Skip to main content

Als ik via het IP adres naar mijn wifi versterkers wil gaan, dan krijg ik een melding dat het niet “secure” is. Er is geen “certificaat”.

Http kan wel, maar wordt sterk afgeraden.

Liefst dus met HTTPS

Hoe los ik dit op?

Hallo @RonaldMertens je kunt rustig doorenteren, want die versterkers zitten op je interne netwerk en kan dus geen kwaad met alleen HTTP zonder S. Als je Chrome browser gebruikt kun je binnen de instellingen een vinkje weghalen dat je alléén veilige websites mag laden, dan krijg je die opmerkingen niet meer.

 

 


Hi JanD,

 

Natuurlijk kan dat en ik heb wel het idee dat mijn eigen netwerk veilig is.

Maar het staat gewoon buitengewoon slordig.

De wereld is aan het overschakelen naar HTTPS en het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit ook voor Extenders te kunnen doen.


Hoi @RonaldMertens

Dit komt wel eens voor helaas. En het is inderdaad binnen je eigen netwerk.

Ik ben nu wel benieuwd welk type versterkers je gebruikt en welk modem?

Mocht je de SuperWifi's gebruiken en een Box 12 is dit iets wat wel eens voor wil komen. Hier wordt aan gewerkt. Je kan het voor nu dan negeren. 


Mocht je de SuperWifi's gebruiken en een Box 12 is dit iets wat wel eens voor wil komen. Hier wordt aan gewerkt. Je kan het voor nu dan negeren. 

 

Het is thuis-netwerk eigen (zonder certificaat geen HTTPS en dus een foutmelding).

Dus het werkt of niet, niet wel eens wel en dan weer niet.

Alleen is er voor bepaalde hardware wel een certificaat beschikbaar en dan heb je de melding niet.

Neem bv. een Synology NAS, die heeft dus een certificaat.

 


Soms komt het voor dat je de melding krijgt, maar zoals gezegd is het bekend en wordt er aan gewerkt. Daarna gaat het weer werken. 


Hi JanD,

 

Natuurlijk kan dat en ik heb wel het idee dat mijn eigen netwerk veilig is.

Maar het staat gewoon buitengewoon slordig.

De wereld is aan het overschakelen naar HTTPS en het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit ook voor Extenders te kunnen doen.

Dat is het wel. KPN heeft het voor de Experiabox v10a en de KPN Box 12, maar dat levert met regelmaat problemen op.

Zo verloopt het certificaat bijvoorbeeld elk jaar. Dat moet op tijd verlengt worden natuurlijk. Maar dat gebeurt soms niet bij KPN. Waardoor er wekenlang geen veilige verbinding is. Want het duurt bij KPN uiteraard heel lang voordat zoiets opgelost is.

Daarnaast werkt het sowieso alleen als men de DNS server van de Experiabox/KPN Box zelf gebruikt. Bij klanten die een alternatieve DNS ingesteld hebben op hun pc of laptop werkt het niet.

Welke router gebruikt u eigenlijk? 


Neem bv. een Synology NAS, die heeft dus een certificaat.

Hoe werkt dat dan? Als ik even Google, dan vind ik onderandere dit:

https://kb.synology.com/en-my/DSMUC/tutorial/How_to_enable_HTTPS_and_create_a_certificate_signing_request_on_your_Synology_Unified_Controller

Dat is natuurlijk veel te ingewikkeld voor de gemiddelde KPN klant. 


Welke router gebruikt u eigenlijk? 

Experia V10 - H369A -  V1.01.00T03.8V4

KPN Experia WiFi extenders - (zwart, bekabeld) - 1.00.34v2

 

Synology - ingewikkeld

Ja, dat is best ingewikkeld en best wel wat werk.

Maar ik bedoelde het als voorbeeld van een apparaat wat werkt met certificaten en dus HTTPS.

 


Welke router gebruikt u eigenlijk? 

Experia V10 - H369A -  V1.01.00T03.8V4

Die heeft ook geen https verbinding. Voor zover ik weet.

KPN Experia WiFi extenders - (zwart, bekabeld) - 1.00.34v2

 

Synology - ingewikkeld

Ja, dat is best ingewikkeld en best wel wat werk.

Maar ik bedoelde het als voorbeeld van een apparaat wat werkt met certificaten en dus HTTPS.

Voor KPN is dat dus gewoon geen optie. Als die zijn klanten deze mogelijkheid geeft, dan moeten ze het ondersteunen. Dat ze mensen helpen die hier niet uitkomen. Dat word helemaal niks.