Skip to main content

Ik heb op mijn Experia V10 modem een tweetal SuperWifi 1 schotels bedraad aangesloten. Beide schotels zitten op dezelfde Gigabit switch, die op zijn beurt weer op een andere Gigabit switch is aangesloten. Deze laatste hangt direct aan het modem. De ene schotel zend met ca. 190 Mbit en de andere komt niet verder dan 90 Mbit. Je kunt op de aangesloten switch zien, op de leds van de aansluiting, dat er op de snelle schotel twee leds branden (=hoge snelheid) en op de langzame schotel brandt 1 led (=lagere snelheid). Wanneer ik de schotels omwissel, dan blijkt dat niets uit te maken. Ik verwacht dat beide schotels op hoge snelheid moeten kunnen werken, maar dit lijkt niet het geval. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

 

Hi @ITRIZ, ik denk graag mee. 

Aangezien de SuperWiFi ook op een andere locatie trager blijft uitzenden concludeer ik dat dit toch ergens in de SuperWiFi moet zitten. 

Het makkelijkste lijkt mij om de SuperWiFi's helemaal opnieuw te koppelen met de modem. Bij de laatste stappen kun je ze uiteraard gewoon met de kabel aangesloten laten. Zou je dit willen proberen?


Hallo Alex,

De wissel waarover ik in mijn bericht sprak houdt in dat de ‘snelle schotel’ op de nieuwe locatie een ‘langzame schotel’ werd en de ‘langzame schotel’ werd een ‘snelle schotel’ op zijn nieuwe locatie. Het blijkt daarmee niet aan de schotel te liggen maar aan de locatie. Inmiddels heb ik de beide switches ieder voor zich op het modem aangesloten. Ze staan dus niet meer in serie. Verder heb ik andere verbruikers op de switch eens losgetrokken, zodat alleen de beide schotels gevoed worden. Deze laatste wijzigingen blijkt geen soelaas te bieden. Wat mij bevreemd is dat beide schotels bedraad zijn, dus zij krijgen een goed signaal binnen, maar op grond van hun locatie presteren zij verschillend. Dat zou nu juist niet mogen gebeuren omdat ze bedraad zijn.


Hallo @ITRIZ 

 

…

Je kunt op de aangesloten switch zien, op de leds van de aansluiting, dat er op de snelle schotel twee leds branden (=hoge snelheid) en op de langzame schotel brandt 1 led (=lagere snelheid). Wanneer ik de schotels omwissel, dan blijkt dat niets uit te maken.

...

Kan bijna niet anders dan dat het aan de netwerkkabel naar de ‘langzame’ schotel ligt, als je die kabel vervangt door een andere kabel (Cat5e of beter) dan zou het wel goed moeten werken.


Ik heb de kabel bekeken en het blijkt een Cat 5 te zijn. Daarna heb ik deze vervangen door een Cat 5e en nu is de snelheid ca. 190 Mbit. Probleem opgelost!

Achteraf bezien moest het wel aan de kabel liggen zoals u aangeeft, na alle tests die ik heb uitgevoerd. Toch heb ik er nooit bij stil gestaan dat een Cat 5 kabel onvoldoende is voor deze hoge snelheid. Dit is een leermoment. Ik ben u er dankbaar voor!