Skip to main content

Goedemorgen,

 

Ik heb op de 1e verdieping een wifibooster van KPN staan, beneden maken wij voor de wifi gebruik van de “gewone” router.

Beneden zit alle sonos gekoppeld op de router, de wifi booster is daar niet waar te nemen.

Op de eerste verdieping kan sonos alleen gekoppeld worden op de wifi booster, aangezien de router daar geen bereik heeft.

Binnen de sonos app kan ik:

  • of alle apparaten gekoppeld aan de router weergeven
  • of alle apparaten gekoppeld aan de wifi booster weergeven

 

Heeft iemand hier een fix voor? Sonos heeft mij uitstekend geholpen, maar geeft aan dat het door een “wannebe mesh” netwerk van KPN komt wat betreurens waardig is.

 

Mocht de oplossing niet binnen de kpn hardware te fixen zijn, dan schaf ik zelf een fatsoenlijke mesh set-up aan en ben ik weg als klant.

 

Dank voor de hulp!

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Wat is het routertype en wordt met wifi booster de superwifi bedoeld of de booster van sonos.

Ik zelf heb hier 7 sonos speakers door het huis staan alles op wifi en dit functioneert overal.


Wat is het routertype en wordt met wifi booster de superwifi bedoeld of de booster van sonos.

Ik zelf heb hier 7 sonos speakers door het huis staan alles op wifi en dit functioneert overal.

Nieuwste router van kpn, afgelopen najaar laten installeren. Gaat idd om die kpn wifi punten. 1 beneden die het ‘doorgeeft’ en de ander boven die deze verdieping voorziet. Beneden koppelt alles naar de router, boven naar het wifipunt. Dit zijn voor sonos 2 verschillende netwerken en geen echte mesh…


Hi @Isdithetnou. Bedoel je met de router de Box 12? En kan je aangeven wat het type wifiversterker is? Of dat de witte SuperWifi, de zwarte SuperWifi 2 of de vierkante zwarte Experia Wifi is?


Hi @Isdithetnou. Bedoel je met de router de Box 12? En kan je aangeven wat het type wifiversterker is? Of dat de witte SuperWifi, de zwarte SuperWifi 2 of de vierkante zwarte Experia Wifi is?

Wifi = die witte ronde.

Router = kpn box 12

 

het issue is dat de wifi van beiden hetzelfde lijkt, maar dit technisch gezien niet is. Devices die samen kunnen werken, werken hierdoor niet. Beneden is geen signaal van de booster, boven geen signaal van de router.

Zou een tweede ‘super’wifi punt beneden dit probleem oplossen?


@Isdithetnou ik zou geen geld uitgeven aan nog meer versterkers als je nu al overal bereik hebt. Wel zie ik dat een Sonos Boost in bijna alle gevallen dit probleem oplost. Dit door een volledig eigen netwerk aan te maken.

Voordat we zover zijn heb ik nog wat dingen opgezocht. Heb je na het installeren van de SuperWifi de Sonos nog opnieuw geïnstalleerd? In samenwerking met de Sonos klantenservice of zonder maakt daarbij niet uit. Zo niet kan je dat met deze stappen opnieuw doen. Zo wel hoef je het niet nog een keer te doen. 

Is de Sonos boven met een internetkabel is aangesloten op de superwifi? Of kan deze alleen draadloos? Zou je nog kunnen laten weten of de andere Sonos speakers bekabeld of draadloos zijn aangesloten? En voor de volledigheid nog laten weten welk type Sonos je gebruikt?


Hoi @Bram_ , ik heb beneden de sonos bekabeld op de router, boven via wifi op de wifi versterker.

met sonos alles opnieuw geinstalleerd/ gecheckt (± 45 min aan de lijn gehad). Doordat het ook boven én beneden draadloos niet werktte vroegen zij of ik KPN wifi boosters had… dit is het hele issue. Ook boven bekabeld op de wifi booster werkt niet.

 

enige optie lijkt beneden een wifi booster, ik weet niet wat die kost, maar ik beschouw dit gewoon als ‘faal setup’.

 

geef liever m’n geld uit buiten kpn om voor een fatsoenlijke mesh ipv dit gepruts verder te sponsoren. In juni loopt m’n jaarcontract af


@Isdithetnou welke wifi booster bedoel je? Heb je het dan over nog een SuperWifi of de Sonos Boost? Ik ga in ieder geval eerst met collega's overleggen om te kijken of er een betere oplossing is. Dat verwacht ik dinsdag of woensdag hier te laten weten.


@Isdithetnou welke wifi booster bedoel je? Heb je het dan over nog een SuperWifi of de Sonos Boost? Ik ga in ieder geval eerst met collega's overleggen om te kijken of er een betere oplossing is. Dat verwacht ik dinsdag of woensdag hier te laten weten.

Hoi @Bram_ , het gaat om de wifi booster van kpn die in het installatiepakket zat en de beste meneer heeft ingesteld op de 1e verdieping.

 

deze wifi booster heeft een apart netwerk, maar ‘doet zich voor’ als mesh. Dit werkt niet samen met sonos als deze deels via de router (wifi of bekabeld) en deels via de wifi boosters (wifi of bekabeld) loopt. Sonos gaf aan: extra wifi booster plaatsen, alles er uit en mesh mu-mimo setup halen of zo’n sonos boost/bridge kopen.

ik ben naar kpn overgestapt omdat ik dacht dat de hardware OK zou zijn vergeleken met andere aanbieders. Eerder zat ik bij trined met een betere router, sneller internet en een factuur welke €26.60 per maand lager was. Balen dat ze niet op m’n nieuwe adres leveren.


KPN kent de term "WiFi booster" niet. U heeft een SuperWiFi als ik het goed begrijp. En u kunt die het best zo noemen ook. Dat communiceert een stuk makkelijker.

Dit snap ik dan weer niet:

het gaat om de wifi booster van kpn die in het installatiepakket zat en de beste meneer heeft ingesteld op de 1e verdieping.

In een installatiepakket zitten volgens altijd 2 SuperWiFi's. Niet 1. U heeft er maar 1?

Is de SuperWiFi boven bekabeld aangesloten? Draadloos zou niet kunnen. Althans... nu zou dat wel kunnen, maar u heeft het abonnement sinds juni vorig jaar? Toen kon dat nog niet. 1 SuperWiFi draadloos bij een KPN Box. 


KPN kent de term "WiFi booster" niet. U heeft een SuperWiFi als ik het goed begrijp. En u kunt die het best zo noemen ook. Dat communiceert een stuk makkelijker.

Dit snap ik dan weer niet:

het gaat om de wifi booster van kpn die in het installatiepakket zat en de beste meneer heeft ingesteld op de 1e verdieping.

In een installatiepakket zitten volgens altijd 2 SuperWiFi's. Niet 1. U heeft er maar 1?

Is de SuperWiFi boven bekabeld aangesloten?

De superwifi bevat 1 zender en 1 ontvanger volgens mij? Anyhow; installateur heeft het geregeld (ik ben goed in andere dingen) en zei dat een kabel trekken niet nodig was. Draadloos dus.


De superwifi bevat 1 zender en 1 ontvanger volgens mij? Anyhow; installateur heeft het geregeld (ik ben goed in andere dingen) en zei dat een kabel trekken niet nodig was. Draadloos dus.

U heeft er dus 2? Van deze witte schotels? 

Ze zijn beide identiek. Er is geen zender en er is geen ontvanger. Ze zenden beide hetzelfde netwerk uit.

Sinds de laatste update van de KPN Box zend nu ook de KPN Box precies hetzelfde netwerk uit als de SuperWiFi's. Dat zou allemaal hetzelfde moeten zijn.


De superwifi bevat 1 zender en 1 ontvanger volgens mij? Anyhow; installateur heeft het geregeld (ik ben goed in andere dingen) en zei dat een kabel trekken niet nodig was. Draadloos dus.

U heeft er dus 2? Van deze witte schotels? 

Ze zijn beide identiek. Er is geen zender en er is geen ontvanger. Ze zenden beide hetzelfde netwerk uit.

Jep, 2 stuks inderdaad. Wat is dan nog een optie? Wifi van de router uitzetten en hopen dat de booster beneden de verdieping aan kan?


De superwifi bevat 1 zender en 1 ontvanger volgens mij? Anyhow; installateur heeft het geregeld (ik ben goed in andere dingen) en zei dat een kabel trekken niet nodig was. Draadloos dus.

U heeft er dus 2? Van deze witte schotels? 

Ze zijn beide identiek. Er is geen zender en er is geen ontvanger. Ze zenden beide hetzelfde netwerk uit.

Jep, 2 stuks inderdaad. Wat is dan nog een optie? Wifi van de router uitzetten en hopen dat de booster beneden de verdieping aan kan?

Nogmaals: stop aub met de term "booster". En u heeft er 2, niet 1.

Als u op de KPN Box de laatste firmware versie zou hebben staan, dan zou u daarop niet eens de WiFi uit kunnen zetten. Heeft u deze al eens gereset? 


De superwifi bevat 1 zender en 1 ontvanger volgens mij? Anyhow; installateur heeft het geregeld (ik ben goed in andere dingen) en zei dat een kabel trekken niet nodig was. Draadloos dus.

U heeft er dus 2? Van deze witte schotels? 

Ze zijn beide identiek. Er is geen zender en er is geen ontvanger. Ze zenden beide hetzelfde netwerk uit.

Jep, 2 stuks inderdaad. Wat is dan nog een optie? Wifi van de router uitzetten en hopen dat de booster beneden de verdieping aan kan?

Nogmaals: stop aub met de term "booster". En u heeft er 2, niet 1.

Als u op de KPN Box de laatste firmware versie zou hebben staan, dan zou u daarop niet eens de WiFi uit kunnen zetten. Heeft u deze al eens gereset? 

Die box update automatisch, staat dus zeker de laatste op. Zeker weleens gereset, zoals gezegd: ik heb alles al geprobeerd, maar niks helpt. Overweeg nu een echt mesh systeem van ± 1600 euro te kopen, heb ik ook gelijk goede wifi in de tuin etc, mja… die kpn dingen zijn dan overbodig, had gehoopt dat 2 van die boosters voldoende waren


@Isdithetnou als je op de Box 12 firmware versie SGEJ100000516 heb dan maakt het uitzetten van de wifi daarop geen verschil. De 3 punten maken dan samen een mesh netwerk. Het is niet zo dat de SuperWifi toch een los netwerk heeft. Verder staat geld uitgeven je natuurlijk vrij. Maar dan zou een Sonos Boost een betere oplossing zijn als je doel het stabiel draaien van de Sonos is. Ook staat in dit topic over Sonos nog een hoop informatie. 


@Isdithetnou als je op de Box 12 firmware versie SGEJ100000516 heb dan maakt het uitzetten van de wifi daarop geen verschil. De 3 punten maken dan samen een mesh netwerk. Het is niet zo dat de SuperWifi toch een los netwerk heeft. Verder staat geld uitgeven je natuurlijk vrij. Maar dan zou een Sonos Boost een betere oplossing zijn als je doel het stabiel draaien van de Sonos is. Ook staat in dit topic over Sonos nog een hoop informatie. 

Je bent het toch met me eens dat het vreemd is dat een router en ‘superwifi’ van kpn niet fatsoenlijk met elkaar communiceren? Sonos gaf aan enkel met de hardware van kpn problemen te hebben, wij moeten nog 4 maandjes :)


@Isdithetnou ik kan niet zeggen tot in hoeverre KPN en Sonos problemen oplevert. Van tevreden klanten horen we immers nooit iets. :wink: Wel krijg je als je via Google zoekt op “Sonos Ziggo wifi” of “Sonos T-mobile wifi” voldoende resultaten.

Dat wil niet zeggen dat Sonos slechte apparatuur levert. Of al die bedrijven. Sonos zet een eigen netwerk op. Dat kan botsen met het bestaande netwerk. Of dat een KPN netwerk is of niet hoeft daarbij niet uit te maken. Waar het goed werkt is dat mooi. Waar dat niet zo is kan het zoeken zijn naar de oplossing. Dat is bij jou helaas het geval. 

Ik schrok ook wat van de reactie van de Sonos klantenservice, waarin ze aangeven dat we geen “echt” mesh netwerk leveren. Daarom heb ik dit nog extra nagevraagd. Dat leveren we met de SuperWifi weldegelijk. Dat moet niet het probleem zijn. Ik kan je niet zeggen waarom de Sonos klantenservice dit heeft aangegeven. 

Wat je nog kan doen is het aansluiten zonder gebruik van Sonosnet. Al heb ik zelf niet voldoende verstand van Sonos om je daarvoor instructies te geven. Misschien dat Sonos zelf daarbij kan helpen. Ook maak je dus met een Sonos Boost een sterker netwerk aan voor Sonos om zich mee te verbinden.