Skip to main content

Ik heb nog last van een superwifi punt dat om de paar dagen groen blijft knipperen. Ik heb alle voorgestelde oplossingen geprobeerd (loskoppelen, opnieuw aan modem verbinden en opnieuw installeren via reset). Wat ik nu doe als het superwifi punt groen knippert is het wifi punt uit en weer aan zetten, maar dan is het na een paar dagen weer raak. Het is altijd ‘s nachts ergens tussen 2 en 3 u (dat zie ik aan een apparaat dat dan off line gaat) en als ik dan ‘s ochtends beneden kom knippert ie weer groen en geen verbinding. Het 2e superwifi punt was ook een probleem maar deze heb ik nu bekabeld en doet het al 5 dagen zonder problemen, maar kan dat niet doen bij het andere superwifi punt. 

Zie graag een oplossing hiervoor.

Ik heb een experia v10a modem, deze heeft geen problemen.

 

Groet Harry

@HFraset@Leines1234, ik heb inmiddels al twee nachten superwifi stabiel. Op kanaal 52, uitgedeeld via de auto optie… Dat is feitelijk ook de gewenste situatie. Kanaal 36 bij mij ook stabiel. Maar sinds ik superwifi voorzien heb van een reserved IP en de DHCP tabel nu nog maar 1 entry bevat voor het Mac adres van superwifi lijkt alles veel beter te lopen. In de systeemlog geen grote hoeveelheden DHCP meldingen meer die niet het normale patroon van een DHCP lease volgen en in de mesh log geen onverklaarbare sync config meldingen meer. Ik ben het nog aan het overdenken allemaal maar hier lijkt het nu goed te lopen. Ik laat mijn netwerk nu even met rust om te monitoren.

Zouden jullie eens kunnen kijken onder Network - LAN en dan in het dropdown menu kiezen voor LAN DHCP.

Ik verwacht bij jullie geen entries daar momenteel. Druk dan op de knop “add”. Je krijgt dan een lijst te zien van je devices met hun Mac adres en assigned IP. Voorlopig even niets selecteren en opslaan maar cancelen!
 

De vraag: staan daar net zoals hieronder bij jullie ook meerdere entries van superwifi met hetzelfde Mac adres maar een ander IP? Je herkent het aan de hostname SWP2-54D0A1.

Als dit zo is, willen jullie een screenshot posten? Er staat geen privacygevoelige op maar let er op dat je geen andere devices ziet waar bijvoorbeeld via de hostname jullie werkgever te herleiden kan zijn.

 


Overigens is er nog iemand die baat had bij de keuze voor kanaal 36. Toch is de wenselijke keuze de auto kanaalkeuze. Vandaar mijn vraag aan jullie.


@Roy74 hier de wifi nog ok op kanaal 36.

Ik heb even gekeken in de DHCP tabel en hier ook meerdere ip adressen voor dezelfde SWP ze staan random dus niet in screenshot te vangen dus maar even zo:

De 1e SWP heeft 4 ip adressen eindigend op 4 38 39 en 43

De 2e SWP had ik weer bedraad aangesloten en deze heeft 3 ip adressen: 30 34 47

Volgens de thuis app heeft de 1e SWP ip adres 43 en de 2e SWP 47.


@HFraset dat vermoeden had ik al. Ik weet nagenoeg zeker dat dit de oorzaak van veel ellende is. Zonder de technische details komt het er op neer dat zodra de DHCP lease verloopt van superwifi er een poging volgt voor een reclaim. Voordat dit gedaan wordt is er eerst een check of het adres beschikbaar is middels een arp request. Arp staat voor address resolution protocol. Omdat er meerdere ip’s voor hetzelfde device in de tabel staan is de conclusie van de arp request: ik krijg een echo terug dus dit adres kan ik niet toewijzen want dit lijkt bezet. Er volgt dan een nieuw ip dat toegewezen wordt. Uiteindelijk zal het er toe leiden dat zelfs andere devices lastiger een ip krijgen omdat de pool volledig gebruikt is. Ik had er al 15 voor alleen superwifi.

De standaard lease is 1 dag. Halverwege start het DHCP renewal proces dus binnen 1,5-2 dagen krijgt superwifi een nieuw ip en staat er weer een entry extra in de DHCP tabel. Je wilt juist voor superwifi een stabiele situatie want alles wat op Superwifi connect valt anders ook af. En we zien ellende om de dag….

Waarom superwifi op kanaal 36 wel in de lucht blijft kan ik even niet verklaren als radar het probleem niet is. Ik weet wel dat meerdere entries voor hetzelfde Mac adres in de DHCP tabel zorgelijk is. Ik wijt dat aan een matige DHCP daemon in de v10a maar het is wel op te lossen zoals ik heb gedaan.

Wil je dit ook inzetten, dan bied ik mijn hulp aan.


@Roy74 hier de wifi nog ok op kanaal 36.

Ik heb even gekeken in de DHCP tabel en hier ook meerdere ip adressen voor dezelfde SWP ze staan random dus niet in screenshot te vangen dus maar even zo:

De 1e SWP heeft 4 ip adressen eindigend op 4 38 39 en 43

De 2e SWP had ik weer bedraad aangesloten en deze heeft 3 ip adressen: 30 34 47

Volgens de thuis app heeft de 1e SWP ip adres 43 en de 2e SWP 47.

Ok prima, de thuisapp geeft het laatst assigned ip weer. Over 2 dagen Max staat daar de volgende 😀


@HFraset dat vermoeden had ik al. Ik weet nagenoeg zeker dat dit de oorzaak van veel ellende is. Zonder de technische details komt het er op neer dat zodra de DHCP lease verloopt van superwifi er een poging volgt voor een reclaim. Voordat dit gedaan wordt is er eerst een check of het adres beschikbaar is middels een arp request. Arp staat voor address resolution protocol. Omdat er meerdere ip’s voor hetzelfde device in de tabel staan is de conclusie van de arp request: ik krijg een echo terug dus dit adres kan ik niet toewijzen want dit lijkt bezet. Er volgt dan een nieuw ip dat toegewezen wordt. Uiteindelijk zal het er toe leiden dat zelfs andere devices lastiger een ip krijgen omdat de pool volledig gebruikt is. Ik had er al 15 voor alleen superwifi.

De standaard lease is 1 dag. Halverwege start het DHCP renewal proces dus binnen 1,5-2 dagen krijgt superwifi een nieuw ip en staat er weer een entry extra in de DHCP tabel. Je wilt juist voor superwifi een stabiele situatie want alles wat op Superwifi connect valt anders ook af. En we zien ellende om de dag….

Waarom superwifi op kanaal 36 wel in de lucht blijft kan ik even niet verklaren als radar het probleem niet is. Ik weet wel dat meerdere entries voor hetzelfde Mac adres in de DHCP tabel zorgelijk is. Ik wijt dat aan een matige DHCP daemon in de v10a maar het is wel op te lossen zoals ik heb gedaan.

Wil je dit ook inzetten, dan bied ik mijn hulp aan.

@Roy74 Als je kunt aangeven hoe ik dit doe, graag!


@HFraset we gaan twee IP’s reserveren uit de DHCP pool voor je superwifi’s:

  • Kijk in de thuis app welke device Mac adressen je superwifi’s hebben. Dat zijn dezelfde twee als je in de DHCP tabel zag. Noteer die.
  • Controle vrije IP’s: open een dos box en type: ping 192.168.2.198 en ping 192.168.2.199. Als je meerdere replies krijgt als antwoord dan zijn deze IP’s niet vrij en moet je andere kiezen. Als je geen reply krijgt dan zijn dit de twee nieuwe IP’s die we gaan reserveren.
  • Ga naar network, LAN en kies DHCP LAN. Kies dan de knop add.
  • Kies uit de lijst een van de twee Mac adressen van een van de superwifi’s. Maakt niet uit welke van de reeks. Dan zie je onder dat dit wordt ingevuld als nieuwe entry. Verander dan het IP adres met voor de laatste byte 198 (of een ander vrij IP). Sla op.
  • Doe hetzelfde voor de tweede superwifi maar dan kies je 199 (of ander vrij IP) als laatste byte waarde. Sla op.
  • Als het goed is zie je nu twee reserved IP’s onder LAN - LAN DHCP staan.
  • Herstart nu beide superwifi’s. Die eindigen vermoedelijk met een rode lamp omdat het IP dat in de cache van superwifi zit niet meer overeenkomt met wat het modem denkt dat het is. Geen paniek, we zitten op schema.
  • Maak vervolgens de modem 5 minuten spanningloos. Dan insteken en het modem de tijd geven om op te starten. Als het goed is gaat het modem nu via DHCP IP’s uitdelen. Dat zal voor superwifi de gereserveerd zijn.
  • Kijk nu even wat superwifi gaat doen. Worden ze groen? Geef het even de tijd. Bij gingen ze ook nog even op blauw.
  • Zo nee, herstart de superwifi’s nogmaals. Geef ze de tijd. Uiteindelijk moeten ze groen worden.
  • Controleer in de thuisapp of je de reserved IP’s bij superwifi ziet staan. Voor beiden doen uiteraard.
  • Als superwifi groen blijft dan gaan we het spannend maken en de 5G band weer terug op auto zetten. Vergeet niet op te slaan. Je verliest nu weer even de verbinding wat helemaal normaal is. Er is nu een sync config te zien als ik het goed heb in de mesh log. Bij jou meerdere omdat je twee stuks hebt. Wacht even en als het goed is heb je dan weer verbinding na een tijdje
  • Klaar. Kijk nu in de DHCP tabel in LAN - DHCP LAN via de add knop. Ik denk nu dat je slechts 1 entry per superwifi Mac adres ziet. Dat is wat we willen zien. De overige devices zie je er ook in verschijnen. Dat hoort zo. Dan cancelen om uit dit menu te komen. Je ziet nog steeds je reserved entries (2 maal) staan.
  • Monitor superwifi de komende dagen met de kennis die je de afgelopen dagen gekregen hebt. Ik heb ze stabiel op kanaal 52 nu. Weet nagenoeg zeker dat de komende nacht het ook goed gaat. Je kunt het door de auto optie gekozen kanaal zien in de wireless (draadloos log). De eerste is het 2G kanaal, de tweede is het auto gekozen 5G kanaal. Ik vermoed dat je daar ook 52 ziet staan want dat lijkt bij mij altijd de eerste optie maar dat kan bij jou door de omstandigheden anders zijn.

Laat even weten of dit lukt zo. Geen paniek als je vastloopt. We trekken het wel vlot. Post het resultaat even graag. Als dit ook stabiel blijft dan kan ik de achtergrond van mijn vermoeden eventueel toelichten als dat gewenst is.


@Roy74 Dank voor de duidelijke instructies. Het werkt! De IP adressen staan vast, geen extra ip adressen meer in de tabel, auto kanaalkeuze en de super wifi’s zijn groen… nu kijken of dit stabiel blijft de komende dagen! Het 5G kanaal is nu 52.


@HFraset 

Dan hebben we hier te maken met een echt handige Harry 😎
Goed bezig Harry.
Hier draait het nog prima maar wil de nacht nog even door. Ik denk te weten wat er mis gaat. Feitelijk pas je nu een workaround toe die zeker niet fout is maar het zou niet nodig hoeven zijn.

Als die dingen online blijven zal ik de moderators informeren voor eventuele nodige actie in de achterban.

Bedankt dat je constructief blijft in dit vervelende probleem en helpt om inzicht te krijgen.


@Roy74 Dank voor de duidelijke instructies. Het werkt! De IP adressen staan vast, geen extra ip adressen meer in de tabel, auto kanaalkeuze en de super wifi’s zijn groen… nu kijken of dit stabiel blijft de komende dagen! Het 5G kanaal is nu 52.

Apart, tot nu toe zie ik altijd kanaal 52 in de auto stand. Toeval? Vraag het me af.


@Roy74 Dank voor de duidelijke instructies. Het werkt! De IP adressen staan vast, geen extra ip adressen meer in de tabel, auto kanaalkeuze en de super wifi’s zijn groen… nu kijken of dit stabiel blijft de komende dagen! Het 5G kanaal is nu 52.

Apart, tot nu toe zie ik altijd kanaal 52 in de auto stand. Toeval? Vraag het me af.

Ik meende dat 5G niet zover komt en je dus niet snel last hebt van de buren, zoals je wel bij 2.4 ziet. Dan is 52 misschien de default? Als dat kanaal vrij is blijft ie daarbij? In de screenshot van de 5G kanalen die ik eerder deelde zie je ook geen enkele buur signalen


Hogere frequentie waarmee meer data per tijdseenheid verzonden kan worden. Zo iets was het. Ben IT-er dus ik zal het op dit gebied algemeen houden voordat een natuurkundige hier uit zijn/haar plaat gaat 😀

5G gaat minder goed door obstakels heen dan 2G. Daarom zijn die beruchte superwifi’s er ineens haha. Dus minder kans op interferentie met buren. Maar wel kans op radar interferentie.

Het zou best goed kunnen dat 52 de default is maar dat zou ik vreemd vinden, tenzij dit in het hele land de beste optie is 😅

Overigens kan je opmerking over defaults wel eens de reden zijn dat we op kanaal 36 in ieder geval meer stabiliteit zien. Die testen stopte ik even omdat ik dit DHCP stuk aardig fout zag lopen in de log.

De 2G band zie ik wel variëren met het kanaal. Wellicht een bug in het 5G deel van de firmware.

Hopelijk gaan er meer Harry’s zich melden die nauwkeurig de info delen wat ze zien.

Ik ga de blauwe vrienden van de belastingdienst verblijden… tot horens met naar ik inschat goed nieuws.


5G bestaat niet binnen de modems, dat is een mobiele frequentie.

er bestaat wèl de 2,4-band en de 5.0-band.

Dit om verwarring te voorkomen.

Hoe hoger de frequentie, (kanaal) hoe sneller, maar hoe korter het bereik.

Dus bij de 5.0-band heeft kanaal 36 het grootste bereik en is theoretisch langzamer, kanaal 140 heeft het kleinste bereik en is theoretisch sneller.

 

 


Als die dingen online blijven zal ik de moderators informeren voor eventuele nodige actie in de achterban.

Graag! Super dat het instellen gelukt is @HFraset. Ik duim dat alles stabiel blijft, dan hebben we in elk geval een hoop zaken duidelijk. 

Ik ga de blauwe vrienden van de belastingdienst verblijden… tot horens met naar ik inschat goed nieuws.

Héél goed dat je dit zegt… Ik moet ook even met de handen in het haar boven mijn rekenmachine. 


5G bestaat niet binnen de modems, dat is een mobiele frequentie.

er bestaat wèl de 2,4-band en de 5.0-band.

Dit om verwarring te voorkomen.

Hoe hoger de frequentie, (kanaal) hoe sneller, maar hoe korter het bereik.

Dus bij de 5.0-band heeft kanaal 36 het grootste bereik en is theoretisch langzamer, kanaal 140 heeft het kleinste bereik en is theoretisch sneller.

 

 

Hoi @JanD fijn dat je het even toelicht Ik ben er zelf van op de hoogte dat 5G een mobiele term is. Ik typ steeds 2G en 5G omdat ik anders met die punten me suf type op de iPad. En in de context van de superwifi problemen was dit ook niet zo belangrijk. Maar het gebeurt dan toch dat je me terecht effe corrigeert want dan is het voor iedereen duidelijk dat we het over de 5.0Ghz en de 2.4ghz band hebben. Helemaal goed, je bijdrage!


Ik ga de blauwe vrienden van de belastingdienst verblijden… tot horens met naar ik inschat goed nieuws.

Héél goed dat je dit zegt… Ik moet ook even met de handen in het haar boven mijn rekenmachine. 

Leuker kunnen ze het niet maken. Maar misschien hebben ze ook zo’n leuk forum voor wat hulp 😃


@HFraset helaas lag superwifi er vannacht toch weer uit. Nu wel pas na 3 nachten. De DHCP tabel ziet er nu wel goed uit en maar 1 IP toegewezen en dat is het gereserveerd IP. 1 probeer minder maar nog niet de oplossing. En uiteraard was het rond 03:00 prijs,

Ik ga verder met de testen waar ik was gebleven. Zie mijn topic. 😅


@Roy74 dat is balen, hoop dat het verder uitzoeken nog iets oplevert.

Hier nog stabiel (2 dagen). 1 ding viel me op wat ik nog niet eerder had gezien in het OWL log. Heel vaak OWL config sync, voorafgaand aan een OWL start. Om 5:07, 5:12, 5:13, 5:16, 5:18, 5:22 etc tot 6:55 en dan niet meer totdat het weer begint om 9:08, 9:09, 09:11, 9:17 etc. Geen idee waarom dat nu ineens gebeurt… Als de wifi het maar blijft doen...

 

13.03.2023 09:21:01 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(C0:84:7D:43:43:66) form Original MAC(62:A2:22:2A:88:05) to Target MAC(72:97:41:83:16:AB) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
13.03.2023 09:20:06 OWL-Sync config success
13.03.2023 09:20:06 OWL-Sync config success
13.03.2023 09:20:01 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(C0:84:7D:43:43:66) form Original MAC(62:A2:22:2A:88:05) to Target MAC(72:97:41:83:16:AB) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
13.03.2023 09:19:50 OWL-start
13.03.2023 09:19:46 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(C0:84:7D:43:43:66) form Original MAC(62:A2:22:2A:88:05) to Target MAC(72:97:41:83:16:AB) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
13.03.2023 09:18:45 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(C0:84:7D:43:43:66) form Original MAC(62:A2:22:2A:88:05) to Target MAC(72:97:41:83:16:AB) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
13.03.2023 09:17:50 OWL-Sync config success
13.03.2023 09:17:49 OWL-Sync config success
13.03.2023 09:17:45 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(C0:84:7D:43:43:66) form Original MAC(62:A2:22:2A:88:05) to Target MAC(72:97:41:83:16:AB) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
13.03.2023 09:17:34 OWL-start
13.03.2023 09:17:30 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(C0:84:7D:43:43:66) form Original MAC(62:A2:22:2A:88:05) to Target MAC(72:97:41:83:16:AB) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
13.03.2023 09:16:41 OWL-(VRV9517)IF75G] (BTM) STA_MAC(E6:77:7F:61:42:94) form Original 


@HFraset dat er binnen een mesh topology af en toe een sync moet plaatsvinden is begrijpelijk maar wat het triggered niet. Helaas kan de debugger niet open. De sync is niet de oorzaak van leave maar wel een aanleiding wat we soms zien.

De DHCP in de v10a met superwifi is niet lekker mijn inziens. Dat hebben we in ieder geval opgelost met het reserveren van het IP. Dat ziet er bij mij nu een stuk beter uit. KPN leest mee dus er zal denk ik wel iemand gaan kijken of hier nog iets aan gedaan moet worden. Wij hebben daar nu even geen last meer van. Maar nog niet de oplossing voor stuiterende WiFi. Bij mij was nacht 3 fataal.

Ik heb in de verloren uurtjes nog wat bedacht. In mijn topic staat kort wat uitleg. Ik heb (nog) geen inzicht hoe het technisch exact werkt maar de bandbreedte kan ook nog een rol spelen. Zeker op plekken met veel ether vervuiling.  Ik heb een nieuwe test lopen.

Ik zou het even laten draaien en hopelijk stabiel. Mocht superwifi gaan knipperen wil je dan voor de 5G band eens kiezen voor de bandbreedte 20Mhz, 40Mhz optie? Vergeet niet op te slaan. Standaard staat de 80Mhz er nu ook bij als het goed is. Ik zag dat bij mij en bij @Leines1234 ook. Ik heb nu alleen de 20Mhz bandbreedte. Je snelheid zakt dan wel in maar bij de 40Mhz breedte zal je nog steeds je max abo snelheid over WiFi halen tenzij je een Gb abo hebt.


Overigens: als superwifi nu bij jou stabiel blijft kan DHCP wel degelijk een probleem zijn geweest. Maar bij mij kan het een EN EN verhaal zijn natuurlijk want ik had mijn test na de reserved IP aanpassing waar het alsnog mis ging op kanaal 52. Bij mij is interferentie erg aannemelijk en volgens mij bij jou niet. Maar als jij ons over een week komt vertellen dat de huidige setup online blijft dan leren we daar weer van 😀


Vanmorgen 1 wifi punt knipperend groen, de andere is nog wel verbonden… Ik heb gelijk even gekeken op de wifi scanner en dit viel me op. De 5G zat nog steeds op kanaal 52 maar op de 2.4 was iets aan de hand, zie foto. Mijn wifi is Fraser-Boer en het wifipunt dat was uitgevallen is keuken. Dus deze is niet meegegaan in de kanaalwissel op de 2.4. Ik ga denk ik de 2.4 maar eens een vast kanaal geven...

hier nog een stukje OWL log: Na wat succesvolle config sync verlaat wifipunt Keuken om 03:12 de topology. Het wifipunt op de 1e verdieping weet wel weer verbinding te maken, daarna is het de hele nacht rustig in de log, geen config sync meer.  

14.03.2023 03:22:34 OWL-Sync config success
14.03.2023 03:22:29 OWL-1e verdieping(70:97:41:7F:FE:12) join topology
14.03.2023 03:16:37 OWL-(70:97:41:7F:FE:12) leave topology
14.03.2023 03:16:27 OWL-Sync config success
14.03.2023 03:14:23 OWL-1e verdieping(70:97:41:7F:FE:12) leave topology
14.03.2023 03:12:57 OWL-Sync config success
14.03.2023 03:12:51 OWL-Sync config success
14.03.2023 03:12:48 OWL-1e verdieping(70:97:41:7F:FE:12) join topology
14.03.2023 03:12:26 OWL-1e verdieping(70:97:41:7F:FE:12) leave topology
14.03.2023 03:12:18 OWL-Keuken(70:97:41:83:16:AA) leave topology
14.03.2023 03:11:44 OWL-Sync config success
14.03.2023 03:11:44 OWL-Sync config success
14.03.2023 01:58:22 OWL-IFL5G]:STA(F0:D1:A9:40:D1:83) BTM Black List Added
13.03.2023 23:19:16 OWL-IFL5G]:STA(32:4B:F8:EA:C8:2F) BTM Black List Added
13.03.2023 23:16:07 OWL-Sync config success
13.03.2023 23:16:06 OWL-Sync config success
13.03.2023 23:15:51 OWL-start


@HFraset eerst waren het altijd beiden Superwifi's die dan weg waren toch? Mijn gevoel zegt dat de DHCP problematiek een rol speelt en dat we hier nu geen last meer van hebben. Maar ook dat we een EN EN probleem hebben en dat is lastig om grip op te krijgen.

Aangaande de 2.4G verbinding kan ik inmiddels zeggen dat er input kwam en na wat lezen her en der blijkt ook de 2.4G verbinding als wireless backhaul gebruikt te kunnen worden. Ik neem voor nu even aan als 5G het probleem is en er dan overgesprongen wordt naar 2.4G. Je idee om 2.4G te fixeren is er een die met die kennis ook al op mijn lijstje staat. Je bent goed bezig Harry 😀

Wellicht is het bij jou eerst handig/verstandig om de bandbreedte eens terug te schroeven naar de “20MHz, 40MHz” optie. Zie mijn post voor een motivatie waarom dit ook een rol zou kunnen spelen. In de wetenschap dat de backhaul settings gebruik maken van dezelfde settings die jij in de browser maakt en bij mij standaard de 5G lijn als backhaul te zien is… En die wil/moet je stabiel hebben!

Je mag natuurlijk vrij experimenteren maar let op niet aan teveel variabelen tegelijk te draaien. Die neiging heb ik ook en is mens iegen. Maar dat levert wel verwarring op. Ik zou zelf eerst op de auto kanaal optie (kanaal 52 als uitkomst waarschijnlijk) de bandbreedte eens terug zetten.

Wat is de snelheid van je internet abo eigenlijk? Glasvezel? 


Ik heb voor nu de kanalen vastgezet, iets wat ik vorige week ook deed en toen bleef het stabiel, dus ga eerst deze weg bewandelen. 

Snelheid: glasvezel inderdaad, het abonnement is 50 Mbit/s en ik meet dit: 

 


Ik heb voor nu de kanalen vastgezet, iets wat ik vorige week ook deed en toen bleef het stabiel, dus ga eerst deze weg bewandelen. 

Snelheid: glasvezel inderdaad, het abonnement is 50 Mbit/s en ik meet dit: 

 

Prima Harry, het uieindelijke doel is stabiele superwifi en dat kan bij jou anders zijn dan bij iemand anders.. Je hebt nu gekozen voor vaste kanalen in de 2G en 5G band he? Welke kanalen? En de bandbreedte is bij 5G 80MHz?

Je hebt een 50Mbps abo zie ik. Dan zou je in de praktijk ook de bandbreedte terug kunnen zetten naar 20Mhz. Dat moet in theorie de verbinding robuuster maken omdat ruis en interferentie verminderen (geen compounding van kanalen). Je beperkende factor is dan nog steeds je abo en niet je wireless LAN. Ik haal zelf bij 20Mhz een down- en upload van 70 down en 75 up over wifi. Less is more wellicht...

Tip: als je uit contract bent kun je overstappen op TV+ (ik neem aan dat je ook TV afneemt) en dan krijg je tevens minimaal een 100Mbps glasvezellijn. In de praktijk is het budgetneutraal, bij mij in ieder geval wel. En als je belt en je vriendelijkste toon gebruikt is er wellicht nog wat tijdelijke korting mogelijk 😉 Kijk maar eens bij de TV+ informatie op de KPN website.


Hallo allen. Ook ik heb het probleem dat de superwifi er snachts uit klapt. Ik ben nu bezig met de eerste stappen die jullie beschrijven om de 5ghz op kanaal 36 te zetten. Duimen dat het werkt want het is om gek van te worden


@TessavM welkom bij de afdeling "lotgenoten” op dit forum 😀

Om te beginnen is het wellicht handig om een eigen topic te maken omdat jouw specifieke informatie nu in het topic van mijnheer Harry komt en dat maakt het toch al complexe onderwerp wat onoverzichtelijk.

Ja het is zeker om gek van te worden als Superwifi goedemorgen zegt met knipperende lamp. Rustig blijven en terug lachen werkt het beste.

Ik snap je enthousiasme om de handen uit de mouwen te steken (that's the spirit) maar Superwifi is een knap stukje techniek die helaas niet altijd doet wat we willen. Het is geen simpele wifi extender. Bij velen werkt het prima maar het kunnen specifieke omstandigheden zijn die net het verschil maken tussen online en offline

Als je graag wat aanwijzingen wilt van dit forum dan is het verstandig om wat meer informatie te geven want niet iedere oplossing is van toepassing op ieder stukje hardware.

  • Welk modem heb je? HEEL belangrijk om te weten.
  • Welke Superwifi heb je? De zwarte?
  • Hoeveel Superwifi's heb je?
  • Is Superwifi bedraad aangesloten of draadloos?
  • Woont je huis op het platteland of in een drukke omgeving?
  • Korte beschrijving van je netwerk en eventueel exotische apparatuur in je netwerk.

Je loopt zonder deze info de kans dat er prijs geschoten wordt op je probleem.