Skip to main content

Beste helpdesk,

 

Ik gebruik de 'Experiabox 10' (met 'Pair-Bonding') en de 'WiFi' van het modem is best redelijk in huis, al valt de verbinding soms even weg. Daarom gebruik ik in de regel kanaal 13 omdat daar weinig gebruik wordt gemaakt door derden. Ik weet dat in de regel kanaal 1,6 of 11 wordt geadviseerd, maar deze kanalen worden intensief gebruikt.

Nu las ik dat 'SuperWiFi' een goede oplossing zou zijn om door heel het huis een goede 'WiFi' verbinding te krijgen en heb ik deze set een week geleden aangeschaft.

Alles aangesloten volgens de handleiding en het resultaat viel mij behoorlijk tegen. Erg veel valt de verbinding nu weg van bv. mijn tablet (traag ophalen van websites). Met de 'KPN ITV' app regelmatig een draaiend rondje te zien. De set 'SuperWiFi' diverse malen opnieuw geïnstalleerd en doorlopen i.s.m. de 'KPN Thuis' app en uiteindelijk kan ik een beroep doen op een gratis monteur. Ik heb de 'SuperWiFi' afgekoppeld en gebruik gewoon weer de 'WiFi' van mijn 'Experiabox 10' wat een verbetering is.

Las op het forum meerdere soortgelijke problemen van dezelfde aard trouwens, met de combinatie 'ExperiaBox 10' en 'SuperWiFi'.

Ik heb een aantal vragen:

1: De 'SuperWiFi' set maakt (alleen) gebruik van Kanaal 1, zijn er opties dat andere kanalen kunnen worden ingesteld?

2: In de gebruiksaanwijzing wordt aangegeven dat 'SuperWiFi 1' bedraad moet zijn met het 'ExperiaBox 10' en 'SuperWiFi 2' (los) niet. Maar op het forum lees ik ook dat beide bedraad de voorkeur verdiend door één van uw collega's. Wat is juist en wat niet?

3: Wanneer de 'SuperWiFi' set is aangesloten wordt de 'WiFi' op de 'Experiabox 10' automatisch uitgeschakeld (wat correct is). Zal er verbeteringen zijn met een latere versie 'ExperiaBox' met de optie 'Pair-Bonding', aanzien deze wel met 'Mesh' communiceert met de 'SuperWiFi' set?

 

Met vriendelijke groet,

Cor

Hallo @shorty ,

antwoord op vraag 1: binnen de superwifi kun je kanaalkeuze op een vast kanaal zetten of op AUTO, voorkeur is alles op AUTO zetten.

antwoord op vraag 2: bij de 1e installatie moeten beide superwifi's bekabeld aangesloten zijn, daarna kan en mag een 2e of 3e draadloos gemaakt worden, maar de voorkeur verdient deze ook bekabeld aan te sluiten voor een stabielere gegevensdoorvoer.

antwoord op vraag 3: de kans dat er na de V10 ook modems met pairbonding komen èn mesh-functie is zeer klein, daar er steeds meer glasvezel aangelegd wordt en koperaansluitingen de minderheid gaan vormen en pairbonding bij glas niet van toepassing is.

 

 


Beste JanD,

 

Bedankt voor je reactie en het is mij nu duidelijk op één punt (1) na.

Je geeft antwoord op vraag 1: binnen de superwifi kun je kanaalkeuze op een vast kanaal zetten of op AUTO, voorkeur is alles op AUTO zetten.

De app 'WiFi Analser' geeft aan dat kanaal 1 (2.4 ghz) gebruikt wordt, die erg druk is door vele andere gebruikers, waardoor ik voorheen gebruik maakte van kanaal 13.

Op mijn Experia V10 box is de WiFi uitgeschakeld, dus voorkeur om een willekeurig kanaal te kiezen heb ik niet meer in het modem menu.

Ook in de 'Huis' app. kan zover ik het kan zien, geen instelling te vinden om een voorkeur kanaal (bv. 13) in te stellen, of zie ik iets over het hoofd?

Ken je iets specifieker zijn waar ik deze instelling kan vinden voor de 2.4 GHz band, of raadpleeg ik een verkeerde app.?

 

Met vriendelijke groeten,

Cor


Beste JanD,

 

Bedankt voor je reactie en het is mij nu duidelijk op één punt (1) na.

Je geeft antwoord op vraag 1: binnen de superwifi kun je kanaalkeuze op een vast kanaal zetten of op AUTO, voorkeur is alles op AUTO zetten.

De app 'WiFi Analser' geeft aan dat kanaal 1 (2.4 ghz) gebruikt wordt, die erg druk is door vele andere gebruikers, waardoor ik voorheen gebruik maakte van kanaal 13.

Op mijn Experia V10 box is de WiFi uitgeschakeld, dus voorkeur om een willekeurig kanaal te kiezen heb ik niet meer in het modem menu.

Ook in de 'Huis' app. kan zover ik het kan zien, geen instelling te vinden om een voorkeur kanaal (bv. 13) in te stellen, of zie ik iets over het hoofd?

Ken je iets specifieker zijn waar ik deze instelling kan vinden voor de 2.4 GHz band, of raadpleeg ik een verkeerde app.?

 

Met vriendelijke groeten,

Cor


Ik denk dat je daarvoor in de webinterface moet wezen van de Superwifi’s. Dus via ip adres inloggen. Krijg je wat meer opties.

Maar dan nog. Als je dicht genoeg op de Superwifi’s zit, maak je als het goed is contact via 5ghz, en heb je dus met de kanalen 1,6,11 van de 2,4ghz niks te maken. Hangt ervan af waar je wat hebt staan natuurlijk. Als de kanaalkeuze nu op automatisch staat, zal opnieuw opstart ook resulteren in een snelle scan naar beste kanaal.

 

Een opvolgers voor een pairbonding modem komt er niet.

 

Alle Superwifi’s bij voorkeur bekabeld aansluiten, en anders, behalve de 1e, draadloos. In de thuisapp is te zien hoe goed ze het doen. Of ze via 5ghz met elkaar verbonden zijn, en dus groen branden.

 


Beste DennisA78 / JanD,

 

Dank voor jullie reacties.

Alles is mij duidelijk wat ‘pairbonding’ betreft en het aansluiten van beide 'Superwifi's’. Beide heb ik bekabeld aan het modem gekoppeld. 

Volgens mij zit ‘ik’ helaas vast aan de 2,4 ghz band als je oudere modellen randapparatuur in gebruikt heeft. Ik maak o.a. gebruik van 2 tablets en webcams die alleen maar gebruik maken van de 2,4 ghz band. Mijn recentere smartphone is geschikt voor beide banden, zowel de 2,4 en 5 ghz band, daar heb ik geen klachten over.

Mijn reactie en vraag op het antwoord van JanD was; hoe je binnen de superwifi je kanaalkeuze op een vast kanaal kunt zetten in de 2,4 ghz band. Standaard gebruikt hij bij mij altijd kanaal 1, waar heel intensief gebruik wordt gemaakt door derden met een sterk Wifi signaal.

Ook jij geeft aan dat ik in de ‘Webinterface’ moet wezen van de ‘Superwifi’s’. Ik ga er van uit dat je de app. ‘KPN THUIS’ bedoelt. Wat ik ook aanklik in de div. menu's (ook in andere KPN apps), ik zie helaas geen mogelijkheid om een vast kanaal te kiezen. Daarom mijn vraag is (mogelijk zit ik helemaal verkeerd) als het mogelijk is om wat meer details te geven waar ik deze instelling kan vinden in de app.?

 

Met vriendelijke groet,,

Cor


Inloggen via webinterface in niet de thuisapp, maar in een Internet browser.  (Chrome, Firefox Internet explorer). Eerst moet je weten welke ip adressen de superwifi’s van de v10 gekregen hebben (zou 192.168.2.150 kunnen wezen). Je kan inloggen in de v10 om de ip adressen te zien, maar er zijn ook apps voor. Wifiman vind ik er erg geschikt hiervoor. Je kan ze herkennen aan de naam wifiextender.

Als je het ip adres in je browser zet dan log je dus in in de Superwifi’s. Het gevraagde beheerderswachtwoord heb je in de Thuis al aangemaakt.

Nu zie je meer opties dan in de Thuisapp. 

 


Beste DennisA78,

 

Enorm bedankt voor je reactie, dit advies was waar ik naar op zoek was. Inmiddels heb ik kanaal 13 kunnen vastzetten. Ook de app. 'Wifiman' is een makkelijke tool om te gebruiken trouwens :-)

Al mijn problemen cq. vragen zijn bij deze nu allemaal opgelost en ben zeer tevreden.

 

Met vriendelijke groet, 

Cor