Skip to main content

Ik heb 3 superwifi 2  gekocht heb zelf nog  3 superwifi 1 aangesloten hoe moet ik de 3 witte verwijderen en de nieuwe 3 superwifi 2 aansluiten zonder dat ik alle slimme apparaten opnieuw moet instellen 

@Jukkie26 

het zal er een beetje aan liggen welke type modem je hebt?

heb je een Box12 of een experiabox V10/V10A?


Heb een box 12 en 3 witte super wifi punten maar wil ze vervangen door de zwarte superwifi 2 heb best veel smarthome producten. Dus hoop als ik ze vervang dat ik niet alles opnieuw moet installeren 


bij de Box12 is dit modem eigenlijk de master. deze stuurt dan weer de super wifi punten aan. dus in principe veranderd er niet veel als je de witte wifi punten vervangt voor de nieuwe zwarte wifi punten.

wat wel van belang is, zijn de bestaande witte wifi punten bekabeld aangesloten of draadloos op de wifi?


Zijn draadloos aangesloten


Gewoon toevoegen. Daarna de witte uitzetten. Klaar.


Maar als je de witte uitzet zijn ze nog niet verwijderd uit je modem denk


met een kabel is het vrij simpel. als ze draadloos zijn aangesloten moet dit wel op de juiste volgorde gebeuren:

zet eerst alle 3 de bestaande super wifi punten helemaal uit, en laat deze ook uit.

geef dan de Box12 een reset met een paperclip achterin het reset gaatje, ongeveer 11sec vast houden. dit is nodig om de 3 witte wifi punten uit het netwerk te halen. geef de Box12 daarna even 10min de tijd om alle instellingen weer op te halen.

en dan 1 voor de 1 de nieuwe super wifi punten met een kabel aansluiten op de Box12. geef ze even 20min de tijd om alle instellingen en updates op te halen. en dan op de juiste plek neer te zetten. te beginnen met het super wifi punten die het dichtste bij de Box12 komt te staan. pas als de eerste helemaal klaar is en het lampje groen brand op de juiste plek. dan pas beginnen met het 2e wifi punt. en als laatste degene die het verste weg staat van de Box12.


Oke maar als.ik de box12 reset blijft dan wel me netwerk en wachtwoord wat ik nu heb erin staan of moet je dan alles weer intypen en inloggen in de box12


Oke maar als.ik de box12 reset blijft dan wel me netwerk en wachtwoord wat ik nu heb erin staan of moet je dan alles weer intypen en inloggen in de box12

deze instellingen worden opgeslagen in de cloud. dus als je de Box12 een reset geeft, moet hij deze instellingen vanzelf weer ophalen.


Oke en de nieuwe superwifi punten moet je eerst bekabeld aan de modem doen en daarna kun je ze draadloos neerzetten toch en waarom moet je de superwifi punten dan op de volgorde van dichtbij naar ver instaleren als ik vragen mag


Maar als je de witte uitzet zijn ze nog niet verwijderd uit je modem denk

Waarom denkt u dat? Natuurlijk zijn ze weg.


omdat je anders het risico loopt dat het wifi punt die het verste weg staat, verbinding maakt met de Box12.  terwijl hij beter verbinding kan maken met een ander wifi punt wat dichter bij staat.

dus altijd beginnen met het wifi punt wat het dichtste bij de Box12 komt te staan.


Waarom de KPN Box resetten? Wat is de gedachte daar achter?


Waarom de KPN Box resetten? Wat is de gedachte daar achter?

om de 3 witte wifi punten uit het mesh netwerk te halen. als je het modem geen reset geeft, zullen deze als “offline” in het overzicht komen te staan.


Waarom de KPN Box resetten? Wat is de gedachte daar achter?

om de 3 witte wifi punten uit het mesh netwerk te halen. als je het modem geen reset geeft, zullen deze als “offline” in het overzicht komen te staan.

Die verdwijnen vanzelf. Ik heb hier 2 zwarte SuperWiFi’s, 4 witte SuperWiFi's en 2 Experia WiFi's. Daar rouleer ik regelmatig mee. Soms sluit ik de zwarte aan en de witte koppel ik af. Of andersom. Om soms gebruik in de Experia WiFi's weer. Gaat allemaal gewoon goed, ik heb de box nog nooit gereset. Om deze reden in ieder geval niet.


uiteindelijk zullen ze vanzelf wel eruit gaan ja. daar heb je gelijk in.

maar beter is om het modem even een reset te geven als je ze toch helemaal weg gaat halen. gewoon even met een “schone” installatie beginnen.


Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als dat je het zelf wilt natuurlijk...


Gewoon toevoegen. Daarna de witte uitzetten. Klaar.

Maar heb je dan wel wifi 6 via de zwarte 


 

Gewoon toevoegen. Daarna de witte uitzetten. Klaar.

Maar heb je dan wel wifi 6 via de zwarte 

 

Hi @Jukkie26 , zowel het modem V12 als de KPN SuperWifi 2 maakt gebruik van wifi 6 ja.