Skip to main content
Beantwoord

Beeldkwaliteit KPN TV+ box slechter dan Smart TV app

  • 29 July 2024
  • 25 reacties
  • 399 keer bekeken

Waarom is se beeldkwaliteit van de KPN TV+ box slechter dan de smart tv app?

25 reacties

Reputatie 2

Ik heb geen idee, maar misschien goed om te vermelden  wat je kijkt/ welke zender en op welke TV?

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Cees66 ,

De beeldkwaliteit van de ontvanger zou juist duidelijk beter moeten zijn. Het is wel een kwestie van eenmalig instellen. Lees dit topic voor een rijtje tips: 

En eventueel meer info over de installatie: 

 

Hmm. Ik gebruik júist de TV+ box omdat die zichtbaar mooier beeld oplevert dan de app.

En dat kan ook niet anders. 

Box: streams met 14,2 Mbps 

App: 6 mbps 

Hoe meer bandbreedte, hoe meer details en kleurdiepte. 

De vraag is nu. Waarom ervaar jij dat niet?

Zelfs de zenders met lagere bandbreedte dan 14,2 hebben met 7,2 Mbps nog altijd meer dan via de app.

Heb je misschien nog een koper aansluiting met 'lage' bandbreedte?

Reputatie 7
Badge +20

Waarom is se beeldkwaliteit van de KPN TV+ box slechter dan de smart tv app?

 

  1. Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12?   Of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

 

  1. Indien via Wifi: Heb je de Experiabox V10 of de Box12? En heb je Super Wifi2? 

 

  1. Wat is jouw echte downloadsnelheid?

@joop2011  @PeterG  @Hubert77 

Mijn KPN TV + Box is direct verbonden met meegeleverde hdmi en utp (met KPN box 12b). Geen apparatuur tussen. Vorig maand geleverd. 
Mijn tv is een LG G1 OLED55G1RLA - 55 inch - 4K OLED evo - 2021

ter vergelijk heb ik ned 1 en 2. En RTL 4 en SBS6 gebruikt. 
beeld is minder scherp/ duidelijk met KPN TV+ box dan met app en dan ik hiervoor bij Ziggo had. 
Internet aansluiting van KPN is een glasvezel met 1 Gbps. 
 

@Noordzee heb instructies gevolgd bij installatie, dus dit is niet de oplossing. 
 

Tja. Ziggo is ook mooi. Maar via dvb-c 'slechts' 12 mbps. Kpn vind ik zichtbaar mooier. Ook 14,2 mbps dus.

Vraag: geeft de box wel 2160P aan je tv?

@PeterG  hoe kan ik checken of de box 2160P doorgeeft?

Infobalk van je LG tv. Met je LG afstandsbediening. 

Anders in de box. Maar dat zijn wat stappen in het menu. 

Uit het hoofd.

⚙ - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - …

 

@PeterG  weergavemodus box is: 4k2k-50hz

Dan zou je toch een prachtig beeld moeten hebben... 🤔

 

Reputatie 7
Badge +9

@Cees66 Staat bij video instelling van tv+box op Multicast/Automatisch beste kwaliteit?

@TDN  ja multicast / automatisch beste kwaliteit 

Reputatie 7
Badge +6

Staat HDR wel op automatisch en niet op altijd aan  in de instellingen?

@pietheingrun  HDR stond op altijd aan. Nu op automatisch en lijkt iets beter, beeld en geluid via app blijft beter. Het is niet anders blijkbaar. 
 

iedereen dank voor het meedenken. 

Reputatie 7
Badge +6

Wat voor snelheid haal je op het kastje als je een Speedtest uitvoert voor het vraagteken, problemen oplossen, netwerk, Speedtest 

@pietheingrun 

Met (super) wifi: 450 up en 238 down  box herkent een 1080mbps netwerk

maar met twee verschillende cat6 kabels, herkent de box een 100Mpbs netwerk! en geeft de speedtest 92 up en 91 down. Dat is best raar

Reputatie 7
Badge +6

Nee dat is niet raar. De netwerkkaart in het kastje ondersteunt tot 100mbs .. de wifi heeft deze limiet niet. 
100 is trouwens meer dan genoeg.

Reputatie 7
Badge +6

@Cees66 ik denk dat ik misschien wel weet waarom jij beter beeld ervaart op je tv met de smart tv app. Jij hebt best wel een geavanceerde tv en deze heeft een zeer goede upscaler naar 4K ingebouwd waarbij fullhd wordt geupscaled naar 4K. Volgens mij wordt deze alleen gebruikt bij de apps op je tv. Dat zou wel eens heel goed de oorzaak kunnen zijn dat je beter beeld ervaart via de smart tv app. Ik heb zelf een Samsung miniled tv uit 2021 met ook een zeer goede upscaler en ik vind het beeld van de smart tv app ook goed. 
Als je kijkt via de KPN tv box en deze is ingesteld op 4K dan wordt de upscaler in je tv volgens mij niet gebruikt. Wellicht wordt deze wel gebruikt als je je tv kastje instelt op 1080p. Dat zou je nog eens kunnen proberen.

@pietheingrun ik heb de instellingen aangepast naar 1080, maar beeld (en geluid) via app op smart TV blijft beter. Helaas, want zou liever de  box gebruiken die meer functionaliteit biedt dan de app…

Reputatie 7

Als het beeld via de smart-TV app beter blijft dan via de TV+ Box dan moet is nog iets niet goed ingesteld staan want de beeldkwaliteit via de TV+ Box zou toch beduidend beter moeten zijn dan die van de smart-TV app.

Ik neem aan dat je de meegeleverde hdmi kabel gebruikt, klopt dat?

En als je HDR eens uit zet?

Reputatie 7
Badge +6

@wjb  beduidend beter niet hoor. Zoals ik al eerder vermeldde, als je een een moderne hi end tv hebt met een zeer goede upscaling dan heb je via de app echt wel een zeer mooi beeld. Ik heb zowel op het kastje als via de app een mooi beeld en ik kan niet echt zeggen welke ik beter vind.

Ik kan me ook niet voorstellen dat @Cees66  geen goed beeld heeft via het kastje want dan is er iets niet goed.

Reputatie 7

@wjb  beduidend beter niet hoor. Zoals ik al eerder vermeldde, als je een een moderne hi end tv hebt met een zeer goede upscaling dan heb je via de app echt wel een zeer mooi beeld. Ik heb zowel op het kastje als via de app een mooi beeld en ik kan niet echt zeggen welke ik beter vind.

​​​​​​Ik ervaar wel een beduidend beter beeld via de TV+ Box en dat is eigenlijk ook wel logisch immers de bitrate van de Nederlandse publieke en commerciële zenders is met 14,2Mbps ruim twee keer zo hoog als de ongeveer 6Mbps via de smart-TV app. Dat levert een hogere kleurdiepte en daarmee meer detail. Dat heeft mijns inziens ook niet zozeer met upscaling te maken immers als je 1080i aanbiedt aan de televisie dan laat je de upscaling, net als bij de smart-TV app ook over aan de televisie zelf.

 

Reputatie 7
Badge +6

Heeft de smart tv app 1080p of 1080i door?

Reputatie 7
Badge +6

En wellicht kan de app gebruik maken van de av1 codec?

Reputatie 7

Heeft de smart tv app 1080p of 1080i door?

Bij online distributie wordt eigenlijk altijd het progresseve formaat gebruikten dus ga ik er vanuit dat de TV streams voor unicast kijken via TV+ Box, TV apps en site 1080p is. Alleen live televisie kijken in multicast mode is 1080i.

 

En wellicht kan de app gebruik maken van de av1 codec?

Naar mijn weten is alles h.264.

Reageer