Skip to main content
Beantwoord

Extra kosten door Boku op de mobiele factuur

  • 25 August 2024
  • 15 reacties
  • 185 keer bekeken

 


Beste KPN, 

Ik zie al veel rond gaan over Boku in het forum, Alex van KPN gaf ook antwoord.

Gisteren een sms ontvangen van Boku. 
Gelijk gekeken op KPN forum. 
Ook gebeld met Apple, ze zeggen dat dit spam is.

Apple werkt niet samen met Boku. 
Voor Repost app voor Instagram en Apple Muziek heb ik betalen via KPN mobiel factuur aanstaan. Verder nooit mijn telefoonnummer ergens online gezet of betalingen gedaan via andere apps, sociale media. Ook weet ik dat andere mijn telefoonnummer niet gebruiken voor online aankopen. 

Bij Boku mijn telefoonnummer geblokkeerd. Het is ook erg verdacht eigenlijk. Staat alleen maar handelaar Apple in. En alle aankopen van Apple staan op de KPN factuur elke maand. 
 

Werkt KPN zonder medeweten van zijn klanten met Boku als ik verneem van Alex van KPN in een ander topic. En waarom gebeurt dit dan nu, en niet meteen als ik daar mee begin. 
 

En komen er nu plotseling extra kosten op mijn rekening waarvan ik niks weet. 
 

Ik hoop graag op reactie van een KPN medewerker, hartelijk dank. Of een telefonisch gesprek. 

 


Hallo @WillsVendrig ,

Boku is een betaaldienst die door sommige apps wordt gebruikt, KPN kan die niet specifiek blokkeren. Ze kunnen het betalen van apps via de factuur alleen in z'n geheel uitzetten, dan kan je niets meer kopen op die manier.

Je kunt online aankopen ook zelf uitzetten.

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Je kunt verder op Payinfo.nl kijken of betaalde sms diensten zijn geblokkeerd, als dat niet zo is kan je ze daar direct blokkeren. Op de website van Boku zelf kan je ook kijken of je dat kunt blokkeren. 

Je kunt ook contact opnemen met Apple, zij kunnen Boku wel blokkeren.


Tenslotte vroeg je om telefonisch contact. KPN gaat jou niet bellen. Je kunt wel zelf KPN bellen via het gratis nummer 0800-0402


Ik heb in de App Store via betalen KPN. 
Ik hoopte dat dit via KPN liep, niet opeens via Boku. 
Ik schrik namelijk erg, ook heeft Boku steeds andere nummers zie ik die ze gebruiken, dus is het wel verdacht. Ik heb Apple Muziek en ICloud en Repost app, dit ging altijd gewoon via KPN, waarom zou dit opeens via Boku gaan. 
Apple vindt het ook verdacht en heeft nooit van Boku gehoord. Zal is informeren bij KPN. 


Beste @Noordzee ik heb zojuist KPN gebeld, de kosten gaan gewoon via de KPN factuur als je via Apple Store betaald. KPN vindt Boku heel erg verdacht, het lijkt wel spam te zijn. KPN werkt niet samen met Boku, ze heeft het nog eens gevraagd aan haar collega: die heeft er nog nooit van gehoord. Ze gaf aan het te blokkeren bij Boku, dat had ik al zaterdag gedaan. Bij paying staan geen transacties en staan eenmalige en abonnementsdiensten al geblokkeerd. Ik betaal voor iCloud, Apple Muziek en Repost app via KPN factuur, dit wil ik zo houden, daar ik geen creditcard heb, dit ging altijd via KPN en gaat nu nog zo zegt de dame van KPN. Ze hebben nog nooit van Boku gehoord. Het lijkt erg op spam. Apple had ik zaterdag ook gebeld en die vinden het ook Spam. 


Mooi dat je het bij BOKU hebt kunnen blokkeren. Hopelijk helpt dat in de toekomst. En anders zit er niets anders op dan (tijdelijk?) alle betalingen via KPN te blokkeren. 


@Noordzee Ik heb van een andere medewerker van KPN vernomen dat Boku wel werkt met aankopen in de Apple Store en dat Boku een tussenpersoon is. 
Wel vindt hij het vreemd dat Boku nu klanten van KPN lastig valt en dit niet met KPN bespreekt. Ik heb Boku maar gemaild voor info. Waarom weten velen binnen KPN niets van Boku en sommige wel. En waarom wordt dit niet gecommuniceerd met de klanten van KPN? Het bedrag van Boku klopt overigens niet met wat in de KPN pay staat. Verder nog eens Apple gebeld en die zegt dat het spam is. Ik wacht nu gewoon af. Misschien houd ik nog iets van Boku en kijk op mijn maandelijkse KPN rekening rond 2 september. 


@Noordzee @Jan van KPN 

Zie mijn eerdere bericht, nu wat aanvulling.

Vanwege dat ik een depressie heb gehad in het verleden doe ik niet aan IDeal, Paypal en creditcard. 
Nu heb ik dit niet omdat ik vanuit mijn hobby site over het koningshuis ook veel spam binnenkrijg en ik helaas geen werk kan vinden vanwege ernstige vooroordelen over slechthorendheid, (175 afwijzingen) daarom heb ik de Wajong. Ik doe vrijwilligerswerk in de ouderenzorg. 
Voor iemand met slechthorendheid is duidelijk nodig, het is daarom jammer dat er veel verschillende verhalen bij KPN zijn, misschien handig om dit intern te bespreken en om klanten duidelijkheid te geven. Mijn nummer staat niet op mijn site en ook niet op sociale media. 


@WillsVendrig 

Mijn advies blijft om (tijdelijk?) alle betalingen bij KPN te laten blokkeren. Dan weet je zeker dat er vanaf nu niets meer bijkomt vanaf Boku. 

Zie verder mijn eerdere reactie. 
 

Hallo @WillsVendrig ,

Boku is een betaaldienst die door sommige apps wordt gebruikt, KPN kan die niet specifiek blokkeren. Ze kunnen het betalen van apps via de factuur alleen in z'n geheel uitzetten, dan kan je niets meer kopen op die manier.

Je kunt online aankopen ook zelf uitzetten.

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Je kunt verder op Payinfo.nl kijken of betaalde sms diensten zijn geblokkeerd, als dat niet zo is kan je ze daar direct blokkeren. Op de website van Boku zelf kan je ook kijken of je dat kunt blokkeren. 

Je kunt ook contact opnemen met Apple, zij kunnen Boku wel blokkeren.


Tenslotte vroeg je om telefonisch contact. KPN gaat jou niet bellen. Je kunt wel zelf KPN bellen via het gratis nummer 0800-0402

 


@Noordzee @Jan van KPN 

Heb net weer de KPN gebeld. 
zij zegt dat KPN niet samenwerkt met Boku. 
ze kan niet in de systemen van KPN zien dat ze samenwerken met Boku. 
Dit forum geeft bij veel mensen verwarring zegt ze. 
Ze vindt het goed dat ik het geblokkeerd heb bij Boku. Maar dat ik gewoon KPN Pay kan aanlaten omdat het via Apple en KPN gaat. Boku wordt veel gebruikt door scammers zegt zij. Dit is scam. Niet op in gaan. Gewoon automatische incasso van KPN doorlaten gaan met KPN en KPN pay. Ik wacht dus gewoon af.

 

dank @Noordzee voor uw reacties. 


Goedemorgen @WillsVendrig en welkom hier op onze Community!

Het klopt dat Boku veel wordt gebruikt door scammers. In een ouder topic over ditzelfde onderwerp kun je hier ook meer over teruglezen. Het is in ieder geval verstandig dat je dit hebt laten blokkeren. Het klopt dat we niet samenwerken met Boku, als provider zijn we in dit soort situaties niet meer dan een 'doorgeefluik'. Hoop in ieder geval dat alles hiermee is geregeld. En mochten er straks toch nog onduidelijkheden bestaan dan weet je ons te vinden. 


Hallo @Jan van KPN hartelijk dank voor uw reactie.

Het werd voor mij verwarrend omdat ik ook het volgende artikel in de community vond: 

https://community.kpn.com/mobiel-15/pay-info-komt-met-bedragen-maar-zie-geen-transacties-601884
 

Alex van KPN zegt daarin dat jullie wel samen werken met Boku. Dus dat geeft verwarring. @Alex van KPN 

Ik zal goed opletten en mijn KPN factuur met KPN Pay in de gaten houden. Ik klik zeker niet op links. 


Goedemorgen @WillsVendrig :)

Ik snap dat dat verwarrend is hoor. Het woord 'samenwerking' zou ik hier zelf ook niet kiezen want dat zou suggereren dat er banden zijn tussen KPN en Boku terwijl deze er verder niet zijn. Boku is een bedrijf voor het bewerken van mobiele betalingsdiensten voor online games en applicaties en als provider fungeren we puur als 'doorgeefluik'. En goed plan om het even goed in de gaten te houden. Mocht je straks toch nog verdere vragen hier over hebben, laat het dan vooral weten!


Beste Jan @Jan van KPN @Noordzee 

Vandaag mijn KPN factuur ontvangen. Het bedrag van Boku is er niet vanaf gegaan. Het Boku bedrag was 52,46 en de KPN factuur is met KPN pay met de Apple Store wat klopt: 43,97. Ik denk dat het dus scam was. Een collega aan de telefoon had geadviseerd om met Boku te mailen, van hun geen enkele reactie ontvangen, alleen dat ze het te druk hebben daarom kunnen ze nog niet antwoorden. 
Ik heb Boku daarom ook nu het bedrag van mijn definitieve factuur doorgestuurd en dat ze het contact moeten laten verlopen via KPN en geen verdachte sms’jes meer moeten sturen. 
 

Hartelijk dank voor het meedenken. 

 


Hallo @Noordzee @Jan van KPN 

ik heb reactie ontvangen van Boku.

Prettig om te weten.

Ik laat Apple aankopen via KPN Pay lopen, omdat ik dit een prettige methode vindt.

Hartelijk allebei om mee te denken.

 

 


En jij bedankt voor de duidelijke terugkoppeling @WillsVendrig :)

Mocht je ooit verdere of aanvullende vragen hierover hebben, laat het ons dan vooral weten!


Reageer