Skip to main content


Hallo,

welke test kan ik als waar aannemen met de resultaten van in-house WIFI:

 

zodra ik bij de modem ga staan en vervolgens een speedtest uitvoer met de KPN app en op het KPN WIFI signaal zit, heb ik circa 300MB WIFI snelheid, maar helaas dan wel weer met een minimaal bereik van een paar meter. Om dit op te lossen maak ik gebruik van de TP Deco M5, voordeel is een zeer goede dekking, maar halvering van de snelheid aldus de KPN app. De Deco app geeft echter een heel ander beeld met een  snelheid van 450MB wat acceptabel is bij een draadloze verbinding van 1GB.


Side note: upload snelheid is 700MB+

Deze test is gemeten met een IPhone en direct bij de modem. 

de resultaten zijn s’avonds en s’ochtends vroeg overigens een stuk lager….

  • Welke app moet ik voor waar en realistisch aannemen?
  • Wat kan ik eventueel aanpassen en,-of verbeteren?
  • helpt investeren in KPN super WiFi hierbij of kies ik liever een Deco X60 setje? 
  • abonnement maar downgraden naar 200MB? Meer is niet haalbaar?

Het verbaasd mij overigens dat glasvezel meer werk en tuning kost tov Coax welke direct stabiel en een constante snelheid had van +-300MB (hogere Ping). 
 

 

Welk modem heeft u?

Alleen met WiFi 6 en WiFi punten die allemaal bekabeld aangesloten zijn kunt u enigsinds in de buurt komen van de 1 gbit. Die Deco die u heeft ondersteund geen WiFi 6.

En uiteraard moet uw eigen apparatuur ook WiFi 6 ondersteunen.


Dag,

 

vandaar de vraag of aanschaf van een KPN Super WiFi of nieuwe Deco set verbetering brengt? Bijkomende hoe het kan dan er verschil zit in meeting van de KPN app vs Deco app, en welke ik aan moet houden voor correcte weergave? Eveneens het verschil in Upload vs Download waarbij Upload aanzienlijk hoger resultaat behaalt met exact de zelfde aansluiting en meeting


De Deco app meet volgens mij niet de snelheid op het toestel zelf. Maar de snelheid tot op het WiFi punt waar u mee verbonden bent.

Vanaf dat WiFi punt naar uw toestel is er natuurlijk nog een keer snelheidsverlies. 

Eigenlijk zou u gewoon bekabeld moeten werken als u 1 gbit maximaal wilt benutten. 


Dank voor de reactie. Bekabeld is absoluut geen optie, wel de voorkeur maar simpel weg niet te realiseren, vandaar Deco destijds is aangeschaft.

ik hoef overigens niet perse 1GB maar het verlies en verschil in resultaten is nu wel erg groot, ook tussen beiden metingen. 
 

Het is daarom dat ik de bovenstaande vraagje stelde om te zien wat ik hierin nog zou kunnen verbeteren.


Hoi @Janssen Stn en bedankt voor je bericht :)

Ik zie dat je al goed input vanuit de community hebt mogen ontvangen, mooi om te zien. Bekabeld aansluiten is wanneer je de volledige snelheid wenst te benutten altijd aan te raden maar ik begrijp ook dat dit niet altijd mogelijk is. Ook al heb je een abonnement van 1 GB, voor wifi haal je nog steeds een prima snelheid. Waar gebruik je de bandbreedte precies voor als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? Wellicht dat je met een snelheid van 200 Mbit/s al meer dan voldoende hebt en daarmee zou je dan ook nog maandelijks op je kosten besparen. 


… andere vraag 😅

3X KPN super WiFi aanschaffen of 3X Deco X50?

 

de WiFi verbinding is nu instabiel wat betreft WiFi en bereik.  Dit merk je vooral wanneer je door het huis loopt, of een etage hoger gaat. De verbinding valt dan weg (5G telefoon) of sprint over op de huidige deco set verbinding die overigens niet WiFi 6 geschikt is. 
 

ook prime-time Tv geeft soms kleine en korte onderbreking als of de wifi switch van kanaal of frequenties. Ik ben er van overtuigd dat dit met een nieuwe wifi 6 versterker opgelost kan worden.

 

en nee dus geen kabels trekken als oplossing. 


(5G telefoon)

5G is het mobiele netwerk. Dat gebruikt u als u onderweg bent. En dat heeft niets met WiFi te maken.

of sprint over op de huidige deco set verbinding

Zijn de Deco's allemaal bekabeld aangesloten? Want dat is de grootste stap die u kunt zetten.


Dat begrijp ik. Ik bedoel te schrijven dat je de verbinding van WiFi ziet terug vallen op 5G wanneer je rond loopt met telefoon of tablet, of een etage hogerop gaat. Handmatig selecteer ik dan het oude netwerk via Deco en daarmee is het bereik weer stabiel. Maar op de oude deco niet optimaal in snelheid. Vandaag de vraag Super WiFi of nieuwe wifi6 deco om optimaal resultaat te halen en stabiliteit 


Allereerst: alle WiFi punten bekabeld aansluiten.

Verder zou ik voor de X60 kiezen.


Met de deco kan je geen wifi kanalen kiezen met bijvoorbeeld de Asus mesh Wifi routers wel


Met de deco kan je geen wifi kanalen kiezen met bijvoorbeeld de Asus mesh Wifi routers wel

Bij de goedkope modellen niet. Ik vermoed bij de duurdere modellen wel.


Met de deco kan je geen wifi kanalen kiezen met bijvoorbeeld de Asus mesh Wifi routers wel

Bij de goedkope modellen niet. Ik vermoed bij de duurdere modellen wel.

Ik had voor een familielid de x60 geïnstalleerd maar merkte dat de kanalen niet manueel in te stellen waren dat was teleurstellend had ik dat geweten dan had ik een ander merk gebruikt.

Maar verder doetie het prima. 


Update:  

 

Vandaag de KPN “super”Wifi 2 ontvangen na meermaals telefonisch contact te hebben gehad met de service medewerkers. Set geïnstalleerd, en zoals geschreven geen kabels kunnen trekken… 

 

sets zijn groen weergegeven, waarvan er eentje op de eerste etage geïnstalleerd staat, en eentje in de woonkamer. Desondanks kan ik de euforie die veranderd is een teleurstelling niet verbergen met een WiFi snelheid van 1GB behaald resultaat tot maximaal 120MB. Voor de duidelijkheid het trekken van kabels kan niet, dit was bij Ziggo voorheen ook geen probleem waar ik gewoon 400MB snelheid behaalde. Of te wel; wat kan er nog anders of gedaan worden ter optimalisatie in de huidige opstelling?

 

ik kan vandaag nog opstappen (14de gen) of een jaar uitzitten met te hoge verwachtingen schijnbaar.