Skip to main content

Ik heb al sinds ik door KPN van xs4all ben overgezet naar "de techniek van KPN”, geplaagd door probleempjes. De irritantste is het onmogelijk spam filter. Ik weet dat zo'n ding getraind moet worden, maar deze past zich op geen enkele manier aan. Ik ben al sinds het begin bezig met duimpjes omhoog en omlaag, maar ik krijg nog steeds spam in mijn inbox en correcte mail in mijn spambox. Ik zie hier op het forum diverse draadjes met hetzelfde probleem, maar nergens echt een antwoord. Alleen maar acties om om het probleem heen te werken. Is het nu zo moeilijk om het filter dat xs4all gebruikte in te zetten? Of is KPN zo arrogant om te vinden dat hun techniek beter is dan al het andere?

Gr. P

Het is geen techniek van KPN. Het is een dienst van een extern bedrijf wat KPN gewoon afneemt. 

Wat bedoeld u met "duimpjes"? U hoort de spam naar de spam map te verplaatsen of deze daaruit te halen als het geen echte spam is.


Het is geen techniek van KPN. Het is een dienst van een extern bedrijf wat KPN gewoon afneemt. 

Wat bedoeld u met "duimpjes"? U hoort de spam naar de spam map te verplaatsen of deze daaruit te halen als het geen echte spam is.

Duimpje omhoog aanklikken betekent geen spam en wordt de mail van de spambox naar de inbox verplaatst.

Duimpje omlaag betekent spam en blokkade betreffende mail @Nick83 


Duimpje omhoog aanklikken betekent geen spam en wordt de mail van de spambox naar de inbox verplaatst.

Duimpje omlaag betekent spam en blokkade betreffende mail @Nick83 

Werkt dat zo in webmail? 


Duimpje omhoog aanklikken betekent geen spam en wordt de mail van de spambox naar de inbox verplaatst.

Duimpje omlaag betekent spam en blokkade betreffende mail @Nick83 

Werkt dat zo in webmail? 

Ja @Nick83 

 


@Nick83 

@JanD 

Nee, zo werkt dat niet in de webmail.

Als je in de spammap zit dan selecteer je eerst een email en dan het "duimpje omhoog” om aan te geven dat een email geen spam is.

Zit je in een andere map dan moet je eerst een email selecteren en dan op het symbooltje rechts van de vuilnisbak (verboden) klikken om aan te geven dat die email spam is.


@Triggerfish 

De KPN moet in feite het XS4all spamfilter in zijn geheel gaan gebruiken.


@Triggerfish

De KPN moet in feite het XS4all spamfilter in zijn geheel gaan gebruiken.

Ik vermoed dat XS4ALL er vroeger heel veel zelf aan deed. Handmatige correcties, white-listen en block-listen had enzo. Ik denk dat KPN dat gewoon niet wil.


@Triggerfish

De KPN moet in feite het XS4all spamfilter in zijn geheel gaan gebruiken.

Ik vermoed dat XS4ALL er vroeger heel veel zelf aan deed. Handmatige correcties, white-listen en block-listen had enzo. Ik denk dat KPN dat gewoon niet wil.

Handmatig? Hoe zou xs4all kunnen bepalen wat voor mij spam is of niet. Hun software was gewoon goed ingeregeld en luisterde naar mijn leeropdrachten. Verder hadden ze wel een white- en blacklist die ik zelf voor mijn mailbox kon aanpassen. Dat zou al heel erg veel helpen.

Grappig is dat de notificaties van de berichten hier, je bedenkt het niet, in mijn spam mail terecht kwamen.

Mail waar geen normale letter in zit, maar geheel koreaans zijn, komen gewoon binnen. Mail van het CISA, gaat voor de helft naar de spam. Dat zijn memo's OVER cyberellende. Het is zelf GEEN cyberellende.

Ik vind het prima om het filter in te leren, maar het luistert gewoon niet.

Ik heb ook een programma lopen wat overzichtjes produceert aan naar mezelf mailt. Die worden zelfs geweigerd! Omdat daar "gevaarlijke dingen” in zitten.

Uitzetten zou wat mij betreft ook prima zijn, want ik heb een prima filter aan mijn client hangen, maar dan moet het wel binnen komen.


@Triggerfish

De KPN moet in feite het XS4all spamfilter in zijn geheel gaan gebruiken.

Ik vermoed dat XS4ALL er vroeger heel veel zelf aan deed. Handmatige correcties, white-listen en block-listen had enzo. Ik denk dat KPN dat gewoon niet wil.

Handmatig? Hoe zou xs4all kunnen bepalen wat voor mij spam is of niet. Hun software was gewoon goed ingeregeld en luisterde naar mijn leeropdrachten. Verder hadden ze wel een white- en blacklist die ik zelf voor mijn mailbox kon aanpassen. Dat zou al heel erg veel helpen.

Grappig is dat de notificaties van de berichten hier, je bedenkt het niet, in mijn spam mail terecht kwamen.

Mail waar geen normale letter in zit, maar geheel koreaans zijn, komen gewoon binnen. Mail van het CISA, gaat voor de helft naar de spam. Dat zijn memo's OVER cyberellende. Het is zelf GEEN cyberellende.

Ik vind het prima om het filter in te leren, maar het luistert gewoon niet.

Ik heb ook een programma lopen wat overzichtjes produceert aan naar mezelf mailt. Die worden zelfs geweigerd! Omdat daar "gevaarlijke dingen” in zitten.

Uitzetten zou wat mij betreft ook prima zijn, want ik heb een prima filter aan mijn client hangen, maar dan moet het wel binnen komen.

Heeft u al eens outlook of gmail overwogen?

 

Ik heb dan een outlook account en ontvang niet tot nauwelijks spam.


Ik heb ook nauwelijks tot nooit spam via de KPN webmail @Krijskever 


 

@Triggerfish

De KPN moet in feite het XS4all spamfilter in zijn geheel gaan gebruiken.

Ik vermoed dat XS4ALL er vroeger heel veel zelf aan deed. Handmatige correcties, white-listen en block-listen had enzo. Ik denk dat KPN dat gewoon niet wil.

Handmatig? Hoe zou xs4all kunnen bepalen wat voor mij spam is of niet. Hun software was gewoon goed ingeregeld en luisterde naar mijn leeropdrachten. Verder hadden ze wel een white- en blacklist die ik zelf voor mijn mailbox kon aanpassen. Dat zou al heel erg veel helpen.

Grappig is dat de notificaties van de berichten hier, je bedenkt het niet, in mijn spam mail terecht kwamen.

Mail waar geen normale letter in zit, maar geheel koreaans zijn, komen gewoon binnen. Mail van het CISA, gaat voor de helft naar de spam. Dat zijn memo's OVER cyberellende. Het is zelf GEEN cyberellende.

Ik vind het prima om het filter in te leren, maar het luistert gwoon niet.

Ik heb ook een programma lopen wat overzichtjes produceert aan naar mezelf mailt. Die worden zelfs geweigerd! Omdat daar "gevaarlijke dingen” in zitten.

Uitzetten zou wat mij betreft ook prima zijn, want ik heb een prima filter aan mijn client hangen, maar dan moet het wel binnen komen.

Heeft u al eens outlook of gmail overwogen?

 

Ik heb dan een outlook account en ontvang niet tot nauwelijks spam.

Mijn gmail filter werk idd prima. maar daar heb ik niet veel aan voor mij xs4all post.


het is echt vechten tegen de bierkaai, want bij een paar werkt het goed, DUS hebben wij het allemaal fout. Maar tot nu toe werkt die spam filter niet echt geweldig (heeeel zacht uitgedrukt).

Want, op de vraag, of de spam filter ‘leert’ van aantal keren iets als geen spam markeren, krijg je geen antwoord op, geldt dit per KPN account, of geldt dat dan voor algemeen iedereen ? En per hoeveel keer ? Is dat na 10x, na 3x ? En als het in eerste geval, voor alle accounts geldt… gaat het nooit werken. Want de een vind misschien iets wel spam, en de ander niet...

En dan nog een iets… Al duizend keer gevraagd: waarom, is er geen whitelist? Laat die spam filter lekker zijn ding doen, zolang je zelf kan aangeven, die persoon, dat bedrijf, is valide, en moet je altijd doorlaten… dat is er nu niet.


Daar waar het Spamfilter structureel de fout in gaat, probeer ik het op te lossen met persoonlijke filter regels (in te stellen in KPN Webmail).

Zo ben ik geabonneerd op een nieuwsbrief, die steevast in de Spam folder terecht komt. Ik heb hem al drie keer als zijnde GEEN SPAM gemarkeerd, maar het mag geen baad hebben.

Ook heb ik voor die nieuwsbrief een filter regel aangemaakt, die de nieuwsbrief naar een speciale map sorteert, maar die filterregel wordt gepasseerd door het Spam filter.

Wanneer de Filter regels voorrang zouden krijgen op het Spam filter, dan zou de gebruiker dit zelf kunnen oplossen. Het is raar, dat een automatisch Spam filter preferentie krijgt boven de expliciete wensen van de gebruiker.

Zodoende ben ik genoodzaakt om regelmatig de Spam folder te doorzoeken als gevolg van het Spam filter en kom ik toch steeds in aanraking met phishing emails.

Graag wil ik emails met een bepaalde begunstigde DISCARD’en (Annuleren) opdat ze geruisloos verdwijnen. Het probleem is dat ze in de SPAM folder belanden en m’n DISCARD-filter-regel gepasseerd wordt door het spamfilter en zodoende dus niet werkt.

De emails bevatten spam, phishing en malware want het emailadres was in het verleden slachtoffer van het LinkedIn lek.

Om de Phishing mails definitief weg te gooien is de werkwijze nogal bewerkelijk. Ik zie ze drie keer. Eerst zie ik ze in de SPAM folder, dan log ik in op Webmail en Delete ze. Dan komen ze in de Trash folder. Wanneer ik die later weer eens door ga, zie ik de Phishing mail nog een keer. Vervolgens moet ik ze nog weggooien uit de Trash folder om ze daadwerkelijk te verwijderen. Iedere keer dat ik de mail zie, moet ik weer kijken wat het ook alweer was en is er de kans voor de Phisher dat ik een foutje maak.

Kunnen de Filter regels geen preferentie krijgen boven het Spamfilter om nog enige invloed hierop uit te kunnen oefenen?


@Klant4

Maak naast jouw POP account nog een IMAP account aan en dat naar datzelfde emailadres wijst. Dan kun je in jouw emailprogramma zien wat er in de Prullenbak en in de spammap staat en die emails daar verwijderen of verplaatsen zonder te hoeven inloggen bij de KPN webmail.

 

Er wordt al jaren geklaagd over het spamfilter zonder dat de KPN hier iets aan doet. Ook heeft men meerdere keren voorgesteld / gevraagd om de filterregels ook toe te passen op het spamfilter. Maar de de KPN wil kennelijk hier niets aan doen.


Echt waardeloos dat spam filter van KPN! 

Je kunt 100 x aangeven (in je mail client, of app, of webmail) dat mails (voornamelijk van geabonneerde diensten) geen spam zijn, ze komen toch weer tussen de mails van (fishing) "dames".

@KPN: Geef je klanten de mogelijkheid om dat spamfilter uit te zetten, of tenminste een white list samen te stellen die prioriteit heeft boven dat (hopeloze) spamfilter.

Mvg, wko


Inderdaad! Liever géén filter dan een onbetrouwbaar filter.


Ik heb dit probleem ook. Spamfilter is fijn, mits het goed werkt. Hier blijf je werk aan houden. Het wordt echt niet beter.

Mail blijft in de SPAM-folder terecht komen. Ook als je het er een paar keer uithaalt, blijft het er toch in terecht komen. Maar soms lijkt het dan een keer goed te gaan, maar de volgende keer staat er weer mail in de SPAM-folder van dezelfde verzender. Het is dus ook niet consequent.

Zoals hierboven ook al aangegeven is, hoe kan je een verzender (of domein) vertrouwen? Er moet toch een mogelijkheid zijn om een uitzondering aan te maken?


Reageer