Skip to main content

Sinds een paar dagen KPN TV+ (Box 12).
Al een tweetal wensen / klachten over de programmagids.

1. In de programmagids is de tijdsaanduiding in de groende balk zeer slecht leesbaar.
    Was bij ons oude abo (met de V9 en de HBS2260) veel duidelijker zichtbaar. Komt hoogstwaarschijnlijk door het kleurgebruik.
  2.  In de programmagids is het bij de getoonde programma's mogelijk te kiezen voor “Zet herinnering aan”. Onderdeel hiervan is o.a. het automatisch omschakelen naar de betreffende zender. Helaas staat dit altijd uit.
    Bij ons oude abo (met de V9 en de HBS2260) werd de laatst gebruikte keuze bewaard, wat veel gebruikersvriendelijker is.
    Waarschijnlijk zit dit ook in de tijd die je kunt opgeven, dit niet getest (wij gebruiken altijd 0 minuten.
    Misschien iets om te regelen via instellingen?

Dit waren de punten (komen er waarschijnlijk nog wel meer).
Hoop dat hier iets mee gedaan wordt.

Box 12 is de KPN modem / router.

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de KPN tv ontvanger.

Leesbaarheid, als ik het goed heb werkt KPN daar aan.

Zie ook hier bij updates, daar kan je je op abonneren.

De Arcadyan HMB 2260 is echt een super oude KPN tv ontvanger die werkt op Linux.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box is een medibox die op Android werkt.

Experiabox v9 en de Box12 zijn modem / routers (hebben geen invloed op het beeld).

Hoe is de DIW7022 met de Box12 verbonden? 

Of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

De DIW7022 is via WiFi verbonden.
Lijkt mij niet dat het kleurgebruik en het wel/niet werken met standaard waarden hier effect op heeft.
Zie op dit moment niet dat dit bij updates wordt aangepast.

Verwees alleen naar de Arcadyan HMB 2260 om te zeggen hoe het vroeger duidelijker werd weergegeven.
Moet op Android ook zonderprobleem mogelijk zijn.
TV+ Box launcher versie 1.166.1 is inmiddels geïnstalleerd.

Bedankt dat je jouw bevindingen met ons wilt delen, @Universe! Ik heb ze genoteerd en ga ze meenemen naar het TV team.

Zie punt 16, 30 en 86 van de feature requests TV+ Box.

Wat betreft het instellen van de herinnering: die 'automatische omschakeling' zit toch recht onder het balkje waar je het aantal minuten instelt? Je gaat een (1) tikje met de afstandsbediening naar beneden, en dan stel je vrijwel gelijktijdig de automatische omschakeling in toch @Universe?Dat is letterlijk maar één tikje met de afstandsbediening naar beneden...

Klopt, echter hij onthoud niet je voorkeur

Nee, maar dat is toch logisch? De ene keer wil je wel automatisch overschakelen en een andere keer niet. Zelfs als je altijd automatisch wilt overschakelen is het maar een kleinigheidje om het in te schakelen, @Universe.

1. In de programmagids is de tijdsaanduiding in de groende balk zeer slecht leesbaar.
    Was bij ons oude abo (met de V9 en de HBS2260) veel duidelijker zichtbaar. Komt hoogstwaarschijnlijk door het kleurgebruik.

Toch lijkt dat zwart op groen qua contrast “officieel” wel oké. De online versie laat in de Firefox developer tools alleen een klacht zien over “NU”, met felgroen op wit. Het zwart op groen krijgt een AAA rating. Maar er zit wel érg veel groen omheen natuurlijk:

Toegankelijkheidsrapport Firefox voor online tv gids

@Denise van KPN, als er toch over toegankelijkheid gesproken wordt: ik zie bij uitleggen echt heel vaak dat TV+ Box gebruikers niet weten welk element focus heeft.

In de gids van de TV+ Box zie ik het vooral voor de dropdown voor de dagkeuze: om daar te komen moet je eerst naar NPO1, en dan nog een stap omhoog naar de knop “NU”, en dan naar links. Ik zie best vaak dat mensen dan vanaf NPO1 twee stappen omhoog gaan (en dan in de menubalk zitten) omdat ze niet door hebben dat ze na een stap omhoog al goed zaten. En dan zelfs niet zien dat ze inmiddels in de menubalk zitten, hoewel focus in die menubalk al in maart veranderd is. En ondanks dat de knalgroene knop “NU” tijdens navigeren wel degelijk even wit geweest is, en er allang geen focus op een programma in de gids zelf meer is. Maar toch: ik zie dat steeds opnieuw fout gaan.

Misschien is dit vooral bij mensen die naar de afstandsbediening kijken als ze op een knop drukken, en de veranderingen op het scherm dan niet zien.

En ook voor keuzes in een popup: als er maar twee opties zijn dan vind ook ikzelf het soms lastig om zéker te weten welke knop nou geselecteerd is, de volledig witte (ja) of de zwarte met witte rand. Ik kan het bij twijfel eigenlijk alleen afleiden uit navigatie: ga je naar links en de linkerknop verandert van kleur dan zal die daarna wel actief zijn.

Popup met twee opties

Ik zou een (één) afwijkende kleur (of rand) voor het actieve element helemaal niet gek vinden.

(Gek genoeg wordt de datumkeuze in de gids wel blauw als de dropdown geopend is. Ik weet dat je in de gids met ⏪️ en ⏩️ 24 uur achteruit en vooruit kunt, en met ⏯️ weer naar “nu”. Overigens vind ik het groen dat je overal ziet ook superlelijk. Ik vergelijk dat soort huisstijl vaak met Noord-Korea, dat je overal moet weten wie de grote leider is. De gruwel!)

Nee, maar dat is toch logisch? De ene keer wil je wel automatisch overschakelen en een andere keer niet. Zelfs als je altijd automatisch wilt overschakelen is het maar een kleinigheidje om het in te schakelen, @Universe.

Wij willen altijd overschakelen en zo ken ikmeer mensen.

Die drop down voor de dag is inderdaad niet handig te bereiken. 

Ik gebruik dan ook nog vrijwel altijd de methode zoals die bij de oude boxen het geval is. Maar ook met de tv+ 🙂.

Volgende dag ⏩

Vorige dag ⏪

Bij de oude boxen was dat de enige manier. Waarom men dat acuut vergeten is bij de switch.... 🤔

Herinnering had ik hier standaard op 2 minuten én overschakelen. Dat gaat op de DIW7022 niet op dit moment. Extra handeling dus.

@Arjan van B Goed dat je het aangeeft! Ik ga het meenemen in onze feedback naar het TV team.

Ik heb terugkoppeling van het TV team ontvangen.

Allereerst: Hoewel het contrast in principe prima is, zullen we er volgend jaar weer naar kijken. Ze gaan volgend jaar meer bezig met toegankelijkheid.

Dan nog de herinneringen: De instellingen zouden onthouden moeten worden. Met andere woorden: als jij 1x aanzet dat hij direct moet overschakelen, zal hij dit de volgende keer ook weer doen. Tenzij je de tv-ontvanger herstart of stroomloos maakt. Werkt dit bij jou niet zo? Dan raad ik je aan de tv-ontvanger een herstart te geven. Werkt dit ook niet? Geef jouw tv-ontvanger dan een reset.

Ik heb terugkoppeling van het TV team ontvangen.

Allereerst: Hoewel het contrast in principe prima is, zullen we er volgend jaar weer naar kijken. Ze gaan volgend jaar meer bezig met toegankelijkheid.

Dan nog de herinneringen: De instellingen zouden onthouden moeten worden. Met andere woorden: als jij 1x aanzet dat hij direct moet overschakelen, zal hij dit de volgende keer ook weer doen. Tenzij je de tv-ontvanger herstart of stroomloos maakt. Werkt dit bij jou niet zo? Dan raad ik je aan de tv-ontvanger een herstart te geven. Werkt dit ook niet? Geef jouw tv-ontvanger dan een reset.

Op beide TV ontvangers (dus 2) hetzelfde probleem, instellingen van herinnering wirden niet onthouden. Reset heeft geen effect.

Die ervaring heb ik er ook mee. Instelling niet onthouden. Toevallig afgelopen zaterdag herstart voor wat anders. Maar Instelling herinnering wordt nog steeds niet onthouden. 

Dat zou wel moeten. En in de testopstelling is dit ook het geval. Ik ga het doorgeven!

Dat zou wel moeten. En in de testopstelling is dit ook het geval. Ik ga het doorgeven!

Ook als de TV ontvanger in ECO-mode staat?

Een hele goede vraag. Niet eentje waar ik direct antwoord op heb. Maar als @Universe en @PeterG allebei de ECO-stand gebruiken, dan durf ik het antwoord wel te raden.

Moet @Denise van KPN teleurstellen. Ik maak geen gebruik van de ECO-stand.

Ik heb wel eco aan staan. 

Ik gebruik herinnering weinig. 2, 3 x per maand ofzo. Dus stoor me er niet zo aan.

Dan is dit waarschijnlijk niet het antwoord. We hebben het in ieder geval doorgegeven aan het TV team.

Reageer