Skip to main content
Sticky

De Grote Telefooncelzoektocht: doe mee!

• May 12, 2026
  • 17 reacties
  • 228 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Vroeger waren ze niet te missen: telefooncel na telefooncel in het straatbeeld. Tegenwoordig moet je echt geluk hebben om er nog eentje tegen te komen. Daarom starten we een leuke zoektocht: spot jij nog een telefooncel? Deel je foto en locatie met de community: binnen of buiten Nederland, alles mag!

Foto gemaakt door ​@Ik_Combineer

De zoektocht: Spot de telefooncel

Zoals je misschien wel weet, houden we hier in de Community van nostalgische dingen. We hebben zelfs een ‘stukje nostalgie’ topic. Als je het leuk vindt, voel je vrij om ook daar aan te haken!

Eentje die ook heel goed in dit rijtje past is de telefooncel. Terwijl je ze vroeger bijna overal zag, zijn het tegenwoordig al heuse museumstukken geworden. Daarom starten wij een zoektocht, spot de telefooncel. Leuk om te weten, dit idee is ontstaan vanuit een topic over een fotografie project van Nederlandse telefooncellen in het straatbeeld.

Telefooncel gezien?

Heb jij er eentje gezien? Deel een foto en locatie met de community! Binnen of buitenland maakt ons niet uit, misschien spot je er wel één op vakantie?

17 reacties

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Bron: De Stentor editie Apeldoorn d.d. 09-05-2026:

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Waar kunnen we deze telefooncellen zelf spotten? ​@JanD 

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Waar kunnen we deze telefooncellen zelf spotten? ​@JanD 

Ik heb helaas geen idee ​@Jeroen van KPN  

Ik weet dat je via Google vergelijkbare of dezelfde foto kunt vinden met locatie erbij, maar weet niet hoe dit werkt.

Ik kan het wel eens proberen uit te zoeken.

Update:

Gevonden via Google lens:

Staat in Haarlem, body building aan het Houtplein

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 12, 2026

Leuk idee! 

Tijdens onze laatste vakantie in de U.K. zag ik ze nog regelmatig (werkend) staan. Hier een foto van een telefooncel te Kirkwal:

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Prachtig mooi ook die klassiek Engelse variant, helemaal af met zo'n herkenbare rode postbus er naast 😍

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 13, 2026

Zeker prachtig ​@Alexandra van KPN , typisch Brits 😎🤠.

Vandaag heb ik er genoeg gespot in Pecs (Hongarije). De eerste is een standaard-telefooncel die je hier op straat tegenkomt. De tweede vond ik een cultureel centrum waarbij de telefooncel een extra functie erbij heeft gekregen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

‘t Is dichterbij dan je denkt… deze is gespot eind augustus in Gasselte (Drenthe)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zo mooi! Makes me think. In Echten (Drenthe) zit een prachtig mooi klassiek Engels theehuis. Daar hebben ze ook zo'n rode Britse telefooncel staan. 

Dit theehuis is trouwens echt een aanrader voor de liefhebbers van een Engelse high tea😍 Een stukje Engeland in Drenthe. Tot het meubilair en bloemetjes behang aan toe. Het heet, heel toepasselijk: Tea Time.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

In het ontdek en doe museum NEMO in Amsterdam stond ook een telefooncel. Ik vermoed dat als je de hoorn opneemt dat je dan wat gesproken geschiedenis te horen krijgt. Maar een sticker op het raam gaf al aan dat de telefooncel buiten gebruik was. 

Ik ga het later nog eens proberen. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Zo mooi! Makes me think. In Echten (Drenthe) zit een prachtig mooi klassiek Engels theehuis. Daar hebben ze ook zo'n rode Britse telefooncel staan. 

Dat kennen wij wel… die high tea is echt heerlijk en deze schatjes lopen er ook rond…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 13, 2026

Haarlem, Houtplein 

Vroeger kon je in de onderste 4 nog bellen. Nu al jaren niet meer.

Foto: Wikipedia 

Ik plaats nog wel eens een eigen foto. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ook grappig, aan de Baltische Zee in Duitsland is er eentje die omgebouwd is tot douche. Ik heb alleen geen idee of deze nog bestaat daar. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik spotte er één tijdens een festival:

Kun jij je mobiel opladen 🔌📱, handig!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Ik weet dat er een jaar of 10 geleden voor het gemeentehuis van Naarden-Bussum een soort kunstexpositie stond met een aantal telefooncellen. Vanuit een publieke driehoekige cel kon je naar de andere kunstrijke (afgesloten) cellen bellen, waarbij er per cel een verhaal werd verteld. 

Ik moet eens diep graven naar mijn fotos, maar zo zag het eruit bij de opbouw

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Voor 3 jaren was ik in Zwitserland, in Zürich en Basel zijn nog veelal telefooncellen te vinden, en men kon gratis naar vast en mobiel netwerken in Zwitserland bellen. Hier een voorbeeld

https://maps.app.goo.gl/a3oMW5dC1pGU9jKv5

RonaldM01
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Parkeerterrein huidige hoofdkantoor ANWB Den Haag Wassenaarseweg.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 16, 2026

Vandaag gespot in Kroatië, deze stond in Mursko Scredisce onder een afdakje. Net als de afgelopen week in Hongarije is de provider Telekom: