Skip to main content

Weet je nog, die goeie ouwe tijd? Je stond op, at ontbijt en keek uit het raam om het weer te checken. Nu? Je grijpt je telefoon om te zien of het regent, terwijl je vergeet dat de gordijnen ook open kunnen. Ja lieve lezers, we hebben een uitdaging. Telefoonverslaving is overal, en eerlijk gezegd: we kunnen er niet eens boos om worden. We zijn allemaal schuldig. De oplossing? Lees maar mee. 

Maak kennis met de NoPhone

Selfie maken? Insta bijwerken? Je oma bellen? Op Tinder naar links swipen en tussendoor een topic aanmaken op de KPN Community? Vergeet het maar. Met dit toptoestel mag je alles maar kunt absoluut niks. 

Waarom een NoPhone?

Het placebo effect. Het doel van de NoPhone is simpel maar briljant: het biedt een humoristisch en praktisch alternatief voor mensen die te veel tijd op hun smartphone doorbrengen. Het is een stuk plastic dat eruitziet en aanvoelt als een telefoon, maar helemaal geen functionaliteit heeft. Het idee is om bewustwording te creëren rondom smartphoneverslaving en gebruikers te helpen hun schermtijd te verminderen. Het is tegelijkertijd een parodie op onze afhankelijkheid van technologie én een tool om ons eraan te herinneren dat we best zonder kunnen. Al is het maar voor even! 😊

Een gezonde relatie met je telefoon?

Het kan zeker. Tips van de redactie: 

• Telefoon op bed voor het slapen gaan? Vergeet het maar, gooi hem in de vaatwasser. Of zorg ervoor dat het niet binnen handbereik zit. 😉
  • Ga je digitaal detoxen? Informeer dan je omgeving hierover en hou je ruggengraat recht.
  • Schakel je meldingen uit om verleidingen te verminderen.

Win een NoPhone!

Uiteraard lees je dit niet voor niets! Wij mogen een aantal NoPhone's uitdelen en zijn zeer benieuwd naar hoe jij hiermee omgaat. Past het prima in je leven zo? Wil je minderen? Of juist meer gasgeven op de lolly van de digitale wereld? Of heb jij een familielid of bekende die wel een NoPhone kan gebruiken?

Uit de allerleukste en meest analoge reacties hieronder gaan we een paar winnaars kiezen. We zijn benieuwd! 

Over analoog gesproken, ik sluit af met een grapje over een oud toestel. Je moet het zelf draaien om verbinding te maken. Maar hé, het is wel gegarandeerd een goede workout voor je arm! 😄📞

Ik ben totaal niet verslaafd of getrouwd met mijn iPhone 14 Pro Max.
De grootste deel van de dag staat hij stand-by en gebruik ik hem niet, en daarnaast gaat hij helemaal uit zodra ik mijn warme bed in duik.

Ook kan ik zonder mijn iPhone van huis, bijvoorbeeld voor een heerlijke wandeling 🚶🏻in de vrije natuur 🌳🍁🕊️wat ruim aanwezig is in de Regio Arnhem.

Whatsapp gebruik ik alleen als ik daar zin in heb, dus kijk absoluut niet elke keer als er een berichtje binnen gekomen is, vindt ik ook totaal niet nodig.
Uiteraard krijgt de persoon die wat aan mij vraagt 🙋🏻 een bericht van mij terug, maar op het moment dat het mij uitkomt.
Is het belangrijk of urgent dan belt diegene mij maar gewoon op, heel simpel!!

Ik ben opgegroeid in de jaren 80 en 90 toen er nog helemaal geen mobiele telefonie 📱 en internet 🖥️ was, dus ik ben ook niet anders gewend.
Uiteraard was er toen wel al autotelefoon en het begin van internet bij bedrijven.

Dus zo’n NoPhone is in mijn situatie niet nodig!

Maar mijn dierbare zus zou hem wel goed kunnen gebruiken, want die kan geen moment zonder haar smartphone, en deelt ook alles met de familie.
Alleen is zei geen klant bij KPN.

gezien dat het land zo bezig is met plastic vind ik dit een nutteloze verspilling.

Een plastic blok verdwijnt in een la of in de speelgoedbak van een kind

of erger nog in de 

dit noemt men dan milieubewust.

beter optie is voor de mensen die de hele dag op hun telefoon zitten is een

Afkickkliniek voor telefoonverslaving

Je grijpt je telefoon om te zien of het regent, terwijl je vergeet dat de gordijnen ook open kunnen.

Gelukkig ben ik niet telefoonverslaafd, heb hem ook niet nodig voor zulke takken. Mijn smart wekker lees me het weer bericht automatisch 🤣, de gordijnen worden geopend of gesloten via smarthome en shermersensor, en mijn smarthome wordt geactiveerd/deactiveerd via aanwezigheidssensor. Voor lui iemand met alzheimer heel praktisch. 😂

Ik wist niet dat er klinieken bestonden voor een telefoonverslaving. 

Ik wist niet dat er klinieken bestonden voor een telefoonverslaving. 

Zo zie je maar, weer eens wat geleerd! 

Ik moet toegeven dat ik verslaafd ben aan mijn mobiel. Ik zit er veel te veel mee in mijn handen. Nu alweer 🤪. Het erge nog is dat je steeds hetzelfde rondje doet. Van app a naar b naar c en dan weer naar app a en verder. Je kan het niet stoppen. Is niet zo leuk tijdens etentje in restaurant of wanneer er visite is. Om de relatie te redden zou het een oplossing kunnen zijn zo’n noPhone. Misschien kunnen we deze dan wel delen. Mijn wederhelft is ook vergroeit met haar mobiel. 

Ik snap het wel ​@Hoopvol, we doen ook echt álles met dat ding tegenwoordig. En inderdaad, het vaste rondje langs apps, herkenbaar 😋 Ik probeer 'm soms gewoon weg te leggen, en de dag er niet mee te beginnen.

Misschien leuk zo'n NoPhone, voor tijdens de feestdagen. Wel een mobieltje in de hand maar je kunt er niks mee, dat wordt even wennen dan😁

Mijn tip voor Apple gebruikers die niet los kunnen komen van hun apparatuur: gebruik de Focus functionaliteit. Op Android zal vast hetzelfde mogelijk zijn.

Met Focus kun je er voor zorgen dat jij weer de leiding hebt over je leven in plaats van je apparatuur.

Mijn IPhone, watch en iPad gaan in de avond in de slaapstand en dan krijg ik alleen nog signalen van bewust gekozen apps en contacten. Maar je kunt nog verder gaan natuurlijk. Bewust eens je notificatie instellingen bekijken en aanpassen is ook verstandig om eens te doen.

Mijn gordijnen gaan overigens automatisch open zoals het bij een echte IT-er hoort 😁 inderdaad om het weer te checken haha.

Goede tips ​@Roy74! 😁

Mijn gordijnen gaan overigens automatisch open zoals het bij een echte IT-er hoort 😁 inderdaad om het weer te checken haha.

Hahaha mooie middenweg. 

Goede tips ​@Roy74! 😁

Hahaha mooie middenweg. 

Overigens is het inderdaad wel een serieus probleem zo’n verslaving.

Ik zat vanmiddag in de trein terug en als je dan om je heen kijkt zie je bijna iedereen de focus op de telefoon hebben.

Dat is best zonde want ik ben net als ​@Michel.uit.Arnhem in de jaren 80 en 90 groot geworden en weet dat het ook anders (en in mijn optiek leuker) kan als we ons eens wat meer met de omgeving bezig houden.

Toch zijn de smartphones ook erg handig en helpen ons gek genoeg ook weer om contacten te leggen.

Hoi ​@Roy74 

Mooi gesproken!

Ik reis gelukkig heel weinig met de trein, maar als ik een keer de trein moet nemen, zitten er inderdaad meer dan de helft van de mede reizigers te turen op zijn of haar smartphone, terwijl je binnen Gelderland door prachtige natuurgebieden 🌲🌳🐿️ rijdt, waar je eigenlijk vanuit de trein van zou moeten genieten.
Ik kan mij daar soms best wel aan irriteren, omdat ik nog weet dat het in de jaren 80 en ook begin jaren 90 veel gezelliger was tijdens een treinreis.

In de trolleybussen 🚎 in Arnhem zie je dat veel minder gebeuren gelukkig, daar kijken toch de meeste mensen naar buiten of maken onderling een praatje.

Ik heb totaal geen smartphone 📱nodig om nieuwe mensen te leren kennen, ik heb mijn kennissen- en vriendenkring op een spontane manier in het dagelijks leven leren kennen, zónder tussenkomst van mijn iPhone 14 Pro Max.

Waarmee dus maar weer wordt bewezen, dat je daar echt geen smartphone bij nodig hebt.
Ja, om een afspraak 📆 met elkaar te maken of kort iets aan elkaar mede te delen. 

Ik ben nu 52 jaar, en zal ook nooit verslaafd gaan raken aan mijn iPhone.
Ik kan prima zonder mijn iPhone, en kan hem ook heel gemakkelijk uren van mij vandaan houden.
Ik gebruik als ik hem nodig heb, maar niet om de grootste deel van de dag mee in mijn handen te zitten, moet er niet aan denken 💭.

Dat is best zonde want ik ben net als ​@Michel.uit.Arnhem in de jaren 80 en 90 groot geworden en weet dat het ook anders (en in mijn optiek leuker) kan als we ons eens wat meer met de omgeving bezig houden.

Toch zijn de smartphones ook erg handig en helpen ons gek genoeg ook weer om contacten te leggen.

Het is een mes dat aan 2 kanten snijdt inderdaad.

Eerder deze week had ik het toevallig nog met iemand over de 80’er en 90’er jaren. Als je met iemand afspreekt en diegene blijkt verhinderd te zijn krijg je een berichtje of telefoontje. Ook als je al onderweg bent kan je dat ontvangen. Voor de mobiele telefoons kon dat niet, als iemand verhinderd was stond je daar maar te wachten en hopen dat diegene nog kon. Dat zijn momenten waar ik heel blij dat ik bereikbaar ben en niet ergens hoef te staan wachten in onzekerheid.

Verder kan ik mijn telefoon gelukkig vaak ook een tijdje links laten liggen als ik met andere dingen bezig ben.

Ik reis gelukkig heel weinig met de trein, maar als ik een keer de trein moet nemen, zitten er inderdaad meer dan de helft van de mede reizigers te turen op zijn of haar smartphone, terwijl je binnen Gelderland door prachtige natuurgebieden 🌲🌳🐿️ rijdt, waar je eigenlijk vanuit de trein van zou moeten genieten.

De trein is voor mij juist de uitgelezen plek om een boek te lezen. Thuis heb ik altijd wel wat te doen, in de trein heb ik alle ruimte om te lezen. Een echt fysiek boek ook, geen e-reader.

Vroeger in de jaren 60 ging ik met de bus naar mijn werk (van Leeuwarden naar Philips in Drachten)
Mobieltjes bestonden toen bij mijn weten nog niet.
Maar de busreis was vaak erg gezellig.

Even een ervaring delen:
Het was nog donker en de bus ging rijden en de conducteur moest licht hebben want dat was in de bus nog uit.
Toen riep hij naar de chauffeur: Willem Ljocht jonge! (Willem licht jongen)
Maar Willem hoorde het niet en toen riep bijna de hele bus met z'n allen WILLEM LJOCHT JONGE!!!
Waarop de conducteur ons een gemene blik toewierp, maar het resultaat was, dat er licht kwam.

Nog één?:
Iemand had een 6 rittenkaart en die was al vol, maar de man beweerde van niet.
Toen telde de conducteur de ritten Dat is één en dat is….
En de hele bus ging mee tellen En dat is twee enz….
Waarop we wederom een gemene blik toegeworpen kregen en begon weer opnieuw te tellen en wij telden weer luidkeels mee.

De conducteur had blijkbaar geen gevoel voor humor….
---

OK, heeft niets met mobieltjes te maken, maar de clou is dat je ook zonder mobieltjes prettig kunt leven.
En om even on-topic te blijven, mijn telefoon gaat nooit mee naar bed, ik ga naar bed om te slapen.
Neem hem wel altijd mee als ik ergens heen ga, maar uit fatsoen ga ik niet bellen tenzij ik een erg belangrijk telefoontje verwacht.

Dat is inderdaad de humor die je niet niet meer ziet omdat iedereen alleen met de telefoon bezig is ​@huistijger. De omgeving Arnhem is inderdaad erg leuk om vanuit een trolley te zien ​@Michel.uit.Arnhem. Voor Corona ben ik in de donkere dagen voor kerst wel eens daar geweest. Erg leuk.

Het is zoals ​@Jasper van KPN zegt: de telefoon heeft voor- en nadelen. Ik was afgelopen zomer erg blij dat ik echt overal bereikbaar was met mijn smartwatch met multi sim. Het is denk ik de kunst om een beetje te matigen en dat lukt velen steeds minder, bang om iets te missen. Tja, lastig want een beetje regulering is ook niet te doen.

Ik denk dat ik wel verslaafd ben aan mijn computer.
Die gaat 's morgens vroeg al aan als ik van bed af kom en dat verschilt wel eens meestal rond 06:00 uur maar 05:00 uur komt ook regelmatig voor. (Hangt ook van Pretzel af, mijn wekker-kat)😺
Maar gaat wel meestal om 16:00 uur weer uit, dan wil ik even krant lezen, journaal kijken en wat er verder is op TV.

Soms zet ik hem later weer even aan als ik hem ergens voor nodig heb, dat zelfde kan ik ook op mijn telefoon doen, maar dat scherm is te klein om te internetten.
Nee de telefoon gebruik ik alleen om te bellen en te betalen, de rest gebruik ik zelden als ik niet thuis ben en wat moet opzoeken dan dus wel.
En streamen of zoals men tegenwoordig zegt casten (ik haat dat woord) dat ga ik al helemaal niet doen, niet op telefoon en niet op tablet.

Hoi ​@Roy74 

Leuk om te horen dat je voor corona 😷 nog in mijn woonplaats Arnhem bent geweest, en toen ook een ritje hebt gemaakt met een trolleybus 🚎 door Arnhem.
Zelf zit ik alleen maar in de trolleybus als ik naar Ziekenhuis Rijnstate moet of naar Winkelcentrum Kronenburg 🛍️ in Arnhem-Zuid.

De trolleybus hoort bij Arnhem, en zal ook nooit verdwijnen volgens een uitspraak van de gemeenteraad.

Alleen al een ritje met deze bussen is een beleving en manier om te digi detoxen. Ik ben toen in het winterse openluchtmuseum geweest en ben met de bus ook langs dat ziekenhuis gekomen.

Ultiem detoxen in het museum, zeker in de winter met al die vuurkorven. En natuurlijk de prachtige oude trams die er rijden.

Maar wat is het dan fijn als je toch even je telefoon kunt pakken om de bustijden te raadplegen 😅

Dat openluchtmuseum ben ik in de jaren 90 ook geweest, ik heb daarna nog heel lang een poster van de plattegrond van het park aan de muur gehad. Zelfs nu ik die plattegrond weer zie heb ik herinneringen bij sommige punten. Die herinneringen zijn wel minder scherp dan foto's die ik recenter op vakanties heb gemaakt, met een telefoon kan je wel makkelijk herinneringen opslaan als het ware.

Dat openluchtmuseum ben ik in de jaren 90 ook geweest, ik heb daarna nog heel lang een poster van de plattegrond van het park aan de muur gehad. Zelfs nu ik die plattegrond weer zie heb ik herinneringen bij sommige punten. Die herinneringen zijn wel minder scherp dan foto's die ik recenter op vakanties heb gemaakt, met een telefoon kan je wel makkelijk herinneringen opslaan als het ware.

Je noemt daar nog een voordeel van een moderne smartphone: de goede camera. Om die reden zou ik de telefoon niet meer willen missen. Die krengen hebben ook voordelen.

Het is echt een belevenis als je een oude RET tram door het prachtige landschap ziet rijden. Nog maar eens gaan.

Kijk eens ​@Jasper van KPN en ​@Michel.uit.Arnhem, er staat zelfs een stukje KPN/PTT historie. Hoe mooi is dat. Een tijd waarin je nog niet hoefde te detoxen 😎

Foto’s stiekem gemaakt met mijn telefoon 😅

Hoi ​@Roy74 

Ja, die foto’s herken ik wel.
Ik wil volgend jaar zomer 🌤️, samen met mijn ouders, nog een keer naar het Nationaal Openlucht Museum in mijn woonplaats Arnhem.
Mijn ouders vinden dat namelijk erg leuk, en dan gaan we vanuit mijn woonwijk met de trolleybus 🚎 daar heen.

Hoi ​@Jasper van KPN 

Omdat je een sterk verouderde plattegrond van het Nationaal Openlucht Museum in Arnhem hebt geplaatst (door middel van een link in jouw reactie), hierbij de meest actuele plattegrond van het park anno 2024.
Mocht je Arnhem opnieuw willen bezoeken, dan heb je hem alvast en kun je alvast een wandelroute maken.

Wat leuk al die herinneringen hier. 😁 Ik kan me niet meer heugen hoe het er in het OV aan toeging voor smartphones. Ik keek altijd al graag uit het raam, maar snap ook wel dat veel mensen lekker een serie op de telefoon kijken bijvoorbeeld. 
Ik had laatst een oudere man in de bus die ook zei dat hij het jammer vond dat iedereen maar naar dat scherm zat te turen en dat mensen eens boeken moesten gaan lezen in het OV. Inclusief ik. 
Ik moest lachen en liet hem zien wat ik op mijn telefoon aan het doen was; lezen! Ik heb een hoop e-books op mijn smartphone en lees op die manier vaak in de bus. Toch makkelijker dan een boek in de rugzak (plus ik wil niet dat mijn boeken beschadigen). De man kon er ook om lachen gelukkig.

De tijd doden in het OV met je smartphone lijkt me geen slecht iets, maar als het op een verslaving gaat lijken, tja. Dan is minderen geen slecht idee. 
Ik gebruik op mijn smartphone de digitale welzijn opties veel. Ik heb een modus die aangaat als ik mijn e-reader app open, waardoor de meeste notificaties er niet meer door komen. Zo kan ik rustig lezen. 
Om 1:00 gaat de nachtmodus aan en die zet het scherm ook op zwartwit. Ook heb ik timers op mijn meest gebruikte apps gezet van 30 minuten. 

Ik wilde met name minder ‘doomscrollen’. Ik ben erg vatbaar voor de algoritmes van Instagram en Reddit en bracht daar echt veel te veel tijd door. Dat is nu gelukkig een stuk minder!
Soms log ik uit op één van de apps of verwijder hem. Als ik er geen makkelijke toegang meer toe heb is de neiging om ze te gebruiken ook minder groot. 

Een tijd waarin je nog niet hoefde te detoxen 😎

Klinkt heerlijk. 😭

Dat is ook heerlijk ​@Sanne van KPN maar jij detoxt ook al aardig lees ik 😁

Ik snap de oudere man die je tegenkwam wel een beetje. Zonder dat schermpje maak je veel meer contact met je omgeving en dan ontstaan vaak hele leuke gesprekken in een trein. Dat maakt het een stuk leuker en gezelliger in het OV. De humor in het OV zoals ​@huistijger beschrijft herken ik ook nog wel. Ik denk trouwens dat de telefoon niet eens het probleem is maar meer de social media apps die erop staan. De algoritmes hebben maar 1 doel en dat is je zolang als mogelijk op het platform houden. Reclame-Inkomsten…

@Michel.uit.Arnhem je maakt me enthousiast om Arnhem weer eens te bezoeken en dan twijfel ik tussen het museum en de prachtige Zoo.

Ik snap de oudere man die je tegenkwam wel een beetje. Zonder dat schermpje maak je veel meer contact met je omgeving en dan ontstaan vaak hele leuke gesprekken in een trein. 

Ja dat is ook weer zo. Ik moet bekennen dat ik sowieso liever in mijn eigen wereldje zit in de trein/bus. Dus ik vind het ontlopen van de gesprekken fijner. 🙃
Social media ben ik met je eens. Die zijn inderdaad ontworpen om je aandacht zo lang mogelijk vast te houden, daar wil ik echt vanaf. Schrok me een hoedje toen ik zag hoeveel tijd ik eerder op die apps doorbracht...

Reageer