Skip to main content

Nadat KPN het V12 modem had geupdated in november, wilden apps niet meer goed inladen via mijn losse accespoint (TP LINK RE650, met eigen 2.4 en 5 gig kanalen). Na enige tijd zoeken bleek de enige oplossing IPV6 op het modem uit te zetten en de apps konden weer geopend worden op de diverse android apparaten.

Op verzoek een losse Super Wifi besteld en geplaatst op de plek waar de RE650 hing. Omdat de RE650 via een UTP-kabel was aangesloten heb ik deze als los accespoint geconfigureerd, en ik had op beide banden vaste kanalen ingesteld zowel op het V12 modem en de RE650. Na het verwijderen van de UTP-kabel van de super Wifi merkte ik dat alleen de 5 Gig band als Mesh werkt; zowel de V12 en het super Wifipunt zitten op hetzelfde kanaal in de 5 g. De 2.4 band daarentegen niet, modem zit vaak op kanaal 1 of 6 en het super Wifi punt zit dan paar kanalen ernaast. Dit gemeten met een Wifi-analyzer. Na het aansluiten van de UTP kabel gedraagt het Super Wifipunt weer als een los accespoint.

Problemen met Apps en IPV6 kwamen daarna niet meer voor na het verwijderen van de RE650, wat ik nog steeds vreemd vind. Het werkte allemaal perfect, en de laatste update modem gaf deze conflicten.

 

Waarom wil het Super Wifipunt niet in Mesh op de 2.4 Band? In deze diverse resets uitgevoerd, maar alleen de 5 Gig blijft terugkomen in Mesh (Beide apparaten die op 1 kanaal zitten). Daarnaast woon ik landelijk, en geen last van een 'verstopte’ 2.4 frequentieband.

Dat er verschillende kanalen gebruikt worden heeft niets te maken met mesh.

Het is zelfs gewenst dat de V12 en de "super"WiFi's verschillende kanalen gebruiken om daarmee zo weinig mogelijk overlap (interferentie) te hebben. De reikwijdte van 5GHz is veel kleiner dan die van 2.4GHz en dus zal daar de interferentie sowieso al lager zijn waardoor die eerder van hetzelfde kanaalgebruik kunnen maken.


Ik zie mijn super wifi's niet meer in mijn KPN thuis app? Kan dit hier ook door komen?

Ze zijn wel groen maar ik zie ze niet meer....


De KPN Thuis app is end-of-life en wordt uitgefaseerd.

De V12 is de master node en het beheer van het mesh netwerk verloopt via de master node.