Skip to main content

Een poll voor jou: Deel jij je locatie met apps?

• April 8, 2026
  • 5 reacties
  • 56 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We horen graag hoe jij over dingen denkt! Daarom maken we polls over verschillende onderwerpen. Zo kunnen we samen bekijken en bespreken hoe we daar naar kijken. En misschien zelfs wel weetjes of tips met elkaar delen. In deze poll hebben we het over apps die om je locatiegegevens vragen.

Poll van de week: Locatiegegevens in apps

Sommige apps vragen je om extra informatie. Bijvoorbeeld als je net een nieuwe app geïnstalleerd hebt. Dan verschijnt soms een vraag als: wil je je locatiegegevens en adresboek delen? Als we er niet verdacht op zijn, accepteer je gemakkelijk zo'n melding, en je gaat verder met gebruiken van de app.

Daarom zijn we benieuwd:

Hoe ga jij om met apps die om extra gegevens vragen, zoals je locatie?

Het is best interessant om er over na te denken, welke app je om deze gegevens vraagt. Stel, het gaat om een zaklamp app. Waarom zou zo'n app jouw locatie en adresboek nodig hebben? We zijn benieuwd hoe jij over dit onderwerp denkt!

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen. 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een gesprek in onze community op gang te brengen, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeën zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs.

Hoe ga jij om met apps die om extra gegevens vragen, zoals je locatie?

5 reacties

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • April 8, 2026

als je een app hebt zoals Google Maps of Waze, dan is het vrij voor de hand liggend dat die je locatie nodig heeft. Maar je noemt ook al het voorbeeld van de zaklamp app die er ooit was (misschien nog steeds wel is) die toegang wil tot je lokatie, adresboek, telefoontjes mag doen of sms berichten mag versturen, en als je dat soort dingen ziet is dat natuurlijk een enorme red flag. Ik ben dan ook blij met dit soort topics die het in elk geval duidelijk maakt dat als we een app installeren, het nooit kwaad kan om toch even te kijken (en erbij na te denken) welke rechten het allemaal wil en waarom. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 8, 2026

Google maps bijvoorbeeld wel.

Maar soms komt de vraag en dan denk ik: waarom? En dan dus niet. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 8, 2026

Hier niet de Google Maps app maar de Apple Kaarten app, daar staat de locatiebepaling wel aan. Had ooit eens de PostNL app ge-installeerd maar het aantal cookies, voorwaarden en lijst van bedrijven waarmee gegevens gedeeld werden was groter dan een ouderwets telefoonboek van Amsterdam, heb daarop de betreffende app inclusief alle gegevens weer verwijderd.

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • April 8, 2026

Ik deel nooit extra gegevens. Daarnaast maak ik hoe dan ook zo weinig mogelijk gebruik van Apps. Ook al zou ik er iets van een voordeel uit kunnen halen. En op de vraag;'’Deel jij je locatie met apps?'’, zeg ik nee! 😎

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 8, 2026

Mensen met smartwatches of fitnesbanden delen vaak onbewust hun locaties. Men kan b.v. de Franse  vliegdekschip op missie naar Iran inzet lokaliseren door op Strava de trainingsgegevens van officieren/soldaten te volgen. Vroege deelde ik nep locaties om b.v. in Japan op Pokémonjagd te gaan. Nu alleen voor apps, de ook echt nodig hebben.