Skip to main content

Beste,

Ik wil 2 superwifi punten aansluiten op plekken waar ok geen wifi heb, maar wel utp aansluitpunten. Deze lopen rechtstreeks naar de kpn modem met een extra verdeelststoon ertussen omdat de modem te weinig aansluitpunten heeft.

Ik heb alle stappen doorlopen, dat wil zeggen: eerst direct aangesloten op de modem en dan 20 min gewacht. De groene lamp op de superwifi brandde constant. Vervolgens het superwifi punt aangesloten met de bijbehorende kabel op de utp aansluiting. Nu blijft het superwifipunt rood branden. Wat doe ik verkeerd?

 

Ik heb het zelfde probleem. 

Ik.heb 3 superwifi's en als ik ze rechtstreeks aan de modem aansluit dan doen ze het wel en als ik ze dan eruit al voor draadloos doen ze het niet ook als ze gewoon een meter van de modem afstaan niet. 


Dat is niet helemaal hetzelfde. Draadloos doet de superwifi het bij mij wel, bedraad juist niet.


... met een extra verdeelststoon ertussen...

Merk en type?


De nieuwste superwifipunten van kpn. Gisteren  ontvangen. Modem is ook van kpn: kpnbox 12b


Wat is het merk en type van dat "verdeelstation"?


Dat is de TP-link TL- SG105.

Overigens weet ik niet zeker of deze er tussen zit. Ik heb meerdere kabels waarvan sommige direct in de modem zitten en andere in de switch. Het is niet duidelijk waar welke kabel naartoe gaat. 

De switch doet het. Er is 1 afwijkende kabel (ivm ontvanger omvormer) en daar brand het lichtje)


-


Als u een pc of laptop aansluit op de kabel? Heeft u dan (bekabeld) internet? 


Was even een uitzoekwerk. Ik heb 2 laptops in huis, maar beide zonder utp aansluiting. Gelukkig een tv gevonden die nog wel een bekabelde internet aansluiting heeft. Deze kreeg geen ook geen verbinding. Ik ben vervolgens alle utp aansluitpunten langsgelopen. Van de 6 gaat het bij 3 goed. 


Wat overigens ook vreemd is dat ik bij de bedraade aansluiting een oranje lampje zie branden op de superwifi ipv groen. Toch is er wel een wifi signaal. 


@Mpm3 het kan dan verschillende oorzaken hebben o.a. en/of een aantal poorten vd Tplink zijn niet goed, en/of de utp bekabeling is niet goed, en/of de utp stekkers die op de utp kabel(s) zitten zijn slecht of niet goed geknepen. En/of de kleur volgorde vd aders id utp kabel(s) zijn fout geknepen in de utp stekker(s). Al met al zit het in iedergeval ergens in jou netwerk niet goed.

 

 


Dank je wel. Hier kan ik zeker wat mee. Het gaat om een net opgeleverde nieuwbouw woning. Ik heb een verzoek ingediend om een monteur langs te laten komen, want ik heb helaas niet de kennis/ spullen om dit zelf op te lossen.


Als er een monteur komt kijken zal die het vast goed gaan uitzoeken.  Moet goedkomen.


🤞👍


Wat overigens ook vreemd is dat ik bij de bedraade aansluiting een oranje lampje zie branden op de superwifi ipv groen. Toch is er wel een wifi signaal. 

Het gaat helaas wel vaker fout met inhuis bekabeling op UTP. Zoals al eerder gemeld. Het kan de kabel zelf zijn, het kan een verkeerde ader volgorde zijn of een rotte connector, noem maar op.

Voor een 1 Gbit verbinding zijn alle 8 aders in correcte volgorde nodig. De led op de superwifi brandt dan groen om aan te geven dat deze op de volle snelheid werkt op ethernet.

Als er een oranje led is op de ethernet aangesloten superwifi dan wordt hiermee aangegeven dat er wel verbinding is maar sub optimaal. Bij ethernet betekent dit dan draaiend op 10 of 100Mbit ethernet. Dus oranje zou betekenen dat er dus 4 van de 8 aders wel in werking zijn. 

Zodra de superwifi dus oranje dan wel groen geeft is dit het moment dat op de wifi de boel in de lucht komt. 

Er draait namelijk ook nog een automatische verbindings detectie in de superwifi. Als de verbinding via ethernet dan wel wifi niet tot stand kan komen wordt de wifi functie tijdelijk onderbroken totdat er weer een valide verbinding is.

Dit is om te vermijden dat wifi apparaten op de superwifi verbinden terwijl de superwifi zelf geen correcte verbinding heeft met het netwerk.

Echter los van de perikelen met de UTP aansluitingen lijkt u nog een ander probleem te hebben.

Zodra de superwifi,s direct verbonden zijn met het modem (even vanuit gaande dat dit een v12 type is) en groen zijn en daarna losgetrokken worden, dan dienen ze automatisch draadloos met het modem te gaan verbinden. 

Na wat geknipper zouden ze uiteindelijk op draadloos groen moeten eindigen.

Indien dit niet geval is overweeg dan eens onderstaand stappenplan te volgen:

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

  1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga het stappenplan volgen. Wellicht levert dat wat op.

Â