Skip to main content

Mijns inziens is strikt juridisch gezien de bezitter van een op Marktplaats gekochte TV ontvanger ook de rechtmatige eigenaar.

De verkoper had de TV-ontvanger echter niet mogen verkopen omdat hij/zij geen eigenaar was van die TV-ontvanger. Toch is er naar mijn mening geen sprake van heling immers de TV-ontvanger is niet door middel van een misdrijf in het bezit van de verkoper gekomen en dat is wel een vereiste om van heling te kunnen spreken. KPN heeft in haar algemene voorwaarden ook staan dat zij gerechtigd is bij het niet retourneren van apparatuur de restwaarde in rekening te brengen. Daarmee doet KPN impliciet afstand van het eigendomsrecht.

Dit laat echter onverlet dat KPN gerechtigd is om dergelijke TV-ontvangers te weren op haar netwerk. Je betaalt als abonnee ook niet (enkel) voor de TV ontvanger maar voor het televisie mogen kijken met die TV-ontvanger.

Mijns inziens is strikt juridisch gezien de bezitter van een op Marktplaats gekochte TV ontvanger ook de rechtmatige eigenaar.

De verkoper had de TV-ontvanger echter niet mogen verkopen omdat hij/zij geen eigenaar was van die TV-ontvanger. Toch is er naar mijn mening geen sprake van heling immers de TV-ontvanger is niet door middel van een misdrijf in het bezit van de verkoper gekomen en dat is wel een vereiste om van heling te kunnen spreken. KPN heeft in haar algemene voorwaarden ook staan dat zij gerechtigd is bij het niet retourneren van apparatuur de restwaarde in rekening te brengen. Daarmee doet KPN impliciet afstand van het eigendomsrecht.

Dit laat echter onverlet dat KPN gerechtigd is om dergelijke TV-ontvangers te weren op haar netwerk. Je betaalt als abonnee ook niet (enkel) voor de TV ontvanger maar voor het televisie mogen kijken met die TV-ontvanger.

Ik denk dat deze opmerking onder een ander draadje bedoeld was? Mijn tv ontvangers zijn allen direct van de KPN of zijn voorgangers. Dus niet via MP of elders. 

De reactie van WJB hoorde hier daar gaat het over een ontvanger via MP.

Hoi @MatGerBen. Ik ben het met je eens dat dit klantvriendelijker had gekund. In de e-mail is een reactieformulier opgenomen, waarop je kunt aangeven welke tv-ontvanger uitgezet mag worden. Je ziet de serienummers van de actieve tv-ontvangers bij jou thuis en kunt eenvoudig aangeven welke we moeten deactiveren. Als je niet reageert op deze e-mail, laten we alle ontvangers aan staan en brengen we deze in rekening. Worden ze in rekening gebracht, dan kun je ze vanaf dat moment zelf uitzetten via de MijnKPN-app of via de website. Ik geef dit in ieder geval door, zodat we in de toekomst iets klantvriendelijker kunnen communiceren naar onze klanten.

Reageer