Skip to main content

De TOP 2000 - Editie 2025

• December 12, 2025
  • 123 reacties
  • 1868 keer bekeken
Top 2000
Toon eerste bericht

123 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 13, 2025

Ik had hem blijkbaar in een oud topic gezet, maar daar reageerde ik dit;

Persoonlijk heb ik dit jaar voor het eerst gestemd, dit naar aanleiding van een campagne van Tweakers om hun AI nummer "Mijn hele leven was Wi-Fi 7" in de top2000 te krijgen.

Behalve dat ik het nummer grappig vindt waardeer ik vooral de aandacht om de discussie over AI in muziek op de starten. En hoewel ze niet in de top2000 staan zijn er verschillende nieuwsberichten over geweest en is er op verschillende plekken van het internet goed over gediscussieerd.

https://youtu.be/BVH3Evv3XYI

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 14, 2025

Had ook dit jaar gekeken naar de kaartjes voor het Cafe. Prijs is niet boeiend, wel dat je maar 50 minuten mag, daar ga ik de reis niet voor maken. Wel heads up dat ze de kaartverkoop dit jaar vrij laat deden, en niet zoals ik me herinner vroeger op 1 November ofzo.

Voor mij is de Top2000 op Tv aan een beetje mijn kerstboom al sinds jaar of 15. Qua muziek niet spannend; dan liever de de Snob 2000, ondergewaardeerde liedjes die eigenlijk verdraaid goed zijn.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 14, 2025

Persoonlijk heb ik dit jaar voor het eerst gestemd, dit naar aanleiding van een campagne van Tweakers om hun AI nummer "Mijn hele leven was Wi-Fi 7" in de top2000 te krijgen.

Behalve dat ik het nummer grappig vindt waardeer ik vooral de aandacht om de discussie over AI in muziek op de starten. En hoewel ze niet in de top2000 staan zijn er verschillende nieuwsberichten over geweest en is er op verschillende plekken van het internet goed over gediscussieerd.

De tekst is grappig maar ik vind het een slechte ontwikkeling. De muziekkwaliteit liep de laatste jaren toch al niet over en dat is ook terug te zien in de top2000. Ik weet dat ik verwend was in de jaren 80 maar toch…

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 14, 2025

Daar staan plaatjes op die veel beter zijn dan de plaatjes die in de top2000 staan. En dan heb ik ook nog maar gesorteerd op jaren 80.

Doe Maar – Je Loopt Je Lul Achterna (1983)
Dat kon toen gewoon nog 😀 Tikkeltje rebels.

Duran Duran – A View To A Kill (1985)
Een echte bond classic. Briljante titelsong. Meer Bond kan bijna niet.

Fleetwood Mac – Tango In The Night (1987)
Wat een geweldig album is dit.

Frank Boeijen Groep – Foto Van Een Mooie Dag (1985)
Nu is (bijna) alles van deze man goed, maar deze staat in mijn top 10 van deze man. Beste NL artiest wat mij betreft. Met afstand.

ABBA – Head Over Heels (1982)
Een van hun betere. Staat nooit bij de topnummers zoals Waterloo maar deze is daarmee ondergewaardeerd. Prachtige opening zoals het alleen in de jaren 80 kon.

Alice & Battiato – I Treni De Tozeur (1984)
Prachtig. Italiaans is zo mooi als taal in een song.

Hans de Booij – Een Vrouw Zoals Jij (1983)
Nederpop in hoogtijdagen.

Salt ‘n’ Pepa – Push It (1988)
Dat was echt wel een mega hit in 88. De oudere jongeren met een auto hadden zo’n bas woofer in de achterbak liggen en dan hoorde je deze plaat al een dorp verder. Push it push it.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Roy74 

De jaren 80 van de vorige eeuw, was qua muziek erg goed!
In jouw bovenstaande lijst staan hele goede, en vooral mooie nummers uit de jaren 80.
Maar je kunt al zo een eigen Top 1000 van je jaren 80 maken, een lijst die volgens mij ook door Radio Veronica wordt uitgezonden, al weet ik het niet helemaal zeker!

Maar in de Top 2000 van dit jaar, zit weer genoeg nummers uit de jaren 80, al is er wel een lichte verschuiving naar heden den daagse muziek.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb er zoveel zin in! En het virus doorgegeven aan mijn kinderen, die vroegen gisteren: ‘kunnen we dat dan weer aanzetten op tv’? We luisteren nu eerst nog even naar de Top 4000 op Radio 10, wat voor mij altijd de perfecte opwarmer is voor de Top 2000.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

We luisteren nu eerst nog even naar de Top 4000 op Radio 10, wat voor mij altijd de perfecte opwarmer is voor de Top 2000.

De echte opwarmer is natuurlijk Top 10000 🎵🎶

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 15, 2025

Daar staan plaatjes op die veel beter zijn dan de plaatjes die in de top2000 staan. En dan heb ik ook nog maar gesorteerd op jaren 80.

Doe Maar – Je Loopt Je Lul Achterna (1983)
Dat kon toen gewoon nog 😀 Tikkeltje rebels.

Duran Duran – A View To A Kill (1985)
Een echte bond classic. Briljante titelsong. Meer Bond kan bijna niet.

Fleetwood Mac – Tango In The Night (1987)
Wat een geweldig album is dit.

Frank Boeijen Groep – Foto Van Een Mooie Dag (1985)
Nu is (bijna) alles van deze man goed, maar deze staat in mijn top 10 van deze man. Beste NL artiest wat mij betreft. Met afstand.

ABBA – Head Over Heels (1982)
Een van hun betere. Staat nooit bij de topnummers zoals Waterloo maar deze is daarmee ondergewaardeerd. Prachtige opening zoals het alleen in de jaren 80 kon.

Alice & Battiato – I Treni De Tozeur (1984)
Prachtig. Italiaans is zo mooi als taal in een song.

Hans de Booij – Een Vrouw Zoals Jij (1983)
Nederpop in hoogtijdagen.

Salt ‘n’ Pepa – Push It (1988)
Dat was echt wel een mega hit in 88. De oudere jongeren met een auto hadden zo’n bas woofer in de achterbak liggen en dan hoorde je deze plaat al een dorp verder. Push it push it.

@TDN ​@Roy74 

Ik krijg inspiratie van jullie. Mijn platenspeler draait nu Head Over Heels. Zometeen Doe Maar of toch Duran Duran? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

Ik heb thuis ook doe maar, of een singeltje van "De Bom"

Me moeder heeft een platenzaak, heerlijke muziek 😃

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 15, 2025

De tekst is grappig maar ik vind het een slechte ontwikkeling. De muziekkwaliteit liep de laatste jaren toch al niet over en dat is ook terug te zien in de top2000. Ik weet dat ik verwend was in de jaren 80 maar toch…

Ik ben het geheel met je eens dat dit niet is wat je moet willen, en dat was juist de reden om hem wel in de 2000 te pushen. Om die discussie te beginnen. Een tijdje terug hadden we ook dat anti AZC lied wat opeens populair was en volledig met AI gemaakt. Er zouden in mijn ogen betere regels moeten komen omtrent AI en AI muziek. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De echte opwarmer is natuurlijk Top 10000 🎵🎶

Dit kende ik niet, dankjewel!

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Dat was ook exact de bedoeling ​@Noordzee. Inspiratie krijg ik ook altijd als ik voorkeuren en lijstjes van anderen voorbij zie komen. Je (her)ontdekt pareltjes. Heerlijk topic en altijd leuk om met muziek het oude jaar in te gaan.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Hoi ​@Roy74 

In jouw bovenstaande lijst staan hele goede, en vooral mooie nummers uit de jaren 80.
Maar je kunt al zo een eigen Top 1000 van je jaren 80 maken, een lijst die volgens mij ook door Radio Veronica wordt uitgezonden, al weet ik het niet helemaal zeker!

Maar in de Top 2000 van dit jaar, zit weer genoeg nummers uit de jaren 80, al is er wel een lichte verschuiving naar heden den daagse muziek.

De verschuiving zie ik ook en is begrijpelijk maar niet minder treurig. De kwaliteit gaat er mijn inziens niet op vooruit. Na 2000 ben ik een beetje afgehaakt. Maar smaken verschillen nu eenmaal.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Ik ben het geheel met je eens dat dit niet is wat je moet willen, en dat was juist de reden om hem wel in de 2000 te pushen. Om die discussie te beginnen. Een tijdje terug hadden we ook dat anti AZC lied wat opeens populair was en volledig met AI gemaakt. Er zouden in mijn ogen betere regels moeten komen omtrent AI en AI muziek. 

De discussie moet zeker worden gestart. Ik ben zelf van mening dat deze AI troep een trap in het gezicht is van mensen die hun gaven en talent gebruiken om iets moois te maken. Daarnaast kan iedereen op zolder een smakeloos plaatje maken. Muziek was er ook om maatschappelijke thema’s ter discussie te stellen maar dit is geen muziek maar makkelijk scoren. Ik moet altijd denken aan zwart-wit van Frank Boeijen. Een tijdloos nummer met een boodschap. Zet aan tot nadenken en discussie waarbij het niet eens uitmaakt of je het er mee eens bent. Ik vrees met vrezen dat we dadelijk moeten discussiëren over AI meuk zonder emotie. Tja. Niet mijn ding.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Elk jaar kan ik niet kiezen uit alle mooie liedjes die ik in mijn lijstje wil opnemen en dus verzand ook elk jaar het stemmen. Beetje zoals ​@Jasper van KPN dus. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 15, 2025

Ik luister eigenlijk nooit naar de radio (of kijk muziek tv), en als gevolg daarvan weet ik ook nooit zo goed wat er allemaal aan nieuwe muziek bij komt. En als ik dan een keer wél radio luister (bij vrienden in de auto, ofzo) dan kom ik (voor mijn gevoel) ook vooral dingen tegen die me niet aanspreken, of waarvan ik ook eigenlijk dit vind:

De kwaliteit gaat er mijn inziens niet op vooruit. 

Ik ben zelf geboren in de 80s, waardoor mijn vormende muziek die uit de 90s is. Popmuziek uit de 90s is nog steeds wel een feest van herkenning, maar ook niet per sé muziek die ik echt goed vind ofzo. Het oudere werk vind ik toch meestal beter. 
En daarnaast ligt mijn smaak ook net iets meer buiten de populaire gebaande paden. Waardoor dat wat ik leuk vind minder gauw tot niet op de mainstream radio gedraaid wordt. Lang leve streaming dus :D

Een paar jaar geleden heb ik wel eens een poging gedaan om een Top 2000 stemlijst in te vullen. Maar de helft van mijn keuzes stond überhaupt niet eens in de voorkeuzelijsten. Daarna heb ik de moeite ook niet meer genomen om te stemmen.

Kijken doe ik ook niet echt, behalve op oudjaarsavond nog wel als ik dan thuis ben. Als een soort behang.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 15, 2025

Hoi ​@Roy74 

Er zijn dit jaar best veel nummers verdwenen uit de lijst. Dit zijn ze met tussen haakjes de plek van vorig jaar: 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Zijn er dit jaar meer nummers verdwenen uit de top2000 als andere jaren ​@Noordzee? Toen ik de lijst bekeek leek er een aardige verschuiving te hebben plaatsgevonden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 15, 2025

Die verschuivingen vind ik altijd enorm leuk om te zien; neem een 'Smells like teen spirit' van Nirvana uit 1991 (of 1990?), deze staat nu al een tijdje in de Top 2000 maar dat was toen de plaat uitkwam ondenkbaar. Het was rauw, ruw, hard en eigenzinnig. Leuk dat ook zulke nummers in de loop van de tijd toch meer 'mainstream' zijn geworden. Al was het destijds natuurlijk een mega hit, daar ben ik me van bewust hoor. Zelf houd ik ook van wat meer 'obscure' muziek maar mijn jeugdliefde op het gebied van muziek is Queen. En zo lang Freddie en zijn makkers op nummer 1 staan vind ik het een goede lijst🙏🏻Al ga ik eerder voor een 'You take my breathe away', 'Who want to live forever', 'Innuendo' of 'Under Pressure'. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 15, 2025

Zijn er dit jaar meer nummers verdwenen uit de top2000 als andere jaren ​@Noordzee? Toen ik de lijst bekeek leek er een aardige verschuiving te hebben plaatsgevonden.

Dat weet ik niet, maar voor mijn gevoel wel :

Zesmaal Beatles, zesmaal U2, driemaal Queen, viermaal Elvis Presley etc. etc.   

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Opdat ​@Noordzee niet zonder inspiratie achterblijft.

A Flock Of Seagulls – I Ran (So Far Away) (1982)
Icehouse – Hey Little Girl (1982)
Die hadden nog wel meer hits, zoals Crazy

2 Belgen – Lena (1985)
Wist niet dat dit plaatje al zo oud was.

A-Ha – Manhattan Skyline (1986)
Met de Living Daylighs maakten ze net als Duran Duran ook de perfecte Bond titlesong.

Bryan Ferry – Slave To Love (1985)
Roxy music…

Pet Shop Boys – Rent (1987)
Het nummer Domino Dancing werd gebruikt bij het programma waarbij domino stenen werden neergezet in grote sporthallen. Met Jack van Gelder dacht ik. Ook nog nummers zoals It’s a Sin.

Survivor – Burning Heart (1986)
In de shaduw van Eye of The Tiger.

Talk Talk – Happiness Is Easy (1986)
Such a shame dat deze niet in de Top2000 staat 😀

The Stranglers – Always The Sun (1986)
Golden brown was er ook eentje maar deze vind ik mooier.

Turn up the bass zou ik zeggen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Dat weet ik niet, maar voor mijn gevoel wel :

Zesmaal Beatles, zesmaal U2, driemaal Queen, viermaal Elvis Presley etc. etc.   

Dat was mijn gevoel ook.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

Die verschuivingen vind ik altijd enorm leuk om te zien; neem een 'Smells like teen spirit' van Nirvana uit 1991 (of 1990?), deze staat nu al een tijdje in de Top 2000 maar dat was toen de plaat uitkwam ondenkbaar. Het was rauw, ruw, hard en eigenzinnig. Leuk dat ook zulke nummers in de loop van de tijd toch meer 'mainstream' zijn geworden. Al was het destijds natuurlijk een mega hit, daar ben ik me van bewust hoor. Zelf houd ik ook van wat meer 'obscure' muziek maar mijn jeugdliefde op het gebied van muziek is Queen. En zo lang Freddie en zijn makkers op nummer 1 staan vind ik het een goede lijst🙏🏻Al ga ik eerder voor een 'You take my breathe away', 'Who want to live forever', 'Innuendo' of 'Under Pressure'. 

Who want to live forever is vele malen mooier dan Bohemian Rhapsody. Ik heb daar echt nooit wat aan gevonden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 15, 2025

Who want to live forever is vele malen mooier dan Bohemian Rhapsody. Ik heb daar echt nooit wat aan gevonden.

En dan vooral de live versie in Boedapest (1986) tijdens de Live Magic Tour, kippenvel. En als ik Queen luister is het eigenlijk altijd live, op plaat zijn ze natuurlijk steengoed maar Freddie live is ongeëvenaard. Voor de liefhebber; 8. Save Me - Queen Live in Montreal 1981 [1080p HD Blu-Ray Mux]

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 15, 2025

De enige Jarre in de top2000 zakt flink de afgelopen jaren. Ik blijf deze plaat van mijn Franse held draaien. Steeds opnieuw.