Skip to main content

Ik heb een iPhone SE (2020) met de iOS 18.0.0.1  update en sinds een aantal weken, misschien langer, heb ik regelmatig last dat als ik onderweg ben of ergens stationair ben mijn internet er steeds uitvliegt. Ik heb dan wel bereik aan de streepjes te zien maar geen internet doet het dan niet. Als ik mijn telefoon uit en weer aanzet gaat het weer even goed maar daarna valt het internet weer weg. Ook schakelt hij als er geen bereik is soms over op het oude E (Edge) netwerk. Hoe kan dit?

Welkom op het forum.

Dit is een bekend probleem waar iPhone 11 en SE gebruikers al sinds eind mei mee te maken hebben:

 

 

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5471936/storing-kpn-netwerk-providers-geld-terug

 

https://radar.avrotros.nl/artikel/iphone-11-blijft-haperen-op-kpn-netwerk-klanten-wachten-op-oplossing-60874
 

De eerste link is voor jou erg relevant. Helaas zie je ook dat mensen al 4-5 maanden wachten op een oplossing. De iPhone SE schijnt dezelfde Intel (?) modem te hebben als de iPhone 11. Beide telefoons zijn sinds eind mei niet meer goed bereikbaar op het KPN netwerk.

Op dit moment wordt enkel de iPhone 11 door KPN als probleemtelefoon erkent. De oplossing wordt langzaam aan klanten aangeboden (swap naar iPhone 13). Maar sommige mensen wachten al maanden. Voor de SE is nog niks erkent of geregeld, helaas.


Wat is dat voor gedoe dan? Waarom wordt dat niet voor SE opgelost? Ik merk het de laatste tijd pas, maar wist niet dat dit probleem er al langer is. Wat gaan we hier aan doen want dit moet niet langer duren. Zijn er timeframes bekend wanneer dit opgelost moet worden anders ga ik toch over een andere provider nadenken!


Er is helaas niks bekend qua timeframes. iPhone 11 gebruikers worden nu wel opgebeld om de telefoon om te ruilen voor een iPhone 13. Maar dat duurt nu ook al maanden. Ik heb nog nergens gelezen dat ze dit ook doen voor SE gebruikers.

Helaas kunnen de moderators hier je ook geen extra informatie bieden over dit hele debacle. Enkel dat je er voor moet zorgen dat er een ticket open staat bij de eerste lijn.

Het is schandalig, maar als je op de eerste 3-4 pagina’s kijkt op dit forum zie je dat je zeker niet de enige bent. Voor de iPhone 11 groep waren het naar schatting 10.000 openstaande tickets in augustus (meerdere medewerkers gezegd). Voor SE en 12 zijn er geen cijfers bekend.


Echt schandalig!


Het is ook vreemd want het ligt duidelijk niet aan het type telefoon, dat de 11 hier last van heeft dat zal, maar de SE 2020 idem dus het is duidelijk een netwerk probleem en niet zozeer een Apple iPhone gerelateerd probleem.


Als je *3001#12345#* invult komt er een menu.

Als het menu Main Menu heet, dan is het een Intel modem.
Als he menu Field Test heet, is het een Qualcomm modem.
 

Intel

Qualcomm

Bron: linkje


Als je *3001#12345#* invult komt er een menu.

Als het menu Main Menu heet, dan is het een Intel modem.
Als he menu Field Test heet, is het een Qualcomm modem.
 

Intel

Qualcomm

Bron: linkje

Waar moet ik dat invullen?


Waar moet ik dat invullen?

Wat ik uit het artikel lees is, dat je dit in moet vullen in je bel menu.
Dus hetzelfde waar je iemand gaat bellen (waar je normaal het telefoonnummer invoert).


Waar moet ik dat invullen?

Wat ik uit het artikel lees is, dat je dit in moet vullen in je bel menu.
Dus hetzelfde waar je iemand gaat bellen (waar je normaal het telefoonnummer invoert).

FTM Dashboard krijg ik dan met  Carrier, TAC, Network PLMN, mijn telefoonnummer en dan gegevens over LTE Band, Bandwidth en Cell iD

Wat moet ik hiermee


Dan zullen ze het menu aangepast hebben, jammer!


Waar moet ik dat invullen?

Wat ik uit het artikel lees is, dat je dit in moet vullen in je bel menu.
Dus hetzelfde waar je iemand gaat bellen (waar je normaal het telefoonnummer invoert).

FTM Dashboard krijg ik dan met  Carrier, TAC, Network PLMN, mijn telefoonnummer en dan gegevens over LTE Band, Bandwidth en Cell iD

Wat moet ik hiermee

Volgens mij zit er gewoon een Intel modem in je iPhone SE (2020). Ook als je googled zie je dat dit het geval is met deze telefoons.

Dat is dezelfde modem als in een iPhone 11. Men zegt dat dit voor het probleem zorgt met het netwerk van KPN. Dus je zit in hetzelfde schuitje als alle iPhone 11 gebruikers die problemen ondervinden.

 

Radar gaat er mee aan de slag, dus ik raad aan het formulier op hun site in te vullen. Want hier op het forum gaan de moderators je echt niet helpen:

https://radar.avrotros.nl/artikel/oproep-heb-jij-verbindingsproblemen-op-je-iphone-11-bij-kpn-of-partners-61003

 


Heb ik gedaan inmiddels. Maar heb nog niets aangegeven bij KPN v.w.b. dit probleem alleen op dit forum omdat ik eigenlijk nauwelijks gebruik maakte van 4G de laatste tijd, maar nu weer wel. Dus wist niets van dit debacle.


Balen dat jij sinds kort problemen met de verbinding van jouw iPhone SE ervaart, @freak969. Probeer eerst dit eens:

  • Zet je toestel uit en weer aan, of haal de batterij eruit.
  • Check in MijnKPN of je al je MB's hebt opgebruikt. Zijn je MB's op? Dan wordt de snelheid van 't internet verlaagd.
  • Kijk of 'bellen over 4G' of 'bellen over wifi' aan staat op je toestel.
  • Zorg dat je altijd de laatste software update hebt.

Werkt dit niet? Volg dan het stappenplan hier: Storing mobiel internet op je telefoon? Handige tips. Vergeet daarbij niet om de dekkingskaart ook te controleren. Hiermee zie je namelijk hoe de dekking op jouw adres is.

Is dit allemaal in orde en blijf je problemen houden? Dan kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen om een ticket voor de technische dienst aan te laten maken. Zij kunnen dan het netwerk controleren. Maak eenvoudig online een belafspraak. We bellen jou dan terug op een moment dat het jou uitkomt.


Balen dat jij sinds kort problemen met de verbinding van jouw iPhone SE ervaart, @freak969. Probeer eerst dit eens:

  • Zet je toestel uit en weer aan, of haal de batterij eruit.
  • Check in MijnKPN of je al je MB's hebt opgebruikt. Zijn je MB's op? Dan wordt de snelheid van 't internet verlaagd.
  • Kijk of 'bellen over 4G' of 'bellen over wifi' aan staat op je toestel.
  • Zorg dat je altijd de laatste software update hebt.

Werkt dit niet? Volg dan het stappenplan hier: Storing mobiel internet op je telefoon? Handige tips. Vergeet daarbij niet om de dekkingskaart ook te controleren. Hiermee zie je namelijk hoe de dekking op jouw adres is.

Is dit allemaal in orde en blijf je problemen houden? Dan kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen om een ticket voor de technische dienst aan te laten maken. Zij kunnen dan het netwerk controleren. Maak eenvoudig online een belafspraak. We bellen jou dan terug op een moment dat het jou uitkomt.

Tja, dat is het standaard riedeltje wat jullie afsteken maar ga ik niet opvolgen. Het probleem ligt duidelijk bij jullie, zover is toch wel duidelijk na maanden deze issues al te hebben?! Met mijn instellingen is hoegenaamd niets mis en heb ik niets in veranderd.


Reageer