Skip to main content
Beantwoord

Een forum is toch geen sociale media?

• July 30, 2026
  • 63 reacties
  • 760 keer bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

@joop2011 jij wil mijn echte persoonlijke mening niet weten. 

Vertel ons eerst eens wat je met dit topic hoopt te bereiken?

Een eigen mening is juist wel heel erg interessant.

Wat vind jij ervan?

Ik geef altijd de voorkeur aan een eigen mening, niet de mening van een ander.

Deze zin maakt dit topic eigenlijk al nutteloos. Je schrijft nu zelf dat de mening van een ander er niet toe doet, waarom zouden we dan nog reageren. 

Nee dat schreef ik niet en bedoelde ik zo wie zo niet.

De vele links via Google die je kan vinden is de mening van een ander.

En ook dan kom je beide tegen.

De mening van jou of een ander forumlid, die meningen tellen allemaal.

Dus ook jouw persoonlijke mening hierover.

Laten we het verder gezellig houden en elkaar niet aanvallen.

Dat gebeurd nu helaas ook al weer.

helemaal niet nodig.

Dus niet steeds zoeken hoe je iemand kan pakken.

Ik vind het ook heel erg jammer, dat die op het forum te regelmatig gebeurd en dat een moderater dan weer moet ingrijpen.

Wat ik met dit topic wilt bereiken?

Simpel, wat vind jij (dus wat is jouw mening): “is het KPN forum een sociaal media” 

Ik vind nog steeds persoonlijk van niet.

En je bent helemaal niets verplicht.

• August 1, 2026

Er wordt helemaal niemand aangevallen,  het probleem is juist dat wanneer een ander het niet met je eens is je dit als een aanval ziet. Daar zijn in de diverse topics die jezelf bent gestart of in reageert genoeg voorbeelden van. Ook in het topic waar je in je start bericht naar verwijst.

De links via Google zijn de letterlijke uitleg wat nu exact onder social media valt en in de meest brede zin vallen alle fora daar ook onder. Zo simpel is het. Dus wat ik eerder al schreef jazeker is het een vorm van Social media gericht op een specifiek thema.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Er wordt helemaal niemand aangevallen het probleem is juist dat wanneer een ander het niet met je eens is je dit als een aanval ziet. 

De links via Google zijn de letterlijke uitleg wat nu exact onder social media valt en in de meest brede zin vallen alle fora daar ook onder. Zo simpel is het. Dus wat ik eerder al schreef jazeker is het een vorm van Social media gericht op een specifiek thema.

Ik heb het niet over aanvallen. (ik voel me ook helemaal niet aangevallen)

Ik vind de toon niet echt gezellig. (dat bedoelde ik)

En als jij dat vind, via Google, dan is het toch prima.

Ik ga ervan uit dat dat dan ook jouw mening is.

• August 1, 2026

Laten we het verder gezellig houden en elkaar niet aanvallen.

Dat gebeurd nu helaas ook al weer.

Wat bedoel je hier dan exact mee? Je schrijft toch echt zelf dat hier nu ook gebeurd.

Ik vind de toon niet echt gezellig. (dat bedoelde ik)

Dat begrijp ik wel, maar die 'toon' is wat je er zelf van maakt. Dat is en blijft het probleem je kan iemands gezichts uitdrukking niet zien.

Maar wezenlijk wil je dus geen feiten horen maar meningen waar je in principe weinig mee opschiet.

"Zoveel mensen Zoveel meningen "

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Laten we het vooral gezellig houden, iedereen. 😊

Verschillende meningen zijn helemaal prima. Wat mij betreft mogen die best een beetje schuren, zolang we elkaar maar met respect blijven benaderen. Juist daardoor krijg je ook andere inzichten.

Len B
Helper
  • Helper
  • August 1, 2026

Wanneer er zoveel [forum off topic] reactie geplaatst worden op een community [forum off-topic] topic kan je wel de conclusie trekken dat dit forum wel degelijk een [a]/social media platform is ! 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

Wanneer er zoveel [forum off topic] reactie geplaatst worden op een community [forum off-topic] topic kan je wel de conclusie trekken dat dit forum wel degelijk een [a]/sociale media platform is ! 

Mogelijk of niet mogelijk.

Het klopt wel of het klopt niet.

etc.

Het is voor deze topic via de Huiskamer en in dit geval is off topic minder erg.

Bij serieuze topics, helemaal met je eens, dan altijd proberen on topic te blijven.

En soms lukt dat helaas niet.

(maar dit is puur mijn persoonlijke mening, anderen mogen er uiteraard heel anders over denken. Geen probleem toch?)

TvG2016
Helper
  • August 2, 2026

Laten we ook gewoon zeggen dat zonder links van Google en de nieuws/informatie die hiermee wordt gevonden een groot deel van de leden op deze community (en in het dagelijkse leven in het algemeen) geen eigen mening zoals nu hadden kunnen vormen.

En of sociale media nu sociaal of asociaal is dat hangt af van het persoon achter het betreffende account af. Ik heb via sociale media echt soms waardevolle contacten met personen die ik niet ken. Maar ook toetsenbordridders die ik direct block.

En hetzelfde geldt op community’s als deze. Soms lees ik dingen over mijzelf of mijn werk die ik zelf niet eens wist. Dus in dat geval is een community dan wel een sociale media.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 2, 2026

Niemand is alleswetend, een links te posten is gelijk met het citeren van meningen van anderen mensen en het onderbouwen van zijn eigen mening. Men kan slecht zeggen, dat zijn bericht is onderbouwd door feiten in het schoolboek uit klas 8 … Dit kan een belediging zijn omdat iemand kan interpreteren als 'ga terug naar school’. Ik zie liever dat mensen hier links delen zodat ik de informatie kan factchecken, in plaats van dat ze het uit hun duim zuigen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Voor mij is een forum fijner, louter en alleen al doordat je verschillende hoofdonderwerpen kunt maken en daar de postings in kunt verzamelen. Een Facebook daarin tegen werkt anders, daar vindt je nooit wat terug 😀.

Er zijn mede-leden die anderen helpen, waarbij Google en zelfs a.i. gebruikt kan worden om het e.e.a. goed te verwoorden, waarbij vaak de linken naar de betreffende artikelen worden mee gepost. Ik zie het gebruik van a.i. zeker niet als negatief.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Niemand is alleswetend, een links te posten is gelijk met het citeren van meningen van anderen mensen en het onderbouwen van zijn eigen mening. Men kan slecht zeggen, dat zijn bericht is onderbouwd door feiten in het schoolboek uit klas 8 … Dit kan een belediging zijn omdat iemand kan interpreteren als 'ga terug naar school’. Ik zie liever dat mensen hier links delen zodat ik de informatie kan factchecken, in plaats van dat ze het uit hun duim zuigen.

Ik heb nooit schoolboeken uit klas 8 gehad.

In mijn tijd had je de kleuterschool en daarna de lagere school (6 klassen)

Via Google zie ik dat 1 augustus 1985 de basisschool is begonnen met 8 klassen.

Toen was ik al lang getrouwd.😊

Soms is iemand geloven ook ok (toch?)😊

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Ik zie dit als een vorm van sociale media.

Maar zoals iedere Sociale Media heeft ieder z’n doel. Op LinkedIn deel je weer andere dingen als op Twitter of TikTok.

En reguliere Social Media deel je sneller met nieuwe vrienden. Dat zou ik bij een forum weer minder snel doen. 

• August 3, 2026

Ik zie dit als een vorm van sociale media.

De spijker op zijn kop het is gewoon een vorm van sociale media. Wat ik hier in een eerdere reactie ook aangaf.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 3, 2026

Ok, als ik het goed heb zien 90% een forum als (a)sociale media.😉

Dan heb ik er volgens de meerderheid dus 2:

Whats app (gebruik het alleen voor berichten net zoals op SMS destijds)

KPN Forum, vooral om andere KPN klanten te helpen. (soms via de huiskamer iets meer (maar wel leuk)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dat je op Facebook nooit wat kunt terugvinden herken ik volledig en ben ik helemaal met je eens ​@fixnix 🤣 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 3, 2026

Dat je op Facebook nooit wat kunt terugvinden herken ik volledig en ben ik helemaal met je eens 🤣 

Haha, nu is komkommertijd en dat brengt me op het idee te zoeken op facebook

https://www.facebook.com/watch/?v=1596721485234428

• August 3, 2026

Dat je op Facebook nooit wat kunt terugvinden herken ik volledig en ben ik helemaal met je eens ​@fixnix 🤣 

Probeer op de community maar iets terug te vinden ook bijna niet te doen. Facebook is natuurlijk ook een vluchtig medium heb je iets niet gezien dan heb je pech.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Het is zeker een social, online sociale omgeving-media met gedeelde interesses en een helpfunctie op vrijwillige basis tezamen met de vaste medewerkers van KPN. Socialer kan bijna niet. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

KPN Forum, vooral om andere KPN klanten te helpen. (soms via de huiskamer iets meer (maar wel leuk)

En vind je het KPN Forum (wat overigens al een tijdje KPN Community heet) nu ook asociaal? En zijn actieve gebruikers van social media, waaronder ook veel instanties en bedrijven (waaronder ook kpn) die diverse platforms gebruiken om te klanten te bereiken ook asociaal?

• August 4, 2026

De term Community slaat meer op de gebruikers. Het vraag en antwoord gedeelte dat is gewoon forum software. En wezenlijk is dat weer een opvolger van de Bulletin Board Services uit de beginjaren van het internet. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Dat je op Facebook nooit wat kunt terugvinden herken ik volledig en ben ik helemaal met je eens 🤣 

Haha, nu is komkommertijd en dat brengt me op het idee te zoeken op facebook

https://www.facebook.com/watch/?v=1596721485234428

Ik heb verder geen a(sociale media.

Dus geen idee waar dit over gaat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 4, 2026

Ik heb verder geen a(sociale media.

Dit is een URL, je heb geen Facebook nodig om in een web browser te kijken.

Dus geen idee waar dit over gaat.

Eens kan ik al verraden, het gaat over komkommer.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

En vind je het KPN Forum (wat overigens al een tijdje KPN Community heet) nu ook asociaal? En zijn actieve gebruikers van social media, waaronder ook veel instanties en bedrijven (waaronder ook kpn) die diverse platforms gebruiken om te klanten te bereiken ook asociaal?

De a zet ik altijd tussen haakjes. 

Niet iedereen gebruik de media asociaal, helaas velen wel.

• August 4, 2026

Die a tussen haakjes is natuurlijk ook niet netjes, dat wijst op een vooroordeel. Ook dat velen het zo gebruiken is een vooroordeel.

Dergelijke uitspraken zijn niet altijd verstandig. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Die a tussen haakjes is natuurlijk ook niet netjes, dat wijst op een vooroordeel. Ook dat velen het zo gebruiken is een vooroordeel.

Dergelijke uitspraken zijn niet altijd verstandig. 

Misschien.😊