Sinds ongeveer afgelopen voorjaar heb ik KPN glasvezel (1 Gbit) met KPN TV. Ik heb twee SuperWiFi2-apparaten van KPN bij het abonnement gekregen en geïnstalleerd.
De router is op de begane grond en het 1e mesh-apparaat staat (niet bedraad) op de 1e verdieping en het 2e mesh-apparaat staat -ook onbedraad- op de 2e verdieping.
Ik heb dan overal een goed wifi-signaal (hoewel ik de signaalsterkte nog nooit heb opgemeten).
Om de -pakweg- 2 maanden heb ik ineens geen internet meer op een computer of mobiele telefoon als ik in de buurt van een van beide mesh-apparaten ben.
Er zijn dan geen storingen te zien bij glasvezel of router, en op de begane grond -waar geen mes-apparaat staat- heb ik dan wél gewoon goed internet.
Als ik op de eerste etage het 1e mesh-apparaat uitzet heb ik ook in dat vertrek weer internet. Ik zet dan dus maar beide mesh-apparaten uit want het tweede mesh-apparaat functioneert toch niet zonder het eerste apparaat. Ik houd dan gelukkig wel voldoende sterk signaal over, mét internet.
Ik heb natuurlijk graag een zo sterk mogelijk signaal en na een aantal dagen / weken zet ik de mesh-apparaten dan weer aan en dan blijk ik gewoon weer een sterker wifi-signaal mét internet te hebben. En dat functioneert dan weer een aantal weken naar behoren, tot de volgende storing(?). Op het ogenblik werk ik weer zonder ingeschakelde mesh-apparaten.
In beide ruimtes met mesh-apparaten staan geen apparaten waarvan ik een potentieel storende invloed kan voorstellen. Op de eerste verdieping staat naast een computer alleen een draadloze (wifi-) printer.
Hoe zou het kunnen komen dat deze mesh-apparaten wel wifi doorgeven maar geen internet, terwijl ik elders in huis, op enige afstand van de mesh-apparaten wel gewoon internet heb??