Skip to main content

Earth Hour 2025: mag het licht uit? Samen maken we het verschil!

• 19 maart 2025
  • 16 reacties
  • 346 keer bekeken
Earth Hour 2025: mag het licht uit? Samen maken we het verschil!
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Digital Cleanup Day is net achter de rug… en nu op naar Earth Hour!
Op zaterdag 22 maart 2025 is het weer zover: het moment om wereldwijd samen een uur lang de verlichting uit te schakelen. Earth Hour is een initiatief waarbij miljoenen mensen en bedrijven aandacht vragen voor klimaatverandering en energiebesparing. Ook wij doen mee! Bij KPN zetten we ons al jarenlang in voor een groenere toekomst. Doe jij ook mee?

Waarom Earth Hour belangrijk is

Earth Hour gaat niet alleen over dat ene uur zonder licht. Het laat zien dat we samen impact kunnen maken door bewust om te gaan met energie en duurzaamheid. Door simpelweg een lamp uit te schakelen, maken we een statement: onze planeet verdient onze aandacht! 

#BeterInternet: veilig, sociaal én groen

Duurzaamheid is een vaste en belangrijke pijler in onze missie. Bij KPN draait het om #BeterInternet: een internet dat niet alleen veilig en sociaal is, maar ook bijdraagt aan een schonere wereld. Earth Hour past hier perfect bij. Maar onze inzet gaat verder dan één uur per jaar.

Onze blijvende impact

Bij KPN werken we continu aan duurzamere oplossingen:

• Energiezuinig netwerk
    Sinds 2011 draaien we op 100% groene stroom uit Nederlandse zon- en windenergie. Ondanks de groei in dataverkeer is ons energieverbruik fors gedaald en tegen 2030 willen we dat nog met 50% verminderen.
  • Circulariteit
    We streven naar een bijna volledig circulair bedrijf in 2025. Dit betekent minder nieuwe grondstoffen en meer hergebruik, zoals gerecyclede modems en TV-ontvangers.
  • Maatschappelijke impact
    We zetten ons in voor een veiliger en socialer internet. Onze #BeterInternet-campagnes helpen jong en oud om bewust en veilig online te zijn.

Duurzaamheid zit in grote én kleine dingen

Bij KPN zetten we grote stappen op het gebied van duurzaamheid (en we zijn er nog lang niet) maar ook de kleine veranderingen maken een verschil. Zo hebben we afscheid genomen van wegwerpbekers in onze kantoren en winkels: dat betekent voor iedereen een herbruikbare beker meenemen. Een kleine moeite, met een grote impact.

Daarnaast gebruiken we energiezuinige verlichting in onze panden, met slimme bewegingssensoren die het licht alleen laten branden wanneer dat nodig is. Zit je te stil? Dan springt het licht uit, alsof het je vriendelijk wil zeggen: "Tijd om even te bewegen!" Zo bespaar je energie én werk je meteen aan je stappendoel 😅.
En om onnodig energieverbruik te voorkomen, controleren onze beveiligers ’s nachts of overal het licht uit is.

Wist je trouwens dat meerdere van onze moderators al gebruik maken van Philips Hue? Wil jij ook je bijdrage aan duurzaamheid uitbreiden? Met slimme verlichting zoals Philips Hue, die je eenvoudig kunt bedienen via KPN’s Smart Home, kun je niet alleen energie besparen, maar ook je verlichting optimaliseren voor een duurzamer en energiezuiniger huis!

Wat doen wij zaterdag?

Tijdens Earth Hour schakelen we zoveel mogelijk op onze kantoren de verlichting uit. Op sommige locaties is het niet mogelijk vanwege veiligheid of operationele redenen.

Op zaterdag 22 maart om 20:30 uur geven wij één uur terug aan de natuur door mee te doen aan Earth Hour. Jij ook? Zet je verlichting uit en laat zien dat we samen het verschil kunnen maken!

Wil je meer weten? Earth Hour is een initiatief van het Wereld Natuur Fonds: Geef één uur voor meer natuur!

16 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 20 maart 2025

Prima dat bedrijven een statement maken. Privé doe ik al veel aan het terugdringen mijn energieverbruik. Ik heb zelf ook Hue verlichting door het hele huis met overal sensors. Zo gaat licht aan en uit waar nodig. Ik heb sinds vorig jaar ook screens en rolluiken die ik ook met licht- en temperatuursensoren automatisch bedien. De zon uit de kamer houden scheelt heel veel en een rolluik sluiten omdat het ook veel kou of juist warme scheelt is ook perfect. Verder denk ik dat het ook een beetje bewust zijn is dat energie resources kost. De energieprijs is daar een aanjager van want voorheen kostte het toch weinig was de redenering.

Ik zie dat mensen met zonnepanelen echt als een malle energie verbruiken, terwijl je juist zuinig zou moeten omspringen met energie mijn inziens.

Verder zijn het de kleine dingen die samen impact maken. De tv ontvanger op de ecostand betekent inderdaad wat langer wachten maar op jaarbasis scheelt dit weer.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Qua energie verbruik ben ik echt een hele zuinige, als je naar gemiddelden kijkt dan zit ik daar nog onder het laagste gemiddelde van alle opties qua woning.

Ik heb totaal 3 zonnepanelen en het is beter om de stroom te gebruiken dan terug te leveren, want ik belast het overbelaste energienet ermee, al zijn ze hier nu bezig met uitbreiding vandaar ook afgelopen dinsdag stroomonderbrekingen.

Lastigste met Zonnepanelen is dat ze op veel momenten meer opwekken dan je kan gebruiken, zo een wasmachine heeft even wat pieken, maar die gaan dan ver boven wat je opwekt, maar ik kan moeilijk de gehele dag dat ding aan zetten. De wasdroger is minder hoog qua belasting en kon ik laatst ook mooi al mijn stroom die ik opwekte gedurende 1,5 uur opmaken.

Even gekeken naar de Hue aanbieding van KPN, mij iets te prijzig en denk niet dat ik er daadwerkelijk veel mee ga besparen, als ik er niet ben gaat het licht uit en die kleuren is vooral leuk voor de kinderen.

Wat betreft gasverbruik ben ik ook zo enorm laag, heel goed handelen met de zon in de winter en als het zomer is dan hangt mijn balkon vol met zeilen en een opmaat gemaakte set zeilen die ik nu nog voor mijn raam kan spannen. Balkon op het zuiden heeft voordelen in de winter, maar in de zomer is het zo ontiegelijk heet dat er geen plantjes buiten kunnen staan…

Ik vind het wel goed dat er elk jaar een moment komt waarop mensen met zo een Earth Hour even aan het denken worden gezet.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 21 maart 2025

Goed bezig ​@MandersOnline. Je kunt overigens ook witte Hue lampen scoren. Je zal inderdaad niet veel besparen tov gewone led lampen maar het gemak dat lichten automatisch aan en uit gaan is wel top.

Verstandig dat je niet het hele dak hebt vol liggen met panelen. Je bent bewust bezig met energie en dat is een beetje wat ik bedoelde. Gewoon zuinig zijn is de eerste stap.

wjb
Superuser
  • 74509 reacties
  • 21 maart 2025
MandersOnline schreef:

Wat betreft gasverbruik ben ik ook zo enorm laag, heel goed handelen met de zon in de winter ...

Ik heb de afgelopen winter 7m³ aan gas verbruikt voor het verwarmen van mijn woning. Mijn hybride warmtepomp staat zo ingesteld dat hij het boven de -3C° alleen moet doen en de CV ketel niet mag laten bijschakelen. In het midden van het land is het deze winter nauwelijks kouder geweest dan -3C° en dus is de CV ketel nauwelijks bijgesprongen. De warmtepomp heeft wel bijna 2100kWh aan stroom verbruikt maar daarmee is het verwarmen van mijn woning een heel stuk goedkoper (en duurzamer) dan op gas.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 21 maart 2025

Mooi resultaat ​@wjb. Maar in de winter zal je neem ik aan niet alles van zonnepanelen kunnen gebruiken? En ja, de energie komt dan verder vaak uit gasgestookte centrales.

Ik verbruik ook veel minder gas dan gemiddeld voor mijn woningtype maar zo weinig als jij verbruikt dat lukt nu nog niet. Ik ga me op het eind van het jaar nog eens verdiepen in de oplossing voor mijn huis.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@Roy74 Ik kan zeggen dat het dak aardig vol ligt, ik woon in een appartementencomplex en kon kiezen voor 3 of 4 panelen, als het aan mijzelf gelegen had waren het er maar 2 geworden, maar die keuze kreeg ik helaas niet.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 21 maart 2025
MandersOnline schreef:

@Roy74 Ik kan zeggen dat het dak aardig vol ligt, ik woon in een appartementencomplex en kon kiezen voor 3 of 4 panelen, als het aan mijzelf gelegen had waren het er maar 2 geworden, maar die keuze kreeg ik helaas niet.

Ja dat snap ik. Ik zie in het dorp huizen die echt veel panelen hebben gelegd en die mensen klagen nu behoorlijk. Ik vind dat deels terecht omdat de overheid zeer onbetrouwbaar is gebleken, ook op dit gebied. Ik onderstreep dus zeker het belang van zuinig doen met ressources maar probeer dat in eerste instantie te doen door bewust gedrag. Dat scheelt ook al enorm. 
En Shyrin schreef al over de maatregelen in bedrijven zoals KPN. Dat vind ik een goede zaak want er was gewoon veel verspilling.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Voor sommigen was het in het begin ook een gigantisch verdienmodel. Je kreeg hetzelfde bedrag als wat je moest betalen terug voor alles extra wat niet gesaldeerd werd.

Net als zoveel gesubsidieerde zaken zoals aanschaf elektrische auto’s wordt op een bepaald moment te duur en dan zien de mensen met de kleinste portemonnee steeds dat mensen met een buitengewoon goed inkomen steeds mazzel hebben en als zij denken aan de beurt te zijn stopt het.

Ja inderdaad onbetrouwbaar, maar misschien moeten we daar toch wat meer op bedacht zijn, dit is iets wat we kunnen zien aankomen, al trappen we er massaal steeds weer in.

Ze noemen bewust geen datum tot wanneer iets is, want dan denken we ook ja over 1 jaar kost het mij geld en dat zie je nu al gebeuren, men stopt nu massaal met die panelen plaatsen, omdat vanaf 2027 het zo lang duurt voor je het terugverdient hebt.

wjb
Superuser
  • 74509 reacties
  • 21 maart 2025
Roy74 schreef:

Mooi resultaat ​@wjb. Maar in de winter zal je neem ik aan niet alles van zonnepanelen kunnen gebruiken? En ja, de energie komt dan verder vaak uit gasgestookte centrales.

Het aantal zonnepanelen (8 stuks met een gezamenlijk vermogen van zo'n 2750Wp) is afgestemd op mijn verbruik. Ik lever op jaarbasis maar 900kWh terug aan het net en dat gebeurt uiteraard in de lente, zomer en herfst. Het heeft mijns inziens geen zin om meer zonnepanelen te leggen want, nadat de salderingsregeling beëindigd wordt levert een teruggeleverde kWh vrijwel niets meer op.

Mijn energieleverancier beweert mij 100% stroom uit wind en zon te leveren maar ik geloof nooit iemand op z'n blauwe ogen en dus ook mijn energieleverancier niet. Ik weet wel dat 1m³ gas een kleine 10kWh aan energie oplevert terwijl mijn warmtepomp met 2,4kWh aan stroom ook 10kWh aan energie genereert. Alleen dat levert dus al een enorm duurzaamheidsvoordeel op.

WebHalla
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 47 reacties
  • 21 maart 2025

Op 30 maart gaan we een heel uur geen stroom gebruiken! ;-)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3427 reacties
  • 21 maart 2025
WebHalla schreef:

Op 30 maart gaan we een heel uur geen stroom gebruiken! ;-)

(geen licht 😂)

Ja en om het hele uur door te brengen ga we achter een game PC met nieuwste nVidia kaart met paar kWh verbruik🤣

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 21 maart 2025
MandersOnline schreef:

Voor sommigen was het in het begin ook een gigantisch verdienmodel. Je kreeg hetzelfde bedrag als wat je moest betalen terug voor alles extra wat niet gesaldeerd werd.

Net als zoveel gesubsidieerde zaken zoals aanschaf elektrische auto’s wordt op een bepaald moment te duur en dan zien de mensen met de kleinste portemonnee steeds dat mensen met een buitengewoon goed inkomen steeds mazzel hebben en als zij denken aan de beurt te zijn stopt het.

Ja inderdaad onbetrouwbaar, maar misschien moeten we daar toch wat meer op bedacht zijn, dit is iets wat we kunnen zien aankomen, al trappen we er massaal steeds weer in.

Ze noemen bewust geen datum tot wanneer iets is, want dan denken we ook ja over 1 jaar kost het mij geld en dat zie je nu al gebeuren, men stopt nu massaal met die panelen plaatsen, omdat vanaf 2027 het zo lang duurt voor je het terugverdient hebt.

Exact dit, terwijl het idee achter dit soort maatregelen juist voor iedereen een stimulans zou moeten zijn om te minderen. Ik ben al een tijdje zeer bedacht op deze overheidswaanzin. Spoiler alert: hybride auto’s zijn de volgende melkkoeien.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 21 maart 2025
wjb schreef:
Roy74 schreef:

Het aantal zonnepanelen (8 stuks met een gezamenlijk vermogen van zo'n 2750Wp) is afgestemd op mijn verbruik. Ik lever op jaarbasis maar 900kWh terug aan het net en dat gebeurt uiteraard in de lente, zomer en herfst. Het heeft mijns inziens geen zin om meer zonnepanelen te leggen want, nadat de salderingsregeling beëindigd wordt levert een teruggeleverde kWh vrijwel niets meer op.

Mijn energieleverancier beweert mij 100% stroom uit wind en zon te leveren maar ik geloof nooit iemand op z'n blauwe ogen en dus ook mijn energieleverancier niet. Ik weet wel dat 1m³ gas een kleine 10kWh aan energie oplevert terwijl mijn warmtepomp met 2,4kWh aan stroom ook 10kWh aan energie genereert. Alleen dat levert dus al een enorm duurzaamheidsvoordeel op.

Goed gezien, leggen wat nodig is en dan levert het voordeel op in de portemonnee en duurzaamheidswinst. Bewust omgaan, ook met deze materie.

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

Ik ben helemaal zuinig, het huis draait sinds donderdag jl. op een thuisbatterij van 10 kWh + 16 zonnepanelen! Ik draai nu 3 dagen op de thuisbatterij. Overdag wordt ie opgeladen met me zonnepanelen. Er is in die 3 dagen maar 2% naar het stroomnet van Essent gegaan. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 652 reacties
  • 23 maart 2025
MandersOnline schreef:

Even gekeken naar de Hue aanbieding van KPN, mij iets te prijzig en denk niet dat ik er daadwerkelijk veel mee ga besparen

@MandersOnline Hue is prachtig Smart Home spul, behalve voor je portemonnee. 😅 Na de eerste nieuwe aanschaf, heb ik de rest vrijwel tweedehands via marktplaats. Het is wel een mooie start om Smart Home te ontdekken. 

Als je dat onder de knie krijgt, kan je voor een fractie van het geld via Home Assistant en Zigbee een IKEA LED gebruiken, met precies dezelfde (en zelfs meer) opties.

Dennis Overbeek schreef:

Ik ben helemaal zuinig, het huis draait sinds donderdag jl. op een thuisbatterij van 10 kWh

@Dennis Overbeek Nice! Welke thuisbatterij heb je, als ik vragen mag? 

Vorig jaar hebben wij van de ~3000kWh ongeveer 1100kWh teruggeleverd, maar dat willen we straks nog lager krijgen. Daarom kijken wij ook wel naar een batterij, maar is lang niet altijd “voordeliger”.

We gaan binnenkort elektrisch koken en rijden niet elektrisch en hebben geen warmtepomp, maar ja, ben toch wel erg benieuwd hoe jij die keuze hebt gemaakt. 😀 (als je dat wilt delen)

afgelopen vrijdag

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

Beste ​@ikheetjeff,

Dit heb ik in huis:

Dit is gedaan door EnergieWonen uit Ede, maar die hebben een samenwerking met energiebedrijf Essent. Ik weet niet bij wie jij zit. 

Reageer