Skip to main content

Weet je nog, die goeie ouwe tijd? Je stond op, at ontbijt en keek uit het raam om het weer te checken. Nu? Je grijpt je telefoon om te zien of het regent, terwijl je vergeet dat de gordijnen ook open kunnen. Ja lieve lezers, we hebben een uitdaging. Telefoonverslaving is overal, en eerlijk gezegd: we kunnen er niet eens boos om worden. We zijn allemaal schuldig. De oplossing? Lees maar mee. 

Maak kennis met de NoPhone

Selfie maken? Insta bijwerken? Je oma bellen? Op Tinder naar links swipen en tussendoor een topic aanmaken op de KPN Community? Vergeet het maar. Met dit toptoestel mag je alles maar kunt absoluut niks. 

Waarom een NoPhone?

Het placebo effect. Het doel van de NoPhone is simpel maar briljant: het biedt een humoristisch en praktisch alternatief voor mensen die te veel tijd op hun smartphone doorbrengen. Het is een stuk plastic dat eruitziet en aanvoelt als een telefoon, maar helemaal geen functionaliteit heeft. Het idee is om bewustwording te creëren rondom smartphoneverslaving en gebruikers te helpen hun schermtijd te verminderen. Het is tegelijkertijd een parodie op onze afhankelijkheid van technologie én een tool om ons eraan te herinneren dat we best zonder kunnen. Al is het maar voor even! 😊

Een gezonde relatie met je telefoon?

Het kan zeker. Tips van de redactie: 

• Telefoon op bed voor het slapen gaan? Vergeet het maar, gooi hem in de vaatwasser. Of zorg ervoor dat het niet binnen handbereik zit. 😉
  • Ga je digitaal detoxen? Informeer dan je omgeving hierover en hou je ruggengraat recht.
  • Schakel je meldingen uit om verleidingen te verminderen.

Win een NoPhone!

Uiteraard lees je dit niet voor niets! Wij mogen een aantal NoPhone's uitdelen en zijn zeer benieuwd naar hoe jij hiermee omgaat. Past het prima in je leven zo? Wil je minderen? Of juist meer gasgeven op de lolly van de digitale wereld? Of heb jij een familielid of bekende die wel een NoPhone kan gebruiken?

Uit de allerleukste en meest analoge reacties hieronder gaan we een paar winnaars kiezen. We zijn benieuwd! 

Over analoog gesproken, ik sluit af met een grapje over een oud toestel. Je moet het zelf draaien om verbinding te maken. Maar hé, het is wel gegarandeerd een goede workout voor je arm! 😄📞

Ik ben totaal niet verslaafd of getrouwd met mijn iPhone 14 Pro Max.
De grootste deel van de dag staat hij stand-by en gebruik ik hem niet, en daarnaast gaat hij helemaal uit zodra ik mijn warme bed in duik.

Ook kan ik zonder mijn iPhone van huis, bijvoorbeeld voor een heerlijke wandeling 🚶🏻in de vrije natuur 🌳🍁🕊️wat ruim aanwezig is in de Regio Arnhem.

Whatsapp gebruik ik alleen als ik daar zin in heb, dus kijk absoluut niet elke keer als er een berichtje binnen gekomen is, vindt ik ook totaal niet nodig.
Uiteraard krijgt de persoon die wat aan mij vraagt 🙋🏻 een bericht van mij terug, maar op het moment dat het mij uitkomt.
Is het belangrijk of urgent dan belt diegene mij maar gewoon op, heel simpel!!

Ik ben opgegroeid in de jaren 80 en 90 toen er nog helemaal geen mobiele telefonie 📱 en internet 🖥️ was, dus ik ben ook niet anders gewend.
Uiteraard was er toen wel al autotelefoon en het begin van internet bij bedrijven.

Dus zo’n NoPhone is in mijn situatie niet nodig!

Maar mijn dierbare zus zou hem wel goed kunnen gebruiken, want die kan geen moment zonder haar smartphone, en deelt ook alles met de familie.
Alleen is zei geen klant bij KPN.

gezien dat het land zo bezig is met plastic vind ik dit een nutteloze verspilling.

Een plastic blok verdwijnt in een la of in de speelgoedbak van een kind

of erger nog in de 

dit noemt men dan milieubewust.

beter optie is voor de mensen die de hele dag op hun telefoon zitten is een

Afkickkliniek voor telefoonverslaving

Je grijpt je telefoon om te zien of het regent, terwijl je vergeet dat de gordijnen ook open kunnen.

Gelukkig ben ik niet telefoonverslaafd, heb hem ook niet nodig voor zulke takken. Mijn smart wekker lees me het weer bericht automatisch 🤣, de gordijnen worden geopend of gesloten via smarthome en shermersensor, en mijn smarthome wordt geactiveerd/deactiveerd via aanwezigheidssensor. Voor lui iemand met alzheimer heel praktisch. 😂

Ik wist niet dat er klinieken bestonden voor een telefoonverslaving. 

Ik wist niet dat er klinieken bestonden voor een telefoonverslaving. 

Zo zie je maar, weer eens wat geleerd! 

Ik moet toegeven dat ik verslaafd ben aan mijn mobiel. Ik zit er veel te veel mee in mijn handen. Nu alweer 🤪. Het erge nog is dat je steeds hetzelfde rondje doet. Van app a naar b naar c en dan weer naar app a en verder. Je kan het niet stoppen. Is niet zo leuk tijdens etentje in restaurant of wanneer er visite is. Om de relatie te redden zou het een oplossing kunnen zijn zo’n noPhone. Misschien kunnen we deze dan wel delen. Mijn wederhelft is ook vergroeit met haar mobiel. 

Ik snap het wel ​@Hoopvol, we doen ook echt álles met dat ding tegenwoordig. En inderdaad, het vaste rondje langs apps, herkenbaar 😋 Ik probeer 'm soms gewoon weg te leggen, en de dag er niet mee te beginnen.

Misschien leuk zo'n NoPhone, voor tijdens de feestdagen. Wel een mobieltje in de hand maar je kunt er niks mee, dat wordt even wennen dan😁

Reageer