Beste mede-forumleden,
Ik ben normaal gesproken niet iemand die snel een nieuw topic aanmaakt en probeer meestal zelf een oplossing te vinden. Maar nu loop ik tegen een probleem aan waar ik lichtelijk gek van word. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!
Sinds de aanleg van glasvezel begin vorig jaar zijn wij in september overgestapt naar 4Gb glasvezel via KPN. De bekabelde snelheden zijn fantastisch: grote bestanden zijn al gedownload tegen de tijd dat ik even naar de keuken loop.
We hebben vorig jaar verbouwd en besloten alles draadloos te maken. Hiervoor hebben wij een aantal jaar een Experiabox V10 gehad, maar daarmee moesten zowel de tv-ontvanger als de SuperWifi 1 standaard met kabels verbonden zijn. Om van die wirwar aan kabels af te komen, hebben we gelukkig een Experiabox V14 gekregen bij ons abbonement, die draadloos zowel het tv-kastje als een mesh-netwerk naar de SuperWifi 2-punten ondersteunt.
Direct na het afsluiten van het contract heb ik twee nieuwe SuperWifi 2-punten gekocht. Het installeren leek eenvoudig:
- SuperWifi 2-punt aansluiten op de Experiabox V14.
- Wachten tot het lampje groen blijft (ongeveer 30 minuten).
- Kabel loskoppelen en het punt verplaatsen naar een plek met slecht wifi-bereik.
- Wachten tot het punt opnieuw groen blijft.
Dit werkte prima! Eén punt staat nu op de eerste verdieping (werkkamer), en het andere op zolder. De snelheden zijn bijzonder snel:
- Begane grond: 1.6Gb wifi-snelheid. (Getest op iPhone 16 pro) - Via Experiabox 14
- Werkkamer: 600Mb wifi-snelheid. (Getest op iPhone 16 pro + laptop) - Via SuperWifi 2 punt
- Zolder: 260Mb wifi-snelheid. (Getest op een iPhone 16 pro) - Via SuperWifi 2 punt
Alle snelheden zijn getest met speedtest.net en fast.com. Zie bijlages.
Het probleem:
Eens in de 2 tot 4 weken verliezen we het internet op de eerste verdieping en zolder volledig. Er is dan geen wifi-bereik, terwijl de lampjes van de SuperWifi 2-punten contstant groen blijven. Hij geeft ook 3 wifi streepjes aan op onze telefoon. Hij is continu aan het zoeken → Wi-fi → 5g → Wi-fi ->5g etc.
Op de begane grond blijft alles perfect werken, zonder enige problemen.
Om het op te lossen volg ik telkens jullie stappenplan:
- Fabrieksinstellingen herstellen van de Experiabox en SuperWifi 2-punten.
- Alles opnieuw installeren, verbinden en plaatsen.
Dit werkt tijdelijk, maar na een paar weken begint het probleem weer opnieuw. Het is ontzettend frustrerend, vooral tijdens thuiswerken of wanneer je boven een serie wilt kijken.
Ik heb alle handleidingen, tutorials, YouTube video's en tips uitgeprobeerd:
- Instellingen aangepast.
- Ingelogd op mijnmodem.kpn.
- Verplaatst naar een andere locatie.
- https://community.kpn.com/kennisbank-wifi-en-wifi-versterkers-134/slechte-wifi-oplossingen-voor-trage-en-wegvallende-wifi-490779 - Is al meerdere malen geraadpleegd.
- WiFi manger via de KPN app is ook al meerdere keren gestart.
- Eén SuperWifi-punt gebruikt voor zowel de eerste verdieping als de zolder.
- Andere kabels geprobeerd.
Niets helpt. Ondertussen schakelt mijn iPhone constant tussen “zoeken naar wifi” en 5G. Ik heb een filmpje toegevoegd waarin dit duidelijk zichtbaar is. Echter is dit dus alleen op de eerste verdieping + zolder waar er een SuperWifi 2 punt staat. Van de Experiabox beneden hebben wij echt 0,0 last.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe of hoe ik dit probleem kan oplossen?
Alvast bedankt!
Kevin
Video naar het zoeken: https://imgur.com/VG1nhcU