Skip to main content
Vraag

Zappen op KPN TV gaat langzaam en beeld hapert vaak op iPad en laptop

  • 9 September 2024
  • 4 reacties
  • 22 keer bekeken

Hallo, ook ik heb last van dit probleem. Vorige week ben ik nieuwe klant geworden, alles laten aansluiten en testen door een monteur.

De nadruk bij het testen ligt dan voornamelijk op de internetsnelheid en of je beeld hebt, dat was zo. Bekabeld kom ik rond de 900 (1GB abbo) en via (Super)wifi schommelt het enorm. Zelfs zo erg dat programma's stil vallen op Ipad of laptop.

Ik kom van Ziggo waar het allemaal prima liep, het werd alleen steeds duurder voor minder.

Het zappen bij KPN is een ramp, beeld blijft 2-5 seconden stil hangen, ziet er lullig uit. Bij installatie door de monteur heeft alles (Box12) een update gehad. Ik heb er geen switch tussen zitten en de kabels zijn in orde. Ondanks dat het op multicast staat vind ik het beeld niet van goede kwaliteit, LET OP: alles is hetzelfde gebleven als bij mijn Ziggo aansluiting voorheen waar er wel goed beeld was en het zappen wel snel ging, dus daar ligt het niet aan.

Omdat ik nog steeds binnen de 14 dagen internet aankooptijd zit overweeg ik heel sterk om het hele spul te annuleren, vooral ook omdat ik op dit forum zie dat het weinig hoop is voor dit probleem.

Is er inmiddels een wonder gebeurt en zijn deze problemen (op korte termijn) oplosbaar geworden? Laat het me maar even weten dan, ok?

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Ha @Koloro, welkom bij KPN! Wat jammer dat je begint met problemen 😞. Mijn collega Jasper legde het al mooi uit in het oorspronkelijke topic:

langzaam zappen op multicast wordt vaak veroorzaakt doordat het signaal niet optimaal aankomt. De ontvanger kan multicast dan niet vinden en schakelt tijdens het zappen over naar unicast. Dit kan je zien aan het woordje 'live’ in de balk. Als het als 'LIVE’ staat is het multicast, als er 'Live’ staat is het unicast.

 

Je zegt dat het bekabeld wel goed werkt, dat is natuurlijk top. Nu nog via wifi. Kan je iets meer vertellen over hoe je alles hebt aangesloten? Je hebt een Box 12, wat hangt daar verder aan? En is dat bekabeld of draadloos? Je hebt geen switch, heb je wel bijv. een eigen router erachter of andere apparatuur?


Bedankt voor de reactie.

Bekabeld internet is goed, ook al ervaren we daar ook nog af en toe een dip.

Aan de Box 12 zit de TV box en de AV versterker (voor updates), verder geen apparatuur, ook geen eigen router.

Draadloos zitten er een paar telefoons en een tablet op. Zoals eerder aangegeven hebben we ook een extra wifipunt. De snelheid blijft onder verwachting rond de 300 zitten met een abbo van 1GB. Bij de Ziggo hadden we een abbo van 400 en kregen we ook 400 via wifi (vaak net iets meer).

Alles is gelijkvloers.


Ik adviseer je om onderstaand artikel eens te lezen:

 

Dit gaat over te lage snelheid bij glasvezel. Er staan ook tips in over wat je kunt doen als de wifi te traag lijkt. Nog wel een andere vraag: je geeft aan dat de TV+ Box bekabeld aan de Box 12 is aangesloten, maar dat je via wifi problemen ervaart. Heb je dan meer dan één ontvanger? Is het mogelijk de andere ontvanger dan ook bekabeld aan te sluiten? 


Natuurlijk heb ik me eerst verdiept in alle beschikbare info van KPN omtrent dit onderwerp, maar dat heeft geen oplossing gebracht. (wel enkele tests uitgevoerd). Daarna op de KPN community gekeken en vond meerdere probleemeigenaren.

Het is juist de bekabelde TV+Box die hapert en slecht(ter) beeld geeft. Hij loopt nu via de AV vesterker maar ook bij rechtstreeks aansluiten op de TV is het beeld matig en hangt af en toe. Zappen blijft langzaam.

Ik heb 2 TV's en dus boxen, ik heb ze ook omgewisseld, zonder resultaat.

Wifi metingen (oa via Wifiman en Ookla) van 11 dagen wijst uit dat snelheid meestal rond de 300/400 ligt en twee dagen geeft die rond de 730 aan; bij lange na geen stabiele verbinding.

In de modem heb ik de ‘extra wifi’ aangezet, zowel de 2,4 als de 5 GHZ. Verrassend werd hierdoor de wifi nog langzamer, rond 150. Geprobeerd om ze apart (eerst de 2,4 aan en uit en daarna de 5 aan en uit) te gebruiken maar het resultaat bleef laag, rond de 150. Vreemd. Dus weer uitgezet.

Ik vrees dat dit het is, het is allemaal wat mooier voorgespiegeld dan het is heb ik het idee.

Ergens iets gelezen en gehoord over een update voor de BOX12, speelt dit nog een rol?

 

 


Reageer