Hoewel lastig, toch ook wel leuk om een dwaling (achtig iets) neer te mogen zetten. In deze gekozen voor filmtrivia vanwege wat raakvlakken met mijn werkzaamheden als ook liefhebber. Mogelijk dat er een paar kleine spoilers in verwerkt zitten voor degene die de films nog op de kijklijst hebben staan (of ze hierdoor juist gaan kijken).
1 van mijn all time favourites is toch wel 'Blues Brothers'. Naast de heerlijke muziek ook een sterrencast. Er zit echter ook een vreemde eend in de bijt. Iemand die niet als acteur bekend is, maar als regisseur. Tevens heeft deze film heel lang het record van meeste gecrashte auto’s gehad. In de film sneuvelen er welgeteld 104 auto’s.
Vraag 1: Welke regisseur had aan het einde van de film een cameo?
Vraag 2: Welke film (uit 1998) verbak het record aantal gecrashte auto’s? (huidig record is 105)
Een andere film waar ik veel waardering voor heb is ‘Pulp Fiction’. Ook hier geen gebrek aan bekende acteurs als ook een mooie keuze in muziek (hoewel het daar in de film totaal niet om draait). De niet chronologica waarmee de film bekeken wordt als ook de verschillende verhaallijnen die los van elkaar toch samenkomen/raakvlakken hebben maken het voor mij een pareltje.
Vraag 3: Ja, de film heeft een sterrencast, maar ook andere welbekende acteurs. Hieronder een scene met Uma Thurman, John Travolta en “Buddy Holly”. De vraag is dan ook: Herkennen jullie de acteur?
Vraag 4: In de openingsscene overvallen Pumpkin en Honey Bunny een diner. De zin die Honey Bunny gebruikt om de overval te openen wordt tevens gebruikt als opening in een lied van de ‘Fun Lovin' Criminals’. Welk nummer is dit?
Een ander soort films waar ik graag naar kijk zijn parodieën. Niet alle films binnen dit genre zijn leuk, hoewel dat natuurlijk kijker afhankelijk is. Voor deze trivia sessie is de keuze gevallen op ‘Spaceballs’. Naast de link met SciFi waar ik ook graag naar kijk zitten er (in mijn optiek) briljante grappen in. Dit werd toen al gewaardeerd, maar ook recentelijk zijn de invloeden van deze film terug te vinden.
Vraag 5: Op onderstaande foto uit de film is een space diner met parking te zien. Hierop is duidelijk de waardering van toen te vinden. Zien jullie waar ik op doel?
(Voor degene die een kleine hint willen: Spaceballs is in de basis een parodie op Star Wars)
Vraag 6: Zoals gezegd is ook tegenwoordig de invloed van de film terug te vinden.
Welk automerk voorziet ook in de optie “Ludicrous Speed”?
En om af te sluiten dan nog een vraag, waarvan ik zeker weet dat iedereen deze goed heeft.
Vraag 7: Welke film moet ik absoluut gekeken hebben?
Uiteraard graag de antwoorden in het wit . Succes/Veel plezier.