Hallo allemaal,
Ik zit al een tijdje met een 'eerste wereldprobleem': ik probeer namelijk mijn ping naar gameservers en websites zo laag mogelijk te krijgen. Als competitieve gamer, die op hoog niveau CS2 speelt, heb ik al van alles geprobeerd om mijn toch al lage ping verder te verlagen. (heb rond de 14ms)
Om te beginnen heb ik diverse Windows-instellingen aangepast door mijn netwerkadapterinstellingen te wijzigen (via Win + R en vervolgens ncpa.cpl). Dit leverde me uiteindelijk een optimalisatie van precies 1 ms op.
Daarna heb ik een oude router van mijn vorige provider Ziggo, de TP-Link Archer C7 v2, uit de kast gehaald. Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat de firmware van deze router geüpgraded kan worden d.m.v. ziggo zooi eraf te halen en daarna oorspronkelijke TP-Link te flashen. Als universitair computer science student, die naast gamen ook graag software ontwikkelt, vond ik dit interessant. De oorspronkelijke reden dat de router in de kast belandde, was dat de wifi vaak wegviel. Na wat research besloot ik OpenWRT te installeren en QoS en SQM in te stellen om bufferbloat te minimaliseren. Dit bleek een flinke verbetering; mijn score op de Bufferbloat-test ging van een D naar een A/A+ en tevens werkte mijn WiFi weer.
Ik had een kabel getrokken van een van de ethernetpoorten van de Experia Box en deze verbonden met de WAN-poort van mijn router. Toch bleef het me irriteren dat een simpele UTP-kabel, direct verbonden met het kpn modem, 1 ms lagere ping oplevert dan wanneer ik via de router werk. De 1ms hogere ping was overigens te verwachten aangezien de router ook iets van overhead met zich meebrengt en als extra link in het netwerk is het logisch dat er een lichte vertraging optreed.
Ondanks dit houd ik de router, omdat de configuratie van QoS en SQM zorgt voor minder bufferbloat, waardoor mijn game ondanks load meer stabiel zal zijn. Toch blijft het me dwarszitten dat al deze inspanningen, inclusief het flashen van de firmware, niet resulteerden in een lagere baseline ping dan wanneer je met het modem direct verbindt.
Na verder onderzoek ontdekte ik dat het aanbevolen wordt om je modem in bridge-modus te zetten, zodat je router volledig de controle over het netwerk krijgt. Helaas bleek dit niet eenvoudig te realiseren via de webinterface van de Experia Box v10a (niet de v10). Na wat speurwerk op forums kwam ik de guide van
Ik volgde de guide en koos uiteindelijk voor de "router mode" voor maximale controle. Helaas heeft dit niet geleid tot een verdere verlaging van mijn ping.
Voordat ik mijn vragen stel, wil ik duidelijk maken dat:
- Ik een ruim budget heb, dus geld is (vrijwel) geen probleem als het gaat om het verbeteren van mijn netwerk.
- ik vind tweaken, leren en het bouwen van oplossingen gewoon erg leuk
- Al zal dit maar leiden tot een verlaging van 1-3 ms latency is dit voor mij de moeite waard.
- Ik heb een VVDSL2_POTS (Vectored VDSL2 en VPLUS)-verbinding met een snelheid van 100/30 Mbit/s.
- voor mijn bandwidth heb ik niet meer nodig er gebruiken ongeveer 3 personen het netwerk voor simpele dingen zoals browsen, email checken of appen met de WiFi. En dan ikzelf gamen natuurlijk (bekabeld).
- Tevens is dit ook niet mogelijk op mijn adres met KPN
Hieronder volgt een afbeelding van de simpele modem-router + router constructie:
Vraag 1: Ik ben erg geïnteresseerd in het vervangen en configureren van mijn eigen modem. Met name volgens deze guide. Is het mogelijk dat een vervanging van een VVDSL2 modem tot een verbetering kan leiden van mijn latency (ping)?
Vraag 2: Op welke specificaties moet ik letten die kunnen leiden tot een verbetering van de ping? Uit eigen onderzoek (en soms interpretatie) heb ik dit lijstje gecreeërd, maar ben benieuwd naar wat anderen hier van denken?
- Fast Path Support: Look for modems that mention "Fast Path" or "Low Latency Mode," which bypasses interleaving to reduce ping.
- High-Performance Hardware: Prioritize modems with powerful CPUs and ample RAM for rapid data processing.
- VDSL2 with Profile 35b (VPlus): Supports high-speed data transfer with minimal latency.
- G.INP and Vectoring (G.vector): Ensures error correction and reduces crosstalk without adding latency.
- OpenWRT Compatibility: Verify that the modem is supported by OpenWRT for further latency optimization and advanced customization.
Vraag 3: Op basis van bovenstaande vragen welke modem zou u mij aanraden voor maximale verbetering van ping? Ik zelf was meer aan het zoeken naar gaming modems, alleen die lijken niet specifiek te bestaan. Gaming routers weer wel.
Aan iedereen die hier tijd en moeite in steekt: ontzettend bedankt, ik waardeer het enorm.
Voor degenen die geneigd zijn cliché antwoorden te geven zoals: "focus op je game in plaats van zulke kleine optimalisaties"—reageer dan liever niet. Naast het feit dat enkele milliseconden het verschil kunnen maken tussen winnen en verliezen (zeker op hoog niveau), vind ik het ook gewoon heel leuk om hiermee bezig te zijn. Ik houd van het tinkeren, configureren en leren over technologieën.