Skip to main content
Beantwoord

Een forum is toch geen sociale media?

• July 30, 2026
  • 63 reacties
  • 760 keer bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

• August 4, 2026

Die a tussen haakjes is natuurlijk ook niet netjes, dat wijst op een vooroordeel. Ook dat velen het zo gebruiken is een vooroordeel.

Dergelijke uitspraken zijn niet altijd verstandig. 

Misschien.😊

Daar is geen mischien aan. En even heel direct dat maakt jouw net zo (a)sociaal.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

Een forum is wat anders als sociale media. 

KPN is zelf overigens wel actief op deze social media kanalen: 

Facebook messengerInstagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Zelf ben ik hobbymatig actief op diverse forums waarvan dit er één van is. Op die forums heb ik contact met andere mensen die ik veelal niet persoonlijk ken. 

Daarnaast gebruik ik soms Sociale Media voor het delen van momenten aan alleen bekenden van mij. En dan vind ik tegenwoordig Polarsteps het leukste. 

Voor mij is een forum nog steeds heel wat anders dan Sociale Media. 

• August 4, 2026

Jaren geleden in de begintijd van Internet was ik op een congres over het nieuwe fenomeen Internet. 

Wat werd daar verteld, Internet zal in de toekomst het medium voor vrouwen worden. Die winkelen graag en als ze een gesprek voeren duurt dat altijd veel langer dan bij mannen. (Gezellig kwebbelen, in het Engels chatten).

Dit was niet zomaar uit de losse pols, dit was gemeten. Van deze wetenschap zijn heel veel mannen rijk geworden. 

Over het algemeen zie je  op forums in mijn perceptie meer mannen actief (Wat niet uit sluit dat er ook vrouwen actief zijn). Over social media weet ik niets. Ik heb het nog nooit bezocht. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Over social media weet ik niets. Ik heb het nog nooit bezocht. 

Bij deze dan, ​@dommeke, welkom op de social media die KPN Community heet :D 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Ik vind het super jammer dat we toch weer gaan beledigen of vingertje wijzen.

En dat er ook nog een like voor word gegeven.

Laten we elkaar helpen en respecteren.

Ik heb respect voor iedereen, dus ook voor alle forum leden.

Ik wil absoluut niet gaan wijzen of zeggen over welke reactie het gaat.

Want dan ben ik hetzelfde aan het doen.

Het is een leuk forum, waar we elkaar goed kunnen helpen.

Elkaar ergens op wijzen moet kunnen, hoewel dat in de huidige tijd meestal niet meer op prijs wordt gesteld (helaas).

• August 4, 2026

We weten natuurlijk heel goed welke reactie je bedoeld en van wie, een eerlijke onderbouwde reactie is niks beledigends aan. 

• August 4, 2026

Je daagt me dus uit Erik, je hebt 3 dagen geleden gereageerd dat je het bericht deze keer zou toestaan. In een Social media is er geen moderator die berichten toestaat (wel iemand die ze blokeert). Dat is typisch forum gebruik. Microsoft is begonnen zijn newsgroupen op een gegeven moment forums en daarna communities te noemen. Maar medewerkers van Microsoft waren nog creatiever in het verkeerd gebruiken van woorden dan KPN. 

😂😃🤣

Overigens in elk goed forum is chitchat toegestaan tussen old boys. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Dat je op Facebook nooit wat kunt terugvinden herken ik volledig en ben ik helemaal met je eens ​@fixnix 🤣 

Het is ook nooit opgezet op die manier. Het was een smoelenboek. Google + had veel meer en ook leukere functionaliteiten als Feestboek, maar helaas, dit stierf een zachte dood. Soms kijk ik wel in de alternatieve de-centrale hoek. Dan kom je uit op Diaspora. Dat is een heel mooi platform, waar je helemaal alleen zit 🤣. Want al je zg vrienden, die zweren nu eenmaal bij andere manieren.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Je daagt me dus uit Erik, je hebt 3 dagen geleden gereageerd dat je het bericht deze keer zou toestaan. In een Social media is er geen moderator die berichten toestaat (wel iemand die ze blokeert). Dat is typisch forum gebruik. Microsoft is begonnen zijn newsgroupen op een gegeven moment forums en daarna communities te noemen. Maar medewerkers van Microsoft waren nog creatiever in het verkeerd gebruiken van woorden dan KPN. 

😂😃🤣

Overigens in elk goed forum is chitchat toegestaan tussen old boys. 

Op Facebook heb je groepen, daar gaat u eerst door de ballotage commissie voor je bericht wordt gepost 
Ik zat als 1 van de eerste die internet verkreeg via XS4All, met een 14K4 USR Robotics weet ik nog. Deja News IRC, en meerder zaken zagen het dag licht. Dat alles zo snel zou gaan, dat had niemand verwacht denk ik.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

I

Ik heb respect voor iedereen, dus ook voor alle forum leden.

Ik heb zeker geen respect voor iedereen. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

De term Community slaat meer op de gebruikers. Het vraag en antwoord gedeelte dat is gewoon forum software. En wezenlijk is dat weer een opvolger van de Bulletin Board Services uit de beginjaren van het internet. 

BBB was cool!!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

Maar dit topic is wel een sociaal topic. Dat dan weer wel. 🤠

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Maar dit topic is wel een sociaal topic. Dat dan weer wel. 🤠

Dat ben ik helemaal met je eens.😉