Skip to main content

Omdat ik er zelf niet (meer) uit kom wil ik graag het volgende probleem posten. 

Op dit moment hebben wij twee WIFI 6 punten van KPN met het nieuwe glasvezelmodem. Echter bepaalde periode branden de wifi punten nog steeds groen, maar is deze niet meer terug te vinden in de app en doet het internet het ook niet meer. 

Het probleem lost zich ook niet op door de punten opnieuw op te starten o.i.d. Beide WIFI punten zijn overigens via een switch direct gekoppeld aan het modem. En ze hebben ook prima gewerkt alleen nu zijn ze voor de zoveelste keer weer verdwenen. 

heeft iemand een idee? 

Is dit met een zwarte Box12? Blijft daar Internet uitkomen als dat uit de Superwifi’s niet meer komt?

Blijven bekabeld aangesloten apparaten (tv van KPN?) wel werken?

Welk glasvezelkastje heb je, deze?

 

 


Goedenavond,

bedankt voor de reactie.

De wifi komt inderdaad nu van de zwarte experia box. Bekabelde apparaten buiten de super wifi punten blijven het gewoon doen ja. 
 

En klopt, ik heb de zwarte glasvezel aansluiting. Bekend probleem dan? 
 

bij voorbaat dank. 

 



even voor de volledigheid nog de foto van de glasvezelkast. 

 


Hoi @S Bloemendal, welkom op ons forum!
Ervaar je dit issue nog steeds?
Hoe heb je alles op elkaar aangesloten zitten?

We hebben hier ook een handig artikel over!

Als je hierover liever direct contact hebt kun je altijd met ons bellen op 0800-0402


Hoi @Thomas

Bedankt voor de reactie. 

Het modem is rechtstreeks aangesloten op het glasvezel kastje. Verder heb ik CAT 7 netwerk kabels aangelegd in het huis met muur aansluitingen. Deze zitten op een gigabit switch waarvan een kabel direct van de modem komt om deze te voeden. 

Belangrijk is om te weten dat het probleem dan ook niet zit in het feit dat het niet werkt of heeft gewerkt. Maar op een gegeven moment valt de verbinding weg en daarna zijn beide versterkers uit de WIFI app, is de verbinding heel slecht en moet het modem met een pinnetje gereset worden voordat alles weer werkt. 

Super irritant, alleen is het de vraag of het aan de apparatuur ligt in de zin van het modem of de modem in combinatie met de super wifi punten. Meer om te overwegen of een Fritzbox de frustratie weg kan nemen. Ook al moet ik dan ook weer nieuwe versterkers aansluiten. 

Ik vind het in ieder geval voor iets wat een Mesh netwerk zou moeten zijn zonder al te veel verstoringen, best slecht werken. 

 

Verneem het graag. 


Dat sluit wel een hoop uit maar ik heb hier niet direct een verklaring voor, kun je eens met ons bellen wanneer je dit probleem ervaart? Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst!


@Thomas 

Hi Thomas, 

Bedankt voor de reactie, ik dacht dat ik het ook netjes had aangesloten allemaal. 

Als ik het geduld er op dat moment voor heb om te bellen, dan zal ik dat doen, bedankt. 


Hmm.. het is geen Xgspon verbinding dus, ondanks dat het beide zwart glasvezelkastjes zijn. Dus daar zal het probleem niet in zitten.

Een opnieuw opstartende Box12 ook niet, want anders zouden de bekabelde apparaten ook steeds wegvallen.

Uitval moet ook te meten kunnen zijn door ons.

 

Beide Superwifi’s bekabeld aangesloten?

Wat voor switch is dat precies? Kan die dwarsliggen?

Heeft die Box12 de nieuwste Soft@Home software al?


Seemingly same problem here.

I’ve done several factory restarts of KPN Box 12 and the two white Superwifi extenders (also tried doing just one). One set of factory resets were initiated online via interactive menu/chatbot, and I’ve also followed “Een schone installatie van SuperWifi punten” from 



Through all this - Superwifi points end lighting up green - but they never actually pick up wifi settings from KPN Box 12.

At first they seemed to somehow pull out old SSID (at that time particular old SSID name was no longer on KPN Box 12 - so it must have pulled it from KPN network somehow).

After more factory restarts - in particular doing “Een schone installatie van SuperWifi punten” - Superwifi extenders no longer used old manually set SSID, though they stayed on their own factory (e.g. WE2-xxx) wifi SSID and password.

KPN support over phone claimed they see both Superwifi points using same SSID as the KPN Box 12 - though both “Wifi Analyzer” on phone and logging into one specific Superwifi and checking it’s settings shown it’s Superwifi extenders are using their own wifi SSID/password (same as label on the back of one of them).

While I’m not a network engineer - I am electrical and software engineer. So all devices are on latest firmware versions, and I’ve already unplugged everything else, and tried all the permutations.


Even with barebone minimum - so after fiber (same box as posted above in the thread) connected with red UTP there’s only KPN Box 12 (on it’s red/WAN port), and one white Superwifi extender gets connected via UTP (yellow LAN port). That extender comes up green, but still not picking up wifi SSID/password from the KPN Box 12 itself.

And sure just for completeness I’ve tried also with two Superwifi extenders, also tried changing which of the two Superwifi extenders I factory restart and connect first ...etc.


Only conclusion is that this part is no longer true:

Experia Box V10A of Box 12 + SuperWifi

Heb jij een V10A of een KPN Box 12 dan is dit de master. Deze 2 modems draaien mee in het meshnetwerk van de SuperWifi's. Als je instellingen wilt veranderen van het wifinetwerk, kun je dus gewoon inloggen in de webinterface van het modem zelf.

 

Sure the KPN Box 12 itself also says “Master” - but Superwifi extenders don’t pick up settings from it 🙄 


With Black Friday promotions - if no other fiber provider has promo package with extenders/mesh, I might as well just switch for discounted 12 months, and buy my own wifi router/mesh system 🤷