Skip to main content

Bij thuiskomst na vakantie half oktober bleek de verbinding met het internet regelmatig uit te vallen. Tijdens de vakantie waren er updates en werkzaamheden aan het net geweest. 

Opnieuw alles (glasvezel, Box 12 router, witte superwifi punten) volgens het boekje inclusief wachttijden opstarten werkte niet. Integendeel, de verbinding viel steeds vaker weg tot uiteindelijk meerdere keren per dag. Na een aantal telefoontjes nieuwe Box 12 router gekregen. Verbinding met internet is nu stabiel, alleen werkt de wifi niet goed. Router laadt netjes bij  KPN opgeslagen  SSID-gegevens plus wachtwoord, maar geeft dat niet door aan de witte superwifi punten die hun eigen SSID blijven uitzenden plus wachtwoord.  

Daarna heb ik de boel proberen op te lossen door handmatig (192.168. etc etc) in te loggen in de drie versterkers en van elk de SSID plus ww aan te passen. Dat werkt bij de twee superwifi punten die met een UTP-kabel op de router zijn aangesloten. Maar niet bij de derde die niet met UTP is aangesloten. En die staat nota bene in de huiskamer!!! Ten einde raad vandaag alles weer gereset, laadt de router niet meer de bij KPN opgeslagen SSID en ww…. (diepe zucht) 

Inmiddels is dat ook weer opgelost en heb nu van KPN het advies gekregen om de witte Superwifi versterkers te laten controleren in een winkel.

Mijn vraag: Voor mijn vakantie werkte het systeem jarenlang probleemloos. Wie heeft iets soortgelijks ervaren en wat is de oplossing?

   

Zelfde probleem hier. De update had niet naar je KPN Box gestuurd moeten worden want daarna kan die niet meer met de witte Superwifi punten “praten”. Enige oplossing is om via KPN de nieuwere Superwifi punt 2 ter vervanging te krijgen. Dit kun je niet zelf oplossen.


na contact met de helpdesk krijg ik nu een gratis SW2 opgestuurd die het probleem zou moeten verhelpen. Wordt vervolgd.


Helaas, probleem is niet opgelost met het gratis Super Wifi 2 punt (de zwarte dus) die de KPN mij heeft opgestuurd. Na initialisatie en aansluiting daarvan staan mijn twee bedrade SW1 punten (de witte) op groen en de niet bedrade SW2 ook. Alles goed, denk je dan. Waarna na enige tijd de melding binnenkomt dat de Wifi-verbinding is weggevallen. En ik terug ben bij AF want Zo begonnen de problemen drie weken geleden hier. Opvallend aspect: van de wegvallende internet verbinding hebben alleen de twee smartphones last, de laptop - die ook op wifi werkt - niet. Rara, hoe kan dat?

Afsluiten van de niet-bedrade SW2 en alleen doorgaan met de twee bedrade SW1's helpt ook niet. Ook daar valt de internetverbinding weg (niet het wifi-signaal). En ook daar geldt dat alleen voor de smartphones en niet voor de laptop waar ik dit verhaal nu op zit te tikken.

 

Wie o wie weet de oplossing?


Is die nieuw ontvangen zwarte SW2 wel terwijl deze op een ethernetkabel is aangesloten expliciet gereset. Er moet namelijk eerst nieuwe software worden opgehaald.

Reset pinnetje achterop ingedrukt houden totdat de SW2 5x rood knippert En dan 20min laten ratelen.


Werkt inmiddels ook zonder reset. SW2 bedraad aansluiten aldus de helpdesk KPN, niet onbedraad. Wifi probleem lijkt daarmee opgelost, nu even afwachten of het eerdere probleem - wegvallende internetverbinding - niet terugkomt.