Skip to main content

Hi,

Ik heb de volgende situatie:

  • 1x KPN box 12
  • 3x witte schotels KPN superWIFI:
    • 1 staat in de woonkamer naast het punt waar glasvezel binnen komt en naast de box 12,
    • 1 in de keuken die aan de andere kant van het huis gelegen is en
    • 1 in de daarboven gelegen studeerkamer.
  • 1x een “oude” Ziggo accesspoint die op zolder staat, die met een kabel is verbonden met de KPN box 12. Dit Accesspoint heeft in principe meer een switch functie dan WIFI accesspoint. Met het signaal is rekening gehouden frequenties van omliggende netwerken en dus ook het KPN signaal.

 

Dit heeft een tijdlang prima gewerkt. Echter, momenteel is er de situatie dat telefoons (IOS/Android) probleemloos verbinden met KPN WIFI. Een laptop van Apple werkt ook probleemloos maar Windows laptops (Windows 10 / 11) willen niet verbinden en krijgen de melding “No Internet, secured”

 

Het accespoint op zolder, die zoals gezegd met een kabel is verbonden met de box 12, werkt als een zonnetje. De Windows laptops verbinden daar direct mee. Daarmee concludeer ik dat het probleem gezocht moet worden tussen de SuperWIFI apparaten en de Windows laptops. (Dell/Lenovo). Omdat het probleem er eerder niet was, kan het zijn dat het is veroorzaakt door een update van Windows of op de Superwifi apparaten? 

 

Als er al een verbinding tot stand komt (wat heel soms lukt), is die erg onstabiel. Uiteraard heb ik alle apparaten al eens gereset/opnieuw opgestart. Dat in verschillende volgorden uitgevoerd. De WIFI manager van KPN gebruikt en diverse andere opties die ik kon bedenken toegepast. Helaas zonder het gewenste resultaat. Het signaal van het Ziggo Access point op zolder haalt de woonkamer maar is zwak. Dit is een onwerkbare situatie waar ik graag zo snel mogelijk vanaf wil.

 

**Update**

Volgens de KPN huis app kan de superWIFI die met een kabel verbonden was met de BOX 12 elders worden geplaatst omdat het modem ook fucntioneert als superWIFI. Ik zie dat een van de Windows laptops is verbonden met het modem. IP adres en andere gegevens zoals hostname en MAC adres worden getoond. De laptop zelf geeft echter nog altijd aan No Internet, secured via wifi. Hetzelfde geldt voor het gastennetwerk. Mijn eerder conclusie dat het aan de superWIFI schotels moet liggen, klopt dan niet. 

**Update**

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Groet,

 

Co

 

 

 

 

 

 

07.11.2022 08:41:27 Info WIFI

Device <xx:xx:xx:xx:03:AB> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_VIDEO_5G])

07.11.2022 08:41:00 Info WIFI

A WiFi device <xx:xx:xx:xx:03:AB> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_VIDEO_5G])


ARP

IP address Flags HW Address Interface
192.168.x.x Incomplete xx:xx:xx:xx:03:AB

U zou het volgende kunnen proberen: de SuperWiFi weer terug bekabeld aan de KPN Box hangen zoals u eerst had. En dan het WiFi op de KPN Box uitschakelen met de knop aan de buitenkant. 

 


Hallo @CoBus2022 log in bij het modem en pas de wifi in de 2.4- en de 5.0-band aan, die instellingen staan nu waarschijnlijk op AX, maak er bij de 2,4-band B/G/N van en bij de 5.0-band A/N/AC en dan de instellingen opslaan.

Zowel de KPN-versterkers als jou Ziggo-versterker ondersteunen geen Wifi6 (AX).

Succes.

 


Hallo Jan,

 

Dat was de oplossing. Ik vermoed dat de oorzaak niet zozeer in de KPN versterkers zat maar in de Windows laptops. Zoals vermeldt werkte WIFI probleemloos op Android en IOS telefoons en ook de Apple laptop heeft geen problemen. Ik heb er niet op aangelogd maar het Ziggo Access Point zendt vermoedelijk een 2,4-band B/G/N en/of 5.0-band A/N/AC uit. Vandaar dat de Windows systemen daar wel op konden aanmelden. 

 

Heel blij mee! Dankjewel! :-)


Graag gedaan @CoBus2022 


Hallo @CoBus2022, ik heb al 3 maanden hetzelfde probleem. Werk vaker op hotspot dan wifi. Fijn dat het bij jou opgelost is. Kun je in jip en janneke taal even uitleggen wat je nu precies gedaan hebt? Dank alvast. 


Hoe log ik in op mijn modem. Welk wachtwoord gebruik ik @JanD ?

 

update: gelukt, laat maar. 


@Wakawaka pas bij WIFI instellingen de wireless mode aan van ax naar 802.11b+g+n bij 2.4 ghz en 802.11a+n+ac bij 5ghz. Zie de screenshot. Wijst de weg.

 


Het werkt weer. Thnx!!


Ik had al een tijdje hetzelfde probleem, dit was de oplossing!!


Ook ik ben geholpen door de info in deze thtread, dus bedankt! Mijn nieuwe werklaptop had op de begane grond (waar het modem staat) geen verbinding met wifi, maar op de verdiepingen (waar bekabelde superwifi schotels staan) ging het goed. Ingelogd op het modem, en de instellingen aangepast zoals hierboven aangegeven. Overigens kon ik de instellingen pas opslaan nadat ik de SSID en wachtwoord van het netwerk had aangepast, want dat waren nog steeds de default waarden. Misschien was dat wijzigen iets wat de KPN-monteur had moeten doen bij installatie, maar het is nu dus ook gebeurd.