Skip to main content

Ik kreeg gister mededeling dat ik 50 moest betalen via Boku en dan gelinkt aan mijn telefoon rekening en nu vandaag 104 euro ik zie dit bedrag ook terug op mijnkpnĀ als extra kosten. Kan wel janken al twee keer gebeld met de klantenserviceĀ niemand die wil helpen. Had zojuist weer een jongen aan de telefoon die het gewoon wegwuift! Ik kan deze extra kosten niet betalen. En heb alles bij Payinfo ook al op geblokkeerd staan. Houdt dit ooit opšŸ˜¢

Hallo @Inch, ik kan me heel goed voorstellen dat je hiervan schrikt.

Ik ben zelf niet bekend met Boku, maar ik heb het voor je uitgezocht.

Ā 

Wat is Boku?

Boku is een bedrijf voor het bewerken van mobiele betalingsdiensten voor online games en applicaties. Koop jeĀ favoriete games en films met Boku en betaal via de mobiele factuur. Je hebt geen creditcard nodig. Je bevestigt jouw aankopen via een sms bevestiging.

Ā 

Misbruik via Boku

Helaas wordt Boku ook gebruikt voor misbruik. Een scammer zal bij aankopen jouw telefoonnummer opgeven. Daarna neemt de scammer contact met jou op dat de sms code per ongeluk naar jou is gestuurd. De scammer vraagt of jij de code naar hem wilt sturen. Als je dit doet, kan de scammer de betaling afronden. En worden de kosten via jouw mobiele factuur in rekening gebracht.

Ā 

Dit is ontzettend zuur. En begrijp me niet verkeerd: maar wij zijn hierin een onafhankelijk partij. We brengen alleen het geld van jou naar Boku. Hoe graag we dus ook willen, we kunnen je hierbij niet helpen. De kosten zijn terecht in rekening gebracht. Er is namelijk toestemming gegeven voor de betaling. Wij doen alleen wat van ons gevraagd wordt.

Hoe krijg jij dan wel je geld terug? Je kunt een klacht indienen bijĀ Boku. Zij zullen dit dan verder met jou afhandelen.


Ik ga hier niet mee akkoord. Via payinfo alles geblokkeerd al maanden lang. Ik accepteer niks met code via sms. Ik weet heel goed wat ik wel en wat ik niet doe. Dus nee ik ga dit niet betalen!!!!Ā 
Ik wil bewijs van jullie geleverd hebben dat ik ergens akkoord voor heb gegeven.Ā 


Ik snap je frustratie, @Inch. Het bewijs dat je vraagt, kan ik je alleen niet leveren. Dat kan alleen Boku.

Zoals ik zei: wij hebben hier niets mee te maken. Boku brengt geld bij ons in rekening omdat jij akkoord hebt gegeven voor een betaling. Wij brengen dit geld bij jou in rekening. Meer dan dat doen wij niet.

Ben je het hier niet mee eens? Dan kan je eenĀ klacht indienen bijĀ Boku. Mijn tip: stuur gelijk bewijs mee.


Ik heb zoals ik al vaker gezegd heb, niks bij BOKU gekocht! Jullie incasseren iets waarvan ik geen aankoop bewijs heb. Dus zoals ik al zei, ik ga deze rekening niet betalen. En bewijs dan maar dat ik het heb gekocht. Ik heb hier eerder al een klacht over ingediend. Yvette van de klachten afdeling heeft toen alles geblokkeerd via payinfo. Dat staat voor elk nummer al maanden geblokkeerd en nu uit het niets incasseren jullie even 162,95.Ā 


Heb je al een klacht ingediend bij boku?


Speel jij of een huisgenoot spelletjes op je telefoon? Want dat kan de oorzaak zijn. Die spelletjes sturen op de achtergrond soms dure sms-jes....


Ik heb zoals ik al vaker gezegd heb, niks bij BOKU gekocht! Jullie incasseren iets waarvan ik geen aankoop bewijs heb. Dus zoals ik al zei, ik ga deze rekening niet betalen. En bewijs dan maar dat ik het heb gekocht. Ik heb hier eerder al een klacht over ingediend. Yvette van de klachten afdeling heeft toen alles geblokkeerd via payinfo. Dat staat voor elk nummer al maanden geblokkeerd en nu uit het niets incasseren jullie even 162,95.Ā 

Ik ben bang dat je toch bij Boku moet zijn zoals KPN aangeeft. Als je zeker weet dat je nergens toestemming voor hebt gegeven kan Boku wellicht aangeven waarvoor deze bedragen in rekening zijn gebracht. KPN brengt dus niets in rekening. Ze fungeren alleen als doorgeefluik. Door KPN niet te betalen breng je jezelf alleen verder in de problemen. Schakel dus eerst met Boku zodat alles duidelijker wordt.


Je behoort idd bij Boku te zijn voor de klacht en de afhandeling, alleen word dit nu een betwiste betaling en mag TS dus weigeren deze te betalen en zal KPN moeten aantonen dat het een terechte betaling is, enige is dat KPN lekker log is en dan gewoon de verbinding dicht gooit en TS niks meer kan gebruiken, maar als alle betalingen van derden gewoon geblokkeerd zijn zoals gedaan zou zijn had het geeneens op de factuur kunnen komen, KPN laat dus steekjes vallen.
Ā @Inch Als je verhaal klopt zou ik zeker ook een melding maken bij de ACM, die kunnen er dan ook eens een blik op werpen.


Het wordt hoog tijd dat KPN stopt ā€œbankjeā€ te spelen met je telefoonrekening. Als er dan iets mis gaat geven ze niet thuis. En tuurlijk maken scammers hier dankbaar misbruik van, omdat de beveiliging in vergelijking met een echte bankrekening niet meer van deze tijd is.

Ā 

Ā 


Dat vind ik al jaren, ik ben van mening dat hier een verbod op moet komen.


@Doornekamp33Ā 

Ā 

Ik kan alles bewijzen! Heb afgelopen zaterdag 2 uur met klantenservice aan de telefoon gezeten. Zij kennen niet eens de betalingen van boku. En zijn nu verder onderzoek aan het doen. KPN geeft aan dat al je alles bij payinfo blokkeerd kan er geen betalingsdienst meer in je telefoon komen. Alle telefoons zijn per 22 januari 2022 geblokkeerd bij payinfo. Ik heb via payinfo voor de afgelopen maand op gevraagd en niks aan betalingen zichtbaar. Maar ik mag wel 162,95 afrekenen deze maand. Ik hadĀ hier al een klacht over lopen en de klachten afdeling van kpn heeft toen op mijn dochters nummer alles goed afhandeld. Maar nu geeft nog niemand thuis. Ben zo vreselijk boos! @Doornekamp33Ā wat is ACM


De ACM is de Autoriteit Consument en markten, een fusie waar ook de oude Opta bij in zit, zij kunnen en hebben de macht om KPN op de vingers te tikken.

En als alles geblokkeerd is mag er geeneens geld afgeschreven worden, word lastig om advies te geven maar ik persoonlijk zou niet betalen, maarja makkelijk praten, ik kan mijn nummer wel een tijdje missen tot ik de zaak gewonnen heb.


Ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt, @Inch. Er zijn namelijk 2 manieren om voor diensten te betalen: viaĀ PayinfoĀ of via KPN Pay.

Ā 

Payinfo

PayinfoĀ (eerderĀ sms dienstenfilter) is opgezet door alle bedrijvenĀ die betrokken zijn bij het aanbieden van sms en mobiele internet diensten in Nederland.Ā De providers die erbij aangesloten zijn: KPN, T-Mobile, Vodafone, UPC, Tele2 en Telfort. Payinfo is in beheer vanĀ Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.Ā 

Alle bedrijvenĀ die iets verkopen aan klanten van deze providers, zijn verplicht om dit aan te geven bij Payinfo.Ā Dit geldt voor betaalde sms-diensten en internetdiensten. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van smsā€™jes om te stemmen op jouw favoriete kandidaat in een tv-programma.Ā 

Ā 

Kosten die gemaakt zijn voor het versturen van Premium smsā€™jes komen op de factuur als smsā€™jes te staan.

Ā 

KPN Pay

Met KPN Pay betaal je veilig en snel in de App Store, de Google Play Store en de Microsoft Store. En je betaalt gewoon via je KPN Mobiel factuur.

Wil je geen aankopen meer betalen via je KPN factuur? Lees hierĀ hoe je KPN Pay kunt stopzetten. Je leest hier ook hoe je KPN Pay kunt blokkeren.

Ā 

Kosten die je maakt met KPN Pay komen als Online Aankopen op de factuur.Ā 

Ā 

Het blokkeren van Payinfo stopt dus niet Online Aankopen. Dat moet je op een andere manier uitschakelen.


Ik heb nog nooit betaald via payinfo! Altijd via App Store Apple en dan op rekening van mijn telefoon aanbieder KPN. Er is mij door yvette van de klachten afdeling verteld bij kpn verteld dat Ā payinfo is geblokkeerd er niks afgeschreven kan worden aan mobiele diensten. Ik heb boku nog nooit eerder gezien of van gehoord. Het gaat maanden goed en nu opeens 162,95 betalen extra op mijn telefoon rekening. Zoals ik al zei, ik wil graag weten waar ik 162,95 aan uit heb gegeven. Want ik heb niks gekocht! Dus kpn kom maar op met die factuur en waarvoor ik nu opeens 162,95 moet betalen?Ā 


En als er geen bewijs is betaal ik niet! En zet ik er een advocaat op, want jullie zijn een stelletje oplichtersĀ 


Ik heb nog nooit betaald via payinfo! Altijd via App Store Apple en dan op rekening van mijn telefoon aanbieder KPN. Er is mij door yvette van de klachten afdeling verteld bij kpn verteld dat Ā payinfo is geblokkeerd er niks afgeschreven kan worden aan mobiele diensten.

En dat is het hem. Payinfo staat hier los van. Boku gaat via KPN Pay. Het blokkeren van Premium sms-diensten via Payinfo heeft dan ook geen zin.Ā 

Om deze kosten te voorkomen moet je betalen via de factuur, ofwelĀ KPN Pay, stopzetten.

Ā 

Ik heb boku nog nooit eerder gezien of van gehoord. Het gaat maanden goed en nu opeens 162,95 betalen extra op mijn telefoon rekening. Zoals ik al zei, ik wil graag weten waar ik 162,95 aan uit heb gegeven. Want ik heb niks gekocht! Dus kpn kom maar op met die factuur en waarvoor ik nu opeens 162,95 moet betalen?Ā 

Ik kan voor je nakijken wat er op de factuur staat. Maar ik kan je nu al vertellen dat ik je niet de info kan geven die je graag wilt. Deze informatie kan je opvragen bij Boku zelf. Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven. Wij kunnen dit niet inzien in verband met jouw privacy.

Goed. Als je wilt dat ik naar jouw factuur kijk, heb ik wel wat gegevens van je nodig.Ā 

Ik wil je vragen om in dat gevalĀ je forumprofiel aan te vullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers van jouw IBAN. Jouw mobiele nummer en IBAN kan je invullen onder ā€˜persoonlijke opmerkingenā€™. DeĀ gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld?