Skip to main content
Beantwoord

(Witte) KPN SuperWifi punten i.c.m. KPN Box 12b werken niet

  • 24 May 2024
  • 74 reacties
  • 1387 keer bekeken

(Witte) KPN SuperWifi punten i.c.m. KPN Box 12b werken niet

Gisteren geprobeerd mijn 2 witte KPN SuperWifi punten te installeren, maar wat ik ook probeer, de punten willen maar niet werken.

Hieronder stapsgewijs wat ik geprobeerd heb.

Als eerste heb ik uiteraard de stappen van jullie Installatiehulp gevolgd (https://www.kpn.com/service/pakket-installeren/installatiehulp.htm).

Na de Factory Reset (en 10 minuten wachten) brandt het lampje constant groen op het punt:

Zodra ik de netwerkkabel uit het punt haal, gaat het lampje naar rood en blijft rood branden (ook na de aanbevolen 25 minuten wachten):

De Installatiehulp meermaals geprobeerd en het punt bij de laatste stap ook langer (tot enkele uren) aangesloten gehouden met een netwerkkabel aan het modem i.v.m. updates, maar het probleem blijft bestaan.

Andere SuperWifi punt staat overigens helemaal uit (zonder stroom), dus probeer het op een geïsoleerd punt.

Het eerste punt ook direct naast het modem gepositioneerd, maar hij blijft een rood lampje geven.

De stappen uit de hulp ook met het andere punt geprobeerd, maar helaas.

 

Na wat zoeken op jullie forum, heb ik de schone installatie-methode uit de KENNISBANK geprobeerd (https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-en-wifi-versterkers-134/kpn-superwifi-installatie-en-gebruik-530855#Een+schone+installatie+van+SuperWifi+punten).

SuperWifi punt gereset naar fabrieksinstellingen, zodat paarse lampje brandt:

Modem gereset door RESET ingedrukt te houden op het modem (KPN Box 12b).

Via http://mijnmodem.kpn/ zie ik onder Instellingen —> Informatie —> Tijd actief dat het modem daadwerkelijk gereset is.

Ook het Admin password is teruggezet naar degene die achterop het modem staat, dus het modem staat op de fabrieksinstellingen:

Zodra ik het punt aansluit met een netwerkkabel gaat het lampje snel groen knipperen, brandt even groen en gaat een tijdje snel paars knipperen.

Dan knippert hij blauw voor een update, vervolgens brandt hij groen.

Als ik nu de netwerkkabel er weer uithaal, brandt het punt direct weer rood.

Iemand nog tips?

Gecondoleerd @Piet van der Vooren , veel sterkte toegewenst voor de komende tijd.

 


Ik ben vanwege een sterfgeval in de familie telefonisch even niet bereikbaar. Ik heb inmiddels wel een e-mail en een sms ontvangen hoe ik alsnog contact op kan nemen met KPN, dus dat komt nog.

Piet.

Dat is verdrietig nieuws, Piet.   Gecondoleerd.   Mocht je hier weer aan toe zijn en het lukt niet, weet je mij hier te vinden. 



Oké update. Gebeld door KPN, vriendelijk persoon. Situatie nogmaals uitgelegd. “Aha, dus eigenlijk bent u nu 1 extra SuperWiFi punt kwijt omdat die bekabeld aan de Box aangesloten moet blijven? Dan stel ik voor om u 1 gratis SuperWiFi punt aan te bieden”. Nou prima, gaan we doen, top, bedankt. Na vertraagde bezorging (postNL, niet KPN's schuld) blijkt het een SuperWiFi2 te zijn. Nou helemaal super natuurlijk, een upgrade! Dus ik denk, ik kan eindelijk aan de slag met m'n mesh netwerk. Maar helaas, ook als je de SW2 als eerste aansluit op de Box12 werken de SW1 die je daarna aansluit enkel bedraad. Het zal wel weer liggen aan mijn gebrek aan kennis dat dit een verrassing is voor me, maar ik ben er klaar mee. Ik ga die witte dingen wel proberen te verkopen en een SW2 voor terug kopen. Tenzij KPN ze wil omruilen voor me? 3 SW1 ruilen tegen 2 SW2?
@Erwin van KPN 


Aha, dus eigenlijk bent u nu 1 extra SuperWiFi punt kwijt omdat die bekabeld aan de Box aangesloten moet blijven? 

Hierbij gaat deze medewerker er dus vanuit dat u die witte SuperWiFi's wel blijft gebruiken in een situatie waarbij die ene witte SuperWiFi aan de KPN Box gekoppeld houd.

De zwarte SuperWiFi die u gekregen heeft kunt u dan ergens neerzetten waar u anders die witte SuperWiFi neer had kunnen zeten als u hem niet bekabeld aan de KPN Box had moeten houden.


Aha, dus eigenlijk bent u nu 1 extra SuperWiFi punt kwijt omdat die bekabeld aan de Box aangesloten moet blijven? 

Hierbij gaat deze medewerker er dus vanuit dat u die witte SuperWiFi's wel blijft gebruiken in een situatie waarbij die ene witte SuperWiFi aan de KPN Box gekoppeld houd.

De zwarte SuperWiFi die u gekregen heeft kunt u dan ergens neerzetten waar u anders die witte SuperWiFi neer had kunnen zeten als u hem niet bekabeld aan de KPN Box had moeten houden.

Ja sorry, maar daar schiet ik niks mee op. Blijft er nog steeds zo’n witte ufo in de woonkamer náást die Box12 staan. Dat was heel het probleem om mee te beginnen, dus nee, ik ben hier niet mee geholpen. Ik heb nu in totaal 4 van die dingen hier staan, 3 wit, 1 zwart. Ik heb er maar 2 nodig, en dan het liefst 2 zwarte. Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat de telefonische medewerker meer achtergrond had van het probleem, maar ook daar een verkeerde aanname van mijn kant.. Ik wacht nog even de reactie van @Erwin van KPN af, en dan beslis ik wel of ik zelf ga handelen of dat KPN me nog wil helpen.


Ik heb heel deze topic zitten lezen en merk dat ik in het zelfde schuitje zit van een eerder abonnement de witte super wifi punten die we toen gratis als cadeau er bij kregen mee genomen na de verhuis weer proberen aan te sluiten maar van wege nieuwe modem werken ze dus alleen maar bekabeld. 


Het is gewoon afwachten. Ook de witte SuperWiFi's zullen geupdate worden. Dan werken ze gewoon weer bekabeld. Het duurt alleen enorm lang.

Eigenlijk snap ik niet waarom het zo lang duurt. Voor de zwarte SuperWiFi's is wel al nieuwe firmware. De witte SuperWiFi's zijn van dezelfde fabrikant, de werking is nagenoeg hetzelfde. Dan kun je toch met een paar kleine aanpassingen die firmware van die zwarte SuperWiFi's ook zo uitrollen naar die witte SuperWiFi's? 

Zou je denken...


Het is gewoon afwachten. Ook de witte SuperWiFi's zullen geupdate worden. Dan werken ze gewoon weer bekabeld. Het duurt alleen enorm lang.

Eigenlijk snap ik niet waarom het zo lang duurt. Voor de zwarte SuperWiFi's is wel al nieuwe firmware. De witte SuperWiFi's zijn van dezelfde fabrikant, de werking is nagenoeg hetzelfde. Dan kun je toch met een paar kleine aanpassingen die firmware van die zwarte SuperWiFi's ook zo uitrollen naar die witte SuperWiFi's? 

Zou je denken...

Bekabeld werken ze hier net zo min maar het is hier de bedoeling dat ze zonder kabels zou moeten werken 


Bekabeld werken ze hier net zo min maar het is hier de bedoeling dat ze zonder kabels zou moeten werken 

Bekabeld werken ze wel. Maar u moet ze via de webinterface apart instellen. Ze nemen geen instellingen over van de KPN Box 12 of 14 die op nieuwe firmware draait. 

Eigenlijk ook belachelijk dat KPN geen backwards compatibility ingebouwd heeft. 

De app is ook niet meer te gebruiken. Want de Thuis app ziet dat er een KPN Box 12/14 aanwezig is met nieuwe firmware. Die stuurt je dan automatisch door de MijnKPN app. 

Want de MijnKPN is de nieuwe manier om je WiFi netwerk te beheren.

Maar de MijnKPN app ziet dat er SuperWiFi's aanwezig zijn met oude firmware. Die stuurt je dan door naar de Thuis app. 

Amateuristisch geknoei dus.


Oké maar heel t idee was t alles zonder kabels te doen beetje jammer l


Ja sorry, maar daar schiet ik niks mee op. Blijft er nog steeds zo’n witte ufo in de woonkamer náást die Box12 staan. Dat was heel het probleem om mee te beginnen, dus nee, ik ben hier niet mee geholpen. Ik heb nu in totaal 4 van die dingen hier staan, 3 wit, 1 zwart. Ik heb er maar 2 nodig, en dan het liefst 2 zwarte. Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat de telefonische medewerker meer achtergrond had van het probleem, maar ook daar een verkeerde aanname van mijn kant.. Ik wacht nog even de reactie van @Erwin van KPN af, en dan beslis ik wel of ik zelf ga handelen of dat KPN me nog wil helpen.

Ja.  Ik ben hier niet bij geweest.   En ik snap de redenatie van de collega niet helemaal.  

We kunnen weer een nieuw ticket proberen.  Maar ik weet niet hoe toeschietelijk ze nu zijn :-(


@Martijnvanalphen : Dus samengevat: Je hebt de update van de box12 gehad en nu werken de 2 witte versterkers niet meer? Klopt dat?


@Martijnvanalphen : Dus samengevat: Je hebt de update van de box12 gehad en nu werken de 2 witte versterkers niet meer? Klopt dat?

Hier werken ze wel zolang je ze maar bekabeld laat tenminste bij mij maar dan kan ik net zo goed kabels trekken  en heeft heel zo’n schijf weinig meer waarde 


@Martijnvanalphen : Dus samengevat: Je hebt de update van de box12 gehad en nu werken de 2 witte versterkers niet meer? Klopt dat?

Hier werken ze wel zolang je ze maar bekabeld laat tenminste bij mij maar dan kan ik net zo goed kabels trekken  en heeft heel zo’n schijf weinig meer waarde 

Als het goed is moet na de update van Box 12 één witte SuperWifi bekabeld aan de box aangesloten zijn. De andere witte Super-Wifi kan onbekabeld elders geplaatst worden. Zo werkt het althans bij mij.

Blijft natuurlijk staan dat eigenlijk beide witte SuperWifi's onbekabeld zouden moeten kunnen worden gebruikt. En dat het KPN zou sieren als deze omissie nu eindelijk eens opgelost zou worden. 

Piet.


Ja.  Ik ben hier niet bij geweest.   En ik snap de redenatie van de collega niet helemaal.  

We kunnen weer een nieuw ticket proberen.  Maar ik weet niet hoe toeschietelijk ze nu zijn :-(

@Erwin van KPN , daar komen we maar op 1 manier achter. Dus toch nog maar de vraag om een nieuw ticket te openen. Dan zal ik deze keer duidelijker uitleggen wat het probleem is en de verwachte oplossing, nee heb je, ja kun je …


@Erwin van KPN , daar komen we maar op 1 manier achter. Dus toch nog maar de vraag om een nieuw ticket te openen. Dan zal ik deze keer duidelijker uitleggen wat het probleem is en de verwachte oplossing, nee heb je, ja kun je …

Het proces is weer veranderd dus ik moest even flink stoeien maar ik heb het verzoek opnieuw doorgezet.  Als je begin volgende week nog niks gehoord hebt, laat het mij hier even weten


@Erwin van KPN , daar komen we maar op 1 manier achter. Dus toch nog maar de vraag om een nieuw ticket te openen. Dan zal ik deze keer duidelijker uitleggen wat het probleem is en de verwachte oplossing, nee heb je, ja kun je …

Het proces is weer veranderd dus ik moest even flink stoeien maar ik heb het verzoek opnieuw doorgezet.  Als je begin volgende week nog niks gehoord hebt, laat het mij hier even weten

Dit keer niet gebeld, wel ineens een pakketje in de bus met nóg een SW2, nu heb ik er dus 2 die samen met de Box12 dus uit 3 zenders bestaat. Ik zie dat er nog post aankomt met de retour doosjes. Voor nu ben ik geholpen. Inmiddels heeft zich wel een ander probleem voorgedaan met de SW2, maar daar maak ik wel even een los topic over aan, want dat staat verder los van het issue met de SW1. Ik ben dus geholpen.

 

Dank aan @Erwin van KPN 

Het enige wat ik dan nogmaals wil benadrukken is de vraag of de kennisbank artikelen die over de SW1/2 gaan aangepast dienen te worden.

Mesh

Ja.

Aangesloten op een Box 12 of V10A draait de SuperWifi mee in de mesh.

Aangesloten op een V10 neemt de SuperWifi de wifigegevens over en zet daarna de wifi op de V10 uit. Voor een mesh netwerk heb je in dat geval minimaal 2 SuperWifi nodig

Manier van aansluiten Bekabeld op modem voor eerste installatie. Daarna kan, als je een Box 12 of V10A hebt, de SuperWifi draadloos ergens anders in huis geplaatst worden.

 

Heb je een V10A of Box 12? Dan blijft de wifi aan. Het modem en de SuperWifi werken dan samen. Het modem is hierin de ‘master’. Dat betekent dat je ook dit eerste SuperWifi punt draadloos kan gebruiken. Ga daarvoor naar stap 3.


@JMWLVG  Mooi dat dat met die extra SW nu geregeld is. 

Ik stuur je feedback naar de moderatoren die die kennisbank artikelen beheren


@JMWLVG  Mooi dat dat met die extra SW nu geregeld is. 

Ik stuur je feedback naar de moderatoren die die kennisbank artikelen beheren

Maar ff resumé wil je vanaf de modem compleet draad loos ben ik weer verplicht andere schijven aan de schaffen dankzij een update van KPN 


@JMWLVG  Mooi dat dat met die extra SW nu geregeld is. 

Ik stuur je feedback naar de moderatoren die die kennisbank artikelen beheren

Maar ff resumé wil je vanaf de modem compleet draad loos ben ik weer verplicht andere schijven aan de schaffen dankzij een update van KPN 

Klopt. Alternatief is om een extra SW1 bekabeld direct naast je modem te zetten. Zo heb ik hier afgelopen tijd ook gewerkt. Ik heb dan de WiFi uitgezet van het modem zelf, want 2 van die zenders naast elkaar kan ook weer problemen geven. Plus dat je een SW1 kwijt bent die dus eigenlijk de functie vervult die het modem ook zou kunnen vervullen. Al doet de SW dat meestal beter dan het modem is mijn ervaring. Geeft je ook wat vrijheid om hem te richten of op een iets handigere plek te plaatsen (zoals tussen de verdiepingsvloeren in mijn vorige woning om de dekking boven ook goed te krijgen)


@JMWLVG  Mooi dat dat met die extra SW nu geregeld is. 

Ik stuur je feedback naar de moderatoren die die kennisbank artikelen beheren

Maar ff resumé wil je vanaf de modem compleet draad loos ben ik weer verplicht andere schijven aan de schaffen dankzij een update van KPN 

Klopt. Alternatief is om een extra SW1 bekabeld direct naast je modem te zetten. Zo heb ik hier afgelopen tijd ook gewerkt. Ik heb dan de WiFi uitgezet van het modem zelf, want 2 van die zenders naast elkaar kan ook weer problemen geven. Plus dat je een SW1 kwijt bent die dus eigenlijk de functie vervult die het modem ook zou kunnen vervullen. Al doet de SW dat meestal beter dan het modem is mijn ervaring. Geeft je ook wat vrijheid om hem te richten of op een iets handigere plek te plaatsen (zoals tussen de verdiepingsvloeren in mijn vorige woning om de dekking boven ook goed te krijgen)

Dan ga ik naar alternatieven kijken want daar schaf ik die dingen niet voor aan t zat eerst allemaal weg gewerkt wat nu niet meer kan 


@Martijnvanalphen  Ik stuur jou een privébericht


Volgens mij ben ik op hetzelfde probleem gestuit.

Voordat ik ga verhuizen naar een groter huis eind deze maand (waar ik dus de extenders los ga opstellen, en niet bekabeld, zoals nu, want daar zijn geen kabels getrokken), wilde ik checken in de app of alles goed werkte.  De app bleek de wifi-extenders niet meer herkende als zodanig. 

dus alles een paar keer gereset en opnieuw ingesteld en opnieuw proberen te verbinden. Geen verbinding, alleen via kabel. Blijkt na heel lang rommelen dat ook het wifi-profiel op wifi-5 ingesteld moet zijn, willen de SW 1's uberhaupt ook onderling kunnen connecten (ik kreeg in ieder geval geen verbinding op de 2e hiervoor).

Ik heb volgens mij dezelfde modem en dezelfde extenders als de gebruikers in dit topic:

@Erwin van KPN heb ik eind van de maand, na de verhuizing, ook een probleem? Of is er in de tussentijd al een update van de SW1's verwacht? Als ITer ging ik ervan uit dat ik daar ook gewoon remote verder kon werken. Ik wil graag beide extenders draadloos gebruiken.


@Chakir Bouziane  Ik stuur jou een privébericht