Skip to main content
Beantwoord

Een forum is toch geen sociale media?

• July 30, 2026
  • 63 reacties
  • 760 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

30 juli 2026

In deze topic lijkt het erop dat een forum ook als sociale media wordt gezien.

Persoonlijk zie ik een forum niet als een sociale media.

Ik ben heel benieuwd wat jij daarvan vind.

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

P.S.

Ik noem het vaak (a)sociale media.

Zelf heb ik alleen Whats-app voor berichten.

Verder heb ik geen (a)sociale media

Beste antwoord door joop2011

Ok, als ik het goed heb zien 90% een forum als (a)sociale media.😉

Dan heb ik er volgens de meerderheid dus 2:

Whats app (gebruik het alleen voor berichten net zoals op SMS destijds)

KPN Forum, vooral om andere KPN klanten te helpen. (soms via de huiskamer iets meer (maar wel leuk)

63 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 30, 2026

Een forum is wat anders als sociale media. 

KPN is zelf overigens wel actief op deze social media kanalen: 

Facebook messengerInstagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

Wat is eigenlijk sociaal aan die media? De vele gebruikers die zelfs in gezelschap alleen maar naar een schermpje staren of over straat tegen hun toestel lopen te schreeuwen vind ik nou niet bepaald sociaal 🍺.

• July 30, 2026

Wat is er niet sociaal aan een community/forum?  In principe zou dat een groep personen met een gedeelde intresse betreffen.

Bij social media zoals bedoeld gaat het in principe  om contact maken en samen praten op internet.

Ik zie echt geen verschil.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

Ook WhatsApp vind ik geen sociale media. Daar kunnen ook niet zomaar veel mensen meelezen. Vaak 1 op 1.

TvG2016
Helper
  • July 30, 2026

Een community is in de basis geen sociale media. Maar sommige mensen zien het wel als sociale media. Ik volg dit soort community’s beroepsmatig en eigenlijk schrik je dan echt. Het is voor sommigen geen klanten die andere klanten helpen of klanten die een provider proberen te helpen (wat feitelijk hun taak helemaal niet is) maar ‘a way of life’ geworden of aan het worden. Een soort van onschuldige verslaving. Inderdaad net hoe sociale media ook een verslaving kan zijn of kan gaan worden. Soms op meerdere community’s actief en tientallen berichten per dag plaatsen. Is dat erg?Nee, dat niet maar dan heeft het inderdaad meer met een sociale media te maken.

Het wordt pas erg(er) als die personen de realiteitszin een beetje kwijtraken. En wellicht negatieve uitingen over hun provider als een persoonlijke aanval gaan zien en ook daadwerkelijk zou aanvoelen. Je moet eens weten hoeveel verwensingen en zelfs echte bedreigingen je dan vie priveberichten krijgt, En dan wordt het wel een problematische sociale media-achtige verslaving.

• July 31, 2026

Wat is er niet sociaal aan een community/forum?  In principe zou dat een groep personen met een gedeelde intresse betreffen.

Bij social media zoals bedoeld gaat het in principe  om contact maken en samen praten op internet.

Ik zie echt geen verschil.

Even een nuance aanbrengen. Het forum heeft natuurlijk wel een andere functie en wezenlijk doelgroep dan bijvoorbeeld Facebook.  Maar verder blijf ik bij wat ik schreef ik zie soms echt geen verschil.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 31, 2026

30 augustus 2026

Kun jij in de toekomst kijken ​@joop2011 ?

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • July 31, 2026

Ik dacht al, wat is er of gaat er gebeuren op 30 augustus 2026? 

Len B
Helper
  • Helper
  • July 31, 2026
Sorry ! !

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

Natuurlijk is een internet forum zoals KPN community een sociaal media. 2 bron

Overheid: Wat verstaan we onder sociale media?

Sociale media bestaan uit een grote diversiteit aan online platformen waarin gebruikers met elkaar in contact komen door het plaatsen en delen van inhoud (content) of het reageren hierop. 

Wikipedia: Sociale media

Er zijn onder andere de volgende sociale media: blogs, microblogs (bijvoorbeeld Mastodon, Tumblr, Bluesky en 𝕏; voor juli 2023 bekend als Twitter), groepschat-apps (bijvoorbeeld Snapchat), social bookmarking (bijvoorbeeld Pinterest), videosites (bijvoorbeeld YouTube, Vimeo en TikTok), internetfora, op samenwerking gebaseerde projecten als Wikipedia, en sociaalnetwerksites als Facebook, Reddit, LinkedIn en Instagram (en voorheen Google+, Orkut en Hyves). Ook chatapps op telefoons, zoals WhatsApp, worden gerekend tot sociale media.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Als iets vaak de plank misslaat is het wel een AI-overzicht, sterker nog, de meeste AI gegenereerde antwoorden en vertalingen zijn puur lachwekkend. Wat is “Besloten” aan de KPN Community?

Iedereen kan het, zonder inloggen, lezen en tevens kan iedereen een account aanmaken om te reageren of nieuwe berichten te posten, er is helemaal niets “besloten” aan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Oeps, 30 augustus 2026 moet zijn 30 juli 2026

Moderater gevraagd om het aan te passen.

Mijn dank is groot.

** Ik zie dat een moderater het heeft aangepast, mijn dank is groot **

Elke reactie is uiteraard welkom.😊

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

S.v.p. geen AI berichten, deze zijn zo wie zo volgens de huisregels niet toegestaan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

S.v.p. geen AI berichten, deze zijn zo wie zo volgens de huisregels niet toegestaan.

Wat wij in de huisregels aangeven over AI is dit:

Gebruik van AI in topics en antwoorden
Onze community draait om ervaringen, tips en hulp van echte mensen. Om het leuk en nuttig te houden voor iedereen:

• Open topics in je eigen woorden, deel je eigen ervaringen en stel vragen die uitnodigen tot gesprek. Copy-paste AI- of Google-antwoorden leest niet prettig en nodigt niet uit tot interactie.

• Als je AI gebruikt om een antwoord voor te bereiden, zorg er dan voor dat:

• De informatie klopt en relevant is voor de vraag.

• Het antwoord jouw eigen woorden en inzichten bevat.

• Je geen content letterlijk kopieert van Google of AI-bronnen.

Zo blijft onze community een plek waar mensen echt van elkaar kunnen leren en ervaringen delen.

Je zou zeker kunnen zeggen dat de reactie van Len dan inderdaad niet toegestaan is. Maar ik denk dat in een discussie als dit het niet zo erg is. En het juist als een springplank kan dienen voor mensen om een eigen (tegen)mening te vormen. Dus in dit geval laat ik ‘em staan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

@Erik van KPN 

Hartelijk dank voor de goede en heldere uitleg.

Len B
Helper
  • Helper
  • July 31, 2026

• July 31, 2026

Wezenlijk is dit topic en de reden waarom deze gemaakt is al een reden dat er totaal geen verschil is met platformen zoals Facebook. 

Dit soort gedrag verwacht ik daar niet hier.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

Wezenlijk is dit topic en de reden waarom deze gemaakt is al een reden dat er totaal geen verschil is met platformen zoals Facebook. 

Dan kent je het grootste internetforum Reddit niet.

Dit soort gedrag verwacht ik daar niet hier.

Op sociale media's gedragen mensen anders dan in echt leven, omdat ze de andere mensen niet kennen of denken dat andere mensen hun niet kennen (anoniem). Het is geen significante verschillen tussen grote internetfora en typisch sociaal media zoals Facebook.

• July 31, 2026

Jazeker ken ik reddit. Maar dat doet er niet toe.

Het punt is de gedragingen die ik hier regelmatig zie schuren vaak tegen het randje en dat zijn gedragingen van de personen die zelf iets te vaak met de forum regels schermen.

Erwin van KPN
Moderator

Jazeker ken ik reddit. Maar dat doet er niet toe.

Het punt is de gedragingen die ik hier regelmatig zie schuren vaak tegen het randje en dat zijn gedragingen van de personen die zelf iets te vaak met de forum regels schermen.

Ik snap wel wat je bedoelt, ​@Rowi. . Soms zie je inderdaad dat mensen elkaar eerder op de forumregels wijzen dan dat ze op de inhoud reageren. Dat kan schuren.

Tegelijkertijd is dat ook precies de balans die wij als moderators proberen te vinden. We zijn er natuurlijk om ervoor te zorgen dat alles een beetje binnen de lijntjes blijft. Maar als we ieder topic heel streng op "on topic" houden of bij elke kleine zijstap ingrijpen, dan haal je ook een deel van de spontaniteit uit een discussie.

Mijn persoonlijke mening over ​@joop2011 's vraag? Ik vind dat het er een beetje tussenin zit. Er zijn zeker overeenkomsten met social media, omdat mensen met elkaar in gesprek gaan en discussiëren. Tegelijkertijd is de gemene deler hier altijd KPN, techniek en het helpen van elkaar. Op platformen als Instagram, Facebook of TikTok gaat het over werkelijk alles. Een ander belangrijk verschil is dat wij als moderators actief meelezen en waar nodig bijsturen. Op de grote sociale mediaplatformen is dat simpelweg niet te doen en wordt moderatie grotendeels overgelaten aan geautomatiseerde systemen en meldingen van gebruikers.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

En het liefst zie ik een eigen mening.

Dus wat vind jij persoonlijk.

Dus geen link of zo via internet, want dat is de mening van een ander.😊

• August 1, 2026

Eigen meningen zijn in dit geval totaal niet relevant. 

Er zijn officieel erkende verklaringen wat exact social media inhoud. Die informatie is gedeeld en op basis daarvan valt ook dit forum wel degelijk onder die noemer.

Maar vertel mij en de overige de lezers eerst eens wat het doel is van dit topic. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Ik zie een forum/community soms wel als een vorm van sociale media, al is het natuurlijk anders dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Juist dat sociale aspect vind ik erg leuk aan dit werk. Even inchecken hoe het met iemand gaat, een leuk verhaal lezen of een mooie foto ontvangen van een kop koffie of een vakantiebestemming. 

Dus hoewel een forum voor mij vooral draait om elkaar helpen, zit er zeker ook een sociaal aspect aan dat ik erg kan waarderen. 😊

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Eigen meningen zijn in dit geval totaal niet relevant. 

Er zijn officieel erkende verklaringen wat exact sociaal media inhoud.

Een eigen mening is juist wel heel erg interessant.

Wat vind jij ervan?

Ik geef altijd de voorkeur aan een eigen mening, niet de mening van een ander.

Maar je bent niets verplicht natuulijk.😊

Ik (dus persoonlijk) vind een forum niet hetzelfde als (a)sociale media.

Ik kijk ook alleen op dit forum als ik op de Desktop zit. (dus niet op mijn mobiel of tablet, daar heb ik het bewust niet op staan)

Ik gebruik alleen Whats-app voor berichten binnen mijn eigen kenniskring (dus mensen die ik ook echt ken) en op de Desktop zit ik op het KPN forum om mede KPN klanten te helpen.

En zoals altijd:

Wat de vind, hoeft de ander niet te vinden (of andersom).

Wat wel altijd telt, is jouw eigen persoonlijke mening.

• August 1, 2026

@joop2011 jij wil mijn echte persoonlijke mening niet weten. 

Vertel ons eerst eens wat je met dit topic hoopt te bereiken?

Een eigen mening is juist wel heel erg interessant.

Wat vind jij ervan?

Ik geef altijd de voorkeur aan een eigen mening, niet de mening van een ander.

Deze zin maakt dit topic eigenlijk al nutteloos. Je schrijft nu zelf dat de mening van een ander er niet toe doet, waarom zouden we dan nog reageren.  Hoewel je het anders zal bedoelen dan hoe het op mij overkomt.