Skip to main content

Hallo,

ik heb een vraag over de super WiFi punten. Mijn netwerk heeft een Expedia v10 modem en 2 super WiFi punten op dit moment. Het netwerk werkt goed. 
snachts zetten we de super WiFi punten uit, ivm pubers in huis die anders de hele nacht maar online bezig zijn. Smorgens gaan ze automatisch weer aan (via tijdklok. De tijd modus van de WiFi punten werkt niet helaas).

Dit gaat op zich goed en het netwerk is stabiel. Alleen wat me nu opvalt is dat ook het groene wireless lampje op de v10 aan blijft staan. Met andere woorden, de experia box zend ook een WiFi signaal uit. Voorheen was dat niet, omdat de super WiFi punten dit over nemen. Nu lijkt dat dus niet meer het geval. Is hier een reden voor?

Ook met het lampje van de experia aan werkt het netwerk goed, ook de super WiFi punten. Alleen snachts dus nog wel WiFi (niet overal in huis), omdat de experia die nog aan heeft staan. Ook overdag zend de experia een WiFi signaal uit en zie de experia ook als internet punt in de thuis app.

 

weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt, of dat ik hiervoor iets moet aanpassen?

 

Heeft u echt een v10? Niet toevallig een v10a?


Ja, ik heb echt een v10


Ja, ik heb echt een v10

Kpn heeft voor de v10 een automatische detectie aanstaan op de aanwezigheid van superwifi punten. Zodra deze aanwezig zijn wordt de wifi van de v10 uitgezet omdat deze niet goed samen kan werken met de superwifis. Doordat u de superwifi punten echt uitzet gedurende de nacht worden ze dus niet gezien en gaat de wifi op de v10 weer aan. 

Nu is het zo dat er een grote software update rondgaat voor de superwifi. Dit is software versie 14v2. Er zijn eerder door anderen ook problemen gemeld met de wifi scheduler functie. Deze 14v2 bevat allerlei wiijzigingen en verbeteringen. Ik zou de wifi scheduler functie nogmaals proberen met deze versie op beide superwifis omdat deze dan voor het systeem detecteerbaar blijven waardoor de wifi op zowel de v10 als de superwifis uit zou moeten blijven op de ingegeven tijden.

Ps: vergeet niet om de tijdschakelklokken te verwijderen voor deze test.


Hmm ok. Ik zal eens kijken of ik die update al heb dan.

vreemde is wel dat als de super WiFi punten aan staan, ook het lampje brand van de v10. Dus ook WiFi signaal vanuit de experiabox. Ik merk zelf geen verschil in slechte verbinding ofzo.

andere vreemde is dat we de WiFi punten al een tijdje echt uitzetten en nooit de experia het signaal is gaan uitzenden na uitzenden. Dat doet hij nu pas weer 3 dagen. Voorheen bleef het lampje altijd uit, ook als super WiFi uit stond.

 

ik zal de scheduler nog eens proberen dan. Wie weet! Probeer daar de vorige keer was dat wanneer de stroom (om wat voor reden dan ook) van de super WiFi af ging, de scheduler volledig werd gereset en alles opnieuw ingesteld moest worden

 

dank voor de reactie! Much appreciated!


Hmm ok. Ik zal eens kijken of ik die update al heb dan.

vreemde is wel dat als de super WiFi punten aan staan, ook het lampje brand van de v10. Dus ook WiFi signaal vanuit de experiabox. Ik merk zelf geen verschil in slechte verbinding ofzo.

andere vreemde is dat we de WiFi punten al een tijdje echt uitzetten en nooit de experia het signaal is gaan uitzenden na uitzenden. Dat doet hij nu pas weer 3 dagen. Voorheen bleef het lampje altijd uit, ook als super WiFi uit stond.

 

ik zal de scheduler nog eens proberen dan. Wie weet! Probeer daar de vorige keer was dat wanneer de stroom (om wat voor reden dan ook) van de super WiFi af ging, de scheduler volledig werd gereset en alles opnieuw ingesteld moest worden

 

dank voor de reactie! Much appreciated!

De wifi scheduler op de superwifis werkt volgens onderstaand principe. 

Superwifis delen alle informatie met elkaar. Als er een instelling wordt gemaakt waaronder bv de wifi schedule dan gebeurt dit op de hoofdunit die herkenbaar is door blauw geknipper op het moment dat er op ingelogd is.

Als er een tijdschema wordt ingevoerd dan wordt dit ook naar de andere superwifi gestuurd. Beide weten nu de start en stoptijd voor de wifi. Als de wifi is uitgezet op de ingestelde begintijd dan loopt de interne klok van de superwifis door zolang deze van stroom voorzien wordt. Zodra de wifi aan tijd aanbreekt gaat de wifi weer aan. 

Hou er wel rekening mee dat als een superwifi in zijn wifi uit tijd opnieuw opstart doordat de stroom bv uitvalt deze daarna weer met wifi aan opkomt en pas bij de eerstvolgende uittijd in het volgende etmaal de draad weer oppakt. Kinderen of personen die dit weten en fysieke toegang hebben tot de superwifi en het apparaat herstarten door de stroomadapter eveb te verbreken kunnen het actieve wifi schedule dus onderbreken.


Hi @BdK23, goed om te zien dat er al zo veel hulp toegesneld is in jouw topic!

Ben je verder gekomen met de uitleg en tips van @BruisTablet? Als aanvulling op zijn verhaal, hier lees je meer over de 14v2 update voor SuperWifi: 

 


Hi @BdK23, goed om te zien dat er al zo veel hulp toegesneld is in jouw topic!

Ben je verder gekomen met de uitleg en tips van @BruisTablet? Als aanvulling op zijn verhaal, hier lees je meer over de 14v2 update voor SuperWifi: 

 

Hi @Alexandra 

dank voor je bericht,

ik ben zeker verder gekomen en de uitleg heeft geholpen. Enige wat ik nog niet begrijp is waarom de v10 een WiFi signaal blijft uitzenden, ondanks de aanwezigheid en goede werkende super WiFi.

de WiFi scheduler werkt nu wel naar behoren inderdaad.

nogmaals dank 


Ik heb de ervaring dat de wifi van de V10 soms ook bleef werken bij het aansluiten van de KPN-versterkers, maar je kunt er niet blind op varen. Voor een consistent beleid kun je dan beter de wifi binnen de V10 handmatig uitschakelen en alleen de wifi van de versterkers gebruiken.

 


@BdK23 Goed om te horen! Als aanvulling op de tip van @JanD, hier lees je meer over de Experia Box V10. Onder andere over het inloggen op het modem en aanpassen van instellingen.