Skip to main content

Wij hebben vorige week 2 super wifi versterkers  aangeschaft. Aangesloten via de beschrijving ( niet app want werkte ook niet) en beiden versterkers staan op groen. Onze oude wifi naam verdwijnt en de nieuwe wifi heet dan Raam voor, deze naam wordt vanzelf aangemaakt. Er staat echter onder geen internetverbinding. Wat ik ook probeer dit blijft zo ondanks dat beide versterkers op groen staan. Vervolgens moet ik de hele bende ontkoppelen, modem resttten, opnieuw opstarten om mijn oude wifi via het V10 modem weer terug te krijgen. Probeer het weer, opnieuw na installatie oude wifi naam weg, nieuwe naam aanwezig maar weer staat eronder : geen internetverbinding. Wat doe ik fout?

In principe doet  u niets fout. Kpn heeft namelijk de v10 alswel de superwifis op afstand onder beheer waar bij sommige mensen een volgorde probleem kan voorkomen wat niet automatisch hersteld wordt door kpn.

Wat er in het kort gebeurt is het volgende. De wifi naam en wachtwoord van de v10 worden naar de superwifis doorgezet als de superwifis nieuw vanuit de doos of vanuit een fabrieksreset via een ethernetkabel worden aangesloten. 

De superwifis zijn nu van de juiste informatie voorzien.

Wat nu kan voorkomen als foutprobleem is dat er aan de kpn zijde een verkeerde wifinaam en password gekoppeld staat aan de superwifis. Die verkeerde waardes ga ik nu even niet verder op in omdat dit door diverse verschillende installatie volgordes onbewust kan zijn ontstaan.

Echter korte tijd nadat de superwifis staan aangesloten maken ze automatisch contact met het managementsysteem van kpn. Zodra dit systeem merkt dat er superwifis zich melden in combinatie met een v10 modem dan wordt er een opdracht gegeven om de wifi van de v10 modem uit te schakelen. Daarnaast wordt de laatst bekende opgeslagen wifinaam en password voor de superwifis teruggezet. Als hier afwijkende waardes in staan dan veranderen op dat moment alle superwifis van wifinaam en password. Dit is het moment waarop waarschijnlijk Raam voor verschijnt en doordat de wifi van de v10 uit staat is er geen juist wifi netwerk meer.

Gaat u nu op dit moment om te herstellen alles ontkoppelen en het v10 modem resetten dan komt vervolgens het modem vragen bij het managementsysteem om de laatst bekende waarde voor de v10. Dit is het moment dat de wifi op de v10 weer terugkomt met de gewenste waarde. Echter nu bent weer op het beginpunt. Als nu bv de superwifis gereset zouden worden dan zijn ze na hernieuwd contact weer terug bij af.

De oplossing om dit patroon te doorbreken is om expliciet in de superwifis in te loggen en daar exact de juiste wifinaam en bijbehorend password in te stellen. Waarvan ik aanneem dat dit dus de huidige gegevens zijn zoals ze nu in het v10 modem staan.

Als deze wijziging namelijk wordt doorgevoerd op de superwifis dan gaan ze kort daarna contact zoeken met het managementsysteem en droppen daar deze nieuwe waarde die daarna dan automatisch zal terugkomen na reset.

Daarmee zou de cirkel doorbroken moeten zijn.  

Om in te loggen op de superwifi moet er via een browser contact gelegd worden. In windows kan in de netwerk omgeving  de superwifi gevonden worden. Dan om in te loggen het sticker wachtwoord van de blauw knipperende superwifi gebruiken. 

Anders kan een app zoals fing gebruikt worden om het ip adres te ontdekken van de superwifis om vervolgens te kunnen inloggen. 

Als u zorgt dat de superwifis onderling allemaal contact met elkaar hebben tijdens het instellen dan seinen ze dit automatisch naar elkaar door.