Skip to main content

Ik heb denk ik een zeer vergelijkbaar probleem. Op enig moment heb ik ter vervanging van mijn Experiabox een KPN Box 12 met twee “SuperWifi” versterkers ontvangen. Dat geïnstalleerd en na wat vijven en zessen (o.a. omdat KPN de IP-range 192.168.2.0/24 dicteert en de DHCP-server in het modem niet uit te schakelen is) toch alles aan de praat gekregen en mijn eigen netwerk dan maar aan de instellingen KPN aangepast (!) Niet zoals het hoort, maar goed. Dit heeft een aantal weken gewerkt tot een tijdje na de update waarbij het modem ook “Superwifi” werd. Sindsdien werken de Superwifi punten alleen nog maar draadloos. Als ik ze even te lang via een UTP kabel (ook rechtstreeks, zonder switch en met de originele platte kabel op het modem aangesloten) laat zitten valt het hele netwerk plat en kan ik niet eens een ping naar een ander apparaat in het netwerk doen. Het modem, de Superwifi punten enz. zijn ineens niet meer bereikbaar en komen pas weer op enkele minuten nadat ik alle Superwifi punten van de kabel heb losgehaald. Al diverse keren va een reset op te lossen (Superwifi gaat eerst naar IP 192.168.2.151 en dan naar de DHCP gereserveerde 192.168.2.1 (Superwifi1) of 192.168.2.2 (Superwifi2) en enkele tientallen seconden later loopt alles vast). Ze werken dus alleen draadloos. Echter, om Joep 1965 te citeren: 

Een probleemloos netwerk bestaat uit een modem, een paar strategisch opgestelde bekabelde versterkers en bekabelde tv ontvangers.

Bovendien zijn de Superwifi punten bedoeld voor een schuur en de garage, die te ver van het huis af staan en alleen via een (cat7) kabel bereikbaar is.

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt (origineel)

Kennelijk is er ergens een configuratiefout geweest. Omdat ikzelf vrijwel geen informatie over of toegang tot instellingen van het modem (en mijn EIGEN WiFi-punten) heb, kan ik niet achterhalen wat eigenlijk het probleem was. Ik vermoed dat er ergens iets fout stond bij de “port forwarding” KPN doet iets met poorten 9000 en 9001 die geopend en “forwarded” zijn naar de SuperWifi-punten. Bij mij is dat 192.168.2.1 en 192.168.2.2 na installatie. Bij een fabrieksreset krijgen de SuperWifi-punten eerst het IP adres 192.168.2.151. Dit ter info van andere techneuten. Mogelijk dat op enig moment die forwarding niet meer goed stond. Ik heb namelijk eerst alles wat ik niet zelf aan forwarding had ingesteld “leeg” gemaakt, toen nog eens de SuperWiFi punten een voor een een fabrieksreset gegeven en na een aantal minuten werkte het uiteindelijk gelukkig weer en kon ik de SuperWiFi punten weer bekabeld aangesloten laten, wat dus eigenlijk de voorkeur heeft maar soms dus behoorlijk fout kan gaan! Dit was op gisteren (5 januari) in de loop van de dag. Misschien is er daarvoor ook nog ergens bij KPN een update geweest wat mijn probleem heeft opgelost?

Verder nog een tip voor andere “nerds” die een eigen DHCP server willen handhaven: ik heb een van de weinige dingen die je op het KPN Box 12 modem zelf kunt instellen qua DHCP aangepast om mijn eigen DHCP server te kunnen blijven gebruiken (nodig voor o.a. BOOTP en aangepaste DNS-configuratie). Allereerst heb ik de “pool” ingesteld op maar 9 IP adressen (192.168.2.1 tot 192.168.2.9), allemaal gereserveerd:

  1. IP adressen 192.168.2.1 en 192.168.2.2 voor het apparaat MAC van de SuperWiFi punten
  2. IP adressen 192.168.2.3 en 192.168.2.4 voor de ethernet MAC adressen van de respectievelijke SuperWiFi punten 1 en 2. Ik weet niet of dit nodig is maar: baat het niet, schaadt het niet.
  3. IP adressen 192.168.2.5 t/m 192.168.2.8 heb ik gereserveerd voor niet bestaande MAC adressen om deze te blokkeren (mac adres 00:00:00:00:00:05 t/m mac adres 00:00:00:00:00:08). 
  4. IP adres 192.168.2.9 heb ik dan nog gereserveerd voor de TV box

Meer toegang wil ik KPN tot MIJN netwerk niet geven. Voor de volledigheid: ik heb (uiteraard) bij mijn eigen DHCP server de MAC adressen van de KPN apparaten uitgesloten.

Overigens: elk SuperWiFi punt heeft 4(!) mac-adressen: één algemeen, één Ethernet, één voor WiFi 2.4GHz en één voor WiFi 5GHz. Deze adressen kun je alleen allemaal zien via de instellingen als het SuperWifi punt nog niet geconfigureerd is na een fabrieksreset (het SuperWiFi punt heeft dan IP adres 192.168.2.151). Als je dan inlogt met het default password kun je via het menu (informatie) zien wat deze mac-adressen zijn.

Of het reserveren/toestaan van een DHCP-lease voor de SuperWiFi ethernet adressen nog geholpen heeft weet ik dus niet. Voorheen zouden die bij mij via het modem in ieder geval geen IP adres gekregen kunnen hebben. Of dat nu wel zo is weet ik ook niet want volgens mij is de lease tabel die het modem aangeeft niet betrouwbaar. Ik zie namelijk daar alleen maar één regel: het adres van één SuperWiFi punt, hoewel het andere SuperWiFi punt en de TV Box ook een IP adres van het modem moeten hebben gekregen maar die zijn dus niet in de lease-tabel zichtbaar. Foutje?

 


Ik dacht even dat het was opgelost: Niet dus! Na een dag of wat (mogelijk de 33 uur van het andere topic?) ligt alles er weer uit. Ik heb weer de kabels van de twee WiFi versterkers eruit moeten halen omdat anders het modem niet eens bereikbaar was via een kabel verbinding. Het HELE BEKABELDE NETWERKVERKEER (ook tussen andere apparaten onderling) lag weer plat! Ik kon mijn eigen apparatuur (NAS, DHCP/DNS server, printers) niet eens pingen. Pas toen ik de kabels van BEIDE wifi-versterkers weer had losgemaakt kon ik weer verbinding maken en werkte alles weer. Resultaat is nu dat de wifi versterkers wel weer draadloos werken (de eerste geeft een “excellent” verbinding aan, de tweede, in de garage 10m vanaf het huis geeft een “poor” verbinding. Verre van optimaal dus want met name die in de schuur/garage moet voor een goede verbinding gewoon bekabeld kunnen werken.


U heeft een hele rare configuratie. Wat u doet kan in de praktijk gewoon niet. Dat gaat nooit goed werken.

Als u een eigen dhcp server wilt, gebruik dan gewoon een eigen router. Ter vervangen van de KPN Box, of als 2de router achter de KPN Box. Dat laatste heb ik ook. Al jaren. En de SuperWiFi's er achter. Werkt prima.

Je krijgt alleen hele rare poort forwardings van KPN, die technisch nooit zouden kunnen...

... ik weet niet welke genius dit zo bedacht heeft, maar ach ... lekker laten gaan 😁


Dáár zit dan dus waarschijnlijk het probleem en dáár zou het dan ook moeten worden opgelost. Ik vind het zeer arrogant van KPN dat zij denken te moeten bepalen hoe MIJN netwerk eruit moet zien. Hun taak is internetprovider niet netwerkbeheerder voor mijn privé netwerk. U verwacht toch ook niet van bijvoorbeeld de gemeente dat zij bepalen welke meubels u in uw huis mag zetten? Of dat de waterleidingmaatschappij bepaalt welke kranen u mag installeren en hoe die geplaatst moeten worden? Waarom denkt KPN dan wel te mogen bepalen wat ik in mijn netwerk aansluit en hoe ik dat doe? Hun modem hoeft alleen maar te routeren, géén DHCP en als het er op aankomt ook géén DNS server te zijn. Dat er een mogelijkheid is (die voor mijn part voor de nitwits standaard aan staat) is prima, maar je moet het ook uit kunnen zetten en de mogelijkheid hebben om binnen je eigen netwerk alles zelf te configureren. Zij hoeven niet te bepalen welk IP adres bijvoorbeeld mijn NAS of mijn printer heeft. Dat doe ik zelf wel. Bij het vorige (Experia) modem kon dat nog wel allemaal. Nu heb ik al mijn IP address range moeten aanpassen omdat hun range vast staat op 192.168.2.0/24

Overigens onder normale omstandigheden kan wat ik doe wél. Twee DHCP servers in een netwerk kan prima, als je maar beide zo instelt dat ze niet elkaars MAC adressen van elkaar afsnoepen. Daarom heb ik de KPN box ook alleen de pool 1 t/m 9 gegeven en daarin alleen gereserveerde adressen gezet voor de KPN-merk apparatuur (feitelijk zijn de SuperWiFi punten gekocht, dus MIJN eigendom waar zij mee zitten te rotzooien). Op mijn eigen DHCP server heb ik juist die MAC-adressen uitgesloten die KPN meent te moeten beheren. 

Overigens vraag ik me af wat er eigenlijk gebeurt met die port-forwarding 9000 naar 7547 (die had ik inderdaad ook al gezien). Niemand weet waar dat voor dient, voor hetzelfde geld is dat iets wat onze privacy aantast en kunnen ze bijvoorbeeld zien welke mobiele apparaten we hebben en misschien zelfs wel een ingang hebben om data op onze computerapparatuur te kunnen uitlezen, weet ik veel?

Ik ga trouwens dan toch maar eens proberen om mijn DHCP server helemaal uit te zetten, alleen wat vaste adressen voor mijn printer en zo in te stellen, de WiFi versterkers opnieuw (voor de zoveelste keer) resetten en dan wachten tot het over 33 uur of zo weer fout loopt, ik verwacht zeker dat dit gebeurt, want ik kan er echt niet bij dat mijn DHCP configuratie dit probleem veroorzaakt. Mijn DHCP server heb ik gecontroleerd en die geeft geen adressen af aan welk van de KPN-merk apparatuur dan ook, zoals ik het heb ingesteld, dus dat zou niets uit moeten maken. 


In principe kan wat ik wil zeker wel. Ook uw configuratie is niet zo vreemd als het in eerste instantie lijkt. Uw eigen router en die van KPN hoeven alleen maar het Routing Information Protocol (RIP) te gebruiken om met elkaar routes uit te wisselen. Uw router weet zo hoe IP-pakketjes het internet op moeten en de KPN router weet op zijn beurt hoe pakketjes van het internet, bestemd voor uw netwerk, kennelijk in de IP range 10.50.74.0/24, via het “externe” IP adres van uw router op de plaats van bestemming kunnen worden ingeleverd. Overigens is die forwarding van poort 900x naar 7547 denk ik alleen nodig voor “extern beheer” door KPN. Als het eenmaal werkt kan die forwarding volgens mij gewoon uit gezet worden en blijft alles gewoon werken zolang KPN niets aan de KPN box 12 aanpast waardoor het fout loopt omdat ze dan de SuperWiFi punten niet meer kunnen bereiken.


Of dat de waterleidingmaatschappij bepaalt welke kranen u mag installeren en hoe die geplaatst moeten worden?

U koopt zelf de kranen. En ook het leidingwerk naar die kranen is van u. De volledige verdeling van water in uw huis is uw eigendom. Zodoende kunt u ook volledig zelf bepalen hoe de leidingen lopen. 

Doe dat dan ook zo met uw internet. Gebruik de router van KPN niet, leg hem in de kast en gebruik uw eigen router. Dat kan en mag gewoon. U bent niet verplicht om de router van KPN te gebruiken. U mag gewoon uw eigen router gebruiken.

KPN geeft de Experiabox/KPN Box erbij voor de klanten die niet zoveel kennis hebben en niet veel eisen stellen. Deze zijn hier dan mooi mee geholpen. Stekker in het stopcontact en het werkt voor hun. Klanten die wat meer willen kunnen gewoon hun eigen router gebruiken. Prima toch?


Dan nog iets vreemds: mijn beide SuperWiFi punten staan als DHCP client ingesteld en ingeschakeld. Mijn eigen DHCP server staat uit, dus ze moeten een IP-adres gekregen hebben van de KPN box 12.  (kennelijk heeft mijn probleem toch iets met een soort DHCP conflict te maken, daarom is het zo jammer dat ik die van KPN niet helemaal kan uitschakelen). Ziehier de DHCP tabel van de KPN box 12, een half uur of zo nadat beide SuperWiFi apparaten zijn ingeschakeld na een reset (dus via de fabrieksinstellingen op DHCP gezet). Waar is de tweede SuperWifi, met IP adres 192.168.2.1? Die moet écht vanaf de KPN box 12 zijn IP adres gekregen hebben want er is op dit moment geen andere DHCP server en hij hééft nu echt IP adres 192.168.2.1 (via “ping” bereikbaar).

Ik heb ook al een ander IP adres geprobeerd (via reservering) maar WiFiExtender-43C76 blijft onzichtbaar  in de lease tabel (gelukkig wel in het netwerk. Dit is overigens niet de enige “onzichtbare” DHCP lease. Dat alles geeft mij dan weer niet al te veel vertrouwen in de correcte werking van de DHCP server in de KPN box 12.


De DHCP server implementatie in de V12 is een door KPN gekozen implementatie met een reeks vastgezette parameters. Ik ben het eens dat hier een hele lijst aan parameters vaststaat waarvan je je kan afvragen welk doel dit dient anders dan inspelen op een groep klanten die niet weten wat ze aanrichten als je de instellingen aanpast.

Hou er bij de superwifi,s rekening mee dat deze onderling met elkaar in contact staan met een proprietary protocol voor het uitwisselen van parameters maar ook een stukje loop detectie/protectie.  En dit is niet heel anders dan wat je vaak ook bij andere mesh wifi producten in de markt tegenkomt.

Ik las eerder in de tekst dat er 2 DHCP servers actief zijn (helaas omdat er eentje niet uit te zetten valt in de v12). 

Een superwifi die via DHCP een ip address aanvraagt gebruikt dit voor 2 doelen:

  1. Om een http interface deamon op te draaien voor zowel browser toegang als KPN thuis APP toegang. 
  2. Tijdens het aanvragen van een dhcp ip address bepaald de superwifi op welke interface er een reactie komt op het DHCP verzoek. Deze interface wordt dan namelijk aangemerkt als de richting waar de router zit en daar worden ook de loopdetectie beslissingen aan gekoppeld.

Nu kan ik me voorstellen dat als er 2 DHCP servers in het netwerk zitten dat dit technisch gezien gewoon gescheiden moet kunnen functioneren. Echter de eerder genoemde loopdetectie gaat uit van een te discoveren tree structuur  met 1 gateway aan de top. Met 2 DHCP server implementaties kan er theoretisch een rondkoppeling van netwerkverkeer ontstaan indien 1 of meer superwifi,s een ander beeld hebben van wat nu eigenlijk het gateway pad is.

Het lijkt me dan van belang dat alle superwifi,s in elke situatie alleen een ip adres krijgen van 1 van de 2 DHCP deamons.

Het 192.168.2.151 adres is in een wireshark trace te zien is slechts een preferent ip adres dat door elke superwifi gevraagd wordt vanuit een fabrieks situatie. De DHCP server kan maar hoeft dit niet te honoreren. Zeker niet indien 192.168.2.151 al actief in een lease zit voor een ander apparaat.

 

Dan vind er nog zoiets plaats als apparaat management richting het modem en de superwifi,s. Omdat de superwifi,s op een NAT getransleerd ip adres (reeks 192.168.2.x)werken worden er dus port forwards gezet in het modem om deze van buitenaf te bereiken. 

Om dit alles te vermijden en om zelf instellingen te manipuleren is er maar 1 manier en dat is een eigen router installeren. Het is dan ook vrij eenvoudig om al het management verkeer  dat binnenkomt te blokkeren.

 

 


Je moet gewoon niet teveel dingen aanpassen. En niet teveel buiten de KPN lijntjes tekenen. Want anders krijg je rare dingen.

De dhcp pool kun je ook beter default laten staan. Als je het allemaal anders wilt kan je beter een eigen router aanschaffen.


Ik ben met mijn beperkte kennis van zaken aan het hobbyen geweest en heb het nu werkend. Het is natuurlijk nogal een gedoe en verre van ideaal, maar misschien vind ik ook nog wel eens een betere oplossing. Zolang er tenminste niets opnieuw opgestart hoeft te worden werkt het in ieder geval. Zodra een herstart/reset wel nodig is, schakel ik mijn eigen DHCP/DNS server en alle DHCP clients tijdelijk uit. Dan verwijder ik de port forwarding instellingen op het modem naar de SuperWiFi punten en verruim ik de DHCP server van het modem naar een pool van 192.168.2.150 - 192.168.2.169 (staat nu op 192.168.2.155 - 192.168.2.169). Daarbinnen zijn vrijwel alle IP adressen gereserveerd (geblokkeerd via fake-MAC adressen omdat ik niet wil dat er IP adressen in die range aan mijn eigen apparatuur worden uitgereikt). Alleen de IP adressen van ..150 t/m ..154 zijn dan tijdelijk “vrij” want om een of andere reden lijken er nog vrije IP adres nodig te zijn tijdens de configuratie van de SuperWiFi's (met name voor 192.168.2.151 lijkt dat nodig te zijn tijdens de eerste opstart na fabrieksherstel). Als ik namelijk alleen de gereserveerde range aanhoud, waarbij de algemene en Ethernet-MAC adressen van de SuperWiFi punten een gereserveerd adres krijgen, krijgt het SuperWifi punt weliswaar eerst het adres 192.168.2.151, maar werkt het toch niet. In totaal vier adressen zijn dan dus gereserveerd voor de “algemene” MAC adressen van de twee SuperWiFi punten op ..161 en ..162 en voor de ethernet MAC's op ..163 en ..164. Dat laatste lijkt trouwens niet nodig. Voor de KPN TV Box heb ik dan nog IP ..169 gereserveerd. Dan start ik alles een voor een opnieuw op (eventueel met een fabrieksreset van de SuperWiFi's) en wacht tot het betreffende SuperWifi punt “bedraad” werkt is voordat ik het volgende apparaat opstart. Als alle SuperWiFi punten weer via de UTP aansluiting met een “excellent” verbinding draaien (te zien op de home pagina van het modem) en de port forwarding weer (automatisch) ingesteld is voor bijde SuperWiFi's kan de modem-DHCP range weer op 192.168.2.155-192.168.2.169 worden ingesteld (waardoor de DCHP server van het modem voor nieuwe leases effectief uit staat) en mijn eigen DHCP server weer aan. Uiteraard zijn sowieso op mijn eigen DHCP server alle MAC adressen van de KPN apparatuur en de range 150-169 uitgesloten. KPN apparatuur kan dus eigenlijk alleen een IP adres van het modem verwachten. Voorts is er maar één router (die van KPN) waarvan het IP adres ook door mijn eigen DHCP server als default gateway wordt ingesteld.

Tot slot heb ik op het modem nog een WLAN deny lijstje ingevuld (voor 2,4Ghz en voor 5Ghz) waarmee de WLAN-MAC adressen van de SuperWiFi’s worden uitgesloten. Anders is naar mijn ervaring een goede bekabelde aansluiting nog altijd niet verzekerd. Het lijkt dat vreemd genoeg een WLAN verbinding tussen de KPN apparatuur de voorkeur heeft, waardoor volgens mij het probleem juist ontstaat. Het lijkt er voor mij op dat er dan geprobeerd wordt een UTP én een WLAN verbinding tegelijk te maken (via hetzelfde MAC adres of IP adres) wat natuurlijk niet kan. Ik heb ook wel eens geprobeerd om met alles op standaard instellingen de SuperWiFi's te installeren (helemaal in het begin werkte dat wel). Dus: alles uit (géén eigen DHCP server), Modem “leeg” opgestart, SuperWiFi1 aangesloten tot werkend, uitgeschakeld, verplaatst, UTP kabel er op een andere plek met een (gecontroleerde) c.a.  5 m lange Cat7 UTP kabel, rechtstreeks in het modem (dus zonder switch ertussen) weer ingeschakeld: alles loopt vast, geen netwerk verkeer meer mogelijk. SuperWiFi UTP kabel eruit: na enkele minuten werkt het weer, verbinding tussen SuperWifi en Modem werkt draadloos, maar (in de garage, los van het huis): “poor”. Kabel er weer in: alles loopt weer vast. Tijdens dat alles was mijn eigen DHCP (en DNS) server dus uitgeschakeld. Draadloos is dus geen probleem, maar via kabel gaat niet vlekkeloos. 

Overigens ook met die methode (dus als als bijna alle apparatuur, inclusief mijn eigen DCHP server uit staat) valt het volledige netwerkverkeer altijd even weg tijdens het configureren/herstarten van de SuperWiFi's. Als ik vanuit een laptop continue ping (met Windows optie -t) naar het modem geeft die dan op enig moment een seconde of 10 geen respons (idem voor een NAS met een vast IP adres). Ik vermoed dat de SuperWiFi's tijdens de configuratie even eenzelfde IP adres hebben op twee MAC adressen of zoiets. Met Wireshark zie ik ook dat niet alleen het “algemene” MAC adres ven een SuperWiFi (bij mij eindigend op 76 voor SW1 of 5E voor SW2) iets doet, maar dat ook het ethernet MAC adres van diezelfde SuperWiFi (bij mij eindigend op 79 voor SW1 of 61 voor SW2) even actief is. Mijn expertise op netwerkgebied en van Wireshark is helaas te beperkt om te kunnen achterhalen wat er dan precies gebeurt. Op dat moment is mijn eigen DHCP server dus volledig uitgeschakeld en staat behalve de KPN apparatuur alleen mijn laptop een NAS en een printer aan, allemaal “passief” qua DHCP en met een vast IPv4 adres.

Los van dit alles vind ik  het nog altijd vreemd dat een aantal DHCP leases. die wél door het modem zijn uitgegeven, niet in het overzicht van het modem te zien zijn. Zo is bijvoorbeeld maar één van beide SuperWiFi's zichtbaar, terwijl ze beiden van het modem een DHCP lease hebben en ook beiden zijn ingeschakeld en (o.a. via PING) bereikbaar zijn en verder nu ook goed werken.

En dan nog iets: ik ben pas bij KPN door overname van Telfort door KPN. Bij Telfort was een eigen modem nooit nodig. Waarom zou ik dan nu ineens voor veel geld zelf een modem moeten kopen omdat anders mijn eigen netwerk verziekt wordt?


Nog een toevoeging. Ik heb zojuist mijn 2e SuperWiFi gewoon via de schakelaar uit en aangezet (dus geen fabrieksherstel), terwijl mijn hele netwerk (inclusief 2e DHCP server) draaide. Na een minuutje of zo knipperen van het groene lampje werkte deze weer. De enige instelling die dit nu volgens mij heeft bewerkstelligd is deze (voor beide WiFi frequenties):

 

Dit zijn alle MAC adressen van de SuperWiFi's, behalve het “algemene” adres, dus dat van Ethernet, WLAN 2,4 en WLAN 5. Deze worden dus op het WLAN geweigerd. Ik ga ze nu even niet resetten, dat zal misschien met de 2e DHCP server niet goed gaan. Maar dit ondersteunt wel mijn theorie dat er niet perse een DHCP probleem is, maar dat het eerder aan een soort dubbele verbinding ligt (WLAN+LAN) die roet in het eten gooit. Toen ik net het modem had, ging het ook goed nadat ik de MAC adressen van de SuperWiFi's op mijn eigen DHCP server (toen met een Windows DHCP server, nu met Linux en KEA) had uitgesloten. Pas nadat het modem ook SuperWiFi punt is geworden kreeg ik het in eerste instantie niet meer aan de praat en dat heeft volgens mij toch meer met het WLAN gedeelte dan met een 2e DHCP server te maken.


Ik zie net met Wireshark, dat beide Wifi Extenders bij een reset (“fabrieks-reset”) een Boot Request doen met HETZELFDE “Client Mac address”(!) d0:05:2a:22;22:22. Ik kan me voorstellen als je beide Extenders ongeveer gelijktijdig gebruikt dat dit fout gaat. Bovendien heb ik gemerkt, dat als het modem hier geen respons op geeft (omdat dit bijvoorbeeld geen vrij IP adres heeft, zoals in mijn geval) dat er continue DHCP requests blijven komen (met hele korte tussenpose) waardoor het netwerk kennelijk “verstopt”. Een soort (waarschijnlijk onboelde) DDOS aanval 🙂 lijkt het. Oplossing lijkt vooralsnog om in ieder geval een vrij IP adres te hebben, eventueel kan dit gereserveerd worden voor MAC adres d0:05:2a:22:22:22 (er van uitgaande dat alle Wifi Extenders hetzelfde gebruiken, zoals de twee van mij).

Ik ben er inmiddels achter dat een tweede DHCP server geen probleem hoeft te zijn als deze zich maar niet bemoeit met MAC adres d0:05:2a:22:22:22, wat zo te zien een BOOTP doet en daar is dan denk ik een bestand op het modem voor nodig. Omdat ik die instellingen niet ken sluit ik deze MAC dus voor mijn eigen DHCP server uit. De andere MAC adressen lijken geen probleem te vormen en kunnen ook gewoon  een IP adres van mijn eigen DHCP server krijgen (is per ongeluk al eens gebeurd bij een van mijn tests en dat ging goed). Ik heb diverse malen gereboot en gereset en beide WiFi extenders kwamen na een tijdje weer gewoon op. De laatste aanpassing die ik heb gedaan is in de DHCP server van het modem een reservering gemaakt voor MAC adres d0:05:2a:22:22:22. Momenteel is daar 192.168.2.164 voor gereserveerd, maar welk adres dit precies wordt maakt kennelijk weinig uit, als het maar ongebruikt is. Het kan wellicht ook 192.168.2.151 zijn. Wat ik nu nog wil proberen is om dit de enige reservering te laten zijn, zodat de modem-DHCP verder effectief uit staat en ook de WiFi op het modem weer toe te laten voor de MAC adressen van de WiFi Extenders (wat ik dus initieel had uitgezet). Mogelijk gaat dit nog altijd fout omdat misschien de LAN én de WLAN verbinding(en) (vrijwel) gelijktijdig een DHCP request met hetzelfde voornoemd MAC adres doen. Misschien is dat dan zelfs 3-dubbel (LAN en WLAN 2.4Ghz en WLAN 5Ghz)