Skip to main content

Hoi,

 

Mijn moeder heeft 1 superwifi 2 punt. Nu wilde ik via de kpn WiFi manager nog 1 bestellen omdat je dan korting krijgt. Echter kregen we de melding, u heeft al 3 superwifi punten, wilt u meer ga dan naar de webshop.

 Het blijkt nu dat de buurvrouw op nummer 34 er 3 superwifi punten heeft, mijn moeder woont op 34-I heeft er slechts 1. Ze heeft dus recht om nog 1 te bestellen met korting.

 Dus waarschijnlijk krijgt mijn moeder nu de melding dat ze 3 superwifi punten heeft omdat de buurvrouw er 3 heeft.

Kan een moderator mij helpen? Bij 0800 0402 weten ze niet hoe ze dit kunnen verhelpen.

 

Ik heb voorlopig tv+ besteld voor mijn moeder omdat dit ook draadloos kan zonder het extra superwifi punt .


ps en we hadden nog een ander onopgelost probleem. We krijgen het superwifi punt draadloos niet verbonden met de box12.. 2x een uur gebeld met 0402 en we krijgen het niet opgelost. Het superwifi punt blijft, na bedrade installatie en resetten van zowel modem als superwifi , rood zodra de superwifi draadloos wordt gemaakt. Dit alles terwijl er maar 50 cm tussen modem en superwifi zit bij het installeren. Dit was ook de reden om een extra superwifi te bestellen zodat ik de WiFi van de box 12 kan uitzetten. Superwifi punt is donderdag al geruild in de kpn winkel voor een nieuwe, dus aan de superwifi kan het eigenlijk niet liggen.
 

 

Net de tv plus box geïnstalleerd bij mijn moeder , werkt lekker soepel over WiFi . Ze vindt de bediening ook niet ingewikkeld, ben benieuwd.


Hmmm ik ervaar helaas wel lipsync problemen als ik het geluid op dolby zet, helemaal op rtv noord


Naar mijn nederige opinie waren de oude vertrouwde tuners 1000 keer beter en stabieler dan alles wat er tegenwoordig is, zoveel wat er mis kan gaan terwijl de oude tuners het gewoon altijd deden het gehele jaar door en meteen als je tv aanzet instant de zenders te zien zijn zonder door 10 menus te moeten bladeren. 


Hmmm ik ervaar helaas wel lipsync problemen als ik het geluid op dolby zet, helemaal op rtv noord

Als je moeder geen installatie heeft die Dolby weergeeft zet je 'm toch op stereo pcm.

 


Bij mijn moeder is dat geen probleem. Ik test nu echter zelf ook 1 van de kastjes. Ik gebruik wel dolby want ik heb een soundbar.

Maar mijn punt is, volgens mij is dit helemaal niet bekend bij de moderators dat alleen de kanalen die geen dolby ondersteunen problemen hebben.

Bv zender 1 tm 11  en 17 hebben geen probleem omdat ze dolby ondersteunen maar bv zender 29 en 30 en de ESPN kanalen hebben wel problemen omdat ze uitzenden in stereo en geen dolby 

in mijn Sonos app kan ik precies zien of een zender uitzendt in 2.0 of 5.1 en alle 2.0 kanalen hebben lipsync problemen. Gelukkig zijn dit vaak wel de wat minder populaire kanalen, op ESPN na. Alle 5.1 kanalen hebben bij mij geen lipsync problemen.


Bv zender 1 tm 11  en 17 hebben geen probleem omdat ze dolby ondersteunen maar bv zender 29 en 30 en de ESPN kanalen hebben wel problemen omdat ze uitzenden in stereo en geen dolby.

Momenteel heb ik dat kastje niet. Maar ik had ook sync problemen op de NPO zenders bij de instelling multicast. Tegenwoordig is unicast ook van Dolby 5.1 voorzien dus zou je dat nog kunnen proberen.

Alle sportzenders ( hoe dan? ) hadden ook flink out of sync geluid. Dus Eurosport 1 en 2, ESPN 1,2,3,4 en Ziggo Sport zenders..

ALLE zenders zijn Dolby; zelfs de radio. Maar als ze geen 5.1 zijn zijn ze 2.0.

(na 5 seconden pauzeren van een live uitzending ga je van multicast naar unicast. Je kunt unicast ook als vaste keuze gebruiken via instelling onder Video mode. Maar op 1 t/m 10 heb je via multicast betere streams bij een bandbreedte van af 45 Mb/s.)


Alle zenders zijn geen dolby 5.1, dat kan ik zien in de Sonos app. Espn zendt gewoon uit in dolby 2.0 stereo dus. En juist deze zenders geven problemen.

ik test ook pas vanaf gisteren, dus met de laatste firmware. En ik wel stellen dat zenders 1 tm 11 geen lipsync problemen meer hebben.

Maar volgens mij lees je niet goed wat ik schrijf, ik heb geen last op npo want deze zenden uit op 5.1

 

ps als je voetbal kijkt op ESPN heb je natuurlijk geen last van lipsync maar bij de praatprogramma’s natuurlijk wel.

 


En als ik alle topics doorspit kom ik tot de conclusie dat dit helemaal niet bekend is bij gebruikers en moderators.

Samengevat: de zenders die 5.1 doorgeven (bv 1 tm 11) hebben met de laatste firmware geen lipsync problemen.

de zenders die alleen 2.0 doorgeven , bv ESPN en de Belgische zenders hebben allemaal lipsync problemen.


Alle zenders zijn geen dolby 5.1, dat kan ik zien in de Sonos app. Espn zendt gewoon uit in dolby 2.0 stereo dus. 

Dat is dus precies wat ik aangeef. Ze zijn dus allemaal Dolby.

En via de unicast streams van ESPN met Dolby 2.0 loopt het hier altijd spatsynchroon. Maar in de multicast stream met ook Dolby 2.0 loopt ESPN flink out of sync. Scheelde voor mijn gevoel soms wel een halve seconde. Ik gebruik ESPN via de TV+ altijd in unicast (even 5 seconden pauzeren en je zit op unicast met wel synchroon Dolby 2.0 geluid).


Alle zenders zijn geen dolby 5.1, dat kan ik zien in de Sonos app. Espn zendt gewoon uit in dolby 2.0 stereo dus. 

Dat is dus precies wat ik aangeef. Ze zijn dus allemaal Dolby.

En via de unicast streams van ESPN met Dolby 2.0 loopt het hier altijd spatsynchroon. Maar in de multicast stream met ook Dolby 2.0 loopt ESPN flink out of sync. Scheelde voor mijn gevoel soms wel een halve seconde. Ik gebruik ESPN via de TV+ altijd in unicast (even 5 seconden pauzeren en je zit op unicast met wel synchroon Dolby 2.0 geluid).

 

Oke jij begrijpt het 😉 echter als ik andere recente topics lees dan zijn alle moderators hier kennelijk niet van op de hoogte.


Mijn moeder heeft 1 superwifi 2 punt. Nu wilde ik via de kpn WiFi manager nog 1 bestellen omdat je dan korting krijgt. Echter kregen we de melding, u heeft al 3 superwifi punten, wilt u meer ga dan naar de webshop.

 Het blijkt nu dat de buurvrouw op nummer 34 er 3 superwifi punten heeft, mijn moeder woont op 34-I heeft er slechts 1. Ze heeft dus recht om nog 1 te bestellen met korting.

Dus waarschijnlijk krijgt mijn moeder nu de melding dat ze 3 superwifi punten heeft omdat de buurvrouw er 3 heeft.

 

Hmmm, dit is heel gek. Want de Wifi Manager kijkt naar het KPN ID en het daaraan gekoppelde abonnement. En het adres is natuurlijk een onderdeel van het abonnement, maar het checken van de aansluiting gaat niet per sé op adres, maar op het Service ID van de aansluiting. En die zijn uniek. Dus deze verwisseling met de buurvrouw zou niet moeten voorkomen. Tenzij onder water toch beide abonnement op hetzelfde (technische) adres staan, en de Wifi Manager niet alleen naar het Service ID kijkt. 

Wil je de adresgegevens van je moeder invullen in je forumprofiel@pietheingrun? Mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Laat even weten wanneer je dit gedaan hebt, dan kan ik dit navragen en laten nakijken.

 

 

ps en we hadden nog een ander onopgelost probleem. We krijgen het superwifi punt draadloos niet verbonden met de box12.. 2x een uur gebeld met 0402 en we krijgen het niet opgelost. Het superwifi punt blijft, na bedrade installatie en resetten van zowel modem als superwifi , rood zodra de superwifi draadloos wordt gemaakt. Dit alles terwijl er maar 50 cm tussen modem en superwifi zit bij het installeren. Dit was ook de reden om een extra superwifi te bestellen zodat ik de WiFi van de box 12 kan uitzetten. Superwifi punt is donderdag al geruild in de kpn winkel voor een nieuwe, dus aan de superwifi kan het eigenlijk niet liggen.

 

Hoe snel na de installatie ontkoppel je de SuperWifi? Kan zijn dat je dit te snel doet, en dat hij toch nog niet helemaal klaar is met installeren. Probeer nog eens een verse installatie. Ontkoppel de SuperWifi en reset hem (10 seconden in het resetgaatje drukken, het lampje knippert meerdere keren om te bevestigen dat de reset gestart is). Koppel de SuperWifi weer aan en laat hem de reset voltooien. Daarna gaat hij installeren. Laat hem voor die installatie dan even sowieso een kwartier aangesloten. Voor de zekerheid, in combinatie met de reset, doe een half uurtje. Als daarna het lampje groen brand, koppel hem weer los en kijk of hij dan wel draadloos wil.

 

Als je dan nog steeds problemen ervaart, dan ben ik toch wel benieuwd naar versienummers van de software op de Box 12 van je moeder, en op het Wifipunt.

 

Alle zenders zijn geen dolby 5.1, dat kan ik zien in de Sonos app. Espn zendt gewoon uit in dolby 2.0 stereo dus. 

Dat is dus precies wat ik aangeef. Ze zijn dus allemaal Dolby.

En via de unicast streams van ESPN met Dolby 2.0 loopt het hier altijd spatsynchroon. Maar in de multicast stream met ook Dolby 2.0 loopt ESPN flink out of sync. Scheelde voor mijn gevoel soms wel een halve seconde. Ik gebruik ESPN via de TV+ altijd in unicast (even 5 seconden pauzeren en je zit op unicast met wel synchroon Dolby 2.0 geluid).

 

Oke jij begrijpt het 😉 echter als ik andere recente topics lees dan zijn alle moderators hier kennelijk niet van op de hoogte.

Is op zich bekend, maar wij zijn een groot team, en niet iedereen doet even veel TV+ topics. Dus het kan zeker gebeuren dat je een moderator treft waar dit niet vooraan in het hoofd zit. 

 


@Erik_  persoonlijke opmerking heb ik ingevuld. 
de enige superwifi is terug te vinden op een factuur van mei of juni van 2022 (bedrag van 39,50 in rekening gebracht door kpn monteur)

 

reset van de superwifi punten is samen gedaan met helpdesk. Ik heb ruim 20 minuten gewacht voordat ik het punt verwijderde.

firmware kan ik pas controleren als ik weer bij mijn moeder ben 😉

 

superwifi heeft op dit moment ook niet echt haast, ik had tv plus besteld, kwam dag later al binnen en dat werkt best aardig op WiFi.

ik zou alleen wel graag zien dat het juiste aantal WiFi punten vermeld wordt, mochten we in de toekomst willen bij bestellen.


@Erik_  heel apart maar lipsync probleem lijkt opgelost. Ik kan in de instelling van mijn tv opeens wel kiezen voor doorloop terwijl deze eerst bij alle apparaten uitgegrijsd was. En in de tv box heb ik met de nieuwe geluid instelling de optie passthrough (doorloop) gekozen.

 Mijn Sonos app geeft ook keurig aan bij de dolby kanalen dolby digital 5.1 en bij de stereo only kanalen heeft de app aan stereo pcm (was eerst dolby digital 2.0)

 

edit: doorloop is alleen niet te kiezen bij interne apps van de tv, bij mijn tv plus box en Apple TV wel. 
ik ben benieuwd of mensen met problemen hier ook bij gebaar zijn.

Dus geluid bij instellingen op tv op doorloop/passthrough zetten, bij de tv plus box ook op passthrough zetten. Daarna tv box wellicht herstarten en het lijkt nu perfect.

Naar “doorloop” (indien ondersteund door je tv) wijzigen op je tv kan dus alleen als je op de tv box actief bent en niet als je interne apps gebruikt op je tv.


Dat met de Wifi Manager die een verkeerd aantal SuperWifi punten vermeld, @pietheingrun, blijkt een storing. Dit is doorgezet naar de oplospartij dus dat zal hopelijk later deze week weer goed werken. Als je moeder dan toch nog een aanvullend wifipunt nodig heeft, probeer het dan eind van de week of volgende week nog even weer. 

 

@Erik_  heel apart maar lipsync probleem lijkt opgelost. Ik kan in de instelling van mijn tv opeens wel kiezen voor doorloop terwijl deze eerst bij alle apparaten uitgegrijsd was. En in de tv box heb ik met de nieuwe geluid instelling de optie passthrough (doorloop) gekozen.

 Mijn Sonos app geeft ook keurig aan bij de dolby kanalen dolby digital 5.1 en bij de stereo only kanalen heeft de app aan stereo pcm (was eerst dolby digital 2.0)

 

edit: doorloop is alleen niet te kiezen bij interne apps van de tv, bij mijn tv plus box en Apple TV wel. 
ik ben benieuwd of mensen met problemen hier ook bij gebaar zijn.

Dus geluid bij instellingen op tv op doorloop/passthrough zetten, bij de tv plus box ook op passthrough zetten. Daarna tv box wellicht herstarten en het lijkt nu perfect.

Naar “doorloop” (indien ondersteund door je tv) wijzigen op je tv kan dus alleen als je op de tv box actief bent en niet als je interne apps gebruikt op je tv.

Ha, dit klinkt goed!


Thx @Erik_ ik houd het in de gaten!

lipsync problemen zijn nog steeds opgelost hier. Dus voor mensen met soundbar lijkt alles op doorloop zetten de oplossing.


Alle zenders zijn geen dolby 5.1, dat kan ik zien in de Sonos app. Espn zendt gewoon uit in dolby 2.0 stereo dus. 

Dat is dus precies wat ik aangeef. Ze zijn dus allemaal Dolby


@PeterG  ik ben er sinds gisteren achter dat dit dus eigenlijk niet zo is. Sinds ik de geluid instelling op mijn tv en tv+ box heb gewijzigd naar doorloop/passthrough zie ik in mijn Sonos app bij de stereo kanalen geen dolby 2.0 meer maar zie ik nu stereo pcm. En dit lost het lipsync probleem nu op. Afhankelijk wat de zender ondersteunt zie ik nu in de Sonos app pcm of dolby 5.1 


Dat verklaart waarschijnlijk ook het lipsync issue… de Sonos kent zelf geen stereo pcm en zet het daarom om naar dolby 2.0 wat voor vertraging zorgt. Met passthrough hoeft er echter niets te worden omgezet.

5.1 kent de Sonos wel waardoor er niets omgezet hoeft te worden.


Dank voor je informatie @pietheingrun . Heel boeiend wat betreft de codering van het geluid. 😀👍


@PeterG ik ben nu wel heel benieuwd als jij je tv box en tv op doorloop/passthrough zet, bij jou de problemen ook opgelost zijn. Aangezien ik las dat jij en ik geloof @joop2011 weleens op pauzeren moeten drukken om lipsync problemen op te lossen. Dat zou volgens mij niet meer hoeven als je alles op doorloop/passthrough zet.


Helaas heb ik momenteel geen TV+ Box, want ik heb 't nieuwe abonnement nog niet genomen. Het is voor mij dus even passief volgen voor nu. 


@PeterG ik ben nu wel heel benieuwd als jij je tv box en tv op doorloop / passthrough zet, bij jou de problemen ook opgelost zijn. Aangezien ik las dat jij en ik geloof @joop2011 weleens op pauzeren moeten drukken om lipsync problemen op te lossen. Dat zou volgens mij niet meer hoeven als je alles op doorloop / passthrough zet.

 

@pietheingrun 

Ik heb dit gelukkig nooit hoeven te doen.

 

P.S.

Als je op de pauze toets klikt en daarna weer op afspelen, dan ga je van Multicast naar Unicast.

En het beeld is dan iets minder mooi.


@joop2011  weet ik 😉

@PeterG  volgens mij kun je rustig overstappen. Het bevalt mij prima en ik hoef niet meer terug. Ik moet wel zeggen, qua apps gebruik ik nog wel liever de Apple TV of interne apps omdat deze automatische refresh rate ondersteunen en de tv+ box niet zolang deze niet naar Android 12 gaat.