Skip to main content

Het valt mij op bij regelmatig afsluiten van een app (zoals Netflix, YouTube, RadioNED+) dat bij de 'Beste kwaliteit' TV zenders het Dolby geluid niet meer goed wordt opgepakt.
Daardoor krijg je alleen 'Stereo' geluid.

• Ga ik naar een andere TV zender met Dolby geluid (hoger dan voorkeuze kanaal 10), dan wordt het Dolby geluid wel goed opgepakt zoals o.a. bij RTL Z, Discovery, TV538.

• Zet ik 'Automatisch beste kwaliteit' uit/inactief bij 'Instellingen/Beeld' dan krijg ik de 7Mb/s TV zenders (op voorkeuze 1 t/m 10) en dan heb ik wel weer Dolby geluid op deze TV zenders.

• Zet ik 'Beste kwaliteit' weer aan/actief dan is het Dolby geluid weer verdwenen op de 14Mb/s TV zenders.

• Zet ik de TV+ box bij 'Instellingen/Beeld' op 'Unicast' dan wordt het Dolby geluid bij de 1ste 10 zenders wel goed opgepakt.

• Ga ik weer terug naar een app zoals Netflix of YouTube, dan komt het Dolby geluid gewoon weer door.

Door het Dolby geluid weer terug te krijgen op de 'Beste kwaliteit' TV zenders hoef ik alleen de TV+ box even 'uit' en weer 'aan' te zetten.
Er hoeft niet een langere 'herstart' gedaan te worden door de powerknop langdurig ingedrukt te houden of via het 'instellingen' menu.

Samengevat zit het 'Dolby geluidsprobleem' dus in de 14 Mb/s TV zenders 1 t/m 10.

Dit loopt al geruime tijd, maar wil het toch onder de aandacht brengen.


Door het Dolby geluid weer terug te krijgen op de 'Beste kwaliteit' TV zenders hoef ik alleen de TV+ box even 'uit' en weer 'aan' te zetten.
Er hoeft niet een langere 'herstart' gedaan te worden door de powerknop langdurig ingedrukt te houden of via het 'instellingen' menu.

Samengevat zit het 'Dolby geluidsprobleem' dus in de 14 Mb/s TV zenders 1 t/m 10.
 

Het gaat nog sneller, ga naar Instelling → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Cache wissen → Gedwongen stopen → Terug

Meestal als je ziet dat Cache een paar honderd MB is, is een cache buffer overrun en kan alle soorten van fouten veroorzaken onder andere wegvallen van DD5.1 geluid.


Het gaat nog sneller, ga naar Instelling → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Cache wissen → Gedwongen stopen → Terug

Meestal als je ziet dat Cache een paar honderd MB is, is een cache buffer overrun en kan alle soorten van fouten veroorzaken onder andere wegvallen van DD5.1 geluid.

Dat doe ik zoiezo regelmatig. Dat lost inderdaad wel de kleine probleempjes op, maar dit probleem helaas niet.

Hier moet denk ik wat dieper in de software gekeken worden.


Graag zou ik dit probleem even naar voren halen en onder de dacht brengen. Dit is iets wat nog steeds aanwezig is.


@Sebas14 Ik denk dat je tv+ontvanger defect is, ik heb jouw probleem niet


@Sebas14 Ik denk dat je tv+ontvanger defect is, ik heb jouw probleem niet

Is dat niet iets te snel gezegd? Aangezien dit probleem niet altijd voorkomt en als het wel aanwezig is, alleen bij 'de beste kwaliteit' zenders van 14Mb/s. 

Als het een defect is dan zou ik toch helemaal geen dolby audio meer doorkrijgen of na een herstart nog steeds geen dolby audio hebben?


@Sebas14 Aangezien dat mijn advies om cache te leren en KPN+App opnieuw te starten niet werkt, kan ik niet anders dan concluderen dat iets bij jouw niet in orde is. Of jouw tv+ontvanger of jouw hifi-installatie. Bij me doet het af en toe niet (1 keer in maand), dan verhelpt het met het boven genoemde advies. Vol gelopen cache is een algemeen probleem van android, KPN kan niet aan doen.


@Sebas14 Aangezien dat mijn advies om cache te leren en KPN+App opnieuw te starten niet werkt, kan ik niet anders dan concluderen dat iets bij jouw niet in orde is. Of jouw tv+ontvanger of jouw hifi-installatie. Bij me doet het af en toe niet (1 keer in maand), dan verhelpt het met het boven genoemde advies. Vol gelopen cache is een algemeen probleem van android, KPN kan niet aan doen.

Ik ga even een aantal dagen 'de beste kwaliteit' zenders op 'inactief' zetten zodat ik alleen de 7Mb/s zenders krijgt bij de 1ste 10 TV zenders. Dan even goed schakelen met apps.

Ik laat nog wel mijn bevindingen weten.


Ik heb na ruim een week testen, bij de 7 Mb/s streams van de 1ste 10 TV zenders geen problemen gehad met het Dolby geluid. De TV+ box pakt het bij deze zenders goed op. Goed geschakeld met apps.

Ik kan hieruit concluderen dat de TV+ box zelf bij de 'Beste kwaliteit' TV zenders regelmatig het Dolby geluid niet goed oppakt. Misschien iets softwarematig?

De TV+ box mag best gemonitord worden om te zien waar het fout gaat. Ik wil best de tijden in de gaten houden wanneer het weer gebeurd. Ik heb voor nu de 'Beste kwaliteit' weer actief gezet.


Hi Sebas, dankjewel voor deze update. Nog voor de zekerheid: ik zie dat jij 2 TV+ ontvangers hebt, speelt dit op beide? En zo niet, wat gebeurt er als je ze omruilt? Mag ik ook weten welk geluidssyteem je precies hebt? 


Hi Sebas, dankjewel voor deze update. Nog voor de zekerheid: ik zie dat jij 2 TV+ ontvangers hebt, speelt dit op beide? En zo niet, wat gebeurt er als je ze omruilt? Mag ik ook weten welk geluidssyteem je precies hebt? 

Ik heb inderdaad nu de ontvangers verwisseld. Ik ga het even een paar dagen aankijken. Ik heb een Sony soundbar met bijhorende surroundspeakers via HDMI ARC lopen vanaf de Sony TV.

Omdat het probleem zit beperkt tot de 1ste 10 TV zenders en niet in de overige TV zenders met Dolby/streaming apps lijkt het de TV+ box te zijn. Of het dan software of hardwarematig is, kom ik op terug.

Als er helemaal geen Dolby geluid doorkomt vanuit de TV+ box dan zou ik kabels en TV, Soundbar controleren.

Test het even een paar dagen....


Ik kom even terug met de bevindingen van de 2de TV+ box.
Deze doet het eerste instantie goed bij de 1ste 10 'Beste kwaliteit' zenders. Pakt het Dolby geluid goed op, tot aan de nieuwe versie 1.166.1. van vandaag.
Deze is geïnstalleerd toen de TV+ box uit stond. Bij de 1ste keer aanzetten vanmiddag had ik geen Dolby geluid op alleen de 1ste 10 'Beste kwaliteit' zenders. Dus alleen stereo geluid.
Andere TV zenders met Dolby deden het wel goed o.a. RTL Z, Discovery, MTV Live HD, TV538.

Bij het normaal uit en weer aanzetten van de TV+ box, kwam Dolby wel weer door op de 'Beste kwaliteit' TV zenders.

Wat deze en de andere TV+ box ook doet, is dat het Dolby geluid ook soms niet doorkomt op de overige TV zenders met Dolby geluid zoals hierboven de genoemde TV zenders.

Op het moment toen ik TV538 had aangezet en Dolby niet doorkwam heb ik even de TV+ box anders aangesloten (rechtstreeks op de soundbar) maar daar kwam Dolby ook niet door.

Om een heel uitgebreid verhaal kort samen te vatten:

Mijn conclusie is (omdat het alleen een gedeelte van de TV zenders treft) dat het in de KPN Launcher zelf zit (iets in de software) en niet iets in de hardware zoals de TV of soundbar. Bij het verschijnen van een TV zender, kijkt de box op sommige momenten niet goed of er Dolby geluid aanwezig is.

Als het de TV/HDMI kabel/Soundbar zou zijn dan had ik helemaal geen Dolby gehad. Ook niet bij de streamingsdiensten zoals Netflix dat het dus wel goed doet.

Hieronder het voorbeeld dat er geen Dolby doorkomt bij TV538, MTV Live HD.

 


Zou je dit nog even aan willen kijken, een geval gehad waarbij een reset nodig was. Ik ben benieuwd wat de andere box gaat doen als die ook de 1.166.1 krijgt. Dan hebben wij hier ook meerdere meetpunten. 


Zou je dit nog even aan willen kijken, een geval gehad waarbij een reset nodig was. Ik ben benieuwd wat de andere box gaat doen als die ook de 1.166.1 krijgt. Dan hebben wij hier ook meerdere meetpunten. 

Allebei de TV+ boxen hebben al een week de nieuwste update 1.166.1. Een reset zou naar mijn idee niet nodig zijn. Zeker omdat de 2 boxen bijna of zelfs hetzelfde probleem laat zien / horen. 

En omdat het alleen in het TV zenders gedeelte zit. Niet in de apps. Zou er helemaal geen Dolby geluid zijn dan zou ik hem resetten.


Het is regelmatig zo dat een factory reset dergelijke onverklaarbare fouten weet te herstellen.

Het kost even wat tijd immers je moet de TV+ Box weer van scratch configureren maar ik zou het toch wel proberen.


Het is regelmatig zo dat een factory reset dergelijke onverklaarbare fouten weet te herstellen.

Het kost even wat tijd immers je moet de TV+ Box weer van scratch configureren maar ik zou het toch wel proberen.

Ik ga morgen/overmorgen dan de TV+ box resetten.

Het blijft een raar iets, maar om echt even met een schone lei te beginnen zal ik het doen.

Op het moment dat ik weer geen Dolby geluid heb bij 1 van de TV zenders, meld ik me weer. 


Ik heb uiteindelijk gisteravond al de TV+ box naar fabrieksinstellingen gebracht.

Alle apps weer netjes geïnstalleerd, maar vanavond ging het helaas weer fout bij de 1ste 10 beste kwaliteit zenders. 

Ik zette de TV+ box vanavond weer aan en Dolby kwam weer niet door. Alleen stereo. De andere TV zenders boven voorkeuzenr. 10 hadden wel Dolby o.a. Discovery en TV538.

Een kleine aanvulling:

Als ik hem op NPO1 zet (beste kwaliteit), krijg ik stereo. Spoel ik een aantal seconden terug dan heb ik wel Dolby geluid. Terugspoelen is unicast.

Herstart ik de TV+ box door hem normaal uit en weer aan te zetten dan heb ik wel weer Dolby geluid.

Iets met multicast en Dolby geluid?

(Klein voordeel, sorteren bij favoriete apps werkt weer bij mij na fabrieksinstellingen)


Dankjewel nogmaals voor je uitgebreide update. 

Mag ik van jou het volgende weten?

  • Merk en modelnaam/nummer van je televisie
  • Merk en modelnaam/nummer van je soundbar/geluidsinstallatie
  • Nog voor de zekerheid, hoe is dit nu aangesloten? 

Dan neem ik het mee. 


Reageer