SuperWifi 2 connect via andere SuperWifi 2en niet via modem
Zie hieronder het overzicht van de 5 SuperWifi2-punten bij ons:
Het eerste (master) SWP is bekabeld aangesloten op het modem.
Zoals op de afbeelding is te zien heeft het laatste/onderste SWP heeft niet een rechtstreekse connectie met het hoofd SWP maar met een ander SWP in het netwerk.
Goed te weten dat dit laatste/onderste SWP zich het verst van ons modem/master SWP bevindt.
Vraag: heeft dit invloed op de werking/snelheid? Is dit een situatie die kan voorkomen of is er met de installatie van de SWP’s iets niet goed gegaan?
Bladzijde 1 / 1
Dit is een situatie die kan voorkomen.
Het SW2 punt "buiten" zal een verbinding maken met het SW2 punt dat voor hem de beste verbinding levert.
Maar natuurlijk zal de snelheid op dat punt niet denderend hoor zijn. Maar dat is logisch.
WiFi is: hoe groter de afstand, hoe lager de snelheid. Daar verander je met draadloze SuperWiFi's niets aan.
Met draadloze SuperWiFi's versterk je het signaal. Maar de snelheid/stabiliteit gaat nog steeds verloren naarmate de afstand naar het eerst bekabeld aangesloten punt groter word.
Maar natuurlijk zal de snelheid op dat punt niet denderend hoor zijn. Maar dat is logisch.
Maar de snelheid is zeer waarschijnlijk beter dan als het SW2 punt "buiten" rechtstreeks met de master verbonden was. Het zou zelfs kunnen zijn dat de master voor het SW2 punt "buiten" zelfs buiten bereik is.
Het maakt eigenlijk niet uit, met welke SWP de laatste SWP verbinding maakt. De router en SWPs gebruikt een verborgen 5GHz kanaal als backhaul. Zonder deze backhaul zou de via WIFI verbonden SWPs alleen de half van WIFI snelheid bereiken. Met backhaul zijn 2 5Ghz kanalen actief en theoretisch de volle 5Ghz snelheid bereiken, ongeveer 900Mbs, net iets lager dan 1Ghz via kabel.
Onderstaand een plaatje van mijn wifi netwerk (TP-Link) waarin je een soortgelijke situatie ziet.
De node "Tuin" is via wifi verbonden met de node "Begane grond". De veldsterkte van de node "Tuin" is slechts -80dBm en dat is waarom er "maar" een snelheid van zo'n 200Mbps gehaald kan worden.
Overigens ga ik de node "Tuin", die aan de achtergevel van mijn garage hangt, nog bekabeld aansluiten maar daarvoor moet ik nog een netwerkkabel vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de garage trekken.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.