Skip to main content

4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

• January 22, 2024
  • 80 reacties
  • 10757 keer bekeken
4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON
Toon eerste bericht

80 reacties

• September 9, 2025

Dit is me al eens eerder uitgelegd door ​@Ik_Combineer 

Het wil nog niet echt landen haha 

Je had ooit een veel langzamere EoF

Die was max 100mbps

Klopt voor KPN het Gigabit abonnement introduceerde lag de max op 512 Mbps wie een 500 Mb abonnement bestelde werdt in de pop omgezet van EoF naar GoF. Simpel gesteld niet veel anders dan wanneer je thuis in een  pc een andere netwerk adapter installeert moest dat in de pop ook gebeuren. Dit was rond 2012 de Gigabit abonnementen kwamen pas in 2020. Het prijsverschil met 500mb werdt zo klein dat deze verdween, maar is nu weer terug.

Ik zie dat 4Gb in oktober 2023 is geïntroduceerd bij ons waar we sinds 2016 glasvezel hebben moet de boel ook nog worden veranderd. Althans de KPN hardware aangezien Odido via exact dezelfde lijnen in dezelfde pops al 8 Gb levert. Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit hier of een vergelijkbaar topic al eens genoemd.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

ach ik ken nog de tijd 2016 mooie tijd

toen later kwamen de gigabit abbo’s bij ziggo pas , al;s je dat bedenkt gaat de tijd en techniek toch best snel :P

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 10, 2025

toen later kwamen de gigabit abbo’s bij ziggo pas , al;s je dat bedenkt gaat de tijd en techniek toch best snel :P

Ja ik kan mijn eerste inbelverbinding nog voor de geest halen hahaha. De tijd en techniek gaan inderdaad snel :-) . 

• September 10, 2025

Ja ik kan mijn eerste inbelverbinding nog voor de geest halen hahaha. De tijd en techniek gaan inderdaad snel :-) 

En dit alles onder andere dankzij Marconi en Bell

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 10, 2025

Wel heel erg mooi dat de techniek niet stilstaat.

Onze aansluiting is van 2011 en tot 1 GB/s maximaal.

Maar we hebben 200/200 en om eerlijk te zijn, is dat voor ons ruim voldoende.

Maar de nieuwe techniek blijf ik wel volgen.😉

Onze eerste internetverbinding, 1996, was ISDN 64 Kb/s

Bij World Online (wie kent deze nog?)

En dat vonden we toen nog snel ook.

Dat is nu een super trage slak vergeleken met de huidige mogelijkheden.