Skip to main content

Goedemiddag, voor goede WiFi dekking heb ik 2 witte arcadyan wifi versterkers aangesloten op de modem. 

De versterkers zijn bedraad aangesloten en staan op de 1e en 2e verdiepingen. De modem (v10) staat op de bg. Wifi dekking is uitstekend in het hele huis. De wifi snelheid wisselt wel sterk. 

Wifi snelheid beneden is ca 170/60mb/s. Boven komt de snelheid niet boven de 80mb/s. Gemeten direct naast de versterker. Bedraad is de snelheid overal vergelijkbaar.

Wat kan ik doen om de wifi snelheid boven te vergroten? 
 

 

Wachten tot jouw telefoon daadwerkelijk verbinding heeft met de versterker waar je naast staat. Dat gebeurt niet naadloos zoals dat bij de huidige Superwifi’s wel gebeurt. (Die witte KPN versterkers zijn al wat ouder)

Wat je ook kunt doen is de SSID's per versterker, per woonlaag verschillend maken, zodat je zelf kunt  overschakelen naar daar waar je bent,


Je bedoelt de witte vierkante? Zoja heeft het modem en de wifiversterkers dezelfde netwerknaam? Zoja dan blijft je mobiel verbonden met het modem. Bij die versterkers moet je handmatig inloggen.Tenzij je verbinding met het modem wordt verbroken dan pakt ie wel degene die het dichts in de buurt is. Eigenlijk zijn die verouderd. met de moderne systemen werkt het wel automatisch. Begrijp je wat ik bedoel?


@Joep1965 idd die witte vierkante. Ook als ik, met een andere netwerk aan bijv, de verbinding met de wifi versterker forceer is de snelheid van de draadloze verbinding met de wifi versterker niet hoger dan 80-90mb/s. 
 

Het lijkt me dat als de versterkers bedraad zijn verbonden de wifi snelheid van de versterker vergelijkbaar zou moeten zijn met de wifi op de begane grond. 

Bedraad wordt op de Experia v10 en de wifi versterker nl. dezelfde hogere snelheid gehaald.

 

 


Dan gebruikt u de 2.4ghz band. Die kan geen hoge snelheid aan. Max. 80-90. De 5ghz kan wel hoge snelheden aan. Moet u ook weer apart instellen.


@Joep1965 Bedankt voor je reactie. Net geprobeerd en het geeft geen verschil. Wat zou ik nog meer kunnen proberen? 


Heb je ergens een switch zitten of zitten ze rechtstreeks op modem? Of heb je cat5 kabels gebruikt ipv cat5e?


Je bedoelt de witte vierkante? Zoja dan blijft je mobiel verbonden met het modem. Bij die versterkers moet je handmatig inloggen.Tenzij je verbinding met het modem wordt verbroken dan pakt ie wel degene die het dichts in de buurt is.

Dat is niet zo, ook bij "gewone" wifi accesspoints zal een mobiel apparaat switchen van accesspoint als de veldsterkte onder een bepaald niveau komt. Dit wordt door het mobiele apparaat zelf geïnitieerd.

Daarnaast kan je op de oude vertrouwde KPN WiFi "versterkers" het mobiele apparaat zelfs een beetje helpen door de verbinding pro-actief te verbreken bij een bepaalde veldsterkte waardoor het mobiele apparaat op zoek gaat naar een ander accesspoint.

 

 


@Joep1965 direct in de modem met kabels die kennelijk voldoende snelheid door kunnen geven want als ik m’n computer bedraad aansluit wordt ca 170mb gehaald. 
 

@wjb bedankt voor de tip. Ik kijk even wat de instelling is. 
 

zoals gezegd ook bij geforceerde verbinding (bijv met andere netwerknaam) wordt op het accesspoint (het witte KPN wifi versterker) maar de helft van wifi snelheid gehaald. 


En als je een apparaat bekabeld aansluit op zo'n KPN WiFi "versterker" dan haal je wel de volle snelheid?


@wjb ja dan haal ik wel de snelheid die ik op de begane grond ook haal. Beneden wordt de snelheid zowel bedraad als onbedraad gehaald. 


Hoi @TPN . Als jij die 2 versterkers van plek verwisselt?


@Erwin_ het wisselen van de versterkers maakt geen verschil. Ook even een nieuwe datakabel getrokken zodat daar ook niet meer een beperking in kan zitten.

Ook een nieuwe datakabel maakt geen verschil. De wifi snelheid blijft hangen op ongeveer de helft van de snelheid als ik mijn computer bedraad aansluit.

Heeft iemand nog een tip?


@wjb bedankt voor de tip om de mobiele apparaten te helpen te switchen naar het sterkste internet signaal. Dit was al niet echt een probleem maar nu werkt het nog beter. Wifi snelheid via de versterkers blijft overigens hangen op de helft van de wifi snelheid op de router/modem


Wifi snelheid via de versterkers blijft overigens hangen op de helft van de wifi snelheid op de router/modem

Ben je dan wel met de 5GHz van de WiFi "versterker" verbonden?

Wat is de veldsterkte van de WiFi "versterker" op de plek waar je die halve snelheid ervaart?

De veldsterkte kan je meten met de WiFi Analyzer app voor Android.


@wjb ik ben verbonden met 5ghz netwerk, 2,4ghz staat nl. uit. De veldsterkte is -56dBm


Opgelost. Één voor één de poorten op de router bedraad getest op snelheid. Tweede poort van onder gaf de helft van de snelheid van de andere poorten. Vraag me niet hoe het kan. 
 

Wifi versterkers aangesloten op andere poort en nu in het hele huis dezelfde wifi snelheid.