord

Speedtest goed, RSSI zwak

  • 3 September 2024
  • 15 reacties
  • 136 keer bekeken

Speedtest goed, RSSI zwak. 

 

Mijn huis is voorzien van KPN BOX 12 router. 

Om overal goed wifi te ontvangen is het huis voorzien van drie KPN superwifi’s. 

Bij speedtest meting tijdens installatie had de KPN monteur overal perfecte down en upload snelheden. 

 

De elektromonteur heeft nu een Sonoff smart wifi schakelaar geplaatst in een ruimte waar een superwifi staat. Deze meet telkens ruim voldoende speedtest resultaten. Echter de smart wifi schakelaar is zeer regelmatig offline en functioneert dus niet. 

De Sonoff geeft aan (als er kortstondig wifi contact) dat de RSSI zwak is (-81dBm).

 

Een tweede smart wifi schakelaar van Sonoff, geïnstalleerd naast de router, werkt perfect. RSSI sterk (-37dBm).

 

Wie weet hoe ik mijn RSSI waarde bij de slecht werkende schakelaar kan verbeteren. 

 

Alvast bedankt voor het meedenken. 

Stan

Zijn de SuperWiFi's bekabeld aangesloten? 


Sorry, had ik moeten vermelden. Dat is inderdaad wel het geval. 


Dan is er niets aan te doen. Er zijn geen instellingen die dit verbeteren. 


Ook niet met extra hardware?

 

 


Hoi @Dierenzorgoppootjes, welkom :)
Als je SuperWiFi punten in dezelfde kamer hebt staan en alsnog zwakke verbinding hebt, gaat er iets mis. Dat zou natuurlijk te gek voor woorden zijn; waarom heb je anders een SuperWifi punt.

Weet je toevallig welke Sonoff smart wifi schakelaar je hebt?

Ik denk zelf aan deze twee problemen en tegelijk oplossingen:

  • Jouw Smart WiFi schakelaar ondersteund alleen 2,4GHz band, terwijl jouw router/SuperWifi punten een 2,4GHz & 5GHz band uitzenden onder dezelfde Wifi naam. Hierdoor moet dan de smart wifi schakelaar ineens met de 5GHz gaan praten, maar dat kan die dan niet. Oplossing zou zijn om een tweede wifi netwerk voor 2.4GHz aan te maken.

 

  • Doordat je meerdere Wifi punten hebt, stuurt elk punt een verbinding de lucht in. Dit betekend officieel dat elk wifi punt 1 2,4GHz verbinding en 5GHz verbinding uitspuugt. Echter, gebruiken alle wifi punten dezelfde naam. Met drie wifi punten (incl. router) zou je anders 6x je wifi naam zien. Je apparaat zet dat om naar één wifi naam en kiest/overlegd welk Wifi punt het beste is op welke plek. Echter, sommige apparaten kunnen dat niet goed. Je ziet dan bijvoorbeeld bij het instellen 6x jouw Wifi naam. Dat is dan wifi naam van je router, superpunt etc. Het kan dan zijn dat je per ongeluk het wifi netwerk van je router beneden hebt geselecteerd. Beste is om wifi opnieuw te installeren en te checken of je inderdaad meerdere wifi namen ziet, en dan moet je de goede selecteren.

Een ding is wel zeker; met een SuperWifi punt bekabeld in dezelfde kamer, is een verbinding vrijwel 100% zeker mogelijk. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.


Beste Jeff,

 

Bedankt voor de opbeurende woorden en natuurlijk de adviezen. 
Momenteel ben ik met de schakelaar 
(De Sonoff Zigbee mini module) al 5 uren online (nieuw record).

Stille hoop dat de duistere stralen me nu goed gezind zijn. 
Zo niet dan ga ik met jou adviezen aan het werk. 
Gr. Stan


(De Sonoff Zigbee mini module)

Zigbee is geen WiFi. Het is een draadloos signaal, maar het heeft niks met WiFi te maken. Dit ding is dus ook niet verbonden met de SuperWiFi's, want dat kan helemaal niet.

Welke apparaten heeft u nog meer in huis?


Ik heb nog een andere Sonoff schakelaar. De Sonoff Zigbee miniL2. Daarnaast de SONOFF SNZB-02D een ZigBee temperatuur- en vochtigheidssensor.
Beide werken voldoende  De laatst genoemde werkt zelfs voldoende in nota bene dezelfde ruimte als de niet functionerende Sonoff schakelaar!

Gisterenmiddag heeft de schakelaar gedurende 6 uren online gestaan. Helaas daarna weer offline.

Maar hoezo is dit geen WiFi?

Op de site van Sonoff vermelden ze dit wel  

“De Sonoff mini wifi module kunt u eenvoudig achter
uw bestaande schakelaar of wandcontactdoos installeren.”


Maar hoezo is dit geen WiFi?

Omdat het dat gewoon niet is. Net zo goed als dat een helikopter geen vliegtuig is, ondanks dat ze beide door de lucht vliegen.

Op de site van Sonoff vermelden ze dit wel  

“De Sonoff mini wifi module kunt u eenvoudig achter
uw bestaande schakelaar of wandcontactdoos installeren.”

Dat is dus de WiFi modulle:

https://www.sonoff.nl/a-77736011/wifi-modules/sonoff-mini-r3-wifi/

En u heeft de Zigbee versie:

https://www.sonoff.nl/a-62677820/zigbee-producten/sonoff-zigbee-zbmini/

Of het precies deze is weet ik niet, want ze hebben waarschijnlijk verschillende modellen met verschillende eigenschappen. 

Hoe dan ook, voor de Zigbee versie heeft u een bridge nodig. Ook wel heb of gateway genoemd. Hier koppelen de Zigbee apparaten mee.


Huuu??

Als ik het goed begrijp communiceert de schakelaar direct met de bridge en niet met mijn wifi?
Als dat zo is zal ik moeten overleggen met de elektricien. 


Als ik het goed begrijp communiceert de schakelaar direct met de bridge en niet met mijn wifi?

Dat klopt.

Huuu??

Heeft u een Philips HUE?


Nee


Wel een Sonoff Bridge Zigbee


Zigbee is een mesh netwerk met als vuistregel dat alle Zigbee apparaten die niet op batterijen werken als versterker voor het zigbee netwerk fungeren. dus als je sonoff zigbee schakelaar geen goed bereik heeft kun je op strategische punten tussen je bridge en het apparaat wat een zwak signaal heeft je zigbee netwerk uitbreiden met bijvoorbeeld zigbee stopcontacten of zigbee ledlampen.

 


Eureka.

 

Het is mij nu wel duidelijk. De schakelaar van Sonoff is een onderdeel van een Mesh netwerk die communiceert met een bridge die wel verbonden is met het Wifi netwerk. 
 

In de middag staan mijn deuren open en heb ik wel verbinding met de bridge. Wanneer deze dicht zijn gaat de schakelaar offline. 
 

De superwifi in de ruimte van de schakelaar heeft dus geen enkele invloed. 
 

De oplossing is een wifi gestuurde schakelaar of uitbreiding van het Mesh netwerk met andere schakelaars of led lampen van Sonoff welke de verbindingen kunnen versterken en/of verlengen. 
 

Bedankt Nick, Vulpen en Jeff. 👊🏼

Gr. Stan


Reageer