Skip to main content

Kort: ik heb een V10 experiabox met 5 zwarte superwifi punten (groot huis). WiFi valt regelmatig uit. WiFi manager gevolgd: in de stap om de superwifi punten te herstarten klopt het registratienummer (S/N nummer) niet met het punt wat in de experiabox zit. Is waarschijnlijk een oud nummer van onze eerste witte superwifi punten die we in vorig huis hebben gebruikt. Hoe krijg ik die registratie weer goed?

Lang: een aantal jaren geleden heb ik een aantal witte superwifi punten gewonnen. Daar heb ik er nog 1 bijgekocht, en die in ons vorig huis gebruikt. We hebben toen we gingen verhuizen een paar maanden in een tijdelijke woning gewoond, en omdat ik verhuisde, kreeg ik twee zwarte superwifi punten toegestuurd. De monteur lukte het echter niet om deze goed aan te sluiten, we hebben in dat huis toen zonder superwifi gewerkt (ik werk voornamelijk thuis), dat was een klein huis. 

Toen we naar onze definitieve woning verhuisden kreeg ik nogmaals (ivm verhuizen) superwifi punten toegestuurd. Aangezien dit huis drie etages heeft, en een uitbouw, leek me dat wel goed zodat we overal goede wifi zouden hebben. Ook nu had de monteur erge moeite om de superwifi punten aan de praat te krijgen, maar uiteindelijk is dit gelukt (ruim een jaar geleden). Toch werkte de wifi niet altijd goed, en afgelopen periode valt hij gewoon regelmatig uit voor een minuut of zo. Erg vervelend, zeker omdat ik met name thuis werk. Herstarten van de experiabox heeft geen resultaat.

Vandaag dus aan de slag gegaan met de Wifi manager. Ik heb alle stappen doorlopen, maar de snelheid nam alleen maar af (eerst meten op 1 vaste plek, daarna modem herstart, daarna alle wifi apparaten uitzetten). Ik heb steeds op dezelfde plek gemeten.

De wifi manager gaf aan dat ik zowel 5 zwarte als 3 witte superwifi punten heb. De drie witte heb ik niet meer in gebruik genomen, de monteur leek het niet handig om ze samen te gebruiken, zeker omdat ik genoeg zwarte had.

De volgende stap in de wifimanager was het stap voor stap herstarten van alle superwifi punten. De eerste zou degene moeten zijn die gekoppeld is aan de experiabox. Het registratienummer werd weergegeven in de wifimanager. Echter, dat nummer klopt niet. Ik ben alle vijf zwarte superwifi punten bij langs gegaan, maar geen enkele heeft dat nummer. Nu vermoed ik dat dit nummer een van de witte superwifi punten betreft.

Ergens staat er dus een verkeerd nummer (en type?) geregistreerd in mijn experiabox. De monteur die er een jaar geleden was (in beide huizen waar we naartoe verhuisd zijn was het dezelfde monteur) heeft de experiabox meerdere keren naar fabrieksinstellingen teruggezet. Dit hielp echter niet, het gedrag van de superwifi's was steeds weer anders. Dat hij het uiteindelijk heeft gefixt was al bijzonder zeg maar. 

Echter, wat moet ik nu doen? Hoe krijg ik het voor elkaar om de juiste registratie in de experiabox te krijgen? Is dat noodzakelijk? Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat mijn wifi stabiel wordt. Help?

 

Aanvullend: 
Onze TV is bedraad verbonden (via een superwifi punt). Die werkt dus prima. Het gaat alleen om de Wifi die uitvalt. Ik heb veel apparaten op Wifi, meerdere Google nesthubs en een Homey en Philips Hue bridge (plus telefoons, Apple TV, ipads), en mijn werk laptop werkt dus ook op Wifi omdat in die kamer geen kabel zit. De meeste superwifi punten zitten bedraad aan de experiabox (de vorige eigenaar heeft een heel LAN netwerk door dit huis aan laten leggen). Ik merk dat de Wifi uitvalt doordat een Teams gesprek stagneert op mijn werk laptop, maar ook mijn Google nesthubs starten opnieuw op, en de Homey geeft een tijdje een rode kleur. 


Samen met een collega een aantal dingen aangepast in het menu van het superwifi netwerk:

2.4 Ghz kanaal op 6 gezet ipv auto

De superwifi punten een IP adres gegeven buiten de DHCP range (201, 202 etc.).

Helaas valt de wifi nog steeds weg. Gisteren kon ik niet met Wifi werken, heb van de mobiele hotspot van m'n telefoon gebruik gemaakt. Inmiddels valt de Wifi dus nog steeds weg.


Hi @metam1964! Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik help je graag te kijken waarom de wifi nog steeds wegvalt. 

Wil je laten weten of je de stappen voor een schone installatie van de SuperWifi punten al hebt gedaan? Vooral omdat je ook aangeeft dat in sommige systemen toch nog een witte SuperWifi wordt gezien. Met de aangegeven stappen bouw je alles vanaf 0 weer op. 

Als dat niet helpt. Zou je dan willen laten weten welke apparaten allemaal aan de SuperWifi gekoppeld zijn? Zou je ook de tv-ontvanger die aan de SuperWifi hangt eens een avondje willen afkoppelen en laten weten of daarmee het wegvallen verleden tijd is?

Als het allemaal niet helpt hoor ik het hier graag van je. Dan kijken we verder. 


Hallo Bram,

Ik heb afgelopen vrijdag alles helemaal schoon weer aangesloten met hulp van een servicedesk medewerker en de Thuis app. Het bleek dat de superwifi die je als eerste koppelt aan de experiabox daarna ook de primaire wordt (het issue met het niet kloppende registratienummer is dus nu niet meer van toepassing). Het leek afgelopen weekend allemaal goed te gaan, tot ik zondagavond merkte dat wederom de Wifi uitviel (ik zie dat aan de Google nest die stopt met het tonen van foto's en in plaats daarvan de melding geeft dat hij op zoek is naar Wifi). Na 1-2 minuten is de Wifi er weer.
Vandaag overdag tijdens het thuiswerken op Wifi geen problemen gehad. 
Vanavond echter valt de Wifi weer regelmatig weg. Ik heb daarnet mijn laptop weer aan de kabel gedaan, maar dat hielp niet, ook bedraad valt het internet weg. TV blijft wel werken. TV is bedraad (via een superwifi punt, kabel uit experiabox gaat erin, en de kabel naar het TV kastje). 

Ik wil je vraag beantwoorden welke apparaten er aan de superwifi's gekoppeld zijn, echter in de Thuis app staat nu weer “Geen verbinding", dus ik kan het niet per superwifi zien. Ik heb echter heel veel wifi apparaten in huis zoals Google nest's, Google nest hub's, robot stofzuiger, wasmachine, slimme stekkers, Philips Hue hub en lampen en nog veel meer.

 

Tot vorige week donderdag had ik nooit problemen met internet/wifi, op donderdag begon het en op vrijdag was het niet werkbaar meer.
Zo, daarnet was het internet weer even weg. Ik heb foto's gemaakt van de melding die ik op mijn bedraad aangesloten laptop krijg, en op de Google Nest Hub.

Ik weet het even niet meer. 

Ik hoop dat je me kunt helpen.

Vriendelijke groet.


Ik zie alleen het antwoord niet op de vraag of je een avondje af wil koppelen 😉. Daar ben ik namelijk ook benieuwd naar.


De TV ontvanger is altijd gekoppeld aan de superwifi, maar overdag is hij van de stroom af (tussen half 1 ‘s nachts en ca. 18:00 uur ‘s avonds als ik de stroom er weer op zet). Dit doe ik dmv een slimme stekker, ook de TV zelf is dan van de stroom af. 
 

Wat wordt precies ket het afkoppelen van de tv van superwifi bedoeld, de kabel eruit en de tv via wifi gebruiken, of de kabel eruit en de tv helemaal niet gebruiken dus rv kastje uit? 


Ik heb daarnet de kabel van de superwifi naar het TV kastje uit de superwifi getrokken. De superwifi die naast de TV staat is dus nog wel bekabeld.


En de WiFi valt weer uit...


Tien minuten later viel het internet zowel bekabeld als wifi nog een keer uit voor 2 minuten (08:40 uur), daarna zit ik bekabeld in Teams meetings en heb ik nu al ruim een half uur geen probleem gehad (ook niet met Wifi, Google Nest hub is ook niet meer uitgevallen).


Ik houd het nu bij wanneer het internet eruit ligt. Ik krijg eerst de melding in Teams (daar ben ik nu in documenten aan het werken) dat hij probeert de verbinding weer te maken. Daarna gaat m'n Google nest hub eruit. Het internet lag eruit:
van 10:16-10:19
van 10:22-10:24
van 10:36-10:39
van 10:45-10:48
In mijn Edge browser krijg ik de melding dat mijn WAN verbinding niet werkt met de volgende URL (experiabox): 192.168.2.254/pppoe_disconnect_t.lp

Ik ga nu alle superwifi punten van de stroom halen en met een kabel rechtstreeks op mijn experiabox werken om te checken of ik dan geen onderbrekingen heb.


Ik werk nu ruim een half uur rechtstreeks bedraad op de Experiabox. Ik heb 1 superwifipunt aan de stroom gelaten, dat is degene die op de experiabox is aangesloten.

Tot nu toe geen uitval.

Wel ook even een speedtest gedaan, download is 297 en upload is 497. Ik heb een 1000 abonnement.


Van 11:35-11:37 viel het internet (laptop bedraad rechtstreeks op experiabox) weer uit. Ik heb de probleemoplosser tool doorlopen, die kan geen gegevens uit onze experiabox ophalen. Ik zou hem nu weer naar fabrieksinstellingen terug moeten zetten, maar dat heb ik afgelopen vrijdag ook al gedaan. Ik bel nu naar de servicedesk.