Skip to main content

Ik lees hier vaak dat multicast met de TV+ Box problemen heeft als er een switch tussen modem en TV+ Box zit, maar die switch geen IGMP snooping ondersteunt.

Als ik het goed begrijp, dan stuurt een switch zonder IGMP snooping de multicast-stream naar alle aangesloten apparatuur. En dan krijgt de TV+ Box ook de data. Andere apparaten hebben het dan wel druk met negeren van data waar ze niet om gevraagd hebben, maar daar heeft de TV+ Box toch geen last van? Tenzij er meerdere TV+ Boxes tegelijk aanstaan, aangesloten op dezelfde switch, en met verschillende streams. Is dát misschien het issue?

In de kennisbank lees ik:

De switch en IGMP snooping

Als de tv-ontvanger dan aangeeft dat hij het tv signaal wil hebben, wordt dit door de Experia Box naar de switch verzonden. De switch verdeelt dat signaal vervolgens over alle poorten die hij heeft. Dit kan er voor zorgen dat het signaal van mindere kwaliteit wordt op de ontvanger waardoor er storing kan optreden.

Maar! Als de switch IGMP snooping ondersteunt, dan kan deze switch het communicatieprotocol van de Experia Box begrijpen. En zal dan het tv signaal alleen doorsturen naar de poort waar een tv ontvanger op zit. Wat de kwaliteit van het signaal ten goede komt.

 

Ik zou denken dat “verdeelt het signaal … over” eigenlijk “stuurt het signaal … naar” moet zijn. Maar blijkbaar heb ik dat fout, en is er ergens verlies? 🤔

Elke tv-decoder die anders aangesloten wordt dan op de standaard modem/router, die ingebouwde IGMP-functie heeft, kan slecht(er) functioneren als deze wordt aangesloten op een device dat geen IGMP-snooping ondersteunt, dat is gewoon een gegeven.

Gebruik je bijvoorbeeld een switch zonder IGMP en je sluit er er verder niets anders op aan, zul je hoogstwaarschijnlijk geen problemen krijgen, maar als je er ook niet-KPN-TV-decoders op aan gaat sluiten, bijvoorbeeld een pc of laptop kan het fout gaan.

Hetzelfde geldt voor de powerlines van KPN (DVS1200 of ouder) of ander merken powerlines.

KPN stelt heel duidelijk in de handleiding, een powerline gebruik je óf voor internet, óf voor tv kijken, nooit gecombineerd.  @Arjan van B 


Omdat het tv signaal op een andere manier wordt verzonden dan standaard internet.

KPN live tv gaat via VLAN4

Internet gaat via VLAN6

 

Zonder IGMP snooping in de switch, functioneert de KPN tv ontvanger helemaal niet of slecht.

 

Wat betreft Powerlines (o.a. DVS1200) adviseer ik om ze het beste niet meer te gebruiken.

Reden is, dat er steeds meer verstoring op het 230 volt netwerk zit. Hierdoor gaan het mis als je er digitale signalen over heen stuurt.

Overigens is het 230 volt netwerk hier ook helemaal niet voor gemaakt. 

 

De Sagemcom DIW7022 werkt ook via WIFI

Maar UTP kabel is en blijft altijd het beste.

Zie ook dit schema van KPN voor via WIFI of UTP (groene lijn) 

 


Arjan van B schreef:

Als ik het goed begrijp, dan stuurt een switch zonder IGMP snooping de multicast-stream naar alle aangesloten apparatuur. En dan krijgt de TV+ Box ook de data. Andere apparaten hebben het dan wel druk met negeren van data waar ze niet om gevraagd hebben, maar daar heeft de TV+ Box toch geen last van? Tenzij er meerdere TV+ Boxes tegelijk aanstaan, aangesloten op dezelfde switch, en met verschillende streams. Is dát misschien het issue?

Nee, dat is het issue niet. Bij multicast distributie wordt een volgend datapakketje pas verzonden als alle op die multicast geabonneerde apparaten teruggemeld hebben dat ze het voorgaande datapakketje ontvangen hebben. Als daar een traag apparaat tussen zit dan krijg je dus haperingen op de TV ontvanger(s). Veel computers zetten hun LAN adapter op 10Mbps als ze standby- of uitgezet worden en dan heb je zonder IGMP snooping dus direct haperingen te pakken. Als alle op de switch aangesloten apparaten een LAN adapter hebben van minimaal 100Mbps en er geen wifi accesspoint op die switch is aangesloten die geen "multicast-to-unicast" ondersteunt dan hoeft IGMP snooping ook niet aan te staan.

Het heeft niets met distributie via vlan 4 of vlan 6 te maken.


Bij multicast distributie wordt een volgens datablokje pas verzonden als alle op die multicast geabonneerde apparaten teruggemeld hebben dat ze het voorgaande datapakketje ontvangen hebben.

Maar alleen de TV+ Box(en) abonneren op een specifieke TV+ multicast stream (group)? Ze abonneren toch niet (zou ik denken) op “wel/geen multicast”? 🤔


Bij multicast distributie wordt een volgens datablokje pas verzonden als alle op die multicast geabonneerde apparaten teruggemeld hebben dat ze het voorgaande datapakketje ontvangen hebben.

Maar alleen de TV+ Box(en) abonneren op een specifieke TV+ multicast stream (group)? Ze abonneren toch niet (zou ik denken) op “wel/geen multicast”? 🤔

Technisch gezien moet elk apparaat waar de multicast naar verzonden is terugmelden dat de datapakketjes ontvangen zijn. Als er geen IGMP snooping actief is wordt de multicast doorgestuurd naar alle aangesloten apparaten.


Zie ook onderstaand artikel @Arjan van B :

 


Bij multicast distributie wordt een volgens datablokje pas verzonden als alle op die multicast geabonneerde apparaten teruggemeld hebben dat ze het voorgaande datapakketje ontvangen hebben.

Maar alleen de TV+ Box(en) abonneren op een specifieke TV+ multicast stream (group)? Ze abonneren toch niet (zou ik denken) op “wel/geen multicast”? 🤔

Eigenlijk werkt net iets anders, maar de effecten zijn gelijk. Om een multicast group te abonneren moet een cliënt een IGMP “membership report” zenden (Join) dan wordt hij opgenomen in Multicast Database (MDB). Bij IGMP “membership report” is TTL altijd 1, de cliënt kan de group niet zelfs verlaten. Na het ontvangen en verwerken van een pakket zend hij opnieuw een IGMP “membership report” om zijn gereedheid voor volgende pakket te signaleren. Indien de cliënt geen nieuw IGMP “membership report” meer zendt, wordt hij naar een bepaalde tijd, vastgesteld in membership-interval, verwijdert van de group. Na de laatste cliënt van de group verlaten was (last-member-interval), wordt de hele group verwijdert uit MDB.


Reageer