Skip to main content
Vraag

Updaten SuperWifi punten zonder KPN modem

  • 16 August 2024
  • 5 reacties
  • 126 keer bekeken

Ik was in het verleden klant bij KPN en heb toen een aantal super wifi punten aangeschaft. Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere provider maar gebruik de super wifi punten nog wel.

Is er een mogelijkheid om nu de wifi punten te voorzien van de nieuwe firmware versie? In het verleden ging dat natuurlijk via het modem, maar dat werkt natuurlijk niet via een andere provider. 

Op mijn eerste ingeving zou ik denken van niet, aangezien het modem de master is. Maar ik kan er ook naast zitten, en dat ze wel hun eigen kunnen updaten.

Dit is hoe de wetgeving erover denkt:

Fabrikanten moeten voor gedurende de hele te verwachten gebruiksperiode van het product gratis veiligheidsupdates verstrekken zodra er kwetsbaarheden worden ontdekt. Deze ondersteuningsperiode moet duidelijk bij de verkoop zijn vermeld en is altijd minimaal vijf jaar.

Hoe gaan ze in dit geval de SuperWiFi updaten zonder een modem ?
 


Op mijn eerste ingeving zou ik denken van niet, aangezien het modem de master is. Maar ik kan er ook naast zitten, en dat ze wel hun eigen kunnen updaten.

Dit is hoe de wetgeving erover denkt:

Fabrikanten moeten voor gedurende de hele te verwachten gebruiksperiode van het product gratis veiligheidsupdates verstrekken zodra er kwetsbaarheden worden ontdekt. Deze ondersteuningsperiode moet duidelijk bij de verkoop zijn vermeld en is altijd minimaal vijf jaar.

Hoe gaan ze in dit geval de SuperWiFi updaten zonder een modem ?
 

ik vind dit een goede vraag waar wel meer duidelijkheid over mag komen / vermeld moet worden.

zeker omdat Super Wifi 2.0 ook als koop variant aangeboden word. 


Hier een vergelijkbaar maar uitdagender issue denk ik.

Ook ik heb Superwifi2 punten van KPN en geen KPN meer. Netwerk bevalt goed, geeft aan:

Hardware Versie:    01
Firmware versie:    3.00.31

Vanuit updaten geeft hij aan geen update beschikbaar.

Nu heb ik een extra Superwifi2 punt gekocht:

Hardware Versie:    01
Firmware versie:    SW2.C.24.03.00

Deze meldt zich ook niet aan bij het bestaande netwerk maar opereert als eigen Master.

Dit is dus de nieuwere Firmware en werkt niet samen met de oudere.

Is die SW2.C.24.03.00 ergens te downloaden en handmatig te updaten of moet ik de andere punten bij iemand met een KPN verbinding aan gaan sluiten om de update te krijgen?

 


Laatste zin is het antwoord. Achter een kpn modem aansluiten. Apparaat resetten en de procedure wordt gestart naar de nieuwe software. Voorwaarde is wel dat het kpn modem in dat specifieke huishouden dus al op de nieuwe software draait. Dat is dus de trigger.

Eenmaal op de nieuwe software is een doorstap dan naar een nieuwere versie geen probleem. Dit kan via de updater in de web interface.


Laatste zin is het antwoord. Achter een kpn modem aansluiten. Apparaat resetten en de procedure wordt gestart naar de nieuwe software. Voorwaarde is wel dat het kpn modem in dat specifieke huishouden dus al op de nieuwe software draait. Dat is dus de trigger.

Eenmaal op de nieuwe software is een doorstap dan naar een nieuwere versie geen probleem. Dit kan via de updater in de web interface.

Dit werkt inderdaad. Maar, let op:

Als je op deze manier je SuperWifi 2 voorziet van een update, en daarna weer meeneemt naar huis dan draaien ze daarna in stand alone modus. Hoewel we wel verwachten dat dit werkt, is dit wel iets dat we nog niet officieel ondersteunen.

Meer informatie daarover lees je in de meest recente SuperWifi 2 Product Update 

 


Reageer