Skip to main content

Vandaag twee Superwifi 2 (SW2) meshpoints binnen gekregen, zodat ik wat beter draadloos internet heb door het huis. Netjes volgens installalatiehandleiding de boel geinstalleerd, dus: 

  1. Eerste SW2 meshpoint met kabel aan de router/modem gekoppeld (ik heb de KPN Box 12);
  2. De SW2 meshpoint schakelt wifi uit op router/modem;
  3. Even wachten tot groen lampje continue blijft branden;
  4. Tweede SW2 meshpoint met kabel op een andere ethernet port aangesloten (ook op KPN Box 12);
  5. Weer wat minuutjes wachten tot het lampje van tweede point ook continue groen is;
  6. Tweede meshpoint ontkoppeld en op andere plek gezet.

Welnu, leuk. Maar het werkt voor geen meter. Want vervolgens wil ik op mijn mobiele apparaten mijn netwerk kiezen, maar die is er niet. Want tja, wifi is uitgezet door de meshpoints. En die meshpoints hebben een SSID op hun achterkant, maar die zijn ook niet zichtbaar wanneer ik naar wifi netwerken scan.

 

Nu kan ik de wifi wel weer aanzetten maar dat is dan de wifi van router, niet van de meshpoints.

 

Ter info:

  • in IP tabel van de router zie ik beide meshpoints wel terug komen (wanneer ik beide aan een kabel heb zitten);
  • Beide meshpoints zijn al gereset naar fabrieksinstellingen (en opnieuw geinstalleerd);
  • Ook de router is tussendoor gereset naar fabriekinstellingen.

Iemand nog een idee wat te doen? Want anders gaat deze meuk maar weer terug naar KPN.

De SW2 meshpoint schakelt wifi uit op router/modem;

Dit klopt niet. WiFi op de KPN Box moet gewoon aanblijven. 

Welke firmware heeft u op de KPN Box? 


Op de installatiehandleiding staat vermeld dat de meshpoints de wifi uit zullen schakelen, aangezien zij de wifi functie van de KPN Box overnemen. En dat gebeurt ook zodra ik ze via kabel koppel aan de Box.

 

De KPN Box 12 heeft de volgende firmware:

 


Op de installatiehandleiding staat vermeld dat de meshpoints de wifi uit zullen schakelen, aangezien zij de wifi functie van de KPN Box overnemen. En dat gebeurt ook zodra ik ze via kabel koppel aan de Box.

Dat is alleen zo bij de Experiabox v10. En hoort niet te gebeuren bij de KPN Box. 

Op de SuperWiFi's staat waarschijnlijk nog oude firmware. Die moet eerst nog geüpdate worden. Dat duurt een poosje.

in IP tabel van de router zie ik beide meshpoints wel terug komen (wanneer ik beide aan een kabel heb zitten);

Het ip kunt u openen in de browser. Dan kunt u zien welke firmware er op de SuperWiFi's staat. Welke is dat?


...

Dat is alleen zo bij de Experiabox v10. En hoort niet te gebeuren bij de KPN Box. 

 

Klopt, ik heb de Box 12. Daar staat het niet bij. Maar ik zag het WiFi lampje op de router uit gaan, daarom deed ik gelijk de aanname dat het ook voor deze Box op ging. Dat moet dus niet zo zijn, inderdaad 🙂.

 

Op de SuperWiFi's staat waarschijnlijk nog oude firmware. Die moet eerst nog geüpdate worden. Dat duurt een poosje.

Alles zojuist weer naar fabrieksinstellingen gereset en gekoppeld. Binnen 10 seconden staat de eerste meshpoint weer op continue groen. De tweede meshpoint heeft echter wel langere tijd nodig om te verbinden, die blijft vaak lang groen licht knipperen. Ik laat het geheel even met rust 🙂.


Ik heb m'n reactie nog aangevuld. Kunt u daar nog even naar kijken?


Ik heb m'n reactie nog aangevuld. Kunt u daar nog even naar kijken?

Bedankt voor de hulp! Het werkt nu! De fout die ik maakte was ongeduld. De meshpoints lichten groen op, maar na een minuut gaat het groene lampje weer knipperen terwijl ik dacht dat ze al lang klaar waren. Niet dus, ik had de meshpoints even meer tijd moeten geven om met de modem te koppelen en niet gelijk vanuit gaan dat het ‘continue’ groen brandend lichtje ook definitief was. Zodra dat lampje ene minuut continue groen blijft, dan is de meshpoint wel klaar.

 

Om alsnog antwoord te geven op de vraag naar de firmware van de meshpoints: die worden niet getoond in het overzicht via de browser. Ik zie ook maar één meshpoint in het overzicht van alle aangesloten apparaten, terwijl ik twee fysieke meshpoints heb. De server-software op de router lijkt sowieso een beetje ‘traag’, dus misschien komt die andere meshpoint pas later tevoorschijn in het overzicht. 

Alle velden zijn gevuld, behalve “Fabrikant” en “Firmware versie”. En IPv4, maar het is verbonden via IPv6 dus dat zit dan wel goed.

 

 

 

 


De lampjes zijn idd een beetje bedrieglijk, @Drizz . Je denk al vrij snel dat ie klaar is maar het proces heeft wat tijd nodig.   Fijn dat het uiteindelijk goed is gekomen


Reageer