Skip to main content

Een sterk verhaal over telecommunicatie

• June 21, 2023
  • 55 reacties
  • 1140 keer bekeken
Een sterk verhaal over telecommunicatie
Toon eerste bericht

55 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Zo aan het begin van het jaar, doe je weleens de boekhouding en ga je e.e.a. eens lekker opschudden en weggooien. Nu je tegenwoordig alles digitaal kan opslaan neemt het niet veel ruimte meer in.

Deze leuke historische nota kwam ik tegen. Dit is mijn allereerste nota toen ik op mijn zelf ging wonen… 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

---

Deze leuke historische nota kwam ik tegen. Dit is mijn allereerste nota toen ik op mijn zelf ging wonen… 

Heel herkenbaar die nota! 😃

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • January 23, 2025

Wat geinig, ​@driemaster! Het doet mij denken aan de gelukstelegrammen die mijn moeder bewaard heeft: lijkt op hetzelfde lettertype.

wjb
Wijsgeer
  • January 23, 2025

Wat geinig, ​@driemaster! Het doet mij denken aan de gelukstelegrammen die mijn moeder bewaard heeft: lijkt op hetzelfde lettertype.

Tja, destijds werd alles geprint met matrix printers en daarbij waren er eigen geen/nauwelijks verschillende lettertypes.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Vele jaren geleden had mijn vader zo een mooie dect telefoon met Antenne, omdat mijn vader zijn zaak aan huis had en altijd bereikbaar wilde zijn om de telefoon op te kunnen nemen had hij deze met een touwtje om zijn nek.

We keken altijd vanuit het bed van mijn ouders naar de TV en mijn vader had zijn telefoon zoals gewoonlijk bij zich en op een bepaald moment gaat de telefoon over, mijn vader pakt de afstandsbediening van de TV, zet de TV uit en houd de afstandbediening aan zijn oor en zegt met wie die persoon spreekt, althans dat denkt hij.

Als ik er nog aan denk springen de tranen in mijn ogen, zeker omdat mijn vader aardig in de war is en het pas na 3x door heeft.

JanD
Superuser
  • January 28, 2025

Mijn schoonmoeder, ze is er helaas niet meer, had vroeger de telefoon hangen in de gang, zoals bij veel mensen, een zwarte.

Als dan de telefoon ging keek ze eerst even of haar haren goed zaten voordat ze de telefoon opnam.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 3, 2025

Wellicht in het kader van de wereld radio dag hier een verhaaltje en bijbehorende foto’s van de o zo bekende en iconisch toren van Hvs oftewel Hilversum

https://radiowereld.nl/medianieuws/2024/12/in-beeld-de-omroeptoren-van-hilversum-van-stalen-toren-tot-moderne-telecommunicatietoren/

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 20, 2025

Binnenkort is het een jubileum voor mij qua toegang tot het wereldwijde web. 🥂

Eind juni 1995 schreef ik mij in, bij toen nog Worldaccess, later WXS, nog weer later KPN.

Daar ben ik 2,5 jaar lid van geweest om in januari 1998 over te gaan, naar, jawel, XS4ALL. 

Over trouwe klanten gesproken… 

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 22, 2025

Tijdens een zoektocht op Google kwam ik dit geinige plaatje tegen.

Een sterk verhaal maar dan in cartoon vorm…..

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 22, 2025

Laatst was ik op bezoek bij een KPN winkel (Alexandrium) en iemand had een stukje historie afgegeven voor de recycling.

Uiteraard is deze niet de recycle bak in gegaan.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 22, 2025

Dag ​@Ik_Combineer Is dat een Carvox 2453? Volgens mij nog redelijk modern 🙂 ATF2.

JanD
Superuser
  • February 23, 2025

Beste ​@Ik_Combineer ik heb nog het officiële handboek mobiele communicatie uit 1993 inclusief originele folders van de mobiele apparatuur die toentertijd leverbaar was.

Hieronder een paar foto's van het handboek en de 2453 folder en prijslijst:

folder 2453
1993
Prijslijst 2453

JanD
Superuser
  • February 23, 2025

Hier een paar leuke oude boeken over de geschiedenis van de (PTT) telecommunicatie.

PTT staat officieel voor: Post, Telegraaf, Telfonie

PTT betekent ook: Putje graven, Tentje zetten, Tukkier doen.😎

De toekomst van de telecommunicatie volgens Chriet Titulaer d.d. 1988
Een beschrijving met veel foto's van de (geschiedenis van) PTT telefonistes 1993
Honderd jaar telefoon 1981

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2025

Dag ​@Ik_Combineer Is dat een Carvox 2453? Volgens mij nog redelijk modern 🙂 ATF2.

Dat weet ik niet, maar het lijkt er wel op als ik de boekjes van Jan mag geloven. Inmiddels is hij opgehaald door iemand van het Houweling Telecom Museum die er erg blij mee was.

JanD
Superuser
  • February 23, 2025

Beste ​@Ik_Combineer het handboek is origineel. Het autobedrijf waar ik toen als administrateur werkte, was officieel dealer/installateur van mobiele telefoons in auto's namens de PTT. Op een later tijdstip verscheen er een nieuwe versie van het handboek en heb ik kunnen voorkomen dat dit handboek bij het oud papier verdween.

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Ik_Combineer schreef:

Inmiddels is hij opgehaald door iemand van het Houweling Telecom Museum die er erg blij mee was.

Dan is hij dus weer terug in bezit van KPN immers KPN is eigenaar van de collectie (en gebouw) van dat museum. Bron

Ik zou het overigens vreemd vinden als dat museum niet al zo'n telefoon in haar collectie had.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 25, 2025

Gespot bij een restaurantje in Hillegersberg...

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ach wat schattig ​@driemaster 😍 Ik hou van zulke dingen! Werkte hij ook echt, en heb je 'm gebruikt?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 26, 2025

Gespot bij een restaurantje in Hillegersberg...

En als je de telefoon pakt, hoor je dan het volgende nummer? 😁

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 26, 2025

Het bord stond gewoon in een plantenbak voor het restaurant, voor Valentijnsdag, maar niet te gebruiken... Hij was klaar voor gebruik, echter niet aangesloten, de kabel lag, compleet met stekker, tussen de planten. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2025

Dit is een leuk topic. Een mooi verhaal wat mijn vader vroeger meemaakte, en wat ik op dit forum uit heb laten zoeken omdat ik het niet helemaal kon geloven...

Het gaat terug in de tijd dat PSTN, oftewel analoog de enige manier van bellen was en er bij de PTT nog veel gebruik werd gemaakt van oude PRX/A centrales. VOIP en glasvezel bestonden nog lang niet in de telecomnetwerken, en volgens mij zou het wel iets van de jaren 70 of begin jaren '80 zijn. We hadden nog een driecijferig abonneenummer.

De hoorn van onze telefoon lag per ongeluk enkele dagen niet op de haak. Waarna de PTT destijds ingreep door even naar ons te bellen met het verzoek om de hoorn op de haak te leggen. Je verwacht het niet, dat de hoorn van de haak ligt en dat er opeens wordt er alsnog wordt gebeld.

@JRe kon dit bevestigen:  "Als ergens de hoorn niet goed op de haak lag, hield die lijn apparatuur in de centrale bezet, waardoor de verkeerscapaciteit onnodig afnam. Dit werd dan gesignaleerd waarna een centralist€ kon opschakelen op die lijn (op het in gebruik zijnde aderpaar). Hij/zij kon dan even vragen of men wilde ophangen.

Kwam er geen reactie dan werd er een doordringende “brultoon” op de lijn gezet die meestal het gewenste effect had: de hoorn werd dan goed opgelegd. "

Zo leer je nog eens wat bij. Bij het Houweling museum kenden de oude rotten van de PTT dit truukje niet. Dus het was blijkbaar maar beperkt bekend.

Een ander dingetje wat ik ooit meemaakte vroeger, dat was denk ik nog in de tijd van de oude PRX/A centrales, maar misschien wel de nieuwere 5-ESS centrales die de PTT had. Ik speelde met de telefoon in de huiskamer en drukte een paar keer achterelkaar op de haak-toets van de oude trouwe T-65 telefoon. Ik weet niet precies wat er gebeurde, maar opeens had ik een dode lijn veroorzaakt. ”Oei, hoe leg ik dit aan pappa en mamma uit?" Ach, de ‘storing’ was maar voor enkele minuten. Opeens hoorde ik weer de trouwe 425 kHz kiestoon. Ik was opgelucht, en blijkbaar was er kortsluiting ontstaan in de centrale op ons nummer, wat door een relais weer werd gereset.

Iemand die meer weet?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 2, 2025

@AriënC het trucje met de “brultoon” werd in 1964, ik liep toen stage bij de PTT, toegepast. Misschien waren de oude rotten toen nog niet in dienst.
Dat was nog de tijd van de Siemens centrales met oproepzoekers en hef-draai-kiezers.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2025

@JRe Heb je een voorbeeld hoe zo'n brultoon precies klinkt? Hoeveel kHz bijvoorbeeld?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • March 2, 2025

@AriënC een voorbeeld heb ik niet bij de hand. Het leek wel iets op de claxons die toen werden gebruikt voor het aangeven van school- en werktijden, ik denk aan 50 of 100 Hz.
Het volume was zodanig dat je best wel schrok als je in de buurt was.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

…...

Oh wow dat is inderdaad een mooi verhaal, ik wist niet dat dit mogelijk was joh. Brultoon, weer wat geleerd hahaha.