Skip to main content

Beste KPN-Forum leden,

Heb een stap voor stap doorlopen via een andere post. Om de (zwarte) super wifipunten en de router/modem geheel te resetten.

Nu is de verbinding heel slecht (nieuwbouw) en glasvezelverbinding. Nadat ik alles heb gereset en één voor één rechtstreeks bedraad heb aangesloten op de router, dan schijnt de kleur vooraan groen.

Wanneer ik Wifiversterker 1 aansluit op de UTP in kamer 1, dan schijnt hier continu oranje. Wanneer ik Wifiversterker 2 aansluit in een andere kamer (kamer 2) rechtstreeks op de UTP, dan schijnt deze continu paars. Als ik Wifiversteker 2 aansluit op UTP in kamer 1, dan brandt het lampje oranje.

Ik heb helaas niet zo één, twee, drie kunnen uitvogelen/googelen waar dit dan aan ligt. 

 

Het lijkt erop dat 'terug naar fabrieksinstellingen' werkt wanneer ik de wifipunten direct op de router met een (korte) patchkabel (UTP) aansluit. Waarom werkt het dan niet volledig qua 'verbinding' wanneer ik de punten aansluit op de UTP-kabels? Die overigens ook op de router zijn aangesloten. 

Iemand nog een goede suggestie? 

Ik hoor het graag en alvast bedankt :) 

Hoi @DaanMV

Je hebt al veel geprobeerd en ook al een schone installatie uitgevoerd zie ik. maar toch wil het niet lukken.

Als ik je verhaal zo lees lijkt het in de aansluiting te zitten. Ik denk dan aan de kabels. Als je eens een laptop op de kabels aansluit waar je de SuperWifi op aansluit. Heb je dan wel een verbinding? Heb je de mogelijkheid om een andere lange kabel eens te testen? Blijven ze dan wel groen?


Bedankt voor je reactie. Ik ben nu onderweg met een laptop om het eens te testen 🙂

Is er nog een speciale website hoe ik de snelheid of verbinding goed kan testen?

Of kwestie van aansluiten en als er bekabeld verbinding is via Netwerk, dan is dat voldoende?

 


Ja moet voldoende zijn. Je kan nog eens een speedtest doen om te kijken of het afwijkt van de overige snelheden die je bekabeld haalt.


Hmmmpf, lekker handig. De UTP-kabel waardoor Wifiversterker 2 aansloot (paarse lampje) doet het niet. Ook geen lampjes bij de router en geen verbinding via de ethernetkabel.

Nu ik hem bij die andere UTP-kabel heb aangesloten, daar pakt hij wel internet van via die kabel. Gek genoeg koppelde ik hierdoor Wifiversterker 1 los, waardoor dit lampje van oranje naar ‘groen’ verschijnt. 

 

Kan ik hieruit het volgende juist opmerken:

  • UTP-kabel 1 werkt, alleen zorgt storing voor wifiversterker 1 (super wifipunt), omdat dan lampje ‘oranje’ verschijnt.
  • UTP-kabel 2 werkt niet, dient vervangen te worden?

Ik hoor het graag.


Een lange UTP-kabel net aangesloten op Wifiversterker 1. Nu brandt het lampje continu groen… Dan zou dus iets in de aansluiting zitten van de kabels. Ik zie dat de hoofdaannemer een kastje heeft aangesloten met twee UTP-poorten. Dus die twee UTP-kabels gaan erin. Dan middels die twee UTP-poorten sluit ik ze aan op de router.

Dit zou mij de volgende informatie geven:

  1. Wifiversterker 1 werkt zelf goed
  2. KPN router (Experiabox v12) werkt goed
  3. Gemaakte UTP-verbinding werkt niet naar behoren

Dus betreft 3. het volgende:

3.1 En/of kastje van hoofdaannemer werkt niet goed genoeg

3.2 En/of gerealiseerde UTP-kabel werkt niet goed genoeg.

Klopt deze bevinding?


Oranje op een bekabelde superwifi betekent simpelweg dat deze op suboptimale snelheid functioneert. In het geval van een ethernetkabel op 100Mbit ipv 1000Mbit. Een 1000Mbit verbinding werkt alleen op een UTP kabel als alle 8 aders op de juiste volgorde verbonden zijn. Een 4 aderig verbonden utp kabel komt niet verder dan 100Mbit. Mogelijk heeft de aannemer een enkelvoudige kabel lopen splitten in 2x4 aderig. Dit zou dan de rden zijn dat de superwifi met een direct kabeltje wel op groen staat.

De superwifi die paars brandt heeft geen configuratie en zit dan waarschijnlijk op een kabelverbinding die helemaal niet werkt. Deze blijft dan paars ten teken dat de fabrieksinstellingen er nog steeds inzitten.


Nogmaals bedankt allemaal.
Weliswaar tijdje geleden maar elektricien is ook weer langs geweest.

Het lag zowel aan de UTP-kabels als dat verbindingskastje van de aannemer. Nu stoort nog maar 1 UTP-kabel (CAT 6). De rest geeft direct een groen lampje op de wifipunten.