Skip to main content

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zijn de eerste 10 kanalen en nog een paar kanalen in de best mogelijke kwaliteit van 14,2 Mb/s

De overige zijn helaas nog steeds gecomprimeerde (HD-) kanalen van 7,2 Mb/s

Dat verschil is goed te zien.

 

De vraag aan KPN is, wanneer komen er meerdere kanalen in de hoogst mogelijke stream?

 

Persoonlijk vind ik BBC en Eurosport belangrijk.

Maar er zijn velen kijkers die naar andere kanalen kijken en ook die graag in de hoogst mogelijke kwaliteit. 

 

Mijn dank is groot. 

Joop

Naar mijn weten hanteert KPN de term HD+ niet meer richting haar klanten en spreekt zij alleen nog over "HD met de beste kwaliteit".

 

KPN, als dat zo is, dan nog iets vergeten in Beeldinstellingen van de KPN TV+ Box:

Automatisch beste kwaliteit

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

 

 

En vergeet niet om HDR op automatisch te zetten.

Anders heb je alsnog geen mooi beeld (als HDR op continue staat.😉

 

HD+ uitdrukking vind ik persoonlijk niet juist.

Want zo krijgt KPN de HD zenders binnen en KPN comprimeert ze naar 7,2 Mb/s.

Dus eigenlijk zou je de gecomprimeerde HD kanalen HD- moeten noemen.

Dit is puur mijn persoonlijke mening.😉😊


Sebas14 schrijft: ESPN net gemeten en is rond de 7 mb/s bij LIVE kijken.

Als je het ESPN kanaal 14 hebt gemeten, dan klopt dat. Dat is zichtbaar wat minder dan het eerste kanaal in het pakket. Dus 221.

Okee, dit is nooit door een moderator bevestigd. Jij heb in deze product update  ook nooit antwoord op gehad. Vandaar de verwarring en de andere topic die ik erbij hebt gehaald.

Zou KPN dan het hoofdkanaal van ESPN 2x op zijn netwerk zetten met 2 verschillende bitrates? Ze zijn al zo zuinig met doorgifte namelijk.


Sebas14 schrijft: ESPN net gemeten en is rond de 7 mb/s bij LIVE kijken.

Als je het ESPN kanaal 14 hebt gemeten, dan klopt dat. Dat is zichtbaar wat minder dan het eerste kanaal in het pakket. Dus 221.

Okee, dit is nooit door een moderator bevestigd. Jij heb in deze product update  ook nooit antwoord op gehad. Vandaar de verwarring en de andere topic die ik erbij hebt gehaald.

Deze vraag kan iemand met een abo op de sportkanalen met een meting doen. Kanaal 14 is idd geen high bitrate kanaal.

Zou KPN dan het hoofdkanaal van ESPN 2x op zijn netwerk zetten met 2 verschillende bitrates? Ze zijn al zo zuinig met doorgifte namelijk.

Ze zijn met meer dan 2 verschillende bitrates wegen adaptieve bitrates van unicast. Waarschijnlijk bewust zo gedaan om een verkoopargument voor de dure sportkanalen te creëren.


Zou KPN dan het hoofdkanaal van ESPN 2x op zijn netwerk zetten met 2 verschillende bitrates?

Daar lijkt het wel op, @Sebas14 . Als ik switch van 14 naar 221 is er ook even een dip.

Er is ook dubbele doorgifte van Beleef. Schakelen tussen 41 en 9999 geeft zo goed als geen dipje, dus dat is één url.


Deze vraag kan iemand met een abo op de sportkanalen met een meting doen. Kanaal 14 is idd geen high bitrate kanaal.

Daar ben ik ook wel benieuwd en nieuwsgierig naar. 

 

Zou KPN dan het hoofdkanaal van ESPN 2x op zijn netwerk zetten met 2 verschillende bitrates?

Daar lijkt het wel op, @Sebas14 . Als ik switch van 14 naar 221 is er ook even een dip.

Er is ook dubbele doorgifte van Beleef. Schakelen tussen 41 en 9999 geeft zo goed als geen dipje, dus dat is één url.

Dit heb ik inderdaad ook al een tijdje in de gaten dat Beleef KPN op 41 en 9999 zit. Wat zal daar het doel van zijn? Ruimte maken voor extra zenders 😅.

Op 9999 kan je trouwens niet terugkijken. Op 41 wel.


Er zijn, helaas, nog steeds mensen met een lage downloadsnelheid.

Dat is de reden dat alle zenders met een hoge stream, ook in een lage gecomprimeerde stream op het netwerk staan.


Er zijn, helaas, nog steeds mensen met een lage downloadsnelheid.

 

Dat zijn alleen klanten met een dsl koper aansluiting. Daar hoeven de klanten met een glasvezel aansluiting niet voor 'gestraft' te worden.

.

Maar dit is wel waarom ik herhaal dat het nooit beter wordt of pas als het gehele netwerk is verglaasd.

Dat voordeel hadden de eerder door mij genoemde providers. Die waren alleen via glasvezel actief dus hoefden niet met een andere groep klanten rekening te houden. 


Er zijn, helaas, nog steeds mensen met een lage downloadsnelheid.

 

Dat zijn alleen klanten met een dsl koper aansluiting. Daar hoeven de klanten met een glasvezel aansluiting niet voor 'gestraft' te worden.

Precies, en klanten met DSL snelheid lager dan 30Mbs hebben recht op 4G buitengebied. Met 30Mbs kan je prima TV kijken met respectabel kwaliteit (5Mbs unicast). Het hoeft geen 10 verschillende streams door gegeven worden, van 0,3Mbs tot 17,5Mbs, het kost alleen maar bandbreedte en geld.


@TDN als ik mij niet vergis hebben klanten in een stad toch echt pech.

"Sneller Internet Buitengebied beschikbaar op jouw adres?

Sneller Internet Buitengebied is alleen beschikbaar als je in het buitengebied woont.

Check of je op jouw adres toegang hebt tot Sneller Internet Buitengebied of het Standaard Internet van KPN "

Bron

Op een vorig adres was via dsl maximaal 16 Mbps leverbaar dus hooguit een 720 SD stream zodat er nog iets ruimte overblijft voor het internet.


@TDN als ik mij niet vergis hebben klanten in een stad toch echt pech.

"Sneller Internet Buitengebied beschikbaar op jouw adres?

Sneller Internet Buitengebied is alleen beschikbaar als je in het buitengebied woont.

Niet perse, de tekst uit jouw bron

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in Nederland woont en waarvan het woongebied voldoet aan de volgende eisen:

  • In de komende 6 maanden kan er niet meer dan 30 Mbit/sec aan downloadsnelheid bereikt worden via het KPN netwerk.

  • Het gebied heeft voldoende capaciteit op het 4G-netwerk.

  • Er moet voldoende 4G binnenshuisdekking zijn.

 

 


In stedelijk gebied zal de ruimte hiervoor niet beschikbaar zijn op het 4G netwerk. 

 

Maar goed dat zal verder weinig uitmaken. Er zullen altijd meerdere streams per kanaal blijven al is het maar voor de kijkers via de app op de smart telefoon.


In multicast zijn er 2 vaste waarden. 7,2 en 14,2.

Unicast is TOT 6 Mbps. 


In multicast zijn er 2 vaste waarden. 7,2 en 14,2.

Unicast is TOT 6 Mbps. 

Volgens berichten hier in forum hebben de HD Glas kanalen dezelfde kwaliteit bij live opname en terugkijken. Dat houdt in, dat of de unicast stream hier ook 14,5Mbs heeft, of de multicast streaam alleen 7.2Mbs.


Dat eerste, unicast ook 14,2. Maar dat is het Accenture platform voor de Linux ontvangers.

Ik dacht dat we het hier over het online/TV+ platform hebben. Daar is mijn antwoord op gebaseerd. 

Bij sport zijn opnames hoge kwaliteit. Maar anders gecodeerd waardoor die unicast stream toch niet 14,2 is. Maar lager. Bij gelijk blijvende kwaliteit. Maar dat is niet live. Live efficiënter coderen is lastiger. Tenzij kpn voor de 4k ontvangers HEVC zou gaan gebruiken. 

Net als bij Digitenne. Al die zenders HEVC 5 Mbps. 


Dat eerste, unicast ook 14,2. Maar dat is het Accenture platform voor de Linux ontvangers.

Ik dacht dat we het hier over het online/TV+ platform hebben. Daar is mijn antwoord op gebaseerd. 

 

Volgens mij het gaat om alle klanten ongeacht het platform want klanten met een Vip5202 of ouder via glasvezel hebben ook die paar betere kanalen.

Dat is namelijk de kern van wat Joop vraagt  wanneer volgen meer kanalen. Dat antwoord blijft natuurlijk hetzelfde de eerste jaren niet. Maar ik laat me natuurlijk graag verrassen.


Bij sport zijn opnames hoge kwaliteit. Maar anders gecodeerd waardoor die unicast stream toch niet 14,2 is. Maar lager. Bij gelijk blijvende kwaliteit.

Daar geloof ik niets van. Volgens mij wordt gewoon dezelfde codec gebruikt en is de beeldkwaliteit toch echt lager. Als je dezelfde beeldkwaliteit met de helft in bandbreedte wilt kunnen aanbieden dan moet je haast wel h.265 (hevc) gebruiken en dat is dus niet het geval.


Dat eerste, unicast ook 14,2. Maar dat is het Accenture platform voor de Linux ontvangers.

Ik dacht dat we het hier over het online/TV+ platform hebben. Daar is mijn antwoord op gebaseerd. 

De verschillende platformen zijn  verschillend in de URLs en misschien ook in encryptie sleutels. De codecs zijn H.264 of H.265, dus de nieuwere ontvangers kunnen ook prima deze URLs gebruiken. Indien de URLs en sleutels zijn hard gecodeerd, kunnen met een simpel wijziging in decoder software deze ook gebruikt worden of door een forwarden op de KPN servers.


Dat eerste, unicast ook 14,2. Maar dat is het Accenture platform voor de Linux ontvangers.

Ik dacht dat we het hier over het online/TV+ platform hebben. Daar is mijn antwoord op gebaseerd. 

De verschillende platformen zijn  verschillend in de URLs en misschien ook in encryptie sleutels. De codecs zijn H.264 of H.265, dus de nieuwere ontvangers kunnen ook prima deze URLs gebruiken. Indien de URLs en sleutels zijn hard gecodeerd, kunnen met een simpel wijziging in decoder software deze ook gebruikt worden of door een forwarden op de KPN servers.

Alleen heeft dit niets met de vraag te maken. Er worden 10 kanalen in de hogere bitrate doorgeven. Alle overige kanalen zijn zover ik weet in diezelfde bitrate beschikbaar bij Redbee alleen wordt dat naar beneden getranscodeerd. 

 

@joop2011 heeft de DIW 7020 dan zijn die kanalen vanaf 1 beschikbaar op de overige boxen vanaf 661. 

Uiteraard moet dit voor alle klanten hetzelfde worden.geen onderscheid. Dus de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 en als het aan mij ligt alle kanalen voor de TV boxen in die 14,2 Mbps.

 

De app bijvoorkeur ook zeker voor smart tv's, vooral omdat die app gelijk gesteld is aan een TV ontvanger dus alleen voor gebruik thuis. Uiteraard zijn de technische beperkingen daarvan mij bekend dat moet KPN dan maar oplossen.

 

 


Alleen heeft dit niets met de vraag te maken. Er worden 10 kanalen in de hogere bitrate doorgeven. Alle overige kanalen zijn zover ik weet in diezelfde bitrate beschikbaar alleen wordt dat naar beneden getranscodeerd. 

 

Dat heeft wel met de vraag te maken, op TV+ontvanger hebben 10 live kanalen met HBR maar opname/terugkijken geen HBR.

De oude TV ontvanger hebben Glas HD in live en opname/terugkijken in HBR. Indien man simpel een verandering/forwarding toepast zijn de URLs voor opname/terugkijken ook bruikbaar voor TV+ontvangers en dan is bandbreedte weer gespaart om nieuwe kanalen met HBR mogelijk te maken.


Alleen heeft dit niets met de vraag te maken. Er worden 10 kanalen in de hogere bitrate doorgeven. Alle overige kanalen zijn zover ik weet in diezelfde bitrate beschikbaar alleen wordt dat naar beneden getranscodeerd. 

 

Dat heeft wel met de vraag te maken, op TV+ontvanger hebben 10 live kanalen met HBR maar opname/terugkijken geen HBR.

 

De vraag gaat toch echt over het gewoon tv kijken niet over opnames. Dat wordt er deels terecht bijgehaald.

KPN gebruikt geen HBR(25 Mbps)


De vraag gaat toch echt over het gewoon tv kijken niet over opnames. Dat wordt er deels terecht bijgehaald.

KPN gebruikt geen HBR(25 Mbps)

HBR betekent HighBitrates, dat een Provider hier 25Mbs gebruikt, betekent niet dat HBR perse 25Mbs is, alles boven normale bitrate is HBR. Normale bitrate van KPN is 7,5Mbs, dus ook een stream van 10Mbs is HBR bij KPN.

Indien voor een netwerk geen 2 aparte URLs gebruikt moet worden voor een unicast stream (opname/terugkijken van multicast stream), zijn meer bandbreedte mogelijk voor gesamte netwerk.


Die url's blijven er toch wel dat maakt geen verschil. Want de diverse apps krijgen ook het unicast signaal.

Verder blijft terugkijken en opnames altijd Unicast

Zolang er niet gekeken wordt is er geen data verbruik. 

 


Dit is echt onzin. De term HBR bestaat officieel zelfs helemaal niet. Het is een benaming die is bedacht door Freddy van Egmond. En dit is de technisch hoofdverantwoordelijke bij SKV. Dat is de enige provider die in Nederland op dit moment die 25Mbps H.264 stream aan klanten levert. 

Dus je kan zeker niet stellen dat 14,2 of alles wat KPN boven 7,2Mbps HBR benoemd kan worden. Ik ga je het nog mooier vertellen. In de transportstream van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 zit bij alle providers en dus ook bij KPN de 25Mbps stream. Dit naast de 14,2Mbps stream die KPN HD+ (of hoe KPN dit soort streams nu wilt noemen). En ook de HBR-streams van de zenders van Warner Bros. Discovery en Disney (ESPN) zijn voor alle providers beschikbaar.


Dit is echt onzin. De term HBR bestaat officieel zelfs helemaal niet. Het is een benaming die is bedacht door Freddy van Egmond. En dit is de technisch hoofdverantwoordelijke bij SKV. 

Ja, heeft Freddy van Egmond of SKV copyright of naamrecht op HBR geregistreerd? Nee, dus ieder kan  HBR gebruiken.

Hier nog paar andere HBR: Hydrobromide Acid, Hybrid Block Repair, Host-Based Replication

 

 


HBR heeft geen copyright van SKV. Maar het is wel duidelijk wat er in context met HBR met bandbreedte tv-kanalen wordt bedoeld. Het is dus onzin om een stream hoger dan 7,2 Mbps als HBR te benoemen. Het zorgt daarnaast - en dit is wellicht belangrijker - voor onduidelijkheid en misverstand.


Reageer